Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

Basstråden

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.
User avatar

Dirant
Poser
Poser
Posts: 358
Joined: 11 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Basstråden

Post by Dirant »

Bija wrote:Noen som stemmer firestrengsbasser i C standard? Blir .115 for slarkete med lav action? Jeg stemmer nå opp femmere fra B til C med .125 og .130, synes det blir for stramt.
Vi gjør dette i HPOS. Tror vi bruker .120, jeg synes det er digg for C.
Non-rising body from the grave showing new reality
What I am, what I want, I'm only after death

User avatar

Affen
Rocker
Rocker
Posts: 1328
Joined: 22 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Affen »

Fikk en gammel original Höfner-koffert i dag!
Image

Noe sliten utvendig, men det er bare sjarmerende.
Image
Image

User avatar

Kjellvete
Rocker
Rocker
Posts: 533
Joined: 29 Aug 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Kjellvete »

Affen wrote:
Kjellvete wrote:Planen med å kun samle BC Rich skar seg grundig ser jeg
Tja, er BC Rich jeg har mest av da (3, forhåpentlig vis snart 4), men artig å ha litt variasjon også i merker.
Helt klart. Men for å kalle deg BC Rich-samler så synes jeg minstekravet i alle fall bør være at 50 % av samlingen består av dette.

Løsning: Kjøp flere basser :-D
Knugende knyttnever av negativ energi

User avatar

Affen
Rocker
Rocker
Posts: 1328
Joined: 22 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Affen »

Jada, har ikke gitt opp, men kall det heller langsiktig ;) Skal ha både Widow og Ironbird, samt minst et par til Mockingbirder av forskjellige slag ;)
Image

User avatar

M-77
Rocker
Rocker
Posts: 716
Joined: 08 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by M-77 »

Hver gang jeg ser at Affen har postet i denne tråden antar jeg at han har fått seg en ny bass.

Det verste er jeg har rett ganske så ofte. Om jeg er misunnelig på innkjøpsfrekvensen? Neida, ikke i det hele tatt. Tyter bare GAS ut av ørene mine!
Terror_mit_uns wrote: M-77 kunne jeg aldri tenkt meg å gå langtur med.

User avatar

Affen
Rocker
Rocker
Posts: 1328
Joined: 22 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Affen »

M-77 wrote:Hver gang jeg ser at Affen har postet i denne tråden antar jeg at han har fått seg en ny bass.

Det verste er jeg har rett ganske så ofte. Om jeg er misunnelig på innkjøpsfrekvensen? Neida, ikke i det hele tatt. Tyter bare GAS ut av ørene mine!
Kan vel heller kalle det BAS i mitt tilfelle Image
Image

User avatar

Affen
Rocker
Rocker
Posts: 1328
Joined: 22 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Affen »

Har fått lyst på Fender igjen. Står mellom en helt tradisjonell Sunburst Precision med lønnehals, da jeg ikke har noen basser med lønnehals, alle har rosentre, eller en Blacktop med doble humbuckere. Akkurat nå heller vektskåla mot den klassiske, men det varierer litt. Innspill tas i mot med takk...
Image
Image
Image

User avatar

M-77
Rocker
Rocker
Posts: 716
Joined: 08 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by M-77 »

Det er vel bare å kjøpe begge to. GASen på den andre gir seg ikke hvis du bare går til innkjøp av en.

Selv er jeg ikke overbegeistret for sunburst, men en Precisionbass blir aldri feil. Har en følelse av at det kan bli litt grumsete med de humbuckerne i Blacktopen.
Terror_mit_uns wrote: M-77 kunne jeg aldri tenkt meg å gå langtur med.

User avatar

Affen
Rocker
Rocker
Posts: 1328
Joined: 22 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Affen »

M-77 wrote:Det er vel bare å kjøpe begge to. GASen på den andre gir seg ikke hvis du bare går til innkjøp av en.

Selv er jeg ikke overbegeistret for sunburst, men en Precisionbass blir aldri feil. Har en følelse av at det kan bli litt grumsete med de humbuckerne i Blacktopen.
Ja jeg fikk umiddelbart crush på Blacktopen for noen dager siden, men etter å ha lest tester og hørt lydklipp er jeg ikke like overbevist. Den låter i følge alle testene som en mellomting mellom P- og J-bass, men med mer output. Så jeg vet ikke jeg, tror nok jeg belager meg på å avskrive den og gå for en klassisk. Har alltid likt Sunburst, og den står i stil med Thunderbirden min og. Må nok bli en sånn, men vil ikke bestille før jeg har betalt ned Widowen som forhåpentlig kommer snart.
Image

User avatar

Affen
Rocker
Rocker
Posts: 1328
Joined: 22 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Affen »

