Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

Prog fra 90- og 00-tallet, 'a?

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.
User avatar

VonMünchhausen
Rocker
Rocker
Posts: 932
Joined: 21 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Prog fra 90- og 00-tallet, 'a?

Post by VonMünchhausen »

Conroy Bumpus wrote:
VonMünchhausen wrote:

Bare Psychotic waltz som minner om/er progmetal.

Vilt bra orkester.

Det vel strengt tatt bare Il Trono Dei Ricordi og Haggard som ikke helt fortjener en slik beskrivelse av den bråten band/skiver jeg anbefalte over her. PW er ingen storfavoritt her i gården, men Progmetallen deres er mer enn levelig for å si det sånn.


User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

Har gitt de tre "nyeste" Thule-platene en grundig lytt, s***n for et band. Unikt! Liquid ankommer kåken denne uka på fersk gul vinyl. Jeg elsker Nord-Norge, så det kan jo ikke slå feil det her. Gull!

Tusen takk for flotte lister VonMunchhausen, mye som skal sjekkes ut her! Lurer på om du glemte Thinking Plague på lista di? In Extremis er så ufattelig bra.


User avatar

VonMünchhausen
Rocker
Rocker
Posts: 932
Joined: 21 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by VonMünchhausen »

Du har nok bare blingset over den, for den er med den. Bare hyggelig! Og sjøl takk for at du finner anbefalingene interessante.


User avatar

fantomas
Poser
Poser
Posts: 203
Joined: 13 Nov 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by fantomas »

Lynchomaniac wrote:
fantomas wrote:
Lynchomaniac wrote:

Ayreon og Sieges Even er ikke å komme utenom i så måte, her snakker vi must!

Det er vel å ta med noen klyper salt.

Haha, at du eller enkelte dere ikke liker det er en fair sak - men kom nå ikke å surv for forslag når det er det det tråden handler om....... ;)

Var vel helst kun ment som en motvekt til uttrykket "must" i sammenheng med ordene "Ayreon" og "Sieges Even" bare.

Acrid wrote:Det aristocratisque Sprog, med den bløde Ordklang og de Laaneord divine, er for os Vællykkede og Smukke en vælplassered Øx mot den snafsede Proletarknold.

User avatar

VonMünchhausen
Rocker
Rocker
Posts: 932
Joined: 21 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by VonMünchhausen »

dauinghorn wrote:Tusen takk for flotte lister VonMunchhausen, mye som skal sjekkes ut her! Lurer på om du glemte Thinking Plague på lista di? In Extremis er så ufattelig bra.
Hadde vært fett å lese noen kjappe tilbakmeldinger på anbefalingene mine. Trenger ikke være like omstendelige som jeg har for vane til å bli. :-D

User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

Stikker en tur på hytta til helga, da får jeg ro i sjela til å høre gjennom et par av disse!

Neo Dada har jeg på LP og den har blitt spilt mye i det siste! Så utrolig mye fett. Digger de små strykepartiene. Ballet Morbido er en stor favoritt!

Thinking Plague - In Extremis er også kjøpt inn siden sist. Elsker vokallinjene og den generelt "mørke" atmosfæren. Ingen tvil om at jeg får Henry Cow-vibber av dette. Jeg tror det er noe med de "atonale" melodilinjene som gir meg paralleller til In The Praise of Learning av HC.

Jeg har Prog-kick om dagen (dog mest italiensk fra 70-tall), så flere av disse vil mest sannsynlig bli spilt i løpet av de nærmeste dagene...


intricate
Infant
Infant
Posts: 2
Joined: 09 Mar 2015, 16:15
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 51

Post by intricate »

Dream Theatre, Symphony X!!

User avatar

Antonzen
Rocker
Rocker
Posts: 928
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 39

Post by Antonzen »

Thinking Plague var kult!

User avatar

Lynchomaniac
Poser
Poser
Posts: 354
Joined: 23 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Lynchomaniac »

Knight Area - The Sun Also Rises og Under A New Sign, gode skiver i skjæringa Retro/Neo-landskap :)
Utsagn fra Brumunddal:Han: "Je må innrømme att je er litt på sjekker'n"
Hun: "Det kommer du ikke langt med her"
Han:"Je kjæm helt i fra Åsbygda je"!

