Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - fĂžr var det Scream Magazine

Login Register

Rock Progressivo Italiano

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.
User avatar

UndeadFlowerKing
Poser
Poser
Posts: 256
Joined: 05 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Rock Progressivo Italiano

Post by UndeadFlowerKing »

Jeg valgte en PDP skive fordi jeg har lest masse lovord om den i Tarkus. NĂ„ bĂžr det nevnes at det var
Rikard Toftesund som skrev om den, og han hater jo f eks det meste av metal og er en meget sĂŠr fyr. Men jeg tok sjansen hehe.
RPI scenen har masse bra, har ikke veldig mange album i samlingen ennÄ, men har ihvertfall skaffet meg litt Banco, PFM, Le Orme, Balletto De Bronzo, Latte E Miele og Museo Rosenbach.
Eneste litt dumme er at noen av cd-versjonene jeg har fÄtt tak i har litt "merkelig" lyd, litt rar trommelyd og gitarsound. Men de gÄr fint an Ä hÞre pÄ og musikken er jo fantastisk.
Heavy Metal
Loud as it can be

User avatar

VonMĂŒnchhausen
Rocker
Rocker
Posts: 932
Joined: 21 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by VonMĂŒnchhausen »

Aha, men da har du jo en del grunnleggende utgivelser og da er det litt hipp som happ hva man velger Ă„ sjekke ut videre.
Den godeste Toftesund har vel et horn i siden til absolutt alt som ikke er minst 70% utilgjengelig og avantgarde.
Hvilke skiver er det snakk om helt konkret som skjemmes av merkelig lyd? Og hvilken utgave er det?

Tarkus ja, det begynner Ä bli ei stund siden jeg har bladd i dem. Kanskje pÄ tide Ä rote dem frem igjen nÄ.

User avatar

UndeadFlowerKing
Poser
Poser
Posts: 256
Joined: 05 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by UndeadFlowerKing »

Det er snakk om cder av Banco, PFM og Balletto. Vet ikke nÄr de ble sluppet, men det er ihvertfall lenge siden og det er lite info pÄ coveret. KjÞpte nylig en PFM plate pÄ cd trykk opp litt mer nylig, og den hadde helt topp lyd. Men alle vet jo at cd-represinger fra slutten av 80, tidlig 90tall kan ha litt tvilsom lyd.
Tarkus var et herlig blad. Har mange av utgavene, men mangler fortsatt en del fra 90tallet og tidlig 00tall. Har leita overalt pÄ nettet men finner ingen som selger dem.
Heavy Metal
Loud as it can be

User avatar

VonMĂŒnchhausen
Rocker
Rocker
Posts: 932
Joined: 21 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by VonMĂŒnchhausen »

Tenkte pÄ selskap, katalognummer og hvilke Ärstall det stÄr pÄ C&P. Har sjÞl 1994-versjonen av Balletto, men har aldri tenkt over at den har merkelig lyd. Er interessert i Ä selv skaffe meg de versjonene som yter orginalproduktet stÞrst rettferdighet og det er lite info Ä finne om hvordan hifi-kvalitetene er pÄ de ulike utgivelsene. Og jeg vil helst slippe Ä hele tiden "mÄtte" svi av 300 spenn pÄ japanutgaver.

User avatar

UndeadFlowerKing
Poser
Poser
Posts: 256
Joined: 05 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by UndeadFlowerKing »

De har ikke sÄ ille lyd egentlig, man blir fort vant til det og det Þdelegger pÄ ingen mÄte lytteopplevelsen. F eks sÄ er jo bassen, vokalen og keyboardene helt vanlig, det er bare (i mine Þrer) litt snodig tromme og gitarlyd. Men sÄ er det jo ofte ikke all verden med gitar pÄ RPI-skiver heller da, ikke sÄ mye riffing.

Hvis noen der ute har noen gamle utgaver av Tarkus til salgs er det bare Ä si ifra, prÞver Ä fÄ komplett samling men det er jaggu ikke lett.
Heavy Metal
Loud as it can be

User avatar

Antonzen
Rocker
Rocker
Posts: 928
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 39

Post by Antonzen »

Husker jeg kjÞpte en haug av blader fra tarkus, tror nesten det var fra nummer 7-8 og fremover.. MÄ se om jeg finner de igjen, takk for tips. FÄr sikkert mer ut av de gamle nummerne nÄ enn da. Er sikkert mulig Ä lÄne noen Utgaver, men jeg selger ikke.

User avatar

Antonzen
Rocker
Rocker
Posts: 928
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 39

Post by Antonzen »

Sjekket hyllene nÄ, jeg har 6-10, 12-47, 50-52 og 54. Tipper 48-49 og 53 ligger ett eller annet sted. Kan det stemme at 54 var siste utgivelse?

User avatar

VonMĂŒnchhausen
Rocker
Rocker
Posts: 932
Joined: 21 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by VonMĂŒnchhausen »

Tar gjerne digitale PDF-versjoner.

User avatar

Antonzen
Rocker
Rocker
Posts: 928
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 39

Post by Antonzen »

Spanderer du A4 scanner sÄ skal jeg gjerne gjÞre jobben. Men denne Rikard hadde nok mye sÊre meninger, bladd litt sporadisk og fant blant annet enn artikkel om 70-tallets Iberia :)

Sett mange kjente platecovere av album jeg har kjÞpt de senere Ärene, skal bli interessant Ä lese om de nÄ som jeg kjenner til flere av bandene.

