Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - fĂžr var det Scream Magazine

Login Register

Prog fra 90- og 00-tallet, 'a?

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.
User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Prog fra 90- og 00-tallet, 'a?

Post by dauinghorn »

Jeg er sĂŠrdeles lite bevandret i moderne Prog, spesielt fra 90-tallet og utover. Tips og diskusjoner kan postes her!

ÄnglagĂ„rds plater er jo obligatoriske. Landberk liker jeg ogsĂ„ veldig godt. HĂžrt gjennom "Moonshine" av Collage de siste dagene, og selv om lydbildet er umiskjennelig Neo, tar jeg meg selv i Ă„ like den ganske godt. Ble et lite gjenhĂžr med NĂžrsteruds gamle Prog-stafett og skjĂžnte hvor lite peiling jeg har... MĂ„ fĂ„ mer peiling!


User avatar

M-77
Rocker
Rocker
Posts: 716
Joined: 08 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by M-77 »

Bortsett fra noen fÄ band, stort sett svenske, er det ikke mye Ä hente pÄ nittitallet. TiÄret var riktignok hakket bedre enn 80-tallet, men det var vel fÞrst pÄ 2000-tallet at proggen fikk sin renessanse.

I tillegg til de bandene du nevner er Anekdoten og White Willow obligatorisk med tanke pÄ mer klassisk prog, men de kjenner du nok til. Utover disse var vel de fleste nye band pÄ nittitallet mer rettet mot progmetal og neoprog.

Porcupine Tree har noe bra, men har aldri fÄtt helt foten for de. Ellers assosierer jeg nittitallsprog med rÊl som Flower Kings, Spocks Beard og sÄnt.

Med hensyn til utgivelser fra de "gamle" bandene er det bare King Crimson som kom seg helskinnet gjennom tiÄret.

Terror_mit_uns wrote: M-77 kunne jeg aldri tenkt meg Ä gÄ langtur med.

User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

M-77 wrote:

Bortsett fra noen fÄ band, stort sett svenske, er det ikke mye Ä hente pÄ nittitallet. TiÄret var riktignok hakket bedre enn 80-tallet, men det var vel fÞrst pÄ 2000-tallet at proggen fikk sin renessanse.

I tillegg til de bandene du nevner er Anekdoten og White Willow obligatorisk med tanke pÄ mer klassisk prog, men de kjenner du nok til. Utover disse var vel de fleste nye band pÄ nittitallet mer rettet mot progmetal og neoprog.

Porcupine Tree har noe bra, men har aldri fÄtt helt foten for de. Ellers assosierer jeg nittitallsprog med rÊl som Flower Kings, Spocks Beard og sÄnt.

Med hensyn til utgivelser fra de "gamle" bandene er det bare King Crimson som kom seg helskinnet gjennom tiÄret.

Endrer dermed trÄdtittel til Prog fra 90- og 00-tallet! White Willow er flott, har kun hÞrt Ignis Fatuus (noe som minner meg pÄ at jeg mÄ kjÞpe reutgivelsen...). Anekdoten er ogsÄ fantastisk.


User avatar

Conroy Bumpus
Poser
Poser
Posts: 239
Joined: 04 Sep 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 47

Post by Conroy Bumpus »

dauinghorn wrote:

og selv om lydbildet er umiskjennelig Neo, tar jeg meg selv i Ă„ like den ganske godt.

Det er mye knall neo-prog. Anbefaler disse for nÄ, og kommer tilbake med mer senere:

  • Silhouette - Across the Rubicon
  • Pendragon - The Masquerade Overture og The Window of Life
  • Pallas - The Dreams of Men
  • Arena - The Visitor
  • Frost* - Milliontown

Mistenker at du vil like sistnevnte best.

