Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - fĂžr var det Scream Magazine

Login Register

Din "alternative" topp 10

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.
User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Din "alternative" topp 10

Post by dauinghorn »

Dersom du hadde en venn som har hÞrt pÄ de klassiske progressive bandene fra 70-tallet og skulle gi vedkommende tips om veien videre, hvordan ville en liste over 10 skiver da sett ut?

For ordens skyld kan vi jo si at vi utelukker band som ELP, Pink Floyd, Genesis, King Crimson, VdGG, Gentle Giant, Yes, Rush, Camel og de "store" navnene.

Her er noen av titlene jeg ville foreslÄtt (i tilfeldig rekkefÞlge):

1. Museo Rosenbach - Zarathrusta
2. Magma - MĂ«kanĂŻk DĂ«struktĂŻáș Kömmandöh/Live
3. Still Life - s/t
4. Beggar's Opera - Waters of Change
5. Novalis - Sommerabend
6. Khan - Space Shanty
7. Mellow Candle - Swaddling Songs
8. Le Orme - Uomo di Pezza
9. Gravy Train - s/t
10. De De Lind - Io Non So Da Dove Vengo...

Det var vanskelig. Sikkert glemt noen perler, da jeg ikke har hele samlinga for meg i skrivende stund.

User avatar

knuthulhu
Poser
Poser
Posts: 274
Joined: 09 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by knuthulhu »

Den lista var fin, sÄ jeg tar med noen derfra sjÞl ogsÄ...

Museo Rosenbach - Zarathrusta (Kanskje den beste progressive rockeskiva som finnes. Supermusikk)
Magma - MĂ«kanĂŻk DĂ«struktĂŻáș Kömmandöh/Live Nei, det blir forresten studioskiva!
Novalis - Sommerabend (Romantisk tekst og romantisk musikk. Her slo de skikkelig til)
Mellow Candle - Swaddling Songs (Dette var vel for Ä fÄ med noe progressiv folk? Gjerne for meg)
Grobschnitt - Solar music live (For Ä fÄ med noe spacerock)
Far East Family Band - Nipponjin (For Ä fÄ med litt mer spacerock)
Renaissance - Scheherazahde (For en demonstrasjon av hva man kan fÄ til ved Ä arbeide litt med et klassisk verk)
Yezda Urfa - Boris (For Ă„ ha med noe litt utenom det vanlige)
Ange - Au dela du delire (For den teatralske vokalen og veldig artig dramatisk oppbygging av musikken)
Il Balletto di Bronzo - Ys (For evnen til Ä fÄ eksperimentell musikk til Ä hÞres tilgjengelig ut)
"Even s***n wears leather"

User avatar

Affen
Rocker
Rocker
Posts: 1328
Joined: 22 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Affen »

1. Transatlantic - alt
2. Neal Morse - Solar Scriptura
3. The Flower Kings - Unfold the Future
4. Marillion - Brave
5. Spock's Beard - V
6. Arena - The Visitor
7. Orphaned Land - All Is One
8. Affector - Harmagedon
9. Synaesthesia - Synaesthesia
10. Pain Of Salvation - Remedy Lane

Burde egentlig hatt med A.C.T - Last Epic og...
Image

User avatar

knuthulhu
Poser
Poser
Posts: 274
Joined: 09 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by knuthulhu »

Affen wrote:1. Transatlantic - alt
2. Neal Morse - Solar Scriptura
3. The Flower Kings - Unfold the Future
4. Marillion - Brave
5. Spock's Beard - V
6. Arena - The Visitor
7. Orphaned Land - All Is One
8. Affector - Harmagedon
9. Synaesthesia - Synaesthesia
10. Pain Of Salvation - Remedy Lane

Burde egentlig hatt med A.C.T - Last Epic og...

