Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - fĂžr var det Scream Magazine

Login Register

Skogsprog?

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.
User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Skogsprog?

Post by dauinghorn »

Ja, hva er egentlig "skogsprog" og hvilke eksempler har vi?

Mine tanker gÄr umiddelbart til progressiv og psykedelisk rock med en organisk feel, melankoli, naturinspirerte tekster, innslag av folkemusikk, noe hedensk og trollsk, samt elementer fra fantasy og eventyr. Jeg forbinder det ogsÄ med instrumenter som bl.a. flÞyte, cello og Mellotron.

Åpenbare musikalske eksempler er Landberks "Riktigt Äkta" og ÄnglagĂ„rds fĂžrste (i mine Ăžrer er Epilog og Viljans Öga mer symfoniske og i stĂžrre grad inspirert av klassisk musikk). Et nytt band som Agusa synes jeg ogsĂ„ passer fint inn i dette laget. Gode melodier hentet fra folkemusikkens verden som gir assosiasjoner til hedenske ringdanser i et skogsholt. Hoho!

Her til lands synes jeg White Willows fÞrste er pÄ sporet.

Skogsprog er vel mer en fÞlelse enn et samlende musikalsk begrep. Jeg kan f.eks. fÄ den gode skogsfÞlelsen av Ä hÞre pÄ mye britisk folk rock og acid folk uten at jeg vil kalle det skogsprog av den grunn. KjÞr debatt!

User avatar

M-77
Rocker
Rocker
Posts: 716
Joined: 08 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by M-77 »

Sitter pÄ seminar og kan ikke kommentere sÄ mye, men Nordagust "in the mist of morning" er et strÄlende eksempel.



JordsjÞ er definitivt ogsÄ godt innenfor rammene av sjangeren :-)
Terror_mit_uns wrote: M-77 kunne jeg aldri tenkt meg Ä gÄ langtur med.

User avatar

Rakov
Belieber
Belieber
Posts: 103
Joined: 31 Dec 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Rakov »

FÞrste jeg kommer pÄ (utenom JordsjÞ :D ) er Wobbler - Afterglow (synes ikke de andre platene har helt samme stemning) og Scapa Flow - Uuteen Aikaan. Hexvessel - No Holier Temple gir meg ogsÄ noe av den samme skogsfÞlelsen. Nordagust er ogsÄ bra saker.

User avatar

Veadtuck
Rocker
Rocker
Posts: 1629
Joined: 25 Feb 2012, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 93

Post by Veadtuck »

Kort relatert spĂžrsmĂ„l. Hvorfor er det umulig Ă„ fĂ„ tak i Landberks "Riktigt Äkta" CD til en pris som er akseptabel? MĂ„ vel vĂŠre etterspĂžrsel pĂ„ den men den er jo hva jeg veit OOP? Eller? *klĂžr seg i hue*
THANKS to the Brazilian Deathsquads! Keep up the Maliciousness!!

User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

JordsjÞ har ogsÄ endel maritime innslag, samt fjell, dalsÞkk og juv. :)

Fikk hÞrt gjennom Nordagust (har lagt den inn pÄ mp3-spilleren for noen Är tilbake) mellom noen elever i ettermiddag. La meg ned pÄ et lite berg i skogen for ultimat effekt. Veldig Älreit skive, har den noen gang blitt gitt ut pÄ vinyl?

Moderer meg litt ang. Epilog. Den faller nok inn i dette flotte selskap.

HÞrte gjennom Scapa Flow pÄ vei hjem ogsÄ. Tidvis herlig stemning der. MÄ da vÊre mer fra Finland vi kan putte inn i denne trÄden? Finnes spor hos Kalevala og Tabula Rasa, men veien der er fortsatt et stykke unna skogen. Var forÞvrig pÄ en flott utstilling pÄ Nationalgalleriet i fjor med finske og norske malerier fra 1800-1950 inspirert av folklore og mystikk. Om jeg ble inspirert?!

Enig ang. Afterglow.

"Riktigt Äkta" er litt vrien Ă„ fĂ„ tak i. MĂ„tte selv gi 60 pund for noen Ă„r siden for LP-utgaven. CD-utgaven har jeg heller aldri sett.

User avatar

Antonzen
Rocker
Rocker
Posts: 928
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 39

Post by Antonzen »

Vil vel ogsÄ nevne Bo Hansson i denne sammenheng.

Ellers sÄ er det jo endel skogsjazz som er fint - Jan garbarek og plata I took up the runes f eks.

User avatar

M-77
Rocker
Rocker
Posts: 716
Joined: 08 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by M-77 »

Mener Ä huske at man kalte denne musikken for nordisk melankoli prog pÄ nittitallet

Noen so kjenner til Ragnarök?


