Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - fĂžr var det Scream Magazine

Login Register

Cultosaurus Erectus - kremplate eller makkverk?

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Hvor bra er Cultosaurus Erectus?

Mesterverk! En av BÖC's beste plater!
1
5%
Meget bra! Et must i samlinga.
3
16%
Bra. Ikke noe jeg spiller altfor ofte dog.
1
5%
OK, hverken mer eller mindre.
5
26%
Svak plate. Virkelig skuffende.
0
No votes
Makkverk. Totalt pillrÄtten plate.
1
5%
Aldri hĂžrt den, men torjo gjĂžr meg nysgjerrig.
5
26%
Aldri hĂžrt den og vil ikke, Affen har sikkert rett.
1
5%
Bandet interesserer meg ikke.
2
11%

Total votes: 19

Affen
Rocker
Rocker
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Affen »

Uff, prÞvde pÄ nytt nylig, men det er og blir ei mÞkkaskive. Sorry, Torjo - alle de andre skivene jeg har hÞrt, dvs 70-tallet + Imaginos, er bra. Craposaurus Ejectus suger dau bikkje!!!
Image

Topic author
torjo
Rocker
Rocker
Mood:

Post by torjo »

Affen wrote:Uff, prÞvde pÄ nytt nylig, men det er og blir ei mÞkkaskive. Sorry, Torjo - alle de andre skivene jeg har hÞrt, dvs 70-tallet + Imaginos, er bra. Craposaurus Ejectus suger dau bikkje!!!

Noen lÄter du synes suger mindre enn andre?
Bare sÄnn for nysgjerrighetens skyld.
Ta tÄrnet, Ebralidze!

Affen
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Affen »

Divine Wind er ikke sÄ ille som resten, og bÄde Lips in the Hills og Unknown Tongue har potensiale, men blir Þdelagt av elendig synthbruk, + at jeg syns alt av vokal er helt for j****g pÄ hele skiva...
Image

Affen
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Affen »

Saxofonen i Monsters gjÞr ikke akkurat underverker den heller. En av fÄ lÄter som funker med sax solo er In the Mood med Crimson Glory, ellers er jeg svÊrt lite glad i dette grusomme instrumentet...
Image

Conroy Bumpus
Poser
Poser
Mood:

Post by Conroy Bumpus »

Resurrect the thread!

Har stiftet bekjentskap med plata siden sist. Laber i forhold til BÖCs beste, men ingen direkte dĂ„rlig plate som sĂ„dan. "Divine Wind" og "Lips in the Hills" er desidert de beste lĂ„tene. "Deadline" og "Hungry Boys" kunne vĂŠrt utelatt.

Hovedproblemet er dog at den er for ujevn, og mangler de virkelige topplÄtene. Dessuten lider den selvsagt under at bandet har en del utgivelser forÞvrig som setter standarden (og fallhÞyden) svÊrt hÞyt: Det jeg tidligere har omtalt som "Neil Young-syndromet".

Topic author
torjo
Rocker
Rocker
Mood:

Post by torjo »

Affen wrote:Divine Wind er ikke sÄ ille som resten, og bÄde Lips in the Hills og Unknown Tongue har potensiale, men blir Þdelagt av elendig synthbruk, + at jeg syns alt av vokal er helt for j****g pÄ hele skiva...

Her tror jeg bare jeg kun kan konstatere en gedigen smaksklÞft mellom oss. Synthen er jo noe av det som er brukt med god effekt til Ä fÄ fram det sci-fi-pregede lydbildet til plata. Plata lÄter ellers energisk og frisk, nok en av Martin Birch's gode produksjonsjobber.

"Black Blade" er forĂžvrig en monsterlĂ„t enhver som har sans for fantasy/sci-fi MÅ like. 8)

Den personlige favoritten er muligens "Unknown Tongue", men dette kan variere.

Og sax er et undervurdert instrument.
Ta tÄrnet, Ebralidze!

Topic author
torjo
Rocker
Rocker
Mood:

Post by torjo »

Conroy Bumpus wrote:Resurrect the thread!

Har stiftet bekjentskap med plata siden sist. Laber i forhold til BÖCs beste, men ingen direkte dĂ„rlig plate som sĂ„dan. "Divine Wind" og "Lips in the Hills" er desidert de beste lĂ„tene. "Deadline" og "Hungry Boys" kunne vĂŠrt utelatt.

Hovedproblemet er dog at den er for ujevn, og mangler de virkelige topplÄtene. Dessuten lider den selvsagt under at bandet har en del utgivelser forÞvrig som setter standarden (og fallhÞyden) svÊrt hÞyt: Det jeg tidligere har omtalt som "Neil Young-syndromet".

