Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - fĂžr var det Scream Magazine

Login Register

Prog fra 90- og 00-tallet, 'a?

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.
User avatar

fantomas
Poser
Poser
Posts: 203
Joined: 13 Nov 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Prog fra 90- og 00-tallet, 'a?

Post by fantomas »

Lynchomaniac wrote:

Ayreon og Sieges Even er ikke Ä komme utenom i sÄ mÄte, her snakker vi must!

Det er vel Ă„ ta med noen klyper salt.

Acrid wrote:Det aristocratisque Sprog, med den blÞde Ordklang og de Laaneord divine, er for os VÊllykkede og Smukke en vÊlplassered Øx mot den snafsede Proletarknold.

User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

torjo wrote:

Jeg anbefaler Echolyn-platene Suffocating the Bloom (1992) og As the World (1995). Jeg hadde med ei lÄt fra fÞrstnevnte i progstafetten min. Kan vel klassifiseres som symfonisk prog med mye variasjon og atmosfÊre. Inspirert av Gentle Giant.

Jepp, likte bÄde lÄta du og NÞrsterud la ut av bandet. Skal absolutt sjekkes ut nÊrmere! Har de digitalt.

fantomas wrote:

Paatos, Porcupine Tree, Wobbler, Miriodor, Gordian Knot, og Circles End kan jo nevnes iallfall. Som torjo sier, sjekk ut Progstafetten i forrige forum. Jeg er dog ikke glad i neoprog, slik som hĂžyresiden lenger oppe her. For folk flest, i aller verste mening.

Gordian Knot og Circles End er ukjente navn her i gÄrden, men de andre har jeg hÞrt pÄ ved ymse anledninger. Wobbler er jo sjeft, mens Porcupine Tree er vanskeligere Ä fÄ tak pÄ... Paatos husker jeg som sÊrdeles trivelig svensk Prog og en slags mykere utgave av Anekdoten.

M-77 wrote:

Masse bra musikk

Smaken din er i de fleste tilfeller veldig nĂŠrme min egen! Samtlige innspill her var interessante, Airbag fenget dog minst... K. Schulze-skiva var rimelig sprĂž. En slags absurd miks av konkret musikk, sitatmusikk, elektronisk musikk og techno. Nordagust blir nok ei skive jeg sparer til mĂžrket senker seg.

Thule er fantastisk. Liquid kommer ut pÄ vinyl pÄ Panorama i lÞpet av hÞsten, gleder meg! Har dessverre kun Graks i fysisk format, men i gammel stil kopierte jeg Natt fra wimp til kassett, det er nÄ en mager trÞst. Mange Colours-plater burde fÄtt en reutgivelse pÄ vinyl! Har kun Landberks fÞrste...

Gi meg mer! Som min kjÊre samboer sa her om dagen: "Du gÄr jo bare rundt i Prog-tÄka".


User avatar

fantomas
Poser
Poser
Posts: 203
Joined: 13 Nov 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by fantomas »

Trengs filer for gjennomlytting er det bare Ä spÞrre - lÄning/bytting old school style. Har mye liggende, og proggere kjÞper vanligvis om de liker musikken uansett.

Acrid wrote:Det aristocratisque Sprog, med den blÞde Ordklang og de Laaneord divine, er for os VÊllykkede og Smukke en vÊlplassered Øx mot den snafsede Proletarknold.

User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

fantomas wrote:

Trengs filer for gjennomlytting er det bare Ä spÞrre - lÄning/bytting old school style. Har mye liggende, og proggere kjÞper vanligvis om de liker musikken uansett.

Knall! Finner stort sett det jeg trenger pÄ blogger osv., men kanskje ikke Circles End... Bruker fortsatt Dc++, selv om jeg ikke finner igjen den j***a bra Proghubben jeg brukte fÞr (Progressive Rock Heaven). Begynner Ä fÄ en rimelig stor digital samling av Prog. NÄr det gjelder fysisk format er det dessverre begrensinger pÄ antall kvadratmeter og kroner pÄ konto... Men bruker nok et par tusen pÄ skiver i mÄneden uansett!


