Kiss - beste plate på 80-tallet
-
Topic author - Belieber
- Mood:
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Kiss - beste plate på 80-tallet
80-tallet var en spennende tid for Kiss. Her var det musikalsk eksperimentering, maskefall, MTV og økonomiske ned- og oppturer. Men hvordan var nå egentlig platene de kom med i dette tiåret? "Klassisk Kiss" må vel sies å være 70-tallet, så dermed blir 80-tallet litt mer spennende å diskutere egentlig. Her er det litt færre "vedtatte sannheter".
Selv syns jeg kort fortalt at 80-tallet kan deles inn i to perioder for Kiss sitt vedkommende:
1980-1983: Masse gull
1984-1989: Masse tull
Fra 1980 til 1983 kommer Kiss med noen av sine mest spennende og beste plater i hele sin karriere. På "Unmasked" gjør de en finfin kombinasjon av pop og Kiss-hardrock. På "Music from The Elder" gjør de en simpelthen genial kombinasjon av konsept-opera-rock (á la Pink Floyds "The Wall") og Kiss-hardrock, og på "Creatures of the Night" og "Lick It Up" er de mørkere, tyngre og råere enn de noensinne tidligere hadde vært - spesielt førstnevnte sparker som en gamp! Deretter, i perioden 1984 til 1989, så henfaller dessverre Kiss til sølete MTV-vennlig hardrock á la Bon Jovi, og gir ut den ene forglemmelige plata etter den andre. Triste saker, men på begynnelsen av 90-tallet skulle de komme til å ta seg kraftig opp igjen - men det er en annen historie...
Uansett: Beste plata fra 80-tallet er garantert Music from The Elder, og det er også den beste plata i hele Kiss-katalogen. Genialt bra. Genialt. Mer er det knapt å si om den saken.
Kiss - Saint and Sinner (fra Creatures of the Night)
Selv syns jeg kort fortalt at 80-tallet kan deles inn i to perioder for Kiss sitt vedkommende:
1980-1983: Masse gull
1984-1989: Masse tull
Fra 1980 til 1983 kommer Kiss med noen av sine mest spennende og beste plater i hele sin karriere. På "Unmasked" gjør de en finfin kombinasjon av pop og Kiss-hardrock. På "Music from The Elder" gjør de en simpelthen genial kombinasjon av konsept-opera-rock (á la Pink Floyds "The Wall") og Kiss-hardrock, og på "Creatures of the Night" og "Lick It Up" er de mørkere, tyngre og råere enn de noensinne tidligere hadde vært - spesielt førstnevnte sparker som en gamp! Deretter, i perioden 1984 til 1989, så henfaller dessverre Kiss til sølete MTV-vennlig hardrock á la Bon Jovi, og gir ut den ene forglemmelige plata etter den andre. Triste saker, men på begynnelsen av 90-tallet skulle de komme til å ta seg kraftig opp igjen - men det er en annen historie...
Uansett: Beste plata fra 80-tallet er garantert Music from The Elder, og det er også den beste plata i hele Kiss-katalogen. Genialt bra. Genialt. Mer er det knapt å si om den saken.
Kiss - Saint and Sinner (fra Creatures of the Night)
Eläkööt supikoirat!
-
- Poser
- Mood:
Creatures - Lick - The Elder...
"Only those who keep the faith shall escape the wrath of the Metallian..."
Gladøks wrote:Uansett: Beste plata fra 80-tallet er garantert Music from The Elder...
Hvis det er beste plata så er jeg glad for at jeg stort sett har ignorert 80-talls Kiss.
Vel, jeg har jo "Creatures Of The Night" da. Den er litt bedre, men nesten alle 70-tallsplatene er bedre enn den. "Revenge" også.
Ta tårnet, Ebralidze!
All Music Guide wrote:[Creatures of the Night was later reissued in 1985 with a different cover (non-makeup) and remixed. But when all of Kiss' albums were remastered and re-released on CD in 1996, the original 1982 version was used.]
Det er 1985-versjonen jeg tydeligvis har (på CD).
Er det vesentlig forskjell på disse miksene?
Ta tårnet, Ebralidze!
-
- Beliebe
- Mood:
-
- Belieber
- Mood:
-
Topic author - Belieber
- Mood:
torjo wrote:Gladøks wrote:Uansett: Beste plata fra 80-tallet er garantert Music from The Elder...
Hvis det er beste plata så er jeg glad for at jeg stort sett har ignorert 80-talls Kiss.
