Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

Beste amerikanske hardrock/metal-band

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Cast your votes!

Aerosmith
2
1%
Blue Öyster Cult
11
7%
Dio
15
9%
Kiss
21
13%
Lynyrd Skynyrd
5
3%
Manowar
15
9%
Metallica
54
34%
Queensrÿche
15
9%
Twisted Sister
8
5%
Van Halen
13
8%
 
Total votes: 159
User avatar

Topic author
torjo
Rocker
Rocker
Posts: 840
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 55

Post by torjo »

MayheM wrote:The Melvins.
Ingen tvil :!:

Da har du kanskje stemt Melvins her?
Ta tårnet, Ebralidze!


MayheM
Spermatozoon
Posts: 0
Joined: 29 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by MayheM »

Nå har jeg det 8)

User avatar

Charlie
Be
Be
Posts: 4
Joined: 28 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Charlie »

Det står mellom Lynyrd Skynyrd, Manowar og Aerosmith siden Guns ikke er med.
Girl: “I’m a mermaid!”
Me: “That’s nice.”
(Next day…)
Girl: “I’m a vampire! Gaaargh!”
Me: “But yesterday you were a mermaid.”
Girl: “I’m a vampire mermaid! Gaaargh!”

User avatar

Melodia
Hitchhiker
Posts: 42
Joined: 06 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Melodia »

Her står det mellom Kiss, Dio, Manowar og Queensryche..
..og Metallica kanskje?
Nei, for vanskelig!


..Da ble det KISS! :wink:

User avatar

Topic author
torjo
Rocker
Rocker
Posts: 840
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 55

Post by torjo »

I disse "beste"-tider drar jeg fram denne tråden igjen. Blue Öyster Cult er fortsatt det beste bandet her.
Ta tårnet, Ebralidze!

User avatar

DummeBirger
Belieber
Belieber
Posts: 10
Joined: 23 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by DummeBirger »

torjo wrote:I disse "beste"-tider drar jeg fram denne tråden igjen. Blue Öyster Cult er fortsatt det beste bandet her, etter Queensryche, Van Halen og Aerosmith. 4. beste band er ikke verst det heller, men jeg liker egentlig pop babe's aller best! Britney Spears og Christina Aquillera!


:lol:

User avatar

Topic author
torjo
Rocker
Rocker
Posts: 840
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 55

Post by torjo »

DummeBirger wrote:
torjo wrote:I disse "beste"-tider drar jeg fram denne tråden igjen. Blue Öyster Cult er fortsatt det beste bandet her, etter Queensryche, Van Halen og Aerosmith. 4. beste band er ikke verst det heller, men jeg liker egentlig pop babe's aller best! Britney Spears og Christina Aquillera!


:lol:

:clubbed:
Ta tårnet, Ebralidze!

User avatar

DummeBirger
Belieber
Belieber
Posts: 10
Joined: 23 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by DummeBirger »

torjo wrote:
DummeBirger wrote:
torjo wrote:I disse "beste"-tider drar jeg fram denne tråden igjen. Blue Öyster Cult er fortsatt det beste bandet her, etter Queensryche, Van Halen og Aerosmith. 4. beste band er ikke verst det heller, men jeg liker egentlig pop babe's aller best! Britney Spears og Christina Aquillera!


:lol:

:clubbed:

Alle her respekterer deg, selv om vi synes du har en litt spesiell smak, da... 8)

User avatar

Anders
Belieber
Belieber
Posts: 11
Joined: 06 Oct 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Anders »

Med tanke på Metallicas fire første album går de av med seieren, men Queensrÿche er ikke langt etter. Savatage er nevnt, og havner fortjent på pallen.

Og Birger, seriøst. Soundgarden?
Up the Irons!

User avatar

DummeBirger
Belieber
Belieber
Posts: 10
Joined: 23 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by DummeBirger »

Anders wrote: Og Birger, seriøst. Soundgarden?

8O Seriøst? Ja selvfølgelig!!!

Jeg holder Soundgarden for et av de aller ypperste HM-bandene fra U.S.A. noensinne.

De var virkelig nyskapende og kreative, og hadde noen låter som ga meg frysninger langt nedover ryggen.

