Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

Finsk Prog

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.
User avatar

Antonzen
Rocker
Rocker
Posts: 928
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 39

Re: Finsk Prog

Post by Antonzen »

Kjøpte Geafar med Haikara fra pan - veldig bra plate. Lenge siden jeg har hørt debuten men er denne litt tøffere mon tro? Mener kritikerne mente de motsatte, men de har tatt feil før -)

User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

Antonzen wrote:Kjøpte Geafar med Haikara fra pan - veldig bra plate. Lenge siden jeg har hørt debuten men er denne litt tøffere mon tro? Mener kritikerne mente de motsatte, men de har tatt feil før -)
Sistesporet er i hvertfall killer! Mens åpningslåta sliter jeg litt med. Litt corny engelsk og dårlig vokal...

User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

Gode nyheter, !! Fantasia er reutgitt på LP på Mellotron Records. Nice! Bestilte nettopp et eks fra Panorama.

User avatar

Rakov
Belieber
Belieber
Posts: 103
Joined: 31 Dec 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Rakov »

Fett, har ønsket meg den på vinyl en stund! Skal bestilles snarest, takk for tips!

Edit: Da var den bestilt fra Panorama. Sammen med Höyry-Kone - Huono Parturi og Sepi Kuu - Rannan Usvassa og noe annet ikke-finsk (Kultivator, Osamu Kitajima og Eskaton).

User avatar

Antonzen
Rocker
Rocker
Posts: 928
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 39

Post by Antonzen »

Mye fint i katalogen denne gangen også ja, spørs om det blir en bestilling...

User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

Antonzen wrote:Mye fint i katalogen denne gangen også ja, spørs om det blir en bestilling...
Huff, ja... Feriepenga har sannelig fått bein å gå på. Jeg bestilte Banco, Fantasia, Burning Red Ivanhoe og Rävjunk (på shadoks).

Ser forøvrig på fjaser'n at Fantasia driver og spiller inn nytt album(!). Spennende å se hva det blir for noe.

User avatar

Rakov
Belieber
Belieber
Posts: 103
Joined: 31 Dec 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Rakov »

Ja, ser at det er snakk om materiale til en oppfølger skrevet på 70-tallet. Fant et live-opptak fra '79 på facebook-siden deres, mulig dette er noe av materialet det er snakk om:



Kan absolutt bli spennende!

User avatar

Rakov
Belieber
Belieber
Posts: 103
Joined: 31 Dec 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Rakov »

Jukka Tolonen-boksen med de fire første soloplatene er tilgjengelig for forhåndsbestilling hos Svart! Begrenset til 200 stk, release i august (som sikkert betyr oktober).

User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

Fett, bestilte nettopp!

User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

Voldsom liste over reutgivelser på FB-siden til Svart:



Jeg skal i hvertfall ha Nova, Jukka Gustavsson, Finnforest, Vesala, Koivistoinen og muligens noen av jazz-platene. Savner en norsk label som tar seg av norske reutgivelser med samme kvalitet...

User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

Da er Jukka Tolonen-boksen på vei! Så fett.

User avatar

Rakov
Belieber
Belieber
Posts: 103
Joined: 31 Dec 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Rakov »

Fett! Har forøvrig gått mye i finsk her i det siste, særlig Paroni Paakkunainen, Pekka Pohjola, Wigwam, Sepi Kuu og Eero Koivistoinen. Har også fått sansen for Nimbus, men skiva skulle hatt litt bedre lyd. Likte ideen om finsk topp ti, skal tenke ut en liste.

Edit: Topp ti, kun en skive per band:

Fantasia - s/t
Wigwam - Fairyport
Pekka Pohjola - Harakka Bialoipokku
Haikara - s/t
Tabula Rasa - s/t
Tasavallan Presidentti - Lambertland
Kalevala - People No Names
Jukka Tolonen - The Hook
Scapa Flow - Uuten Aikaan
Apollo - s/t

Vanskelig å velge, og lista kunne sikkert sett annerledes ut en annen dag. Altfor mye bra fra Finland!

