Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

OPETH: Ghost Reveries

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Hvilken låt liker du best på det nye albumet?

Ghost of Perdition
29
30%
The Baying of the Hounds
21
22%
Beneath the Mire
4
4%
Atonement
3
3%
Reverie/Harlequin Forest
21
22%
Hours of Wealth
1
1%
The Grand Conjuration
11
11%
Isolation Years
6
6%

Total votes: 96

CreepingDeath
Embryo
Embryo
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by CreepingDeath »

Innipunn wrote:Bruker ikke å tenke over beste låt, hører på hele skiver når det kommer til band som f. eks. Opeth.
Men bra album, ja. Mer 70-tallsinspirert, og det liker vi!
Ikke jeg heller, er liksom en helhet. Veldig få låttitler av Opeth jeg husker i det hele tatt. Har det sånn med mange band egentlig siden jeg stort sett hører hele skivene gjennom.
Kiss my shiny metal ass!!

Dirant
Poser
Poser
Mood:
Been thanked: 2 times

Post by Dirant »

CreepingDeath wrote:
Innipunn wrote:Bruker ikke å tenke over beste låt, hører på hele skiver når det kommer til band som f. eks. Opeth.
Men bra album, ja. Mer 70-tallsinspirert, og det liker vi!
Ikke jeg heller, er liksom en helhet. Veldig få låttitler av Opeth jeg husker i det hele tatt. Har det sånn med mange band egentlig siden jeg stort sett hører hele skivene gjennom.

Jeg hører alltid på skiver som en enhet, men jeg lærer meg låttitler allikevel. Føler liksom at jeg har mer oversikt av en eller annen grunn.
Non-rising body from the grave showing new reality
What I am, what I want, I'm only after death

Centurion
Belie
Belie
Mood:

Post by Centurion »

Laster den ned nå. Går treigt..men slapp av. Jeg skal komme tilbake å si den absoultte sannhet om denne skiva i morgen.

Diriant:Litt overasket over å se at du liker Opeth egentlig..hadde je itte trudd om deg :D

Topic author
Malebolgia
Be
Be
Mood:

Post by Malebolgia »

Så når all musikken er progressiv, men Åkerfeldt drar igang med noe brumling av og til så er det ekstremt plutselig? Er det virkelig alt som skal til?

Det er jo ganske stor forskjell på la oss si gammel Genesis, gammel Camel og Opeth, selv om Opeth har en del inspirasjoner spesielt fra Camel. Alle tre kan vel kategoriseres som prog (symfonisk prog for Genesis sin del, progrock for Camel sin del, og tja... death metal prog for Opeth?)

Låter som "When", "The Grand Conjuration", "Serenity Painted Death" eller "Deliverance" er jo helt klart extreme metal? Tenk hvordan en gjennomsnitts musikkdigger hører Opeth - kaotisk, brøling, høyt tempo..det er jo ekstremt på sitt vis, ikke bare vokalen.

Metallica er/var jo ikke et power ballad band selv om "Fade to Black", "Welcome Home" osv. var rolige låter.
Image

Dirant
Poser
Poser
Mood:

Post by Dirant »

Malebolgia wrote:Så når all musikken er progressiv, men Åkerfeldt drar igang med noe brumling av og til så er det ekstremt plutselig? Er det virkelig alt som skal til?

Det er jo ganske stor forskjell på la oss si gammel Genesis, gammel Camel og Opeth, selv om Opeth har en del inspirasjoner spesielt fra Camel. Alle tre kan vel kategoriseres som prog (symfonisk prog for Genesis sin del, progrock for Camel sin del, og tja... death metal prog for Opeth?)

Låter som "When", "The Grand Conjuration", "Serenity Painted Death" eller "Deliverance" er jo helt klart extreme metal? Tenk hvordan en gjennomsnitts musikkdigger hører Opeth - kaotisk, brøling, høyt tempo..det er jo ekstremt på sitt vis, ikke bare vokalen.

Metallica er/var jo ikke et power ballad band selv om "Fade to Black", "Welcome Home" osv. var rolige låter.

Jeg orker ikke kaste meg ut i en sjangerdiskusjon i dag, men (Hehe, MEN nå gjør jeg det allikevel) jeg vil ikke si at Opeth har en ekstrem utrykksform. Man kan fint kalle det metall, men ekstremmetall eller Death-metal blir for drøye uttrykk. (Death metal kan vi vel like gjerne droppe helt, selv om de visstnok tror de spiller det.) Saken er at pene melodilinjer, som det er i selv de hardeste låtene, og progressive riff gjør at jeg ikke vil kalle det ekstremmetall. Men det kan jo du gjøre hvis det funker for deg. Into the frost of Winter kan kalles ekstremmetall :)

Dirant
Poser
Poser
Mood:

Post by Dirant »

Centurion wrote:Diriant:Litt overasket over å se at du liker Opeth egentlig..hadde je itte trudd om deg :D

Diriant, tihi.

Vet ikke helt om jeg skal ta det som et kompliment eller ikke. Det kan jo tolkes som om jeg ukritisk henger meg på den gjengse mening blant mine sjangerfeller, og det gjør jeg ikke. Jeg liker HIM også. Nye skiva er drit da.