Interessante synspunkter om favorittlÄter og generell kvalitet.
Jeg er nok enig i at den ikke nÄr helt opp mot perioden 1972-77, men dette er ei plate som mÄ gis flere sjanser. Den har voksepotensiale.

ForÞvrig uenig i at "Deadline" og "Hungry Boys" burde vÊrt utelatt. FÞrstnevnte har en litt "skummel" stemning om man fÄr med seg teksten, og sistnevnte er en fengende gladlÄt om desperate junkies. "Valerie's got the needle but she always makes him plead".
Ta tÄrnet, Ebralidze!

norseman
Belieber
Belieber
Mood:

Post by norseman »

Bra plate, men ikke kultens beste. Black Blade, derimot, er en enestÄende stÄpelsgenerator.
'Till, in Time's stayless stealthy swing,
Uncompromising rude reality
Mangled the Monarch of our fashioning,
Who quavered, sank; and now has ceased to be.

Topic author
torjo
Rocker
Rocker
Mood:

Post by torjo »

Fristet til Ă„ gjengi Martin Popoffs omtale av plata i sin ferske 80-tallsbok. Han sparer ikke pĂ„ superlativene og gir plata 10 av 10. Han holder den som BÖC's beste, og han er en selvproklamert Cult maniac.
Ta tÄrnet, Ebralidze!

Conroy Bumpus
Poser
Poser
Mood:

Post by Conroy Bumpus »

torjo wrote:Den har voksepotensiale.
Det kan selvsagt tenkes. Jeg skal spille den mer i den nÊrmeste tiden, sÄ fÄr vi se. ForelÞpig ligger plata pÄ en litt svak firer hos meg.

Jacob
Spermatozoon
Mood:

Post by Jacob »

FĂ„r vel hive meg pĂ„ denne. "Cultosaurus" er en viktig plate i BÖC-sammenheng fordi den sammen med "Fire" utgjorde et slags comeback - med Birch som produsent og et tyngre sound enn man hadde hĂžrt fra den kanten siden "Secret Treaties". CE har noen helt fantastiske lĂ„ter, Monsters, Black Blade, Deadline, Divine Wind etc. Hungry Boys og Marshall Plan er for meg lĂ„tene som trekker ned - og det ganske kraftig. En litt vanskelig plate Ă„ bedĂžmme - det lettvinteste er Ă„ si at det er en knallplate med tung produksjon, gnistrende spill og opptil flere kongelĂ„ter. Men det er ikke helt balansert. Noen ting ved denne platen plager meg litt hvis jeg skal vĂŠre skikkelig "nitpicker" - og det skal jeg jo, som svoren BÖC-fan. Selv om det er tungt og godt og ikke minst veldig presist spilt, er det en antydning til stivhet i spillet - det litt ledige groovet som kjennetegnet bandet tidligere er borte, erstattet av en tettere, men ogsĂ„ litt dĂždere, rytmikk. Dessuten gĂ„r tyngden litt pĂ„ bekostning av dynamikk - sĂ„nn er det jo ofte - det er derfor "Mirrors" gjerne trekkes frem som en av BÖCs bedre skiver rent produksjonsmessig: Vel er den en lettvekter, men til gjengjeld er den nyansert og gjennomskinnelig - og det er jo alltid et mĂ„l for en produsent. CE gĂ„r litt mer for full damp hele tiden... Ja, men altsĂ„, dette er fortsatt en av mine favoritt-BÖC-skiver, noe som sikkert fremgĂ„r av den trĂ„den der Torjo og jeg satte vĂ„re definitive karakterbedĂžmmelser pĂ„ hele diskografien.

Jacob

Topic author
torjo
Rocker
Rocker
Mood:

Post by torjo »

Jacob wrote:FĂ„r vel hive meg pĂ„ denne. "Cultosaurus" er en viktig plate i BÖC-sammenheng fordi den sammen med "Fire" utgjorde et slags comeback - med Birch som produsent og et tyngre sound enn man hadde hĂžrt fra den kanten siden "Secret Treaties".

Det er riktig som du sier her. Disse to platene kan pÄ en mÄte regnes som tvillingplater, selv om det er visse forskjeller ogsÄ. "Fire Of Unknown Origin" er nok noe mer melodiÞs i uttrykket, og har kanskje et par mer Äpenbare "hit"-lÄter i "Burnin' For You" og "Joan Crawford".

