Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - fĂžr var det Scream Magazine

Login Register

Rock Progressivo Italiano

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.
User avatar

M-77
Rocker
Rocker
Posts: 716
Joined: 08 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Rock Progressivo Italiano

Post by M-77 »

Uomo di Pezza er helt fantastisk. Den og Felona sprenger karakterskalaen!
Terror_mit_uns wrote: M-77 kunne jeg aldri tenkt meg Ä gÄ langtur med.

User avatar

VonMĂŒnchhausen
Rocker
Rocker
Posts: 932
Joined: 21 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by VonMĂŒnchhausen »

Fikk panorama-ladningen i dag. Blir fint Ä gjenoppdage mange av favorittene pÄ den mÄten albumene fÞrst ble presentert pÄ. Og som Dauinghorn nevner: kvaliteten pÄ disse utgivelsene er helt topp. Litt kvalitetsforskjell er dog og jeg kunne jo Þnsket at alle var sÄ forseggjorte som Balletto di Bronzo-utgivelsen med samme pappkvalitet og vinyltyngde som Tapestry Records sin reutgivelse av "Space Shanty", men jeg har forstÄtt det dithen at det viktigste for VM og AMS og BFT har vÊrt Ä gjenskape originalene til punkt og prikke og det vil jeg si at de har klart. SÄ fÄr det heller vÊre at det ogsÄ gjenspeiler hvor forseggjorte de opprinnelig var. Har fÄtt spilt meg igjennom et par av skivene ogsÄ og lydkvaliteten er det heller ingenting Ä utsette pÄ.

User avatar

VonMĂŒnchhausen
Rocker
Rocker
Posts: 932
Joined: 21 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by VonMĂŒnchhausen »

Bare for Ä forgripe skjebnen litt her: til hÞsten (i starten av september) har jeg tenkt Ä dykke enda litt dypere i RPI og kommer til Ä kjÞre "ukas italienske". Men det kunne jo vÊrt interessant hvis flere heiv seg pÄ dette, sÄ da lurer jeg pÄ om noen er interessert i at jeg hver sÞndag poster ukas album, legger ved youtubelink/spotify/etc.. SÄ hÞrer man skiva x antall ganger og poster en litt lengre vurdering av skiva nÄr man har fÄtt den litt under huden. Sikkert i smaleste laget, men pytt. Jeg kommer i hovedsak ikke innom bautanene, kanskje med unntak av de mindre kjente skivene deres (Banco sin "come in ultima"... f.eks er med pÄ lista) og ev hull jeg sjÞl mÄtte ha (UT-skiva til New Trolls f.eks). Noe kommer nok til Ä vÊre kjent for noen av dere, men det ville jo bare gjÞre det ekstra interessant Ä dykke dypere inn i skiva med tanke pÄ Ä skulle formulere noe velformulert skribleri. Jeg har cirka 50 skiver pÄ lista, sÄ det kan jo holde pÄ en stund for Ä si det sÄnn.

Eksempler pÄ band: Samadhi, Rocky's Filj, Libra, Procession, I Dalton, Cervello, Capitolo 6, Blocco Mentale, Festa Mobile, I Giganti etc...

User avatar

Antonzen
Rocker
Rocker
Posts: 928
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 39

Post by Antonzen »

HÞres spennende ut! Jeg blir gjerne med pÄ noe sÄnt.

Venter forÞvrig pÄ pakke fra panorama ogsÄ :)

User avatar

VonMĂŒnchhausen
Rocker
Rocker
Posts: 932
Joined: 21 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by VonMĂŒnchhausen »

Flott! Mulig jeg tyvlÄner litt fra scented garden, progarchives, vintageprog og italianprog og setter sammen en kjapp intro til ukas utvalgte artist.

