Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - fĂžr var det Scream Magazine

Login Register

Finsk Prog

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.
User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Finsk Prog

Post by dauinghorn »

Hohoho! For en sjukt deilig og smal trÄd. Piirpauke og Finnforest er Älreite saker!

Sperm: Wow! Dette var ganske interessant! Leser pÄ Progarchives at det var et slags multikunstkollektiv. Lite som er dokumentert. I fÞlge PA var Hendrix besÞk i Finland i 1967 en katalysator for undergrunnen, bl.a. denne gjengen. Takk for tips!

Elonkorjuu "Harvest Time" og Charlies "Buttocks" er handlet inn pÄ dyre snobbete vinylpressinger fra Shadoks. De skivene er til gjengjeld sÄ bra at det gÄr greit Ä gi litt ekstra.

Annet "nytt": I januar meldte Svart Records at de har inngÄtt en avtale med finske Universal, som sitter pÄ rettighetene til de gamle Love Records-platene, at de skal gi ut 50 plater pÄ nytt. Disse er interessante i denne sammenhengen:

Haikara - de to fĂžrste albumene + en 7"
Pekka Pohjola - 4 LP'er
Eero Koivistoinen: Original Sin LP
Apollo LP + 7"
Kalevala: People No Names LP
Edward Vesala: Nana
Peter Brötzmann, Juhani Aaltonen, Peter Kowald, Edward Vesala: Hot Lotta
Jukka Hauru: Information
Woodoo: Taikakulkunen
Ironcross - Steel Warrior
Karelia: Suomi Pop
Kaamos: Deeds & Talks

...og sikkert enda mere snacks! Flott label! Gir ut mye bra ny musikk og tar ogsÄ vare pÄ landets musikkarv pÄ en skikkelig mÄte. Ikke fullt sÄ gode pÄ det her til lands (med unntak av Panorama Records!).


User avatar

Rakov
Belieber
Belieber
Posts: 103
Joined: 31 Dec 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Rakov »

Aiai, det kan bli dyrt. Har spesielt savnet Pekka Pohjola og Haikara pÄ vinyl, sÄ der skal det handles. Skal sjekke ut resten pÄ den lista der og. Svart Records gjÞr bra arbeid. FÄr pakke i dag med Scapa Flow og Tabula Rasa - Ekkedien Tanssi derfra. Angrer bare pÄ at jeg ikke kjÞpte Wigwam - Fairyport og Tabula Rasa - s/t pÄ vinyl fÞr de ble utsolgt. Bestilte sistnevnte pÄ cdon, men tviler sterkt pÄ at den kommer, sÄ hvis noen vet om andre steder som selger disse sÄ skrik ut.

Har ogsÄ fÄtt Pekka Streng - KesÀmaa pÄ vinyl (fra cdon faktisk), veldig kul og ganske pussig skive. Ganske stort spenn i det musikalske uttrykket, alt fra folk og psych til country- og jazzaktige greier.

Forresten enig med dauinghorn angÄende Finnforest og Piirpauke, fine saker.


User avatar

Antonzen
Rocker
Rocker
Posts: 928
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 39

Post by Antonzen »

Lenge siden jeg kjÞpte Tasavalan Presidenti - Lambertland, ikke funnet veien frem til tallerken fÞr nÄ - men var hvertfall j****g kul!

User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

Antonzen wrote:Lenge siden jeg kjÞpte Tasavalan Presidenti - Lambertland, ikke funnet veien frem til tallerken fÞr nÄ - men var hvertfall j****g kul!
Vilt bra energi! For noen temaer, og for et driv. Legendarisk skive.

User avatar

Antonzen
Rocker
Rocker
Posts: 928
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 39

Post by Antonzen »

Skjermbilde 2015-03-17 kl. 16.39.57.png
Fikk denne i innboksen dag, kjenner ikke til bandet men skal visst vÊre bra & fÞrste gang pÄ vinyl.

User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

HÞrer faktisk pÄ skiva i skrivande stund og lurer pÄ om jeg skal handle. Ganske tÞft!

User avatar

Antonzen
Rocker
Rocker
Posts: 928
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 39

Post by Antonzen »

Har gitt plata noen runder nÄ, anbefaler den. Tidvis ganske sÊr - men det er vel det vi liker? :)

User avatar

VonMĂŒnchhausen
Rocker
Rocker
Posts: 932
Joined: 21 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by VonMĂŒnchhausen »

Dere skulle bare visst hvor mange Är jeg har ventet pÄ den j***a skiva der. Forgjengeren til Alamaailman Vasarat.

