Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

Berlin school, Dusseldorf school og deres likesinnede

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.
User avatar

dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Berlin school, Dusseldorf school og deres likesinnede

Post by dauinghorn »

Earthstar har jeg nevnt i en annen tråd, tror jeg. Klaus Schulze produserte dette. Bare hør på Birotron-koret på starten... Fantastisk!


User avatar

dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »


Sjekk ut denne lista om du vil dykke litt ned i synthmusikkens verden!

https://makeyourowntaste.com/2013/10/07 ... ic-albums/

User avatar

Topic author
M-77
Rocker
Rocker
Posts: 716
Joined: 08 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by M-77 »

Ikke enig med listen :-)

10 beste i vilkårlig rekkefølge. From the top of my head... (en plate per artist, bare tyske artister så Earthstar mf ekskluderes). Mulig jeg kan ha glemt noen.

Michael Hoenig - Departure from the Northern Wasteland
Edgar Froese - Epsilon in malaysan pale
Tangerine Dream - Ricochet
Klaus Schulze - Mirage
Robert Schröder - Floating music (evt. Harmonic ascendant)
Wolfgang Bock - Cycles
Kraftwerk - Trans-europe express
Ashra - New age of earth
Peter Baumann - Romance 76
Adelbert von Deyen - Atmosphere
Tangerine dream - Logos (den er så fet at den må inn på listen)
Terror_mit_uns wrote: M-77 kunne jeg aldri tenkt meg å gå langtur med.

User avatar

Antonzen
Rocker
Rocker
Posts: 928
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 39

Post by Antonzen »

Takk for tips begge to, ikke altfor mange plater på de to listene jeg har:

Kraftwerk - Trans-Europa express
Tangerine Dream - Rubycon

Har noen andre plater med Klaus Schulze men akkurat Mirage har gått meg hus forbi.

Var også artister jeg ikke hadde hørt om engang på lista, artig :)

Har tenkt som høst prosjekt å utdype meg litt i tysk synthmusikk og fylle noen hull i RPI samlingen så dette passer bra :)

User avatar

dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

Ah, den lista der var jo tjue ganger bedre!

User avatar

Antonzen
Rocker
Rocker
Posts: 928
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 39

Post by Antonzen »

Noen som kjenner til Zygoat?


User avatar

dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

Antonzen wrote:Noen som kjenner til Zygoat?

Aldri hørt om. Kanskje ikke så stilrent som de tyske mesterne, litt rotete kanskje? Funky Berlin School? Virket uansett som en artig liten kuriositet. Fett cover også!

Havnet plutselig innom litt New Age her på formiddagen. Litt på siden, men i disse stressende dagene med skoleoppstart og timeplanhelvete var det digg med litt sval og meditativ musikk:

[youtube][/youtube]

User avatar

Topic author
M-77
Rocker
Rocker
Posts: 716
Joined: 08 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by M-77 »

Antonzen wrote:Noen som kjenner til Zygoat?

Zygoat er vel beste platen til Electrophon. Debuten er i hvertfall ikke så mye å skryte av med mindre man elsker synthcovre av klassisk musikk.

Hører på Rolf Trostel nå. Mye fint fra den karen:


Gav blant annet ut en plate på norske Uniton Records (forløper til Tatra og Pan). Uniton har en del virkelig gode utgivelser. Mest kjent er nok De Press og Fra Lippo Lippi, men de gav også ut en del Berlin School inspirerte plater med Mark Shreeve som den fremste eksponenten.



Terror_mit_uns wrote: M-77 kunne jeg aldri tenkt meg å gå langtur med.

User avatar

Antonzen
Rocker
Rocker
Posts: 928
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 39

Post by Antonzen »

At Untion var forløper til Tatra og Pan visste jeg ikke, skal sjekkes ut.

Men, heter bandet Zygoat eller Electrophon? Både på discogs og progarchives er bandet oppført som Zygoat men på youtube står det Electrophon.

User avatar

Topic author
M-77
Rocker
Rocker
Posts: 716
Joined: 08 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by M-77 »

Terror_mit_uns wrote: M-77 kunne jeg aldri tenkt meg å gå langtur med.

User avatar

Topic author
M-77
Rocker
Rocker
Posts: 716
Joined: 08 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by M-77 »

Jobber meg gjennom Asbjørnsens Cosmic Dreams at Play for å finne nye plater. Satser på å presentere høydepunktene her.

