Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - fĂžr var det Scream Magazine

Login Register

Rock Progressivo Italiano

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.
User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Rock Progressivo Italiano

Post by dauinghorn »

Vi mÄ jo ha en trÄd med anbefalinger og godbiter fra Italia!

FÞrst ut, et album jeg har voldsomt kick pÄ om dagen. Spenner fra rimelig heavy saker i King Crimsons gate til mer folkete, karnival-aktige passasjer. Alt krydret med deilig Solina String Ensemble og analoge synther. Fet, skitten produksjon!

Semiramis - Dedicato a Frazz:

https://www.youtube.com/watch?v=TbU0XJG ... freload=10

Image

User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

Denne mÄ med. Billetten til h*****e (Biglietto per L'Inferno)!

http://youtu.be/T7dbJZf8TJo

User avatar

Espen
Rocker
Rocker
Posts: 660
Joined: 13 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Espen »

Inferno-billetten.
The lime of the ancient marinade.

User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

Nettopp hÞrt gjennom hele Zarathursta av Museo Rosenbach pÄ LP nÄ. For en skive! Rystende bra, faktisk. Den har noe magisk ved seg. Den melodiske vokalen, dynamikken, soundet og framfÞrelsen er helt pÄ topp. Topp 10 Prog-album for min del!

(Har hyllet denne skiva fÞr, men mÄtte bare bekrefte det nok en gang.)

User avatar

brodie
Belieber
Belieber
Posts: 70
Joined: 29 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 43

Post by brodie »

Kanonskive det. Har bare en random cd-utgave, kikka etter vinyl pĂ„ platemesse i Roma i fjor. Fant til slutt til €1600 :shock:
(CD var plutselig mer enn godt nok)

User avatar

Rakov
Belieber
Belieber
Posts: 103
Joined: 31 Dec 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Rakov »

Zarathustra mÄ vÊre den beste plata fra den italienske scenen. En annen favoritt er Alusa Fallax - Intorno Alla Mia Cattiva Educazione:
[media]https://www.youtube.com/watch?v=iojP4wCyTiM[/media]

User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

Artig at du nevner Alusa Fallax, handlet inn vinylen for et par uker siden! Fet skive som jeg gleder meg til Ă„ bli enda bedre kjent med.

User avatar

M-77
Rocker
Rocker
Posts: 716
Joined: 08 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by M-77 »

Har pushet denne fÞr, men gjÞr det igjen. En av mine favorittplater fra Italia og det til tross for at den lÄter veldig lite "italiensk". Il Volo - Essere o non essere? Er noen vannvittig flotte solopartier pÄ denne platen. I hovedsak ganske lavmÊlt og rolig, men nÄr den fÞrst tar av gjÞr den det ganske sÄ skikkelig. Gi den en lytt eller to!

https://www.youtube.com/watch?v=E6NmtRReSao

Osanna - Palepoli er en annen favoritt:
https://www.youtube.com/watch?v=k6fKR3Jy4tA

Le Orme, PFM og Banco fÄr jeg aldri nok av, men de er nesten for elementÊre til at de mÄ nevnes.
A
Terror_mit_uns wrote: M-77 kunne jeg aldri tenkt meg Ä gÄ langtur med.

User avatar

VonMĂŒnchhausen
Rocker
Rocker
Posts: 932
Joined: 21 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by VonMĂŒnchhausen »

Har gjenoppdaget Alphataurus og Apoteosi. Anbefaler begge pÄ det varmeste.

