Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - fĂžr var det Scream Magazine

Login Register

Finsk Prog

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.
User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Finsk Prog

Post by dauinghorn »

Image

Voldsomt kick pÄ Prog fra dette landet for tiden! Wigwam, Tasavallan Presidentti, Pekka Pohjola, Scapa Flow, Haikara, Fantasia, Elonkorjuu, Jukka Tolonen og Jukka Gustavson! SÊrdeles mye gull. Et fellestrekk blant flesteparten er at de er mye mer jazz/fusion-orientert enn sine naboland, men samtidig har de en nordisk twist som gjÞr det hele supersjeft.

Essensielle plater:

Tasavallan Presidentti - Lambertland (den har vel de fleste hÞrt, men fy f**n altsÄ... For et Þs!)

[youtube][/youtube]

Wigwam - Fairyport og Being (yes, yes, yes!)

[youtube][/youtube]

Haikara - s/t (takk Rakov!)

[youtube][/youtube]

Fantasia - s/t (takk Rakov!)

[youtube][/youtube]

Pekka Pohjola - Visitation (smakfull og deilig progga jazzfusion fra 1979 med et hint av nordisk mystikk)

[youtube][/youtube]

For de interesserte:

Pekka Streng - KesÀmaa (litt mer folk. FÞrste albumet hadde Tasavallan som backingband. En slags finsk versjon av Mikael Ramel?)

[youtube][/youtube]

Scapa Flow - Uuteen Aikaan (deilig mystisk og folkete prog. 1980, men lÄter 1974, skjult perle!)

[youtube][/youtube]

Tabula Rasa - s/t (litt hardere prog med flĂžyte! Tidvis heavy!)

[youtube][/youtube]


User avatar

yngve
Poser
Poser
Posts: 252
Joined: 26 Jan 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times
Contact:
Norway

Post by yngve »

Ikke godt kjent med finsk prog, men liker godt Fafners sjakkspill :)

SE OPP!!! ikke ned...

Min framtid er lys og lang
og rekker bakom tidens tvang

User avatar

Rakov
Belieber
Belieber
Posts: 103
Joined: 31 Dec 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Rakov »

Mye bra her! De fire fĂžrste i Ă„pningsposten er store favoritter her i gĂ„rden. Åpningsposten oppsummerer i grunn min kjennskap til finsk prog, sĂ„ nye forslag er flott. Tabula Rasa og Pekka Streng var nytt for meg, og likte godt lĂ„tene som ble postet. Tabula Rasa hĂžrtes jo tidvis ut som tidlig NWOBHM og tidvis som noe som kunne vĂŠrt introlĂ„t til en 80-talls actionserie, blandet med prog. Og med finske tekster kan det jo ikke slĂ„ feil.

Scapa Flow (takk dauinghorn!) og Pekka Pohjola oppdaget jeg nylig, og liker godt begge to. Spesielt har et sound jeg liker godt, mystisk og folkete som dauinghorn sier. FlÞyte er ogsÄ nesten alltid et pluss i min bok.


User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

Rakov wrote:

Mye bra her! De fire fĂžrste i Ă„pningsposten er store favoritter her i gĂ„rden. Åpningsposten oppsummerer i grunn min kjennskap til finsk prog, sĂ„ nye forslag er flott. Tabula Rasa og Pekka Streng var nytt for meg, og likte godt lĂ„tene som ble postet. Tabula Rasa hĂžrtes jo tidvis ut som tidlig NWOBHM og tidvis som noe som kunne vĂŠrt introlĂ„t til en 80-talls actionserie, blandet med prog. Og med finske tekster kan det jo ikke slĂ„ feil.

Scapa Flow (takk dauinghorn!) og Pekka Pohjola oppdaget jeg nylig, og liker godt begge to. Spesielt har et sound jeg liker godt, mystisk og folkete som dauinghorn sier. FlÞyte er ogsÄ nesten alltid et pluss i min bok.

Tabula Rasa gav ut to plater som er relativt forskjellige. Den fĂžrste er mer hard prog som minner om Jethro Tull anno 1970 og litt Prudence. "Ekkedien Tanssi" er VELDIG Camel-inspirert, mye mer "lush", i mangel av et bedre utrykk. Kan anbefale begge. Du er vel glad i Camel, hvis jeg ikke husker feil?