De har - noe misforstått - blitt kasta inn i Grunge-bagen p.g.a. Seattle-adresse. Jeg synes imidlertid (og fortsatt meget seriøst) at Soundgarden har betydelig mye mer til felles med Deep Purple, Black Sabbath og Led Zeppelin.

Meget habile musikere og veldig bra sound.

Chris Cornell er en av tidenes beste HM-vokalister etter min mening, uansett genre. Han har fortsatt å imponere, også etter at Soundgarden ble oppløst ( :cry: ), både som soloartist og ikke minst sammen med RATM-kompet i hans nåværende band Audioslave.

Gitarist Kim Thayil er en virkelig nyskapende og kreativ gitarist, som samtidig har et øs av en annen verden.
Fy f**n for et panser-komp han skaper sammen med bassist Ben Shepherd og trommeslager Matt Cameron!

Det var nok spesielt de tre siste albumene deres som imponerte meg mest, selv om jeg synes det de gjorde forut også holder god kvalitet.

Men"Badmotorfinger", "Superunknown" og "Down on the upside" er så krem, både hva gjelder spilling, dynamikk og stemning, og låter!

Badmotorfinger
På dette albumet HAGLER det med krem-HM!
Antagelig deres tyngste album, bokstavelig talt.
Rusty Cage, Outshined og Jesus Christ pose (for en tittel!), dundrer av gårde som et lokomotiv ute av kontroll.
Men det er det som er det geniale; De har en ro over det de driver med (p.g.a. at de alle er svært dyktige musikere kanskje?), som det er sjelden
å høre fra "slike" band.

Superunknown
Spoonman og Let me drown er klassisk-HM av aller ypperste merke, mens Black Hole Sun, er en nydelig... jeg vil ikke kalle det ballade, men i hvert fall en rolig låt. Faktisk med ganske tydelige Beatles-referanser.

Down on the upside
Denne ble desverre bandets svanesang, men FOR en svanesang!
Er mest fristet til å avstå fra å trekke fram enkeltlåter, for dette albumet låter som noe Led Zeppelin kunne ha gjort, gitt at Bonzo fortsatt hadde levd, og en tenker seg Led Zeppelin i den progressive, altså nyskapende tradisjonen de hele tiden sto for.
Litt coolere og mer laidback (betyr fortsatt rimelig bråkete for dette bandet!) en f.eks. Badmotorfinger, men et genialt album.

Selv om det er svært tett mellom de 3 siste for min del vedr. beste Soundgarden-album, er nok Down on the upside det albumet jeg har spilt mest.

I tillegg til musikken, vil jeg også framheve Chris Cornell's meget tankevekkende og filosofiske tekster.

Soundgarden er definitivt et albumband, til tross for at de faktisk har hatt flere (hit-) singler.

Som en avslutning, siterer jeg et utdrag av hvordan Soundgarden beskriver seg selv;

"We made an album instead of a record that has a couple of good songs and filler," insists Matt. "We made an album in the classic sense of the term which goes back to records we bought growing up in the seventies. Bands like Aerosmith and Led Zeppelin made these records where every song counted and I think that's what we did."

Det som overrasker meg mest, er at ikke flere på Scream-forumet har framhevet dette bandets geniale kvaliteter?

Jeg tror f.eks. torjo (for å nevne en) garantert vil like dette bandet hvis han gidder å sjekke det ut!

Nei, denne posten skal ikke gjemmes bort under "beste amerikanske HM-band! Jeg skal kopiere "heila driden" over i en ny tråd! Med poll! 8)

User avatar

Anders
Belieber
Belieber
Posts: 11
Joined: 06 Oct 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Anders »

Ok, du har overbevist meg. Jeg skal sjekke det ut!
Up the Irons!

User avatar

DummeBirger
Belieber
Belieber
Posts: 10
Joined: 23 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by DummeBirger »

Anders wrote:Ok, du har overbevist meg. Jeg skal sjekke det ut!

Det er f**n meg best for deg, slik jeg måtte anstrenge meg med å forsvare Soundgarden! :wink:

User avatar

Anders
Belieber
Belieber
Posts: 11
Joined: 06 Oct 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Anders »

Åsså SÅÅ sint da :P
Up the Irons!

User avatar

Topic author
torjo
Rocker
Rocker
Posts: 840
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 55

Post by torjo »

DummeBirger wrote:Jeg tror f.eks. torjo (for å nevne en) garantert vil like dette bandet hvis han gidder å sjekke det ut!