User avatar

Rakov
Belieber
Belieber
Posts: 103
Joined: 31 Dec 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Rakov »

En samleboks med de fire fÞrste Pekka Pohjola-skivene kan nÄ forhÄndsbestilles fra Svart! Har gledet meg til dette lenge. http://svartrecords.com/shoppe/home/305 ... -set-.html

Apropos Svart, sÄ er den nye Sammal-skiva veldig trivelig! FÄr litt Tabula Rasa-vibber til tider.

User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

Uff, den boksen frister. Ca. 700kr inkl. frakt, grei pris pr. plate det! MÄ vente til lÞnninga, sÄ hÄper den ikke er utsolgt innen det...

HÞrer pÄ Sammal nÄ, falt definitivt i smak! Skal sjekkes ut mer.

User avatar

VonMĂŒnchhausen
Rocker
Rocker
Posts: 932
Joined: 21 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by VonMĂŒnchhausen »

Digger den fÞrste lÄta pÄ den nye Sammal-skiva, ga meg vibber til bÄde Nationalteatern og November. Ellers var ikke skiva sÄ interessant lenger etter fire-fem lyttinger.

User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

Rakov wrote:En samleboks med de fire fÞrste Pekka Pohjola-skivene kan nÄ forhÄndsbestilles fra Svart! Har gledet meg til dette lenge. http://svartrecords.com/shoppe/home/305 ... -set-.html

Apropos Svart, sÄ er den nye Sammal-skiva veldig trivelig! FÄr litt Tabula Rasa-vibber til tider.
Da var boksen forhÄndsbestilt! 4 x Pekka Pohjola, konge!

User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

Snurret de to Sammal-platene i ferien og de falt virkelig i smak. Skal handles inn.

Ellers har jeg virkelig fÄtt Þynene opp for Kalevalas fÞrste og Elonkorjuu. SteintÞffe plater som burde falle i smak hos bl.a. Stonerrock/Doom-fansen her.

User avatar

Rakov
Belieber
Belieber
Posts: 103
Joined: 31 Dec 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Rakov »

Elonkorjuu og Kalevala er fett! Digger spesielt Kalevalas "People no Names". Harri Saksala er en fet vokalist, han gjÞr en god jobb ogsÄ pÄ Apollo -s/t og Paroni Paakkunainen -"Plastic Maailma" som begge har blitt spilt en del i det siste. Sistnevnte reutgis forresten pÄ Svart i lÞpet av sent 2015/tidlig 2016 sammen med masse annet bra, blant annet Haikara og et par Eero Koivistoinen-plater.

Ellers har jeg fÄtt veldig sansen for Jukka Tolonens fire fÞrste soloskiver. Fabelaktig gitarist, og fett Ä hÞre Pekka Pohjola briljere innimellom ogsÄ.

User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

Jukka Tolonen har rykket opp til Ă„ bli en av mine favorittgitarister innen rocken. Fet stil!

Artig at du nevner Paroni og Apollo, nettopp fÄtt de pÄ vinyl! FÞrstnevnte pÄ Mayfair Records. HÞrte gjennom Apollo skikkelig i gÄr kveld og det er tÞffe og saftige saker! Edward Vesala er en kanonbra trommis. Han ga ut en plate med Jan Garbarek og Arild Andersen som het "Tryptikon", dog da er vi godt inn i jazzen. Neste frihelg skal jeg sannelig ha finsk aften...

User avatar

Antonzen
Rocker
Rocker
Posts: 928
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 39

Post by Antonzen »

NĂ„r blir fĂžrste vin & finsk prog aften? :) Mye sĂŠrt, men spennende.

User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

Antonzen wrote:NĂ„r blir fĂžrste vin & finsk prog aften? :) Mye sĂŠrt, men spennende.
Nasjonaldagen deres er 6. desember :)
HÞrte pÄ Höyry-Kone i gÄr, s***n sÄ bra!

User avatar

PisseNisse
Belieber
Belieber
Posts: 34
Joined: 08 Jan 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by PisseNisse »

[BBvideo 560,340]https://www.youtube.com/watch?v=H_tvqsENfUY[/BBvideo]
[BBvideo 560,340]https://www.youtube.com/watch?v=gL7AqYop2a4[/BBvideo]
Har ikke snÞring pÄ finsk prog men liker disse.
Image

User avatar

PisseNisse
Belieber
Belieber
Posts: 34
Joined: 08 Jan 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by PisseNisse »

Folk som liker hawkwind og ozrics kan prÞve seg pÄ hidria spacefolk.
Image

User avatar

Shrinebuilder
Rocker
Rocker
Posts: 778
Joined: 04 Sep 2006, 00:00
Favourite genre: Hard Rock
Location: PĂžle by
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 40
Korea North

Post by Shrinebuilder »

Ja, det er ikke det dummeste.

Locked Previous topicNext topic