HÞrer pÄ Tabula Rasa-vinyl i skrivende stund. SÄ venter Haikara og Fantasia, samt mer Þl! God fredag.


User avatar

Olsen
Belieber
Belieber
Posts: 103
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Olsen »

Har kjÞpt de fleste av Svart Records sine utrolig flotte Wigwam- og TasPres-reutgivelser hittil, gadd ikke vente pÄ Ä fÄ arve fatter'n sine originaler. Meget bra band begge to! Lambertland er spesielt suveren. Ikke fÄtt sjekket ut Tabula Rasa osv. enda.


User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

Olsen wrote:

Har kjÞpt de fleste av Svart Records sine utrolig flotte Wigwam- og TasPres-reutgivelser hittil, gadd ikke vente pÄ Ä fÄ arve fatter'n sine originaler. Meget bra band begge to! Lambertland er spesielt suveren. Ikke fÄtt sjekket ut Tabula Rasa osv. enda.

Snurrer faktisk Fairyport pÄ rosa vinyl fra Svart i skrivende stund. SÊrdeles gode reutgivelser! HÞrer far din pÄ dem fortsatt? Er det ikke bare Ä "lÄne dem" en stund?


User avatar

Olsen
Belieber
Belieber
Posts: 103
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Olsen »

dauinghorn wrote:
Olsen wrote:

Har kjÞpt de fleste av Svart Records sine utrolig flotte Wigwam- og TasPres-reutgivelser hittil, gadd ikke vente pÄ Ä fÄ arve fatter'n sine originaler. Meget bra band begge to! Lambertland er spesielt suveren. Ikke fÄtt sjekket ut Tabula Rasa osv. enda.

Snurrer faktisk Fairyport pÄ rosa vinyl fra Svart i skrivende stund. SÊrdeles gode reutgivelser! HÞrer far din pÄ dem fortsatt? Er det ikke bare Ä "lÄne dem" en stund?

Det snurres gledelig nok vinyl der i gÄrden. Men lÄner nok stadig vekk, har bare en tendens til Ä mÄtte levere tilbake noe innimellom :)

Forresten mye kule klipp av TP pÄ YouTube, t.o.m. fra Old Grey Whistle Test, hvis jeg husker rett.



fjesing
Poser
Poser
Posts: 278
Joined: 25 Feb 2014, 17:50
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by fjesing »

Den siste plata jeg kjÞpte fra Svart mÄtte byttes, hadde slÄtt seg skakk sÄ B-sida var uspillbar. AltsÄ for tynn.
Men da skjĂžnner jeg at de har skjerpa seg? Hadde jo egentlig tenkt til Ă„ handle litt mer derfra.


User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

fjesing wrote:

Den siste plata jeg kjÞpte fra Svart mÄtte byttes, hadde slÄtt seg skakk sÄ B-sida var uspillbar. AltsÄ for tynn.
Men da skjĂžnner jeg at de har skjerpa seg? Hadde jo egentlig tenkt til Ă„ handle litt mer derfra.

Var det en av deres egne utgivelser? Har handla en god del derfra og aldri opplevd dÄrlig pakking. Digga innpakningen til de tre nye platene jeg fikk i dag, der hadde de skrevet "gift" med et hjerte bak pÄ pappen. Slapp tollen for Ä si set sÄnn.


User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

Olsen wrote:
dauinghorn wrote:
Olsen wrote:

Har kjÞpt de fleste av Svart Records sine utrolig flotte Wigwam- og TasPres-reutgivelser hittil, gadd ikke vente pÄ Ä fÄ arve fatter'n sine originaler. Meget bra band begge to! Lambertland er spesielt suveren. Ikke fÄtt sjekket ut Tabula Rasa osv. enda.

Snurrer faktisk Fairyport pÄ rosa vinyl fra Svart i skrivende stund. SÊrdeles gode reutgivelser! HÞrer far din pÄ dem fortsatt? Er det ikke bare Ä "lÄne dem" en stund?

Det snurres gledelig nok vinyl der i gÄrden. Men lÄner nok stadig vekk, har bare en tendens til Ä mÄtte levere tilbake noe innimellom :)

Forresten mye kule klipp av TP pÄ YouTube, t.o.m. fra Old Grey Whistle Test, hvis jeg husker rett.