Jacob wrote:CE har noen helt fantastiske lÄter, Monsters, Black Blade, Deadline, Divine Wind etc. Hungry Boys og Marshall Plan er for meg lÄtene som trekker ned - og det ganske kraftig.

For mitt vedkommende er det muligens "The Marshall Plan" som trekker mest ned, uten at det er kraftig. Storylinja er litt vel enkel og banal til Cult Ä vÊre, og inkluderinga av Don Kirshner og en liten sekvens av "Smoke On The Water" Þker cheese-faktoren. Musikalsk er imidlertid lÄta god nok.

Jacob wrote:Dessuten gĂ„r tyngden litt pĂ„ bekostning av dynamikk - sĂ„nn er det jo ofte - det er derfor "Mirrors" gjerne trekkes frem som en av BÖCs bedre skiver rent produksjonsmessig: Vel er den en lettvekter, men til gjengjeld er den nyansert og gjennomskinnelig - og det er jo alltid et mĂ„l for en produsent. CE gĂ„r litt mer for full damp hele tiden...

"Cultosaurus" ble nok lagd som en slags reaksjon mot de "feilene" bandet mente de hadde gjort m.h.t. "Mirrors", som ble en relativ kommersiell flopp (til tross for dens kommersielle natur), og det at deler av diehard-fansen sÄ pÄ den som altfor soft. "Cultosaurus" var en slags gjenreisning av metall-kredibiliteten, og med en mer oppdatert produksjon enn de tidligere klassikerne. Det med en viss stivhet i rytmikken er egentlig noe jeg aldri har bitt meg merke i, men mulig du har et poeng.

"Mirrors" fortjener forÞvrig langt mer heder og Êre enn den fikk da den ble sluppet. Et glimrende melodiÞst hardrock-album, men altsÄ noe utypisk for kulten. "The Vigil" og "I Am The Storm" er derimot noe av det mer metalliske bandet lagde. NÄr du nevner dynamikk sÄ er jo fÞrstnevnte lÄt en aldeles herlig oppvisning i dette.

Jacob wrote:Ja, men altsĂ„, dette er fortsatt en av mine favoritt-BÖC-skiver, noe som sikkert fremgĂ„r av den trĂ„den der Torjo og jeg satte vĂ„re definitive karakterbedĂžmmelser pĂ„ hele diskografien.

Kikket etter og sÄ at vi begge hadde vurdert "CE" til 8.5 av 10.
Ta tÄrnet, Ebralidze!

Jacob
Spermatozoon
Mood:

Post by Jacob »

Enig i at Marshall Plan er en god lÄt pÄ bunnen - problemet er nettopp de teatralske tullelementene. Og Hungry Boys hadde sikkert vÊrt en fin lÄt pÄ en skive med The Tubes, men ikke pÄ CE.

En fin lÄt pÄ CE jeg ikke har sett nevnt i denne debatten, og som jeg glemte selv, er forÞvrig Fallen Angel.

Du har veldig rett i det med gjenreisningen av metal-kredibiliteten - det var vel derfor de brukte Birch - og medisinen virket, bÄde musikalsk og hva gjaldt publikums oppfatning av bandet, sÄ vidt jeg vet. Og noe av det fine med Culten er jo at de nettopp kan gi ut to sÄ forskjellige album som Mirrors og Cultosaurus - AOR og nesten-metal - og lykkes med begge.

Men en interessant mĂ„te Ă„ se det pĂ„, er at om jeg MÅTTE kvitte meg med enten Mirrors eller CE, ville det blitt CE - selv om CE nok er et bedre Cult-album enn Mirrors. Men det finnes flerfoldige bra tunge og mĂžrke plater med bandet, men bare en perfekt AOR-skive - og det er Mirrors.

Jacob

Topic author
torjo
Rocker
Rocker
Mood:

Post by torjo »

Jacob wrote:En fin lÄt pÄ CE jeg ikke har sett nevnt i denne debatten, og som jeg glemte selv, er forÞvrig Fallen Angel.

Helt enig!
En av Joe Bouchards virkelig gode prestasjoner bÄde som vokalist og lÄtskriver.
Og i tillegg en lÄt som man kan tolke tekstmessig pÄ flere mÄter om man ikke kjenner fasiten.

Jeg trodde lenge at han sang /"When the brink of ruin lies
Upon the world a judge shall rise"/

i stedet for:
/"When the brink of ruin lies
Upon the world angels shall rise"/

Jacob wrote:Du har veldig rett i det med gjenreisningen av metal-kredibiliteten - det var vel derfor de brukte Birch - og medisinen virket, bÄde musikalsk og hva gjaldt publikums oppfatning av bandet, sÄ vidt jeg vet.