User avatar

VonMĂŒnchhausen
Rocker
Rocker
Posts: 932
Joined: 21 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by VonMĂŒnchhausen »

Av de nyeste bandene mÄ du fÄ med deg fÞlgende iallfall:

Liquid Scarlet (debuten er blant topp 10 fra hele samlinga mi)
Il Bacio Della Medusa (fantastisk RPI pÄ hÞyde med det aller beste fra syttitallet)
Beardfish (Sleeping in traffic part I, Destined Solitaire og Mammoth er must)
Il Tempo Delle Clessidre (Ikke like fantastisk som IBDM nevnt over her, men bra nok)
The Dear Hunter (act I, II og III. Kommer tre album til i dette gigakonseptet. Mye pop-ete greier ogsÄ, men delvis fortettet symfo-prog i mine Þrer, og med en av mine favorittvokalister)
Sleepytime Gorilla Museum (planla ferietur etter europaturneen deres for noen Ă„r siden. I'm a fan)
Sebkha-Chott (fullstendig crazy s**t, ikke like imponert over greia pÄ skive, men apeshit Mr.Bungle worship going on)
Gösta Berlings saga (herlig instrumentale greier)
Miasma & the Carousel of Headless Horses (kammerprog, rio, rock/tivoli/etc. mĂžrk og melodiĂžst. nok en favoritt)
Jono El Grande (Neo Dada. sier alt. Ikke kall Norges mest FZ-kyndige person en pastisj pls)
Sax Ruins (Ruins pÄ syr.. nei saksofon. Villere og mer brutalt enn moderbandet.)
Zu (Carboniferious. Sax, bass og trommer. Hinsides fett, vilt og stĂžyete)
Lis er Stille (post-rock-aktige greier, men variert, storslÄtt og rocka)
Oceansize (sjekk ut frames. Post-rockband som ble prog.)
Ritual (The Hemulic Voluntary Band. HÆÆ!? Mummi-prog? JA TAKK!)
The Red Masque (kvlt avantgarde band. Digger Kayo Dot, men ikke hĂžrt TRM? HAH, NOOOB!!!)
Sky Architect (bare med for Ă„ vise at jeg ogsĂ„ liker ny symfoprog med islett av neo, FORDI DE FIKSER Å LAGE BRA PROG SOM OGSÅ HAR LITT BALLER).
White Willow - Storm Season-albumet. topp 10.


User avatar

UndeadFlowerKing
Poser
Poser
Posts: 256
Joined: 05 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by UndeadFlowerKing »

Panzerpappa og Ahleuchatistas bÞr man kjenne til. Nyeste skivene til begge band er lett Ä fÄ tak i, sÄ skaff deg dem.

Heavy Metal
Loud as it can be

User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

VonMĂŒnchhausen wrote:

Av de nyeste bandene mÄ du fÄ med deg fÞlgende iallfall:

Liquid Scarlet (debuten er blant topp 10 fra hele samlinga mi)
Il Bacio Della Medusa (fantastisk RPI pÄ hÞyde med det aller beste fra syttitallet)
Beardfish (Sleeping in traffic part I, Destined Solitaire og Mammoth er must)
Il Tempo Delle Clessidre (Ikke like fantastisk som IBDM nevnt over her, men bra nok)
The Dear Hunter (act I, II og III. Kommer tre album til i dette gigakonseptet. Mye pop-ete greier ogsÄ, men delvis fortettet symfo-prog i mine Þrer, og med en av mine favorittvokalister)
Sleepytime Gorilla Museum (planla ferietur etter europaturneen deres for noen Ă„r siden. I'm a fan)
Sebkha-Chott (fullstendig crazy s**t, ikke like imponert over greia pÄ skive, men apeshit Mr.Bungle worship going on)
Gösta Berlings saga (herlig instrumentale greier)
Miasma & the Carousel of Headless Horses (kammerprog, rio, rock/tivoli/etc. mĂžrk og melodiĂžst. nok en favoritt)
Jono El Grande (Neo Dada. sier alt. Ikke kall Norges mest FZ-kyndige person en pastisj pls)
Sax Ruins (Ruins pÄ syr.. nei saksofon. Villere og mer brutalt enn moderbandet.)
Zu (Carboniferious. Sax, bass og trommer. Hinsides fett, vilt og stĂžyete)
Lis er Stille (post-rock-aktige greier, men variert, storslÄtt og rocka)
Oceansize (sjekk ut frames. Post-rockband som ble prog.)
Ritual (The Hemulic Voluntary Band. HÆÆ!? Mummi-prog? JA TAKK!)
The Red Masque (kvlt avantgarde band. Digger Kayo Dot, men ikke hĂžrt TRM? HAH, NOOOB!!!)
Sky Architect (bare med for Ă„ vise at jeg ogsĂ„ liker ny symfoprog med islett av neo, FORDI DE FIKSER Å LAGE BRA PROG SOM OGSÅ HAR LITT BALLER).
White Willow - Storm Season-albumet. topp 10.

Aj aj aj! Har hÞrt omtrent halvparten av dette, da i forbindelse med din stafett. The Red Masque mÄ sjekkes ut. Nyeste Kayo Dot er helt mega... Neo Dada har jeg pÄ vinyl, veldig bra!