Kultivator har vel ogsÄ et par smÄ hint til skogsprog? Uansett en fantastisk plate
Terror_mit_uns wrote: M-77 kunne jeg aldri tenkt meg Ä gÄ langtur med.

User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

Hatt Ragnarök pÄ radaren lenge, bestilte en cd-versjon fra Recordheaven nÄ. Kultivator har jeg fra fÞr. Helt kanonbra opplegg, skal gi den en ny lytt i morra formiddag.


Nash
Belieber
Belieber
Posts: 91
Joined: 11 Jun 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Nash »

Synes ogsÄ TusmÞrke mÄ kunne nevnes i denne trÄden. PÄ debuten Underjordisk TusmÞrke er det en lÄt, "HÞstjevndÞgn", som virkelig har et realt preg med "skog" i seg.
Kverulantens prinsgemal??!!??

User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

Enig der, Nash! HÞstjevndÞgn er en fantastisk lÄt, kanskje den beste de har laget.


Nash
Belieber
Belieber
Posts: 91
Joined: 11 Jun 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Nash »

Da er vi enig i det ogsÄ, en utrolig flott komposisjon.
Kverulantens prinsgemal??!!??

User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

Sinkadus, svensk prog! Dritbra, minner veldig om ÄnglagĂ„rd. Helt topp! Endel flotte nordiske stemninger kombinert med Genesis og King Crimson-inspirerte passasjer.



Ellers fikk jeg Ragnarök i posten i gÄr. For en nydelig skive. Ble umiddelbart inspirert av de herlige melodiene og den dempede stemningen. Ny favoritt!

User avatar

M-77
Rocker
Rocker
Posts: 716
Joined: 08 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by M-77 »

Stygg forglemmelse, men den godeste Bo Hansson har nok bidratt mye til skogsprogsjangeren.

Sinkadus er det lenge siden jeg har hĂžrt. Gleder meg til Ă„ gi de en ny lytt.
Terror_mit_uns wrote: M-77 kunne jeg aldri tenkt meg Ä gÄ langtur med.

User avatar

Antonzen
Rocker
Rocker
Posts: 928
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 39

Post by Antonzen »

Ja Bo Hanssok var det fĂžrste jeg tenkte

Sinnssyk er kult, har hatt pÄ wantlista en stund - noen fÞr gi den ut pÄ vinyl sÄ blir det nok innkjÞp :-)

User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

Antonzen wrote:Ja Bo Hanssok var det fĂžrste jeg tenkte

Sinnssyk er kult, har hatt pÄ wantlista en stund - noen fÞr gi den ut pÄ vinyl sÄ blir det nok innkjÞp :-)
Regner med du mener Sinkadus her, Sinnssyk kjenner jeg ikke til :) KjÞpte fÞrsteskiva deres pÄ discogs nÄ. Har ikke gitt opp CD'en enda, gitt.

Jeg synes faktisk Heritage av Opeth er verdt Ä nevne her. Den er inne pÄ noe.

User avatar

VonMĂŒnchhausen
Rocker
Rocker
Posts: 932
Joined: 21 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by VonMĂŒnchhausen »

Kjenner til begrepet, men har fÄ assosiasjoner til band som ligger i dette landskapet. Interessant Ä se hva dere legger i begrepet og hvilke artister som formidler denne stemningen. TusmÞrke kjenner jeg til og mÄ si meg enig i, her kiler duften av skau i neseborene innimellom. Men jeg blir ikke helt dus med vokalen deres. Den funker innimellom, men som oftest gir den meg bare en bismak pÄ en ellers fortreffelig musikalsk rett. Nordagust hadde jeg store forventninger til da skiva kom, men ble dÞdelig skuffa. Har ikke sjekka den ut pÄ nytt etter det. Sinkadus er det kanskje pÄ tide Ä blÄse stÞv av.

Den fÞrste skiva jeg tenkte pÄ var denne: The Hemulic Voluntary Band, av Ritual:


Eller mer spesifikt, lÄta Late in November (hurtiglink i description-feltet) (og The Groke. Det er noe med pulsen og basslinja der som fÄr meg til Ä tenke pÄ duknakket trasking i ulendt terreng).

User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

Fikk en cd i posten i dag, "Revenge of the Orange". Der er det et spor med Ritual, "Seasong for the Moominpappa". LÄt litt som Gentle Giant mÞter Pub Rock, ganske skrullete opplegg. LÄt bedre de lÄtene du nevnte... :)

User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

Huhei! Hvordan kunne jeg glemme EP'en til The Chronicles of Father Robin? "Twilight Fields" er et fantastisk stykke skogprog!


Locked Previous topicNext topic