Jeg er glad i progressiv musikk fra 70-tallet. Har ikke så mye til overs for progressiv metall til vanlig, syns alle band jeg har hørt gjør det på helt feil måte. Opeth holder seg veldig til 70-tallsgreia, men gjør det på en veldig særegen måte som gjør at de skaper noe eget. Jeg liker det godt når band tar noe bra og lar seg inspirere av det til å lage noe nytt som fortsatt har mye av det gamle i seg, men fortsatt er særegent. Det er sånn musikkutviklinga burde gå. Dessverre er det ofte sånn i Thrash at nye band ofte enten tar helt feil vending og spiller noe som høres ut som thrash, men som ikke har thrash-sjela i seg eller kopierer gamle band ned til punkt og prikke, minus sjela.

Hoho, nå fikk jeg lagt ut om litt av hvert gitt!

Jonas.E
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Jonas.E »

The Grand Conjuration! men bayong of the dogs , har den råeste introen!
Sigurd: Håper allikevel selvsagt heller på at Chelsea tar the quadruple, at hele Norge får byllepest, at verden går under i atomkrig og at jeg spises opp av en mengde rabiesbefengte rotter enn at Liverpool vinner serien.

Brynjar
Be
Be
Mood:

Post by Brynjar »

Progressiv og ekstrem er ikke motsetninger, det går ann å være begge deler på en gang. (Noe Opeth vanligvis er.)

Jonas.E
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Jonas.E »

PanzerMargot wrote:
Porcus wrote: Lyden er forresten skikkelig god.

Der er jeg faktisk uenig. Jeg syns lyden er dårligere enn de 3 foregående. Trommene høres skikkelig pinglete ut.

Enig.. De høres veldig "pop'a" ut.
Sigurd: Håper allikevel selvsagt heller på at Chelsea tar the quadruple, at hele Norge får byllepest, at verden går under i atomkrig og at jeg spises opp av en mengde rabiesbefengte rotter enn at Liverpool vinner serien.

Innipunn
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Innipunn »

Dirant wrote:
Snik wrote:
Dirant wrote:den j***a soulsynginga på "Hours of wealth."

Utvilsomt det verste partiet i bandets historie, skipper alltid videre før han begynner å synge. Synd, for introen er ganske flott.

Lider meg gjennom det. Soloen på låta er sykt fin.

Synginga er da kjempeflott!
Synes ikke den høres soul ut heller, er vel bare det at den veksler litt mye, men det synes jeg er en fin variasjon.
Got a spot that gets me hot, and you ain´t been to it!

Affen
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Affen »

Nei, denne skiva ble ikke bedre med tida heller. Desidert svakeste Opeth. Orker ikke høre mer enn 2-3 låter før jeg må slå av. Kjedelig skive...
Image

Destiny
Belie
Belie
Mood:

Post by Destiny »

Stemte "Ghost of perdition", men hele skiva er bra!
Trying to burn the sun
I`m black in the burn

Dirant
Poser
Poser
Mood:

Post by Dirant »

Innipunn wrote:
Dirant wrote:
Snik wrote:

Utvilsomt det verste partiet i bandets historie, skipper alltid videre før han begynner å synge. Synd, for introen er ganske flott.

Synes ikke den høres soul ut heller, er vel bare det at den veksler litt mye, men det synes jeg er en fin variasjon.

Han høres ut som sånne negersouldamer som sitter ved piano med hatt på og syter.

Innipunn
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Innipunn »

Dirant wrote:
Innipunn wrote:
Dirant wrote:
Snik wrote:

Han høres ut som sånne negersouldamer som sitter ved piano med hatt på og syter.

Javel, hvem vet, kanskje jeg hadde syntes det samme om jeg ikke var så glad i Åkerfeldt sin vokal.
Got a spot that gets me hot, and you ain´t been to it!

Centurion
Belie
Belie
Mood:

Post by Centurion »

Hørt plata nå...

Den var konge som f**n. Jeg stemmer The Baying Of The Hounds, sånn etter å ha hørt den to ganger..

Onkel Ond
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Onkel Ond »

Centurion wrote:Hørt plata nå...

Den var konge som f**n. Jeg stemmer The Baying Of The Hounds, sånn etter å ha hørt den to ganger..

Bra kar, du.
Btw: Av en eller annen grunn får jeg for meg at du er utkledd som Jedi når jeg ser på avatarbildet ditt.
Welcome to Hell, now get off my doorstep
A bottle of wine and a bucket of blood

Marken
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Marken »

Lurer på om jeg skal handle denne...

Onkel Ond
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Onkel Ond »

AndersMarken wrote:Lurer på om jeg skal handle denne...
Haha, du er farlig nær en lusing nå brutter :P
Welcome to Hell, now get off my doorstep
A bottle of wine and a bucket of blood

Centurion
Belie
Belie
Mood:

Post by Centurion »

Onkel Ond wrote:
Centurion wrote:Hørt plata nå...

Bra kar, du.
Btw: Av en eller annen grunn får jeg for meg at du er utkledd som Jedi når jeg ser på avatarbildet ditt.

Nånei...jeg sitter ved keiserens høyre hånd du..

Marken
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Marken »

Onkel Ond wrote:
AndersMarken wrote:Lurer på om jeg skal handle denne...
Haha, du er farlig nær en lusing nå brutter :P

Ho-ho, I beg for mercy! :lol:

Locked Previous topicNext topic