Jepp, har sett noe av det. Bare Ă„ poste i vei her ;)


User avatar

Antonzen
Rocker
Rocker
Posts: 928
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 39

Post by Antonzen »

Huff - dette ser ut til Ă„ kunne bli dyrt. Mye gull i fĂžrste post!



fjesing
Poser
Poser
Posts: 278
Joined: 25 Feb 2014, 17:50
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by fjesing »

dauinghorn wrote:
fjesing wrote:

Den siste plata jeg kjÞpte fra Svart mÄtte byttes, hadde slÄtt seg skakk sÄ B-sida var uspillbar. AltsÄ for tynn.
Men da skjĂžnner jeg at de har skjerpa seg? Hadde jo egentlig tenkt til Ă„ handle litt mer derfra.

Var det en av deres egne utgivelser? Har handla en god del derfra og aldri opplevd dÄrlig pakking. Digga innpakningen til de tre nye platene jeg fikk i dag, der hadde de skrevet "gift" med et hjerte bak pÄ pappen. Slapp tollen for Ä si set sÄnn.

En av deres egne ja, nÄ i vÄr. Jeg kjÞpte den hos The Garden, sÄ det hadde ikke noe med pakking Ä gjÞre.

Skal forĂžvrig sjekke ut noe av det over nĂŠrmere, kjenner jo til litt av det da.


User avatar

Rakov
Belieber
Belieber
Posts: 103
Joined: 31 Dec 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Rakov »

dauinghorn wrote:
Rakov wrote:

Mye bra her! De fire fĂžrste i Ă„pningsposten er store favoritter her i gĂ„rden. Åpningsposten oppsummerer i grunn min kjennskap til finsk prog, sĂ„ nye forslag er flott. Tabula Rasa og Pekka Streng var nytt for meg, og likte godt lĂ„tene som ble postet. Tabula Rasa hĂžrtes jo tidvis ut som tidlig NWOBHM og tidvis som noe som kunne vĂŠrt introlĂ„t til en 80-talls actionserie, blandet med prog. Og med finske tekster kan det jo ikke slĂ„ feil.

Scapa Flow (takk dauinghorn!) og Pekka Pohjola oppdaget jeg nylig, og liker godt begge to. Spesielt har et sound jeg liker godt, mystisk og folkete som dauinghorn sier. FlÞyte er ogsÄ nesten alltid et pluss i min bok.

Tabula Rasa gav ut to plater som er relativt forskjellige. Den fĂžrste er mer hard prog som minner om Jethro Tull anno 1970 og litt Prudence. "Ekkedien Tanssi" er VELDIG Camel-inspirert, mye mer "lush", i mangel av et bedre utrykk. Kan anbefale begge. Du er vel glad i Camel, hvis jeg ikke husker feil?

HÞrer pÄ Tabula Rasa-vinyl i skrivende stund. SÄ venter Haikara og Fantasia, samt mer Þl! God fredag.

Du husker rett! Hvis jeg mÄ velge ett favorittband mÄ det bli Camel, sÄ den skiva skal absolutt sjekkes ut.

NĂ„r det gjelder vinyl fra Svart har jeg bare gode erfaringer med det. Har vel ikke kjĂžpt mer enn en fire LP-er derfra, men alle har vĂŠrt forseggjorte og med god lyd. Kan spesielt anbefale Lambertland-repressen deres (hvis de har flere igjen), fulgte med en ekstra sjutommer og en flott booklet i A4-stĂžrrelse med mye kule bilder og greier.


User avatar

Rakov
Belieber
Belieber
Posts: 103
Joined: 31 Dec 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Rakov »

Har fÄtt hÞrt en del pÄ begge Tabula Rasa-skivene, og mÄ si jeg digger begge to. De er ganske forskjellige, hÞres jo ut som to forskjellige band. Liker godt det litt harde soundet pÄ fÞrsteskiva og flÞytespillet. HÞres litt Jethro Tull-inspirert ut, men er et godt stykke unna plagiat. Selv om det er litt hardrock til tider har skiva gjennomgÄende en viss melankoli (hvertfall i mine Þrer) som jeg liker godt. Ekkedien Tanssi er stort sett veldig bra, selv noe av materialet blir litt pop-aktig. HÞres veldig Camel-inspirert ut, det er en god del som minner om Moonmadness. Litt mer funky bassing og litt kjipere gitarlyd enn man finner i Camel, men liker fortsatt soundet godt.