User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

Fra ProgArchives-forumet:
I'm proud to announce that my second prog book project is now almost completed.

The 336 pages of Prog Finlandia contain information about nearly 300 Finnish artists, covering progressive rock, psychedelia, folk-rock, fusion, electronic music and art-pop. From Blues Section (1967) to bands that have debuted recently.


Despite the language-mixing title (there's a pun: "Pro Finlandia" is an honour medal for Finnish artists), the book is naturally written in Finnish. It's a self-budgeted release and can be ordered directly from me also.


Estimated date of release: the late September or early October 2016.

Spennende! Finland er definitivt et av mine favorittland innenfor proggen (Tyskland, England og Italia først, såklart).

Fikk Jukka Tolonen-boksen denne uka også! F-A-B-E-L-A-K-T-I-G! Utrolig trivelig jazz-rock med noen herlige "nordiske" elementer som jeg er så glad i. Har til nå spilt gjennom alle utenom debuten. Det skal jeg gjøre noe med i dag.

User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

Ups. Så nå at den var skrevet på finsk... Da må jeg vente på en eventuell engelsk utgave.

User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

Rakov wrote:Fett! Har forøvrig gått mye i finsk her i det siste, særlig Paroni Paakkunainen, Pekka Pohjola, Wigwam, Sepi Kuu og Eero Koivistoinen. Har også fått sansen for Nimbus, men skiva skulle hatt litt bedre lyd. Likte ideen om finsk topp ti, skal tenke ut en liste.

Edit: Topp ti, kun en skive per band:

Fantasia - s/t
Wigwam - Fairyport
Pekka Pohjola - Harakka Bialoipokku
Haikara - s/t
Tabula Rasa - s/t
Tasavallan Presidentti - Lambertland
Kalevala - People No Names
Jukka Tolonen - The Hook
Scapa Flow - Uuten Aikaan
Apollo - s/t

Vanskelig å velge, og lista kunne sikkert sett annerledes ut en annen dag. Altfor mye bra fra Finland!
Oj, den lista gikk meg hus forbi. Her var det mye knall og den er nærmest identisk med hva jeg selv ville valgt! Jeg ville nok tatt med Elonkorjuu også, muligens Nimbus. Jeg synes lyden er topp på sistnevnte, i hvertfall på Shadoks-utgaven jeg har.

User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

Dauinghornsk spam her i dag.

Kom over et nyere finsk jazzrock-band. Utopianisti. Litt varierende (litt mye sirkusmusikk for min smak), men denne låta synes jeg var tøff! Den har noen skogselementer i hvertfall.


User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

Fairyport er litt av et mesterverk! Digger blandingen av flygel og hammond-orgel. Et herlig sound. Vokallinjene er også vanvittig tøffe. Akk, så magisk...

User avatar

Antonzen
Rocker
Rocker
Posts: 928
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 39

Post by Antonzen »

Ah - hvorfor kjøpte ikke jeg denne når den var tilgjengelig fra svart. Begynner å bli dyr allerede på discogs.... Så mye man MÅ handle, som av en eller annen grunn ikke havner i handlekurven før det er for sent.

User avatar

Rakov
Belieber
Belieber
Posts: 103
Joined: 31 Dec 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Rakov »

Den Utopianisti-låta var veldig kul! Sjekker ut resten av albumet nå. Ganske variabelt, ja, mye sirkus og til og med litt nintendo (låta Bisphenol A).

Edit: Angående lyden på Nimbus-skiva, så viste det seg at jeg har en rip av usedvanlig dårlig kvalitet. Fant skiva på Tidal, og der var jo lyden veldig mye bedre. Da skal nok skiva få seg noen runder, ja.

User avatar

Rakov
Belieber
Belieber
Posts: 103
Joined: 31 Dec 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Rakov »

For de spesielt interesserte er det forresten mye fete live-opptak i YLEs arkiver: http://yle.fi/aihe/elava-arkisto

Locked Previous topicNext topic