Hvis du leser hva som stÄr i teksten Þverst i fÞrste post, tror du ikke da at denne lista er ganske ettertrykkelig bom, Affen?
"Even s***n wears leather"

User avatar

VonMĂŒnchhausen
Rocker
Rocker
Posts: 932
Joined: 21 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by VonMĂŒnchhausen »

1. Cressida - Asylum (Tilgjengelig og melodisk og lÄtsentrert prog, men med noe av det ypperste innen vokal og orgel-traktering)
2. Focus - Hamburger Concerto (Fengende som ville h*****e.)
3. Univers zéro - Heresie (For Ä vise en heeelt annen strÞmning opp mot 80-tallet)
4. Frank Zappa - Sleep Dirt (RettferdiggjĂžres ved at "mannen-i-gata" som ikke kjenner Zappa, helt garantert har visse fordommer og en forutintatthet om hva slags musiker FZ er. Denne skiva er med for Ă„ bevise det motsatte. PS. jada, Zappa osv...)
5. Corte Dei Miracoli - s/t (Egentlig litt skeptisk til Ä skulle ta med noe RPI, men denne skiva er det veldig lite vokal pÄ, samt mye rÄtÞffe og egentlig brutale greier. Det er jo til og med dobbel basstrommepedal pÄ noen fÄr partier)
6. Gracious - Gracious! (For Ä vise at det fantes smÄ band helt i starten av proggen som ogsÄ fikk det til)
7. Nektar - Journey to the center of the earth (Denne har jeg ikke spilt pÄ mange Är, kanskje pÄ tide Ä dra frem igjen. Husker den som knallgod)
8. Aunt Mary - Janus (For Ä vise at det fantes helt kurant prog fra Norge ogsÄ)

De to siste plassene er jeg i tvil om. SelvfĂžlgelig har jeg sikkert ti skiver med bare RPI, men det er ikke "neste trinn" i mine Ăžyne for en som har gjort seg ferdig med de store britiske dinosaurene.

User avatar

VonMĂŒnchhausen
Rocker
Rocker
Posts: 932
Joined: 21 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by VonMĂŒnchhausen »

PS. Ser at det er flere skiver pÄ dauinghorn og knuthulhu som jeg faktisk ikke har hÞrt. Skal gjÞres noes med.

User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

Fete lister, Munchhausen og knuthulu. Il Balletto di Bronzo er fantastisk og et band jeg selvfÞlgelig glemte pÄ min liste. Ganske variert, intens og herlig skive.

Det er et par skiver pÄ lista til Munchhausen jeg heller ikke har hÞrt. Focus har jeg aldri sjekka ut, akkurat DEN Zappa-skiva har jeg ikke hÞrt, og Nektar har jeg vel spilt ved noen anledninger, men husker ikke helt hvordan det lÄt. Du har god peil pÄ Belgisk kammerprog forÞvrig, respekt ( http://www.progarchives.com/Belgian-Cha ... -Scene.asp ).

Affen: Litt for "store" navn pÄ lista di til at det blir interessant i denne sammenhengen... Og ville kanskje foreslÄtt et par titler fra 70-tallet. Dette ligner mer pÄ din vanlige topp 10 :)

User avatar

Conroy Bumpus
Poser
Poser
Posts: 239
Joined: 04 Sep 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 47

Post by Conroy Bumpus »

VonMĂŒnchhausen wrote:7. Nektar - Journey to the center of the earth (Denne har jeg ikke spilt pĂ„ mange Ă„r, kanskje pĂ„ tide Ă„ dra frem igjen. Husker den som knallgod)
Du husker rett. Alt til og med Magic is a Child er knallert.

Slutter meg ogsÄ til Magma og Novalis. Kraan er forresten ogsÄ verdt Ä tipse om.
Image

User avatar

Antonzen
Rocker
Rocker
Posts: 928
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 39

Post by Antonzen »

Mye tips som noteres i boka mi ogsÄ her! Fin trÄd.

Skal prĂžve Ă„ lage ei liste imorgen.

User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

Conroy Bumpus wrote:
VonMĂŒnchhausen wrote:7. Nektar - Journey to the center of the earth (Denne har jeg ikke spilt pĂ„ mange Ă„r, kanskje pĂ„ tide Ă„ dra frem igjen. Husker den som knallgod)
Du husker rett. Alt til og med Magic is a Child er knallert.

Slutter meg ogsÄ til Magma og Novalis. Kraan er forresten ogsÄ verdt Ä tipse om.

HÞrer pÄ Kraans debut i skrivende stund. Meget akseptabelt! HÄper pÄ flere lister! MÄlet med trÄden er jo selvfÞlgelig Ä fÄ fram de titlene man ikke hÞrer sÄ mye om.