Affen wrote:Da var den gamle japsen i hus:
Image
Image

Førsteinntrykket er at den låter utrolig kult. Klassisk, veldig 70-talls lyd. Bassen føles fantastisk å holde i, treverket, formene...alt er helt deilig. Har dog levert den inn på 4Sound i dag, da intonasjonen og strengehøyden er helt på trynet. Får jeg fiksa det i første omgang, er jeg fornøyd. Han sa også at den ovennevnte halsskaden ikke har noe å si for spillbarheten, og det er ingen fare for at den skal ryke, men han slenger i litt lim og pusser litt likevel. Det er og noe jordstøy når jeg ikke holder på strengene, så det skulle han og gå over. Men når denne er justert og intonert riktig, blir dette en kanonbass! Ser helt nydelig ut, og er en fryd å spille på, selv om jeg ikke kunne gå noe særlig lengre opp enn 5. bånd i dag før det ble surt og tungspilt. Krysser fingrene for at dette er en enkel sak å fikse, for denne har jeg lyst å bruke mye framover!
Hans Magnar på 4Sound har gjort en kanonjobb nok en gang. Halsen er limt, og den er intonert og spiller rent og fint nå. Like lettspilt som en ny bass blir den nok aldri, men den har helt kurant strengehøyde nå. Testa den ut på øving nå for første gang, og den låt rett og slett veldig kult. Noe støy i tonekontrollen, i verste fall må potmeteret byttes, men selve pickupen låter j****g kult. Ikke noe behov for å bytte den! Artig bass, det her. Veldig uvant feeling, men mye karakter, og et helt unikt instrument. Blir nok å bruke denne mer framover.
Image

User avatar

Nudua
Belieber
Belieber
Posts: 119
Joined: 13 Jul 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Nudua »

Fått meg to Warwick Rockbass Corvettes, en med jazzere og en med $$ (double-buck).

Image

Image
Image

User avatar

Shrinebuilder
Rocker
Rocker
Posts: 778
Joined: 04 Sep 2006, 00:00
Favourite genre: Hard Rock
Location: Pøle by
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 40
Korea North

Post by Shrinebuilder »

Image

Doomdogg fikk endelig liv i Sunn-slaven sin.

User avatar

Affen
Rocker
Rocker
Posts: 1328
Joined: 22 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Affen »

Da var årets første bass i hus. Har dog kvitta meg med to, både Stagg'en og Epiphone. Orka ikke ha dem, de var ikke så bra som jeg skulle ønske. Nykomlingen er en Olp by Ernie Ball, typen MM3.
Image
Image
Image

User avatar

Affen
Rocker
Rocker
Posts: 1328
Joined: 22 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Affen »

Wow. Nå har jeg brukt min nye Olp MM3 på øving, og kan trygt si at aldri før har jeg fått så mye bass for så lite penger. Dette er jo en kvalitetsbass, helt på nivå med basser til rundt 10.000! Fantastisk spillbarhet, klar og fin lyd, masse punch, osv. Selv på en liten Peavey låter den bra, og gjennom PA er den massiv! Mildt sagt et godt kjøp!

Jeg har hatt over 50 basser i mi tid, og jeg har alltid vært negativ til typiske "billig-merker" som Squier, Epiphone o.l., men i det siste har både Squier og Olp imponert meg!
Image
Image

User avatar

Affen
Rocker
Rocker
Posts: 1328
Joined: 22 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Affen »

Endelig! Bare et år etter at jeg bestilte, er Widowen på vei. Forventa leveranse hos leverandør i Norge om nøyaktig 2 uker, så da bør jeg ha den 2-3 dager etter det. Gleder meg mildt sagt mye!
Image
BODY
Construction: Neck Through
Material: Mahogany

NECK
Material: Maple
Finish: Painted
Fretboard: Ebony
Fretboard Radius: 12"
Fret Size: Jumbo
Headstock: Widow
Scale Length: 34"
Nut Type: Standard
Nut Material: Synthetic Graphite
Nut Width: 1 11/16"

HARDWARE
Tuning Keys: Grover Image Rotomatic Bass
Bridge Type: Adjustable Stop W/ Locking Saddles
Hardware Color: Black
Control Knobs: Dome Knobs

ELECTRONICS
Electronics: 2 Volume, Active EQ w/ One Bass, One Treble
Neck Pickup: Active B.D.S.M. P-style
Bridge Pickup: Active B.D.S.M. P-style
Image

User avatar

BlueGrot
Rocker
Rocker
Posts: 549
Joined: 20 Mar 2008, 00:00
Favourite genre: It's complicated
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time
Norway

Post by BlueGrot »

Shrinebuilder wrote:Image

Doomdogg fikk endelig liv i Sunn-slaven sin.
Doctor Basstorius.

User avatar

Affen
Rocker
Rocker
Posts: 1328
Joined: 22 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Affen »

Da blir det ny amp i morra. Hendig sak med lav vekt og kanon lyd. Kjekk å bruke på Harry Hoovers-jobber o.l.
Image
http://www.musiciansfriend.com/amplifie ... -combo-amp

Image
Image

User avatar

Nudua
Belieber
Belieber
Posts: 119
Joined: 13 Jul 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Nudua »

Den var jo rimelig, og med XLR-utgang også. Hvordan er lyden?
Image

User avatar

Affen
Rocker
Rocker
Posts: 1328
Joined: 22 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Affen »

Nudua wrote:Den var jo rimelig, og med XLR-utgang også. Hvordan er lyden?
Enda bedre enn forventa! Sliter fortsatt med å tro at den lette lille tassen der (bare 10kg!) produserer så god lyd, og så mye trøkk. Her har virkelig Fender gjort en genistrek! Digger det "vintage"-filteret de har bygd inn og, trykker inn den knappen, så låter det totalt 70-tall. Solgte en dobbelt så stor og dobbelt så kraftig Hughes & Kettner for å finansiere denne, og jeg angrer ikke et sekund!
Image

User avatar

Stian
Rocker
Rocker
Posts: 990
Joined: 30 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Stian »

Jøss. Særdeles interessant.

Locked Previous topicNext topic