Skal lese bladene kronologisk :)

User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

Regner med at dere har vĂŠrt innom her?

http://www.tarkus.org/mimre.html

User avatar

Antonzen
Rocker
Rocker
Posts: 928
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 39

Post by Antonzen »

Mye fint i den lista ja, ikke alt jeg har hĂžrt enda desverre.

Spilte Quella i dag, var meget bra og den beste sÄlangt syns jeg.

User avatar

knuthulhu
Poser
Poser
Posts: 274
Joined: 09 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by knuthulhu »

Har aldri blitt til at jeg har kjÞpt noe Tarkus. Burde selvsagt, men tida strekker ikke til. Den lista var fin og hadde fem-seks ting jeg ikke er sÄ kjent med. Tommelen opp for den.
"Even s***n wears leather"

User avatar

VonMĂŒnchhausen
Rocker
Rocker
Posts: 932
Joined: 21 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by VonMĂŒnchhausen »

knuthulhu wrote:Har aldri blitt til at jeg har kjÞpt noe Tarkus. Burde selvsagt, men tida strekker ikke til. Den lista var fin og hadde fem-seks ting jeg ikke er sÄ kjent med. Tommelen opp for den.
Oi, hatten av for deg! Tror kanskje 5-6 skiver pÄ den lista jeg har hÞrt og totalt 12-13 navn jeg drar kjensel pÄ (sÄnn rÞffli, fintelte ikke).
Da ser jeg bort i fra at jeg har lest om skivene i de Tarkus-bladene jeg har.

Tarkus var alltid veldig gode pÄ Ä beskrive musikken pÄ en saklig og informativ mÄte sÄnn at man faktisk fikk et godt inntrykk av hva det dreide seg om, men jeg savnet av og til litt mer lidenskap og pasjon nÄr det kom til Ä uttrykke om de likte musikken eller ei.

User avatar

M-77
Rocker
Rocker
Posts: 716
Joined: 08 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by M-77 »

Har 17 av platene pÄ listen i fysisk format og har hÞrt de aller fleste. Ikke alt som er like bra. Jackson Heights, Sky og Dave Greenslade er ikke sÄ mye Ä skryte av.
Terror_mit_uns wrote: M-77 kunne jeg aldri tenkt meg Ä gÄ langtur med.

User avatar

Antonzen
Rocker
Rocker
Posts: 928
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 39

Post by Antonzen »

Noen som har kjennskap til D.F.A? Jobber meg gjennom tarkus blader, og deres plata Lavori In Corso (1997) fikk fin anmeldelse. Kanskje ikke helt riktig trÄd dette da progarchives lister de opp som "fusion/jazz rock" - men de er ihvertfall italienske og ifÞlge hva jeg leser blant de beste italienske pÄ 90-tallet.

User avatar

VonMĂŒnchhausen
Rocker
Rocker
Posts: 932
Joined: 21 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by VonMĂŒnchhausen »

Jeg har bare skiva fra 1999, men den liker jeg til gjengjeld sÄ godt at jeg inkluderte den i progstafetten min pÄ det gamle forumet.
Men ja, ikke forvent klassisk RPI, da dette er jazz rock, med litt groove og space fusion attÄt.

User avatar

thorel
Belieber
Belieber
Posts: 85
Joined: 27 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by thorel »

PĂ„ tide jeg utvider horisonten utover de store, britiske bandene nĂ„ merker jeg. Hvilke band og plater er de absolutte bautaene innen denne sub-sjangeren? Hvilke album MÅ man ha hĂžrt for Ă„ kalle seg prog-fan?

User avatar

M-77
Rocker
Rocker
Posts: 716
Joined: 08 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by M-77 »

Banco Del Mutuo Soccorso - Darwin
Le Orme - Uomo di pezza
Le Orme - Felona e sorona
Premiata Forneria Marconi - L'isola di niente,
Premiata Forneria Marconi - Per Un Amico

Er alle helt obligatoriske plater.

I tillegg er det et par andre som bĂžr sjekkes ut etterhvert:
Quella Vecchia Locanda - Quella Vecchia Locanda
Il Balletto di Bronzo - YS
Il Rovescio della Medaglia - Contaminazione
Semiramis - Dedicato a Frazz
Museo Rosenbach - Zarathustra
Goblin - Roller
Maxophone - Maxophone

Mange av platene finnes ogsÄ som engelsksprÄklige. Disse styrer du unna! Musikken fungerer klart best pÄ italiensk!
Terror_mit_uns wrote: M-77 kunne jeg aldri tenkt meg Ä gÄ langtur med.

User avatar

thorel
Belieber
Belieber
Posts: 85
Joined: 27 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by thorel »

Flott, takker. HÞrt Museo Rosenbach - Zarathustra litt av og pÄ her nÄ tidligere i dag, mÄ si jeg liker det jeg hÞrer. For en nydelig sound.

User avatar

thorel
Belieber
Belieber
Posts: 85
Joined: 27 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by thorel »

M-77 wrote: Mange av platene finnes ogsÄ som engelsksprÄklige. Disse styrer du unna!!
HÞres ut som et godt rÄd.

Locked Previous topicNext topic