Takk for innspill, da har jeg nok Ă„ gjĂžre i helga!


User avatar

VonMĂŒnchhausen
Rocker
Rocker
Posts: 932
Joined: 21 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by VonMĂŒnchhausen »

Ta den noob-kommentaren med ei klype salt dog. Var mer et generelt spark i siden til folk som pÄberoper seg avantgarde-kred fordi de kan namedroppe MotW og Kayo Dot, men er ellers blanke pÄ feltet. Florerer pÄ RYM f.eks. Debuten til TRM er vel kanskje nÊrmere MotW enn KD, eller kanskje "the missing link"? Jeg liker iallfall TRM bedre (men ikke for Ä vÊre sÊr. Siste KD har jeg ikke hÞrt).


User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

VonMĂŒnchhausen wrote:

Ta den noob-kommentaren med ei klype salt dog. Var mer et generelt spark i siden til folk som pÄberoper seg avantgarde-kred fordi de kan namedroppe MotW og Kayo Dot, men er ellers blanke pÄ feltet. Florerer pÄ RYM f.eks. Debuten til TRM er vel kanskje nÊrmere MotW enn KD, eller kanskje "the missing link"? Jeg liker iallfall TRM bedre (men ikke for Ä vÊre sÊr. Siste KD har jeg ikke hÞrt).

Jeg er sÄ n00b at jeg ikke vet hva du mener med MotW...


User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

f**n sÄ bra andreskiva til Il Bacio Della Medusa er. PÄ hÞyde med mye RPI fra 70-tallet!


User avatar

M-77
Rocker
Rocker
Posts: 716
Joined: 08 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by M-77 »

Er langt fra sikker, men mulig det er en henvisning til Maudlin of the Well?

Terror_mit_uns wrote: M-77 kunne jeg aldri tenkt meg Ä gÄ langtur med.

User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

M-77 wrote:

Er langt fra sikker, men mulig det er en henvisning til Maudlin of the Well?

Aha. Det stemmer nok siden det var et band Toby Driver fra Kayo Dot spilte i tidligere.


User avatar

VonMĂŒnchhausen
Rocker
Rocker
Posts: 932
Joined: 21 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by VonMĂŒnchhausen »

Ikke noe forsÞk pÄ ovenfraogned-holdning her assa, men jepp! Gjengs forkortelse i Toby Driver-kontekst.


User avatar

Antonzen
Rocker
Rocker
Posts: 928
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 39

Post by Antonzen »

Denne trÄden har jeg ikke rÄd til Ä gÄ igjennom enda :)



fjesing
Poser
Poser
Posts: 278
Joined: 25 Feb 2014, 17:50
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by fjesing »

dauinghorn wrote:

Gi meg mer! Som min kjÊre samboer sa her om dagen: "Du gÄr jo bare rundt i Prog-tÄka".

:D

Paatos ja. Debuten var vel bra, fÞr det sklei litt ut.. Skal fÄ tatt den fram en dag.
OT: Har ingen tips.


User avatar

Lynchomaniac
Poser
Poser
Posts: 354
Joined: 23 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Lynchomaniac »

fantomas wrote:
Lynchomaniac wrote:

Ayreon og Sieges Even er ikke Ä komme utenom i sÄ mÄte, her snakker vi must!

Det er vel Ă„ ta med noen klyper salt.

Haha, at du eller enkelte dere ikke liker det er en fair sak - men kom nÄ ikke Ä surv for forslag nÄr det er det det trÄden handler om....... ;)

For de som er glad i retro-70 talls bÞr Astra sjekkes ut - har bare gÄtt i dybden pÄ TheT Wierding selv men har fÄtt tilbakemeldinger pÄ at oppfÞlgeren er minst like bra.

Utsagn fra Brumunddal:Han: "Je mÄ innrÞmme att je er litt pÄ sjekker'n"
Hun: "Det kommer du ikke langt med her"
Han:"Je kjém helt i fra Åsbygda je"!

Being a Klopp-timist YNWA <3

User avatar

VonMĂŒnchhausen
Rocker
Rocker
Posts: 932
Joined: 21 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by VonMĂŒnchhausen »

Her er noen utgivelser fra det glade 90-tall som burde slÄ M-77 sine fordommer til skamme.