User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

Det hadde vÊrt veldig kult! Likte veldig godt Ä lese skribleriene dine i Alternativ Topp10-trÄden. Vil ikke kalle meg en kjenner av RPI, har vel en 10-15 album jeg har hÞrt veldig mye pÄ, sÄ det kan vÊre greit Ä fÄ presentert litt ukjente/glemte album. KjÞr pÄ! :)

User avatar

VonMĂŒnchhausen
Rocker
Rocker
Posts: 932
Joined: 21 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by VonMĂŒnchhausen »

Jeg skal ikke skryte pÄ meg sÄ voldsomt jeg heller altsÄ. Tipper jeg har rundt 30-40 skiver RPI og det er vel 12-13 av de som har fÄtt det meste av spilletiden. HÄpet er jo at dere ogsÄ bidrar med litt utfyllende kommentarer. Veldig hyggelig Ä hÞre at ideen faller i smak!

User avatar

Antonzen
Rocker
Rocker
Posts: 928
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 39

Post by Antonzen »

Da kom fĂžlgende italienere fra pan i posten idag:

Osanna - Palepoli
De De Lind - Io Non So Da Dove Vengo E Non So Dove Mai Andro, Uomo E' Il Nome Che Mi Han Dato
Quella Vecchia Locanda - st
Il balleto di bronzo - ys

Kun YS jeg har hÞrt fra fÞr (tror jeg), sÄ blir spennende. Ellers enig med sine betrakninger av kvaliteten. KjÞpte ogsÄ gentle giant pÄ tapestry, virket som solide saker. Blir spennende Ä hÞre hvordan vinylkvaliteten er ogsÄ.

User avatar

VonMĂŒnchhausen
Rocker
Rocker
Posts: 932
Joined: 21 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by VonMĂŒnchhausen »

HÄper du blir slÄtt i bakken av Quella Vecchia Locanda! Blant de tre beste RPI-skivene jeg har i hus iallfall.

User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

SlĂ„r et slag for De De Lind! ÅpningslĂ„ta mĂ„ vĂŠre noe av det mer heavy innen sjangeren. Og fy flate for noen fete flĂžytepartier. Der har du en av mine topp 3-plater fra Italia!

User avatar

VonMĂŒnchhausen
Rocker
Rocker
Posts: 932
Joined: 21 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by VonMĂŒnchhausen »

f**n sÄ stas det hadde vÊrt Ä dannet et RPI-coverband med Screamers. Sitte pÄ Þvingslokalet for krangle om hvilke lÄter vi skal lÊre oss og hvilke skiver som fÄr lov til Ä vÊrt topp 3. Good times!

User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

VonMĂŒnchhausen wrote:f**n sĂ„ stas det hadde vĂŠrt Ă„ dannet et RPI-coverband med Screamers. Sitte pĂ„ Ăžvingslokalet for krangle om hvilke lĂ„ter vi skal lĂŠre oss og hvilke skiver som fĂ„r lov til Ă„ vĂŠrt topp 3. Good times!
Haha, jeg er med!

User avatar

Antonzen
Rocker
Rocker
Posts: 928
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 39

Post by Antonzen »

Da er Osanna fÞrste plate som har vÊrt under lupen, dette var fete saker syns jeg! Tidvise ganske heavy, men ogsÄ helt nede med mellotron og vokal. Litt rotete produksjon. Er endel Crimson inspiriasjon i musikken, men absolutt ingen plagiat. Anbefaler den til de som ikke har sjekket det ut enda. Animale Senza Respiro er hÞydepunktet.

https://www.youtube.com/watch?v=1fL_k0mAzfI

User avatar

Antonzen
Rocker
Rocker
Posts: 928
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 39

Post by Antonzen »

Il Balletto Di Bronzo -YS var neste. Meget bra denne ogsÄ, trodde jeg hadde hÞrt den fÞr - men var ingenting jeg kjente igjen :) Vanskelig Ä beskrive musikken her, lÄter hvertfall ikke som en kopi av noe annet.

BĂ„de kaotisk & melankolsk, heavy & disharmonisk til tider. LĂ„ter egentlig usedvanlig friskt, hvis man kan si det om ei 40 Ă„r gammel sĂŠr italiensk plate. Gaske utypisk plate for RPI?