Plata gjenvant tilliten hos mange av diehard-fansen, men den ekspanderte ikke fanbasen utenom muligens i England, hvor den nĂ„dde #12 pĂ„ album-lista (det hĂžyeste en BÖC-plate har nĂ„dd der). I USA ble det en kommersiell flopp som solgte enda mindre enn "Mirrors".
Der gjorde til gjengjeld "Fire" det meget godt.

Jacob wrote:Og noe av det fine med Culten er jo at de nettopp kan gi ut to sÄ forskjellige album som Mirrors og Cultosaurus - AOR og nesten-metal - og lykkes med begge.

Det er sant!
Og samtidig gi oss som predikerer Cult-gospelet enda litt mer trÞbbel med Ä beskrive bandets musikalske filosofi for utenforstÄende. :lol:

Jacob wrote:Men en interessant mĂ„te Ă„ se det pĂ„, er at om jeg MÅTTE kvitte meg med enten Mirrors eller CE, ville det blitt CE - selv om CE nok er et bedre Cult-album enn Mirrors. Men det finnes flerfoldige bra tunge og mĂžrke plater med bandet, men bare en perfekt AOR-skive - og det er Mirrors.

Huff, for en problemstilling. :o
Ta tÄrnet, Ebralidze!

Onkel Ond
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Onkel Ond »

Artig navn pÄ fanklubbpresidenten, Bolle :lol:
Welcome to Hell, now get off my doorstep
A bottle of wine and a bucket of blood

Topic author
torjo
Rocker
Rocker
Mood:

Post by torjo »

OnkelOnd wrote:Artig navn pÄ fanklubbpresidenten, Bolle :lol:

Hehe!
Utvandret svenske.
Ta tÄrnet, Ebralidze!

Topic author
torjo
Rocker
Rocker
Mood:

Post by torjo »

Jeg registrerte meg pĂ„ BÖC-fansens board i gĂ„r.

For de som mÄtte vÊre interessert (Jacob, Blizzard eller noen andre):

http://www.bocfans.com/forums/

Noen av bandets medlemmer/ex-medlemmer frekventerer det, f.eks. Joe Bouchard, som la ut tablaturet til "Light Years Of Love" for en fan.
Ta tÄrnet, Ebralidze!

Conroy Bumpus
Poser
Poser
Mood:

Post by Conroy Bumpus »

Da er det vel tid for Ä bumpe denne trÄden.
Jeg har hÞrt pÄ skiva fra tid til annen det siste Äret, og den har vokst noe, det mÄ sies. Fremdeles intet mesterverk, men en bra skive er det definitivt. PÄ sitt beste makter den Ä gi denne laid-back, drÞmmende fÞlelsen som bare bra hardrock makter.
Image

Topic author
torjo
Rocker
Rocker
Mood:

Post by torjo »

Conroy Bumpus wrote:Da er det vel tid for Ä bumpe denne trÄden.
Jeg har hÞrt pÄ skiva fra tid til annen det siste Äret, og den har vokst noe, det mÄ sies. Fremdeles intet mesterverk, men en bra skive er det definitivt. PÄ sitt beste makter den Ä gi denne laid-back, drÞmmende fÞlelsen som bare bra hardrock makter.

Takk BUMPus!

Artig at "Cultosaurus" trekkes fram i lyset igjen! :D
ForhÄpentligvis blir den remastret i neste omgang av Legacy, sammen med "Mirrors" og kanskje "On Your Feet Or On Your Knees". NÄ har jo som kjent "Spectres" og "Some Enchanted Evening" nettopp vÊrt gjennom prosessen. Jeg venter fortsatt pÄ Ä hÞre (og se!) resultatet. De er forlengst bestilt.

Laidback og drÞmmende, den fÞlelsen klarer bÄde "Divine Wind" og "Deadline" Ä skape! Spesielt fÞrstnevnte kanskje, eller hva?

Den har faktisk vokst hos meg ogsÄ de siste par mÄnedene! Fra en Ätter til en nier (pÄ skalaen til 10), men fortsatt holder jeg nok bÄde "Spectres" og "Fire Of Unknown Origin" for Ä vÊre litt sterkere niere.
Ta tÄrnet, Ebralidze!

SnickarjÀvel
Belieber
Belieber
Mood:

Post by SnickarjĂ€vel »

Aldri hþryt denne eller nokon endre BÖC-plater i sin heilhet, men torjo gjer meg svért nysgjerrig.

Locked Previous topicNext topic