Ellers har Pekka Pohjolas "Harakka Bialoipokku" blitt spilt mye i det siste. Fantastisk skive og fantastisk bassist!

Kom ogsÄ over en annen trivelig finsk skive her om dagen, Nova - "Atlantis", fra 1976. Dette var den eneste skiva bandet ga ut. Temmelig piano- og keyboardrevet (som det hintes til pÄ det smÄgrelle coveret) og lavtempo sak. Tidvis bluesrock-aktig. FÄr litt assosiasjoner til Barclay James Harvest, men med litt flere progressive elementer.


User avatar

knuthulhu
Poser
Poser
Posts: 274
Joined: 09 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by knuthulhu »

Jeg var redd for dette, sÄ jeg har holdt meg unna trÄden sÄ langt: nesten alt dette var minst sÄ bra at jeg mÄ ha det, og jeg har ganske fÄ finske progskiver. Tasavallan Presidenti, Wigwam og Haikara har jeg fra fÞr, men resten er mer eller mindre ukjent territorie. Bra saker, takker for tips.

"Even s***n wears leather"

User avatar

Antonzen
Rocker
Rocker
Posts: 928
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 39

Post by Antonzen »

Da har jeg forlÞpig investert i disse, pÄ CD

Haikara - Haikara
Pohjola Pekka - Harraka Bialoipokku

Blir nok mer etterhvert.


User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

Elonkorjuu tror jeg vil falle i smak her, litt mer Heavy Prog. Rimelig bra driv og god 70-talls kjellerfeeling her. Vilt fett! Skikkelig samleobjekt, men Shadoks (som ga ut Get Dreamy pĂ„ nytt, bl.a.) har laget en fin reutgivelse. Vinylutgaven er litt dyr da, 35€ og oppover.

HĂžr de doble basstrommene rundt 2:30!

[youtube][/youtube]

Ei annen trivelig skive som dukket opp i lista over anbefalte skiver i Scented Gardens er "Obus" av Nimbus. De ga bare ut dette albumet. Ganske jordnĂŠr og hyggelig prog som jeg gleder meg til Ă„ bli bedre kjent med.

[youtube][/youtube]


User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

Litt mer fra de finske skoger:

Esa Kotilainen lagde elektronisk musikk, inspirert av vÄre tyske helter. Ganske sÄ trivelig space musikk.

[youtube][/youtube]

Paroni Paakkunainen, en veldig sjelden sak, nylig reutgitt pÄ vinyl av tyske Mayfair (som ogsÄ har gitt ut Haikaras og Safts fÞrste). Vurderer innkjÞp. Paakkunainen var flÞytist, men spiller ogsÄ litt saxofon her. Barsk lÄt!

[youtube][/youtube]

Charlies, ganske rÞff bluesrock fra 1970, ogsÄ nevnt i Scented Gardens. Burde interessere Proto-gjengen. Tilgjengelig fra Shadoks pÄ LP/CD.

[youtube][/youtube]

Ferris fra 1971. Veldig bluesa, men godt driv og dyktige musikere. Herlig Strat-lyd.

[youtube][/youtube]

Keyboardisten i Wigwam, Jukka Gustavson, gav ogsÄ ut et album seint pÄ 70-tallet. Ganske orkestrert instrumental jazzprog, veldig tÞft synes jeg.

[youtube][/youtube]

Dersom noen trenger dette digitalt, har jeg det meste.


User avatar

Rakov
Belieber
Belieber
Posts: 103
Joined: 31 Dec 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Rakov »

Likte godt Paroni Paakkunainen, vurderer innkjÞp der selv. BÄde han og Charlies er forÞvrig representert pÄ The Day After the Sabbath's Finland-spesial, som anbefales sterkt:
http://www.aftersabbath.com/2013/05/the ... -from.html


User avatar

Thunderbear
Belieber
Belieber
Posts: 91
Joined: 23 Jul 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Thunderbear »

Noen til;

Sperm (de het det!) - Kanskje fĂžrste finske prog band ever, rimelig sĂŠrt;

Finnforest (tidvis Mahavishnu-inspirert);

Höyry-Kone - Maidens The Trooper som du ikke har hÞrt den fÞr! ;-)

Piirpauke - Folkprog;


Locked Previous topicNext topic