User avatar

VonMĂŒnchhausen
Rocker
Rocker
Posts: 932
Joined: 21 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by VonMĂŒnchhausen »

Hmmm, da tror jeg Kraan skal vÊre den fÞrste jeg sjekker ut sjÞl. Navnet har "vÊrt der i alle Är", men aldri fÄtt somla meg til Ä sjekke ut.
Det gjelder forsovet Beggars Opera og Khan ogsÄ. Og Novalis.

User avatar

VonMĂŒnchhausen
Rocker
Rocker
Posts: 932
Joined: 21 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by VonMĂŒnchhausen »

9. Time - Time (1972) https://www.youtube.com/watch?v=IMRNDrOuKE0

Ok, sÄ gÄr jeg bort fra noen av "prinsippene" mine. Denne plata har jeg ikke sjÞl i samlinga (i motsetning til de andre pÄ lista mi) og for det andre synger de pÄ yugoslavisk (dagens serbokroatisk?)/ikke-engelsk, og for det tredje hÞrer nok skiva til pÄ min "Alternative liste ",--> men fÄkk it. Tipper det i Scream-sammenheng er en rimelig obskur utgivelse, men den er hÞyt skattet blant de som har karaktersatt den pÄ progarchives. Veldig hÞyt faktisk ser jeg nÄ. -> http://www.progarchives.com/album.asp?id=6947 !!! 4.35 pÄ 49 ratinger. Det var da langt bedre enn jeg husket.

Skiva starter som Heavy (Blues) Prog med ballsy vokal, men spor (som starter sÄnn cirka 4:47 pÄ den linken) er ei progballade god som noen, og skiva blir egentlig bare bedre jo lenger uti den du kommer. Jeg er ikke snauere enn at jeg fÄr vibber til min kjÊre Italoprog, det gjelder sÊrlig vokalen pÄ avslutningssporet. Ellers hÞrer jeg bÄde stikk av Jethro Tull i spor 3, (TverrflÞyte = alltid sammenlignet med Jethro Tull, men her ligner den aktuelle lÄta litt pÄ tidlig JT anno 69 og kanskje litt dadaistisk sprÄkbruk à la Focus mot slutten?), Panna Fredda (fÞrste spor pÄ B-siden, orgelet pÄ denne lÄta! Smakfullt!), Biglietto per l'Infero-riffing og litt Jimmy Page-aktige snerr, bare i et lavere tonesjikte. Og sÄ har de seff spart det beste til slutt! Skal du bare hÞre ei lÄt fra denne skiva, spol deg frem til 22:18 og hÞr den ti minutt lange avslutningslÄta! Ikke bare i vest-europa de kunne progge med brask og bram.

ENJOY!

User avatar

Conroy Bumpus
Poser
Poser
Posts: 239
Joined: 04 Sep 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 47

Post by Conroy Bumpus »

PrÞver meg pÄ en liten liste selv. Slenger med et par nyere skiver au.

- Novalis - Brandung. Min favoritt med bandet.
- Guru Guru - KĂ€nguru. Deilig kraut.
- Starcastle - Citadel. Yes-kloner fra USA. Langt fra sÄ bra som originalen, men denne skiva liker jeg godt.
- Eloy - Silent Cries And Mighty Echoes. Spacerock pÄ sitt beste.
- Tangerine Dream - Rubycon. Prog/electronica, og bandets beste.
- Nektar - A Tab in the Ocean. Brit-kraut. Terningkast seks.
- Anima Mundi - The Lamplighter. Variert symfoprog fra Cuba. Skiva er fra i fjor, og meget bra.
- Pallas - The Dreams Of Men. Neo-prog. I mine Ăžrer det beste i sjangeren siden Seasons End. Helt uvirkelig bra skive.
Image

User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

Kul liste, Conroy, selv om jeg kan styre meg for Pallas. Aldri fÄtt sjekka ut Eloy heller, men likte de fÞrste tonene pÄ den skiva svÊrt godt! Anima Mundi noteres.