User avatar

VonMĂŒnchhausen
Rocker
Rocker
Posts: 932
Joined: 21 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by VonMĂŒnchhausen »

Vet ikke helt hvorfor, men jeg har akkurat fÄtt Þrene skikkelig opp for den skiva sjÞl. Dvs jeg har likt den godt hele veien, men nÄ har den virkelig blomstret. Utypisk hvis man fÞrst og fremst forbinder RPI med det pastorale, symfoniske og balladeaktige vil jeg pÄstÄ, men joda; de er nok helt i tet nÄr det gjelder baller og brodd innenfor genren (og har absolutt noe eget over seg), selv om det finnes noen artister som spiller ganske rocka RPI. Et av mine favorittband, Corte dei Miracoli, smeller sÄgar til med doble basstrommer hist og her og temmelig heavy bass.

User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

Den har merkelig nok hatt en Þrliten renessanse her ogsÄ! Har hatt den pÄ cd i nÊrmere 10 Är og spilte den veldig mye da jeg kjÞpte den, men det var virkelig artig Ä hÞre pÄ den igjen med nye Þrer og ny vinyl i hus...

User avatar

Antonzen
Rocker
Rocker
Posts: 928
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 39

Post by Antonzen »

De De lind som ble siste plata idag, var ikke overraskende en meget bra plate dette ogsÄ. Var heavy til tider dette ogsÄ, fÞrste kutt pÄ side B kunne like gjerne vÊrt Black Sabbath med flÞyte, fÞr de nesten gÄr over i ett Hackett mellomspill pÄ gitar. Men variert og fine melodier. FÄr jo alltid Tull vibber nÄr man hÞrer flÞyte - men det var vel egentlig ikke sÄ veldig likt musikalsk.

ForÞvrig artig med litt aktivitet pÄ progsidene igjen :)

User avatar

UndeadFlowerKing
Poser
Poser
Posts: 256
Joined: 05 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by UndeadFlowerKing »

Jeg fÄr snart en plate hver med Maxophone og Picchio Dal Pozzo i posten. Har aldri hÞrt noe av bandene.
No bra?
Heavy Metal
Loud as it can be

User avatar

Antonzen
Rocker
Rocker
Posts: 928
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 39

Post by Antonzen »

Mener jeg har hÞrt maxophone i en eller annens mÄnedsstaffet, @bjÞrnnÞsterud kanskje?

Begge skal vĂŠre bra i fĂžlge progarchives hvertfall.

User avatar

VonMĂŒnchhausen
Rocker
Rocker
Posts: 932
Joined: 21 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by VonMĂŒnchhausen »

UndeadFlowerKing wrote:Jeg fÄr snart en plate hver med Maxophone og Picchio Dal Pozzo i posten. Har aldri hÞrt noe av bandene.
No bra?
Lenge siden jeg har hÞrt Maxophone og minnes dem som ok, men en smule kjedelig. PDP er sÊrt, men smÄtÞft. Uten at jeg kjenner debuten sÄ veldig godt. Musikken er litt syrete og psykedelisk, litt Rock in Opposition, litt jazz, litt space rock, litt sjuk sirkusmusikk, litt fusion. Noen ting virker jammet fram, mens andre ting fremstÄr som strengt komponert. Det er nesten instrumentalt. FÞrste halvdel har noe stemmebruk, men da i en mer sprÞ, dadaistisk Änd, kanskje litt ala samla mammas manna? Andre halvdel har mer normale sangpartier, men som er langt unna de beste i gamet. Uten at det betyr sÄ mye da de utgjÞr kanskje 5% av spilletiden.

I mine Þrer er det iallfall 20 skiver med RPI du burde hatt fÞr disse, med mindre du sverger til den mer jazz-fusion-orienterte delen av RPI-scenen. Men seff: smak og behag og du har jo ikke gjort noen dÄrlige kjÞp uansett. Hvis du liker PDP bÞr du sjekke ut D.F.A. ogsÄ.

Locked Previous topicNext topic