Fra stafetten min:
AFTER CRYING – MegĂ zottak Ă©s megszomorĂ­tottak (Fantastisk symfo-prog, bokstavlig talt)
D.F.A. – Duty Free Area (Italiensk Jazz-fusion-aktig spaceprog-somethingsomething. diggbart iallfall)
FRENCH TV – The Violence of Amateurs
IDIOT FLESH – The Nothing Show (for de som liker SGM, Mr. Bungle etc..)
KOENJIHYAKKEI – Ni (Viva Koenji) (Zeuhl fra Japan.)
PÄR LINDH PROJECT – Mundus Incompertus (Ikke sĂ„ glad i vokalen, men ellers overthetop symfoprog av ypperste kvalitet)
RUINS – Hydromastgroningem (gale japanere. Gotta love 'em)
THINKING PLAUGE – In Extremis (RIO)

Ellers:
In the Woods - Omnio (ikke direkte prog, men nÊrt nok til Ä mÄtte sjekkes ut i denne konteksten)
U Totem - U Totem (rimelig sĂŠr avantprog, sjĂžl til avantprog Ă„ vĂŠre)
Ozric Tentacles - Erpland (ikke noe jeg har hÞrt mye pÄ sjÞl, men for dere spacerock/psykedelia-fantaster, sjekk ut!)
Devil Doll - alle skiver, minus debuten (ble gitt ut pÄ nittitallet. Ja, noen mÄtte vÊre cpt obvious)
Idiot Flesh - Tales of instant knowledge (kanskje til og med bedre enn the nothing show)
Echolyn - suffocating og as the world (hÞr pÄ torjo altsÄ)
Miriodor - Jongleries... (avant-prog)
Deus Ex Machina - Equilibrismo da Insofferenza (Jazz-fusion. Aquired taste og meget komplekst pÄ alle plan)
Il Trono Dei Ricordi - s/t (ikke ei skive jeg er sĂŠrlig glad i sjĂžl, men den er hĂžyt skattet av andre RPI-elskere)
5uu's - Hungers Teeth (smÄtt ujevnt, men vel verdt en lytt hvis du ikke fÄr nok avant-prog)
Bondage Fruit - Bondage Fruit I (japan + zeuhl = "#%%/. Temmelig rocka, egentlig)
Nuova Era - Il passo del soldato (lurer pÄ om det var NÞrsterud som presenterte denne i progspalten i Scream i sin tid? Flott RPI iallfall! Helt pÄ hÞyde med bÄde nye og gamle band)
Höyry-kone - begge albumene (men spesielt huono parturi. KRevende og ikke for alle, men faller det i smak er det faktisk nÄ mulig Ä skaffe seg skivene til en fornuftig pris (eller dumpe over dem i det hele tatt)).
Ebonylake - On the Eve of the Grimly Inventive (kanskje det mest krevende avantmetal-albumet jeg har. GjennomfĂžrt, kompleks, krevende, ekstremt osv...)
Psychotic Waltz - Bleeding (ok da, ei streitere progmetal-skive. For mer tekniske ting, sjekk ut skiva rett fĂžr, Mosquito.)
Finisterre - In Limine (Pent og pyntelig RPI, ikke helt innertier for meg, men fÄr ellers gode skussmÄl rundt forbi)
Spastic Ink - Ink Complete (Tech Metal for onanister, men det mÄ hÞres. SÊrlig "A Wild Hare")
Sinkadus - Aurum Nostrum (Langt under ÀnglagÄrd-nivÄ, men hallo!? hvor mange er pÄ det nivÄet lissom?)
Haggard - And thou shalt trust the seer (16 manns death metal-orkester, med growls og strykere? Ja, takk. Skiva nÄr dog ikke helt opp pga svake komposisjoner og hvis jeg husker rett er skiva som kommer etterpÄ en langt mer homogen og enhetlig affÊre, men dette er det sÄ langt ingen andre som har prÞvd seg pÄ, som jeg har fÄtt med meg)
Djam Karet - The Devouring (noe ujevn og langdryg, men Room 40 mÄ hÞres)


User avatar

M-77
Rocker
Rocker
Posts: 716
Joined: 08 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by M-77 »

PÀr Lindth Project er selvfÞlgelig en vinner. Som nevnt var svenskene gode pÄ nittitallet. Devil Doll er et av mine favorittband, men jeg tenker ikke pÄ de som prog. Samme med In the Woods.

Skal sjekke ut de andre tipsene, men kommer til Ă„ styre unna alt som minner om progmetal. Det takler jeg ikke.

Terror_mit_uns wrote: M-77 kunne jeg aldri tenkt meg Ä gÄ langtur med.

User avatar

VonMĂŒnchhausen
Rocker
Rocker
Posts: 932
Joined: 21 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by VonMĂŒnchhausen »

Bare Psychotic waltz som minner om/er progmetal.


User avatar

Conroy Bumpus
Poser
Poser
Posts: 239
Joined: 04 Sep 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 47

Post by Conroy Bumpus »

VonMĂŒnchhausen wrote:

Bare Psychotic waltz som minner om/er progmetal.

Vilt bra orkester.

Image

Locked Previous topicNext topic