Starter med Baumann og Koek fikk bare ut en plate. Den er til gjengjeld ganske så bra:

Baumann/Koek is another hitherto undiscovered treasure of German electronic music, the only album by the electronic music pairing of Wolfgang Baumann and Ata Koek, both from Kempten, Bavaria, Germany. It was mixed in Conny Plank's studio and distributed, without a label, by the duo themselves in 1978. The music owes much to the Berlin School; layered sequencer patterns, swirling chord tapestries, a computer beat here and there. Eastern elements or hints thereof add a particular charm to Baumann/Koek, reissued here for the first time. Rumors persist that Peter Baumann of Tangerine Dream is behind the Baumann/Koek project. But in actual fact, Baumann/Koek can unequivocally be identified as Wolfgang Baumann (no, not the MPS Records cover artist), born in Kempten in 1950, and his friend Ata Koek (Köktürk, to be precise), born in Istanbul in 1956. In their mid-20s, the pair made the trip from Kempten to Bonn with the singular aim of visiting the legendary Synthesizerstudio Bonn, the very same store where Kraftwerk and countless other electronic icons went shopping for their equipment. They purchased a secondhand ARP 2600, began experimenting, and realized that they needed more gear. Before long they had added an ARP sequencer, a Solina String keyboard, and an EKO Compurhythm drum computer to their arsenal. Last but not least, they acquired a four-track recorder and were ready to commit their music to tape, before going to the expense of booking Conny Plank's studio for the mix. They pressed up 1000 LPs and paid the production costs themselves. The album was well-received and the Swabian wholesaler Jaguar Records stepped in for worldwide distribution, but unfortunately went bankrupt shortly afterward. Baumann and Koek were disinclined to take on any further financial risk and decided against a follow-up record. The music clearly references the Berlin School, with a hypnotic maelstrom of sequencer patterns and swirling tapestries of mostly minor chords, underpinned at times by a computer beat. What really sets the music apart from comparable productions is the subtle influence of Arabian tonality, which saw Koek consciously introduce just a hint of Eastern flavor. If Baumann and Koek considered their "modest" equipment to be a hindrance, their music sounded all the better for it. There is a raw, unpolished quality to the tracks, a clarity that draws the listener closer, far more so than the bombastic productions of contemporaries like Tangerine Dream, Klaus Schulze, et al.
Terror_mit_uns wrote: M-77 kunne jeg aldri tenkt meg å gå langtur med.

User avatar

Topic author
M-77
Rocker
Rocker
Posts: 716
Joined: 08 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by M-77 »

Ikke tysk, men for noen herlige plater!


Terror_mit_uns wrote: M-77 kunne jeg aldri tenkt meg å gå langtur med.

User avatar

Topic author
M-77
Rocker
Rocker
Posts: 716
Joined: 08 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by M-77 »

Maks obskurt. Augenstern med Steve Schroyder, tidligere medlem i Tangerine Dream.


"A synthesizer based duo who played meditative and relaxing music that might be of interest to the hardcore Tangerine Dream collectors"

Utgitt i 1984, men fin stemning. Likte særlig spor 3. Camera Obscura:


Code III er nok ikke blant de mest kjente. Gav ut en plate i 1974 med selveste Klaus Schulze på trommer! Asbjørnsen skriver: "Fans of Schulze's early cosmic music will love this album for sure"


Adelbert Von Deyen har jeg inkludert i topp-10 listen min lengre oppe i denne tråden. Det er ikke uten grunn:
Terror_mit_uns wrote: M-77 kunne jeg aldri tenkt meg å gå langtur med.

User avatar

Antonzen
Rocker
Rocker
Posts: 928
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 39

Post by Antonzen »

Topp linker! Her skal det sjekkes ut.

User avatar

Antonzen
Rocker
Rocker
Posts: 928
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 39

Post by Antonzen »

Gjenoppdager forøvrig Kraftwerk samlinga mi, og merker at jeg må kjøpe de platene jeg har på nytt på tysk. Prøver å sjekke discogs - kom autobahn bare på tysk eller er 2014 remasteren på engelsk? Virker som alle platene kom på engelsk i 2014 men på tysk i 2009. Jeg kan ta feil.

Snurrer Trans-Europe Exoress nå, fenomenal plate.

User avatar

Topic author
M-77
Rocker
Rocker
Posts: 716
Joined: 08 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by M-77 »

Trans-Europe Express er så herlig mørk og dyster :-)

Har hørt gjennom mye rart siste dagene og det meste er ikke verdt å rapportere om. En av de noe bedre platene er imidlertid fra Wolfgang Düren. Var roadie hos Tangerine Dream og fikk ut en plate i 1981. Kosmisk stemning og mye prat på tysk. Asbjørnsen sier at dette er en god plate. Jeg sier terningkast tre. Ikke veldig bra, ikke veldig dårlig:
Terror_mit_uns wrote: M-77 kunne jeg aldri tenkt meg å gå langtur med.

User avatar

Topic author
M-77
Rocker
Rocker
Posts: 716
Joined: 08 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by M-77 »

Tangerine Dream covrer "Stranger things"-temaet. Låter fett!

http://www.synthtopia.com/content/2016/ ... er-things/
Terror_mit_uns wrote: M-77 kunne jeg aldri tenkt meg å gå langtur med.

Locked Previous topicNext topic