Vel, jeg har jo "Creatures Of The Night" da. Den er litt bedre, men nesten alle 70-tallsplatene er bedre enn den. "Revenge" også.
Revenge følger ganske riktig opp i samme gode spor som Creatures of the Night (og Lick It Up), men Creatures er garantert den beste av disse tre platene. Creatures er da også den nest beste plata i hele Kiss-katalogen. Bare slått av før nevnte Music from The Elder.
Men at disse platene er gull er jo slikt som blinde purister nekter å innse. Sukk.
Kiss - Lick It Up
Eläkööt supikoirat!
-
- Beliebe
- Mood:
Gladøks wrote: Kiss - Lick It Up
Jeg har forresten en truse hvor det står KISS - Lick it up på foran...
-
Topic author - Belieber
- Mood:
LadyDoubleDealer wrote:Gladøks wrote: Kiss - Lick It Up
Jeg skal skaffe meg en truse hvor det står KISS - Creature of the Night på foran...
Eller Love Gun, kanskje?
Kiss - Only You
Eläkööt supikoirat!
Stemte "Hot in the Shade" (som sikkert den eneste her), men det ble et tett race mellom den og "The Elder".
Alle disse skivene har hver sine knall-låter, men også ditto forjævlige låter.
EDIT: Angrer egentlig litt, burde stemt "The Elder".
-
- Beliebe
- Mood:
Gladøks wrote:LadyDoubleDealer wrote:Gladøks wrote: Kiss - Lick It Up
Jeg skal skaffe meg en truse hvor det står KISS - Creature of the Night på foran...
Eller Love Gun, kanskje?
Haha, Love Gun er jo helt perfekt da, at de ikke har tenkt på det?!
DOH wrote:Stemte "Hot in the Shade" (som sikkert den eneste her), men det ble et tett race mellom den og "The Elder".
...Ja, det kan være vanskelig å velge mellom gourmet mat og avføring når det kommer fra samme kilde! "Hot in the shade" er seriøst det dårligste de noensinne har gjort! Hit-singelen "Hide Your Heart" er en Jim Steinmann låt, for svingende! Bonnie Tyler versjonen er forøvrig bedre...
"The Elder" er den beste platen de har laget rent musikalsk sett, selv om jeg setter "Destroyer" foran.
StigRR wrote: ...Ja, det kan være vanskelig å velge mellom gourmet mat og avføring når det kommer fra samme kilde!
Good one!
Men jeg koser meg uansett med både Hot in the Shade og The Elder (altså ikke broren til Gladøks, men skiva).
-
Topic author - Belieber
- Mood:
DOH wrote:StigRR wrote: ...Ja, det kan være vanskelig å velge mellom gourmet mat og avføring når det kommer fra samme kilde!
Good one!
Men jeg koser meg uansett med både Hot in the Shade og The Elder
Hey! You put your dirty hands away from my brother!
Eläkööt supikoirat!
DOH wrote:StigRR wrote: ...Ja, det kan være vanskelig å velge mellom gourmet mat og avføring når det kommer fra samme kilde!
Good one!
Men jeg koser meg uansett med både Hot in the Shade og The Elder (altså ikke broren til Gladøks, men skiva).
Jepp, her er jeg faktisk helt enig. Rise to it er på topp 10 listen over beste Kiss låter noensinne..
Metal music we listen
Beer ruthlessly we can drink
We feel the great alchohol
And always a beer will do it
Beer ruthlessly we can drink
We feel the great alchohol
And always a beer will do it
-
- Poser
- Mood:
Jeg liker forsåvidt alle platene KISS har gitt ut, men noen er selvfølgelig sterkere og svakere enn andre.
Mine 80talls-favoritter er Crazy Nights og Creatures Of The Night. Music From The Elder har også mye tøft, Unmasked likeså. Jeg klarer også å høre igjennom de øvrige platene til bandet, men Animalize, Asylum, Hot In The Shade og Lick It Up er intet mesterverk.
Derfor går stemmen min til Crazy Nights, en aldri så liten perle innen melodiøs hard rock.
Mine 80talls-favoritter er Crazy Nights og Creatures Of The Night. Music From The Elder har også mye tøft, Unmasked likeså. Jeg klarer også å høre igjennom de øvrige platene til bandet, men Animalize, Asylum, Hot In The Shade og Lick It Up er intet mesterverk.
Derfor går stemmen min til Crazy Nights, en aldri så liten perle innen melodiøs hard rock.