Being a Klopp-timist YNWA <3

User avatar

UndeadFlowerKing
Poser
Poser
Posts: 256
Joined: 05 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by UndeadFlowerKing »

Jeg fikk en liten pakke fra Wayside Music i posten i dag. 4 cder, men har bare hørt på den ene foreløpig. For den var så bra at jeg måtte høre mer på den. Nemlig In Extremis av Thinking Plague som er tidligere omtalt i denne tråden. Jeg ljuger ikke når jeg sier at dette er en av de beste platene jeg har hørt! Fikk litt 5UU's vibber, ikke så rart kanskje siden David Kerman spiller trommer og Bob Drake spiller bass og synger litt. Sistnevnte har også vært svært delaktig i produksjon og mixing og det høres godt. Rett og slett et fantastisk album og en av de beste nye oppdagelsene mine i musikk på svært lenge.
Men i morgen skal Motor Totemist Guild under lupen, nok et COMA band.
Heavy Metal
Loud as it can be

User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

UndeadFlowerKing wrote:Jeg fikk en liten pakke fra Wayside Music i posten i dag. 4 cder, men har bare hørt på den ene foreløpig. For den var så bra at jeg måtte høre mer på den. Nemlig In Extremis av Thinking Plague som er tidligere omtalt i denne tråden. Jeg ljuger ikke når jeg sier at dette er en av de beste platene jeg har hørt! Fikk litt 5UU's vibber, ikke så rart kanskje siden David Kerman spiller trommer og Bob Drake spiller bass og synger litt. Sistnevnte har også vært svært delaktig i produksjon og mixing og det høres godt. Rett og slett et fantastisk album og en av de beste nye oppdagelsene mine i musikk på svært lenge.
Men i morgen skal Motor Totemist Guild under lupen, nok et COMA band.
Dette var kult å lese! Fett med sånne opplevelser, gitt!

User avatar

Antonzen
Rocker
Rocker
Posts: 928
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 39

Post by Antonzen »

Etter at jeg har begynt å lese gamle Tarkus igjen er det masse band jeg har lyst til å sjekke ut, blant annet dette - Finneus Gauge som skal være medlem(er) fra Echolyn. Ett kjapt søk på Echolyn så havnet jeg i denne tråden, så da er det like greit å åpne youtube samt wantlista på discogs for å gå igjennom endel her - har ikke turt mtp lommeboka tidligere :)

Noen som kjenner til Finneus Gauge?

[BBvideo 560,340]https://www.youtube.com/watch?v=-357epcNrFI[/BBvideo]

User avatar

Espen
Rocker
Rocker
Posts: 660
Joined: 13 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Espen »

Som en kuriositet kan man nenve den norske samleren This is an Orange fra 1995 med skandinaviske band. Kun utgitt på CD i 250 eksemplarer og antakelig vrien å få tak i, men en grei miks av ukjente og mer kjente band.

http://www.discogs.com/Various-This-Is- ... se/5363927

Image
The lime of the ancient marinade.

User avatar

Antonzen
Rocker
Rocker
Posts: 928
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 39

Post by Antonzen »

M-77 wrote:Ellers er jeg personlig storfan av de mange Goblin og horrorinspirerte bandene som har dukket opp siste årene slik som Zombi, Majeure, Umberto og Anima Morte.

Zombi:



Umberto:



Anima Morte:
Nylig handlet zombie etter tips her, fått skikkelig sansen for de. Kjøpte surface to air - må nok kjøpe meg noen flere :-)

User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

Fant et par album på ProgArchives som var litt ålreite.

Sanhedrin - Ever After:

Ganske inspirert av Camel, kun gitt ut et instrumentalt album. Fra Israel. Ganske koselig! Typisk trivelig prog jeg kan sette pris på når humøret er rett.

[youtube][/youtube]

Maxwell's Demon - Prometheus:

Var en fyr som nevnte dette bandet i en anmeldelse av Jordsjø, minner endel om de mer komplekse "atonale" partiene til Änglagård. Sannelig ikke så verst, instrumentering som ligger tett opptil svenskene, dog helt blottet for nordisk melankoli. Tar ikke fullstendig av, men en kul og mørk vibe som jeg faller for. De har et album som heter "Diablo" også, men det har jeg ikke sjekket ut enda.

[youtube][/youtube]

Locked Previous topicNext topic