User avatar

VonMĂŒnchhausen
Rocker
Rocker
Posts: 932
Joined: 21 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by VonMĂŒnchhausen »

Tror jeg gÄr litt mer systematisk til hverks og dermed droppes Kraan. Jeg starter Þverst og med den fÞrste skiva jeg ikke har hÞrt pÄ trÄdstarters liste. Deretter tar jeg for meg Knuthulhu NÄ aner jeg ikke hvor interessante disse skribleriene blir, men hvis andre hiver seg pÄ sÄ kan det jo bli interessant Ä fÄ ny vinkling pÄ allerede kjent musikk og kanskje et kubein inn til musikk som i utgangspunktet ikke har falt i smak etc... SÄ det fÄr stÄ sin prÞve.

Dauinghorn sin # 2:
2. Magma - MĂ«kanĂŻk DĂ«struktĂŻáș Kömmandöh/
Lytt her: http://grooveshark.com/#!/album/Mekan+k ... d+h/813014

Fuglene mÄ vite hvorfor opphavet til en genre jeg i grunn har satt stor pris pÄ, men ikke utforsket i stort monn, har mer eller mindre forblitt uberÞrt. Jeg har bare skiva udu wudu fra fÞr, som ble kjÞpt inn rundt Ärtusenskiftet, kanskje 2002. Den gang var jeg kanskje ikke helt klar for Magma og det er muligens det som gjÞr at dette faktisk er fÞrste gang jeg hÞrer ei annen skive av dem fra a til Ä? Og joda, det er jo ingen tvil om hvor mine andre Zeuhl-band har hentet sitt uttrykk fra. Magma er pÄ denne skiva en anelse mer repetitive enn f.eks Koenjihyakkei eller Shub-Niggurath, men materialet har definitivt suggererende kvaliteter og det er hevet over enhver tvil at jeg setter pris pÄ musikken deres. Jeg liker at det er sÄ rendyrket og enhetlig, og sÄ hinsides all annen musikk jeg kjenner fra 1973 (basert pÄ hukommelse her og nÄ). Er dette ei skive jeg burde prydet prog-samlinga med? Jepp. Skal den kjÞpes? Jepp! Skal jeg forsÞke Ä fÄ sjekka ut litt mer av diskografien til Magma i lÞpet av kort tid? Ja.
SÄ du skal ha takk, dauinghorn, for at jeg endelig fikk ut fingeren og hÞrt noe mer enn udu wudu (som det dog mÄ pÄpekes at jeg liker og gjÞr det enda mer uforstÄelig i mine Þyne at jeg har latt det gÄ sÄ mange Är fÞr jeg tok neste steg).

Neste skive som skal sjekkes ut:
3. Still Life - s/t
Finnes pÄ spotify og Youtube; https://www.youtube.com/watch?v=1KMmyrs ... D5A56255EC

User avatar

knuthulhu
Poser
Poser
Posts: 274
Joined: 09 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by knuthulhu »

VonMĂŒnchhausen wrote:...SĂ„ du skal ha takk, dauinghorn, for at jeg endelig fikk ut fingeren og hĂžrt noe mer enn udu wudu (som det dog mĂ„ pĂ„pekes at jeg liker og gjĂžr det enda mer uforstĂ„elig i mine Ăžyne at jeg har latt det gĂ„ sĂ„ mange Ă„r fĂžr jeg tok neste steg).

For hva det er verdt sÄ fikk jeg ikke skikkelig opp Þynene for Magma fÞr etter mange Är selv. HÞrte dem fÞrst tidlig pÄ nittitallet en gang, men forstod ikke egentlig hvor bra det var fÞr konserten de hadde pÄ Sentrum Scene. Var det i ... 2007? Hadde i alle fall Udu Wudu i mange Är uten Ä hÞre pÄ den, men mÄtte kjÞpe flere skiver etter den konserten.
"Even s***n wears leather"

User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

Fete skriblerier! Helt enig din beskrivelse av musikken. Still Life er et godt stykke unna, mye mer jordnÊrt. Hvem var det som ikke var sÄ glad i Hammondorgler her? Den er meget orgelbasert.

User avatar

Rakov
Belieber
Belieber
Posts: 103
Joined: 31 Dec 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Rakov »

Er enig i mange av skivene og banda folk nevner her, sÄ noen blir med pÄ min liste. Det var i grunn mye av dette som var "veien videre" for min del.