Image

User avatar

Affen
Rocker
Rocker
Posts: 1328
Joined: 22 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Affen »

Marillion sine skiver fra 90-tallet og opp er obligatoriske. Ellers anbefaler jeg varmt Flower Kings og Spock's Beard, selv om M-77 kaller det rĂŠl. Soloskivene til Neal Morse er og et must. Samt Transatlantic, Arena, noe av Pendragon (The Masquerade Overture er best), Kaipa, Pain of Salvation, Glass Hammer, Ayreon, og om du vil ha noe hardere prog er Becoming the Archtype Ă„ anbefale. Sisteskiva til John Elefante - On My Way To The Sun, har skikkelig Kansas-feel over seg, og kan trygt kjĂžpes.

Image

User avatar

torjo
Rocker
Rocker
Posts: 840
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 55

Post by torjo »

Jeg anbefaler Echolyn-platene Suffocating the Bloom (1992) og As the World (1995). Jeg hadde med ei lÄt fra fÞrstnevnte i progstafetten min. Kan vel klassifiseres som symfonisk prog med mye variasjon og atmosfÊre. Inspirert av Gentle Giant.

Ta tÄrnet, Ebralidze!

User avatar

fantomas
Poser
Poser
Posts: 203
Joined: 13 Nov 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by fantomas »

Paatos, Porcupine Tree, Wobbler, Miriodor, Gordian Knot, og Circles End kan jo nevnes iallfall. Som torjo sier, sjekk ut Progstafetten i forrige forum. Jeg er dog ikke glad i neoprog, slik som hĂžyresiden lenger oppe her. For folk flest, i aller verste mening.

Acrid wrote:Det aristocratisque Sprog, med den blÞde Ordklang og de Laaneord divine, er for os VÊllykkede og Smukke en vÊlplassered Øx mot den snafsede Proletarknold.

User avatar

M-77
Rocker
Rocker
Posts: 716
Joined: 08 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by M-77 »

Av norske band fÞler jeg meg forpliktet til Ä anbefale Airbag og Nordagust. Glimrende band begge to. Sistnevnte er flott skogsprog som jeg er sikker pÄ at du vil like. Airbag er godt inne i Pink Floydgaten, noe som sjelden blir feil.

Nordagust:

Airbag:

Terror_mit_uns wrote: M-77 kunne jeg aldri tenkt meg Ä gÄ langtur med.

User avatar

M-77
Rocker
Rocker
Posts: 716
Joined: 08 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by M-77 »

Ellers er jeg personlig storfan av de mange Goblin og horrorinspirerte bandene som har dukket opp siste Ă„rene slik som Zombi, Majeure, Umberto og Anima Morte.

Zombi:

Umberto:

Anima Morte:

Terror_mit_uns wrote: M-77 kunne jeg aldri tenkt meg Ä gÄ langtur med.


sumostig
Rocker
Rocker
Posts: 1136
Joined: 11 Dec 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by sumostig »

M-77 wrote:

Ellers er jeg personlig storfan av de mange Goblin og horrorinspirerte bandene som har dukket opp siste Ă„rene slik som Zombi, Majeure, Umberto og Anima Morte.

Zombi:

Umberto:

Anima Morte:

Yes! Kremband! Dette er en typen prog som virkelig treffer meg.


User avatar

M-77
Rocker
Rocker
Posts: 716
Joined: 08 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by M-77 »

Man mÄ vel strengt tatt vÊre litt Affen for Ä ikke like disse bandene? Morte Macabre mÄ ogsÄ nevnes, men de kjenner nok trÄdstarter godt til.

Ellers blir det 20 piskeslag pÄ meg i kveld. Det var ikke bare King Crimson som presterte til godkjent pÄ nittitallet. Klaus Schultze leverte ogsÄ noen fantastiske plater. Sjekk ut Das Wagner Desaster. Helt enorme greier.

Terror_mit_uns wrote: M-77 kunne jeg aldri tenkt meg Ä gÄ langtur med.

User avatar

Conroy Bumpus
Poser
Poser
Posts: 239
Joined: 04 Sep 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 47

Post by Conroy Bumpus »

fantomas wrote:

Jeg er dog ikke glad i neoprog, slik som hĂžyresiden lenger oppe her. For folk flest, i aller verste mening.

