Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

Gentle Giant

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Topic author
Opeth82
Poser
Poser
Posts: 322
Joined: 19 Feb 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 41

Gentle Giant

Post by Opeth82 »

Tidenes nest beste progband må jo også få en tråd.

Skikkelig hekta på de om dagen og mine favoritter er debuten, Acquiring the taste, The Power & the glory, Octopus og Free Hand.

Noen som har sett de live? sett noen liveklipp på youtube, og det er helt fantastisk.

Affen wrote:Det går faktisk an å bare holde helt kjeft.

User avatar

Espen
Rocker
Rocker
Posts: 660
Joined: 13 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Espen »

Tidenes mest kontrapunktiske rockeband.

The lime of the ancient marinade.

User avatar

yngve
Poser
Poser
Posts: 252
Joined: 26 Jan 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times
Contact:
Norway

Post by yngve »

Jepp, digger de. Var litt treig på dette bandet, fikk ikke fatt i Octopus på Swirl før i 92 tror jeg, kanskje til og med 93. Men den er også favoritten, og ikke bare fordi det var den første jeg hørte. Husker en tysk (tror jeg) tv-konsert noen viste meg, var helt fantastisk. Noen som husker dette? Var det du Torbjørn? Det kan stemme det?

SE OPP!!! ikke ned...

Min framtid er lys og lang
og rekker bakom tidens tvang

User avatar

VonMünchhausen
Rocker
Rocker
Posts: 932
Joined: 21 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by VonMünchhausen »

Skal ha en gjennomgang av alle GG-skivene i samlinga om ikke alt for lenge. Tipper at et par-tre av dem ryker. Har et veldig avogpå-ambivalent forhold til dette bandet.


User avatar

Conroy Bumpus
Poser
Poser
Posts: 239
Joined: 04 Sep 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 47

Post by Conroy Bumpus »

Kjempeband på sitt beste, fullstendig vås og skandale på sitt verste.

Image

User avatar

fantomas
Poser
Poser
Posts: 203
Joined: 13 Nov 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by fantomas »

yngve wrote:

Jepp, digger de. Var litt treig på dette bandet, fikk ikke fatt i Octopus på Swirl før i 92 tror jeg, kanskje til og med 93. Men den er også favoritten, og ikke bare fordi det var den første jeg hørte. Husker en tysk (tror jeg) tv-konsert noen viste meg, var helt fantastisk. Noen som husker dette? Var det du Torbjørn? Det kan stemme det?

Hvis du mener meg Torbjørn, så kan det godt hende :D Jeg elsker den konserten. Topp GG! Men som sier, mot slutten av 70-tallet, da de forsøkte å forenkle musikken for å slå gjennom til større masser, ramla de ned i et dårlig mønster. Burde nok slutta rundt In'terview.

Incidently, det er vokalisten Derek Shulman sin skyld at vi har band som Dream Theater, Slipknot, Bon Jovi, Pantera og ... Nickelback her i verden, all of which han "oppdaga" som record executive. Han burde i retrospekt ha funnet på noe helt annet etter 1976, for vår del da - ingen tvil om at de alle var bra for the bottom line.

Acrid wrote:Det aristocratisque Sprog, med den bløde Ordklang og de Laaneord divine, er for os Vællykkede og Smukke en vælplassered Øx mot den snafsede Proletarknold.

User avatar

knuthulhu
Poser
Poser
Posts: 274
Joined: 09 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by knuthulhu »

Det første jeg kjøpte av GG var Giant for a Day - snakker om nedtur. Tok flere år før jeg prøvde noe annet av bandet og fant ut at det faktisk var noe av det beste det er mulig å høre på.

Den konserten det refereres til er vel den fra "Giant on the box" DVDen? Hvis det er den så må jeg bare få sagt at det er den beste musikk-DVDen noen gang. Makan til spilleglede og entusiasme har jeg knapt sett noen gang.

"Even s***n wears leather"

User avatar

UndeadFlowerKing
Poser
Poser
Posts: 256
Joined: 05 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by UndeadFlowerKing »

Jeg elsker Gentle Giant, da snakker vi om gullårene fra 1971 til 1975. Jeg er jaggu ikke sikker på hvilken plate som er min favoritt, men jeg er veldig svak for In A Glass House og Power And The Glory. Fantastisk band, ihvertfall i de årene jeg nevnte. Har forstått at GGs siste plater er svakere.

Heavy Metal
Loud as it can be


Topic author
Opeth82
Poser
Poser
Posts: 322
Joined: 19 Feb 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 41

Post by Opeth82 »

Eneste bandet jeg har sett som benytter seg av blokkfløyte og klokkespill:

[BBvideo 560,340][/BBvideo]

Affen wrote:Det går faktisk an å bare holde helt kjeft.

User avatar

Antonzen
Rocker
Rocker
Posts: 928
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 39

Post by Antonzen »

Noen stygge hull i samlingen her for min del - men har veldig sansen for Three friends - ingen andre som trekker frem den?

User avatar

Shrinebuilder
Rocker
Rocker
Posts: 778
Joined: 04 Sep 2006, 00:00
Favourite genre: Hard Rock
Location: Pøle by
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 40
Korea North

Post by Shrinebuilder »

Liker den godt jeg også.

User avatar

M-77
Rocker
Rocker
Posts: 716
Joined: 08 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by M-77 »

Alle Gentle Giantplatene t.o.m "Interview" er best! Kan ikke si at jeg har en bestemt favoritt.
Terror_mit_uns wrote: M-77 kunne jeg aldri tenkt meg å gå langtur med.

User avatar

Welhaven
Poser
Poser
Posts: 457
Joined: 08 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Welhaven »

Havnet på Gentle Giant-kjøret via en gjennomgang av de sju første King Crimson-skivene. Pleier å være noen år mellom hver gang. Veldig bra band på sitt beste, dog litt igjen før de får spise kake med Yes, tidlig Camel og 70-talls KC.
<b>Exeloume på Facebook-></b> http://listn.to/exeloume (news, bio, musikk, reviews osv)
Wimp: http://wimp.no/album/6182208
Bandcamp: http://exeloume.bandcamp.com/
Myspace: www.myspace.com/exeloumethrash

Locked Previous topicNext topic