Cathedral - Stained Glass Stories
Nektar - A Tab in the Ocean
Eloy - Ocean
Beggar's Opera - Waters of Change
Renaissance - Scheherazade
Comus - First Utterance
Yonin Bayashi - Isshoku Sokuhatsu
Banco del Mutuo Soccorso - Darwin!
Bo Hansson - MellanvÀsen
Fantasia - S/T

Sjekka forresten ut Still Life, og det var absolutt kult. Liker hammondorgel. Ellers er ting her stort sett kjent, og liker godt det meste som er nevnt, spesielt Museo Rosenbach, Cressida, Novalis og Far East Family Band. Skal sjekke ut Kraan, Gracious og Anima Mundi.

User avatar

VonMĂŒnchhausen
Rocker
Rocker
Posts: 932
Joined: 21 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by VonMĂŒnchhausen »

PS. Det hadde vÊrt kulere hvis folk heller ga skiver som er nevnt allerede en "honourable mention" i stedet for Ä inkludere dem i sin TOPP 10 ogsÄ. Da fÄr man jo enda mer uplÞyd mark Ä boltre seg i (og for min del et spark bak til Ä friske opp prog-Þrene og utvide sin kjennskap til de mer ukjente bandene).

@rakov: Jeg antar at det er det finske Fantasia du sikter til?

User avatar

VonMĂŒnchhausen
Rocker
Rocker
Posts: 932
Joined: 21 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by VonMĂŒnchhausen »

Dauinghorns sin 3. anbefaling:
3. Still Life - s/t
Finnes pÄ spotify og Youtube; https://www.youtube.com/watch?v=1KMmyrs ... D5A56255EC

ÅpningslĂ„ta "People in Black": Godvibber bare fĂ„ sekunder inn i musikken. Min umiddelbare tanke: Kan dette innfri!? Og f**n sĂ„ deilig nĂ„r hele lĂ„ta bare er en orgasmisk opptur! Helt pĂ„ hĂžyde med Cressida her! Og det er et massivt kompliment da jeg foretrekker Cressida over et lass med bautastein fra 70-tallet. Kan det bli for mye orgel? Nei, faktisk ikke. Skulle du hevde noe annet har du jo ikke skjĂžnt noenting! ;-)
"Don't Go": Herlig dramatisk Äpning. Herlig bassing pÄ verset. Kan spare min begeistring for bakgrunnsvokalen, men hovedvokalen gjÞr en meget god jobb her. Skikkelig deilig Þs pÄ 2:20 og 2:40! Og kult at bassen er sÄpass sentral i kompet her. Liker at de tar lÄta ned og opp igjen det siste minuttet.
"October Witches": Rytmisk og konstrastrik. RÄ vokalprestasjon! Og den dramatiske orgelbruken. Oi, oi, oi. Og enda et tilfreds oi. f**n sÄ lekre og ledige overganger mellom temaene. Skikkelig sÞmlÞst fremfÞrt og elegant komponert. Orgelsolo/fokus pÄ rundt 4:05 og "inn i evigheten" = jaaahhh!!! Den satt der den skulle; midt i den musikalske sjela. j****g stilig hvordan bassen blir mer aktiv og leker seg under verset fra ca 6:00-7:00.
"Love Song no 6": Spesiell lÄt fra starten av. Et slags amalgam av Folk-psykedelia med episk balladepreg? Skikkelig psyko fra 2:35 og til vokalen kommer inn. Jeebus, men tÞft! Teatralsk sÄ det holder, og for noen vanvittig musikalske kontraster som er ute og gÄr her. Og sÄ kommer drivet igjen og med den bassen. Og sÄ er vi i balladeland igjen. f**n sÄ fett nÄr klimaksen kommer og han river i stykker stemmebÄndene sine. Diggbart "bonusorgelparti" helt pÄ tampen.
"Dreams": Ikke sÊrlig glad i snakkevokal, men f**n sÄ det svinger fra 2:00! Var redd dette kunne vÊre platas fÞrste nedtur, men med det raffe kompet som legges for dagen her, sÄ blir det helt feil Ä bruke sÄnne termer her.
"Time": Ikke voldsomt glad i vokalen her, men dĂžd og pine for en hektisk og intenst avslutning.

Konklusjon: Skiva er allerede bestilt. Og hvis fÞrsteinntrykket holder seg, sÄ har jeg funnet en ny progfavoritt. Det skjer faktisk ikke for ofte nÄ om dagen. Prog helt etter mitt hjerte det her.

Locked Previous topicNext topic