Jeg kjenner da Soundgarden meget godt jeg! Jeg stemte t.o.m. på dem i grunge-pollen jeg selv lagde (se alt. metal-forumet). Eneste plata jeg mangler er "Ultramega OK". "Down On The Upside" var en liten skuffelse, men ellers har de kun lagd krem!

Jeg er enig i at de skiller seg ut fra resten av de såkalte grunge-bandene, at de er mer metal.
Ta tårnet, Ebralidze!

User avatar

DummeBirger
Belieber
Belieber
Posts: 10
Joined: 23 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by DummeBirger »

torjo wrote:
DummeBirger wrote:Jeg tror f.eks. torjo (for å nevne en) garantert vil like dette bandet hvis han gidder å sjekke det ut!

Jeg kjenner da Soundgarden meget godt jeg! Jeg stemte t.o.m. på dem i grunge-pollen jeg selv lagde (se alt. metal-forumet). Eneste plata jeg mangler er "Ultramega OK". "Down On The Upside" var en liten skuffelse, men ellers har de kun lagd krem!

Jeg er enig i at de skiller seg ut fra resten av de såkalte grunge-bandene, at de er mer metal.

Alt. Metal er Soundgarden definitivt ikke i mine ører!
Sikkert derfor dette har gått meg hus forbi.
(Men jeg blir ikke veldig overrasket over at du liker SG da... :wink: )

Skjønner bare ikke hvorfor DOTU var en skuffelse, men vi diskuterer heller på ny tråd! 8)

User avatar

DummeBirger
Belieber
Belieber
Posts: 10
Joined: 23 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by DummeBirger »

Anders wrote:Åsså SÅÅ sint da :P

Then again; Maybe not! :wink:

Det tok litt tid med skrivinga, men det var det verdt, bare du drar deg til nærmestre platesjappe og handler! :P

User avatar

Anders
Belieber
Belieber
Posts: 11
Joined: 06 Oct 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Anders »

DummeBirger wrote:
Anders wrote:Åsså SÅÅ sint da :P

Then again; Maybe not! :wink:

Det tok litt tid med skrivinga, men det var det verdt, bare du drar deg til nærmestre platesjappe og handler! :P

Skal i hvert fall sjekke det ut, så får vi se om det blir handling.
Up the Irons!

User avatar

Trondskij
Spermatozoon
Posts: 0
Joined: 14 May 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Trondskij »

av de bandene der må det vel bli Kiss eller Van Halen...

User avatar

Anders
Belieber
Belieber
Posts: 11
Joined: 06 Oct 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Anders »

DummeBirger wrote:Basert på 5 første utgivelser; Van Halen uten tvil.

Men desverre ble det for mye pop med Van Hagar etterhvert som trekker ned kraftig. Jeg går dermed for Queensrÿche i dette selskapet.

Ellers (som jeg har sagt i tidligere, slettet post) synes jeg Metallica er Thrash og ikke har noe her å gjøre. Soundgarden er betydelig mer interessant og ikke minst relevant på en slik poll. De er mitt førstevalg.
Ville også hatt med Mountain, Vanilla Fudge og Y&T i selskapet.

Dio amerikanske?
Vivian Campell og Jimmy Bain???
Band?????
Og ikke Alice Cooper?

Jeg mener Cooper er den reneste demokraten å regne med hensyn til band medbestemmelse i forhold til Dio, og har aldri mistenkt Dio for å være et band, muligens med unntak av de 2 første.
Alice Cooper var langt på veg et band gjennom hele 70-tallet, selv om det var hans "navn".

Hvis Dio er amerikansk, er vel Black Sabbath også Amerikanske, eller hur? :lol: :wink:

Apropos Van Halen, hvilket album bør jeg sjekke ut som en start? Merk at jeg ikke er altfor fan av for mye synth-basert rock, a la Jump etc.
Up the Irons!

User avatar

Nils Barvåg
Poser
Poser
Posts: 321
Joined: 09 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 55

Post by Nils Barvåg »

Van Halen burde hatt en egen poll...

Min favoritt: "Fair Warning", men jeg mangler en del titler...
"Only those who keep the faith shall escape the wrath of the Metallian..."

Locked Previous topicNext topic