Nei nÄ, altsÄ!

Image

User avatar

Rakov
Belieber
Belieber
Posts: 103
Joined: 31 Dec 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Rakov »

Selv synes jeg Camel presterte bra pÄ 90- og 00-tallet og, spesielt Rajaz fra 1999 og A Nod and a Wink fra 2002 er fantastiske skiver.

Ellers er er Discipline - Unfolded Like Staircase fra 1997 relativt bra. Symfonisk prog fra USA. Ser bandet karakteriseres som den amerikanske ekvivalenten av ÄnglagĂ„rd. Synes nok sistnevnte er et par hakk over, og Discipline har litt flere neoprog-tendenser, sĂ„ jeg vil ikke si meg helt enig i karakteristikken. Fortsatt en trivelig skive.

StÞtter forÞvrig Nordagust! Hadde nesten glemt dem, sÄ takk for pÄminnelsen. HÞrte mye pÄ den plata for en stund siden.


User avatar

Affen
Rocker
Rocker
Posts: 1328
Joined: 22 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Affen »

Comebackskiva til Van der Graaf Generator, Present, er og rimelig knall. Every Bloody Emperor er en av mine favorittlÄter med dem.

Image

User avatar

VonMĂŒnchhausen
Rocker
Rocker
Posts: 932
Joined: 21 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by VonMĂŒnchhausen »

Tja, jeg syns 90 og 00-tallet har mye kult Ä by pÄ, og er kanskje vel sÄ spennende som syttitallet, om ikke mer.


User avatar

M-77
Rocker
Rocker
Posts: 716
Joined: 08 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by M-77 »

Affen wrote:

Comebackskiva til Van der Graaf Generator, Present, er og rimelig knall. Every Bloody Emperor er en av mine favorittlÄter med dem.

Her mÄ jeg si meg 110% enig!

Terror_mit_uns wrote: M-77 kunne jeg aldri tenkt meg Ä gÄ langtur med.

User avatar

Lynchomaniac
Poser
Poser
Posts: 354
Joined: 23 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Lynchomaniac »

Ayreon og Sieges Even er ikke Ä komme utenom i sÄ mÄte, her snakker vi must!

Utsagn fra Brumunddal:Han: "Je mÄ innrÞmme att je er litt pÄ sjekker'n"
Hun: "Det kommer du ikke langt med her"
Han:"Je kjém helt i fra Åsbygda je"!

Being a Klopp-timist YNWA <3

User avatar

Udunpute
Poser
Poser
Posts: 411
Joined: 29 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 40

Post by Udunpute »

Om du liker Collage- Moonshine er jo Satellite obligatorisk. Spesielt debuten.

I never looked around, never second-guessed
Then I read some Howard Zinn now I'm always depressed
And now I can't sleep from years of apathy
All because I read a little Noam Chomsky

User avatar

Anvlaibar
Belieber
Belieber
Posts: 76
Joined: 16 Oct 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 32

Post by Anvlaibar »

Mye gull som gis ut pÄ Rune Grammofon, f.eks.:
[soundcloud][/soundcloud]

ABBC3_SPOILER_SHOW

Bushman's Revenge er ogsÄ verdt Ä sjekke ut.

Ellers er Guapo ganske Ă„lreit. Litt mer kraut og zeuhl-inspirert og hakket mer eksperimentelt en det gjengse neo-prog bandet.
[BBvideo 560,340][/BBvideo]

Thule er vel ca. noe av det beste som er gitt ut her til lands:
[BBvideo 560,340][/BBvideo]


User avatar

M-77
Rocker
Rocker
Posts: 716
Joined: 08 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by M-77 »

Thule ja! For en forglemmelse. Blir 30 nye piskeslag pÄ meg i kveld.

Terror_mit_uns wrote: M-77 kunne jeg aldri tenkt meg Ä gÄ langtur med.

Locked Previous topicNext topic