Har ogsÄ fÄtt ut fingeren og bestilt litt "nytt" RPI. Det begynner Ä bli noen Är siden. FÞlgende er pÄ vei i posten:
Alphataurus - Alphataurus (1973) LP
Alusa Fallax - Intorno alla mia cattiva educazione (1974) CD
Arti & Mestieri - Tilt (Immagini per un orecchio) (1974) CD
Biglietto per l'Inferno - Biglietto per l'Inferno (1974) LP
Libra - Musica e parole (1975) CD
Premiata Forneria Marconi - Storia di un minuto (1972) LP
Reale Accademia di Musica - Reale Accademia di Musica (1972) CD
Il Volo - Il Volo (1974) CD

User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

For en deilig liste, Munchhausen! Har nettopp kjÞpt Alusa Fallax og Storia di un Minuto pÄ vinyl selv i tillegg til et par andre jeg har hÞrt mye pÄ, men manglet: Murple, Maxophone, Latte e Miele (Papillon) og Balletto di Bronzo. Neste blir nok Biglietto og Alphataurus.

Palepoli stÄr i samlinga. Digger stemninga, herlig middelaldersk vibe og masse nydelig mellotron. Il Volo har jeg ikke hÞrt og skal sjekkes ut.

User avatar

VonMĂŒnchhausen
Rocker
Rocker
Posts: 932
Joined: 21 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by VonMĂŒnchhausen »

Takker! Det har egentlig gÄtt meg litt hus forbi hvor mye lettere tilgjengelig mye av RPI-en er nÄ i dag enn da jeg fÞrst fattet interesse for sjangeren rundt 2001/2002. NÄ har jeg trÄlet rundt og ser at jeg har kommet litt sent til bordet denne gangen ogsÄ, haha! Burde tydligvis ha vÊrt litt mer pÄ alerten allerede fra 2009 av. Da ble Banco sin selvtitulerte gitt ut i en flott vinylreplica av originalen som nÄ ligger rundt 80 euro... Heldigvis ligger den en del superbillige cder pÄ amazon og alle som er nevnt over kostet rundt 85,- inkl. frakt, selv med dagens ekstremt stive kurser. Har dog planer om Ä kjÞpe inn flere av favorittene pÄ LP (siden formatet tydeligvis holder stand i 40-50-60 Är).

Osanna har jeg tre skiver av, men de har aldri trigget meg like mye som det aller beste fra italia. Har dog tenkt Ă„ gi Palepoli et godt antall runder i spilleren, kanskje det gjĂžr susen.

Ellers var Libra en nyoppdagelse for min del. Sjukt kult og funky til Ă„ vĂŠre RPI, egentlig.

User avatar

VonMĂŒnchhausen
Rocker
Rocker
Posts: 932
Joined: 21 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by VonMĂŒnchhausen »

Vet ikke hvor du bestiller RPI fra dauinghorn, men Panorama har inne et lite lass med nÞdvendigheter akkurat nÄ.
Jeg regnet litt pÄ hvor mye jeg "sparte" pÄ Ä ikke dra pÄ hverken Inferno eller Roadburn og fant ut at jeg kunne koste pÄ meg fÞlgende (i tillegg til de som er nevnt over):
ALUSA FALLAX: Intorno alla mia cattiva educazione (utbr)
BALLETTO DI BRONZO, IL: YS (utbr)
DE DE LIND - io non so da dove vengo
DUELLO MADRE - s/t
E A POE - Generazioni
GLI ALLUMINOGENI: Scolopendra (utbr)
JET - fede speranza...
JUMBO: Vietato Ai Minori Di 18 Anni? (utbr)
LOCANDA DELLE FATE: Forse Le Lucciole Non Si Amano Piu
OSANNA: Palepoli (utbr)
QUELLA VECCHIA LOCANDA - S/T
SEMIRAMIS: Dedicato a Frazz (utbr)

User avatar

M-77
Rocker
Rocker
Posts: 716
Joined: 08 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by M-77 »

PÄ ebay.it dukker det jevnlig opp originalversjoner til ok priser. Har kjÞpt det meste jeg har derfra. Finner raskt nok ut av sprÄket.
Terror_mit_uns wrote: M-77 kunne jeg aldri tenkt meg Ä gÄ langtur med.

User avatar

VonMĂŒnchhausen
Rocker
Rocker
Posts: 932
Joined: 21 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by VonMĂŒnchhausen »

Originaler er uviktig sÄ lenge reutgivelsen er av god kvalitet. Hva legger du i ok priser? Jeg foretrekker Ä betale rundt 250 for en LP inkl. frakt. Men takk for tips, legger til ebay.it i bokmerkemenyen. Skader jo ikke.

User avatar

M-77
Rocker
Rocker
Posts: 716
Joined: 08 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by M-77 »

Jeg betaler svÊrt sjelden over 300 kroner for en LP. Mener samlingen min er ganske fet og flertallet av platene har jeg funnet billig. Har riktignok mÄtte lete litt, men det er jo halve morroen. Fordelen med Ä kjÞpe originaler er at de holder seg mye bedre i verdi.
Terror_mit_uns wrote: M-77 kunne jeg aldri tenkt meg Ä gÄ langtur med.

User avatar

VonMĂŒnchhausen
Rocker
Rocker
Posts: 932
Joined: 21 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by VonMĂŒnchhausen »

Hvorfor spiller det noen rolle? For meg er det helt irrelevant om ei skive jeg rÄdigger og har mye glede av, blir verdt mer eller mindre i andres Þyne. Har jo ikke tenkt Ä selge den uansett. De kjÞpes for Ä brukes, ikke samles.

User avatar

M-77
Rocker
Rocker
Posts: 716
Joined: 08 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by M-77 »

Sant nok. Selger nesten aldri plater selv. Er vel bare det at jeg liker Ä ha originalene stÄende. Kommer ikke pÄ noen rasjonell forklaring her :-)
Terror_mit_uns wrote: M-77 kunne jeg aldri tenkt meg Ä gÄ langtur med.

User avatar

VonMĂŒnchhausen
Rocker
Rocker
Posts: 932
Joined: 21 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by VonMĂŒnchhausen »

Hvis jeg tyr til originaler er det stort sett fordi ev. nyutgivelser er forpestet med bonusspor, endret (og ofte verre) coverart, uforstandig mastring etc... Sjeldent man opplever disse problemene pÄ vinyl, det er iallfall min erfaring sÄ langt. Men jeg kjÞper gjerne nye og mer forseggjorte utgaver hvis originalene er kjipe/stusselige.

User avatar

Antonzen
Rocker
Rocker
Posts: 928
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 39

Post by Antonzen »

Rasjonelle forklaringer er det vanskelig Ă„ finne i en platesamlers hverdag :)

Skal sjekke ut ebay.it her ogsÄ.

Edit:

NÄr det er sagt sÄ var det mye snadder i katalogen til pan i dag, bÄde italiensk og annet.

Godt man skal jobbe 13-14 timer overtid i morgen, ser ut som de pengene fÄr ben Ä gÄ pÄ :violin:

User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

Ja, nettopp bladd meg gjennom nye lista fra Pan, mye gull ja! Men bestilte nettopp tre plater fra han her om dagen (Älgarnas TrĂ€dgĂ„rd, Mandy Morton (Spriguns) og Spirogyra), og skal kjĂžpe Mellotron om en mĂ„ned, sĂ„ da mĂ„ jeg stĂ„ over godbitene denne runden! Har endel fra fĂžr da, De De Lind (forferdelig kul skive!), Semiramis (fryktelig bra denne og) Osanna, PFM osv. FĂ„r heller gi de en grundig lytt enn Ă„ bruke penger...

Jeg er storfornÞyd med Vinyl Magic og AMS sine reutgivelser av RPI-klassikere. God kvalitet pÄ cover og plater og uten masse dilldall. Ofte ekstremt mye jall pÄ reutgivelsesfronten...

Eneste RPI-originalen jeg har er Le Orme - Uomo di Pezza. :) Kanskje en av mine favoritter innen "sjangeren".

Locked Previous topicNext topic