Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

Blue Öyster Cults beste studioalbum

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Hvilket studioalbum er det beste til Blue Öyster Cult

Blue Öyster Cult
3
4%
Tyranny And Mutation
5
7%
Secret Treaties
20
30%
Agents Of Fortune
14
21%
Spectres
4
6%
Cultosaurus Erectus
2
3%
Fire Of Unknown Origin
6
9%
Imaginos
7
10%
Heaven Forbid
0
No votes
Curse Of The Hidden Mirror
1
1%
Mirrors
1
1%
The Revolution By Night
0
No votes
Club Ninja
4
6%

Total votes: 67

Topic author
torjo
Rocker
Rocker
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by torjo »

Dundrix wrote:Jeg må se å få sjekket ut mer av dette bandet snart. Har hørt Secret Treaties, Agents, Tyranny & Mutation og Fire of Unknown Origin. Liker spesielt førstnevnte. Tips?

Om du liker "Secret Treaties" vil debuten muligens falle i smak, selv om de er nokså forskjellige. Debuten har mer psykedelia og "weirdness".
Ta tårnet, Ebralidze!

Draum
Beli
Beli
Mood:

Post by Draum »

Jeg har kun Agents of fortune, og kjøpte den på grunn av "More cowbell". hehe.
Det er også den eneste skiva jeg har hørt, men resten av låtene på skiva er jo også meget bra, så da får jeg vel gi noen flere skiver en sjanse.
Image
Mao Zedung wrote:I wash my prick with cunt.

Fettern_til_Jesus
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Fettern_til_Jesus »

Da har jeg såvidt begynt på debuten og Spectres. Spectres satt som en kule ved første gjennomhøring. Debuten derimot virker ganske annerledes. Tidvis veldig 60-talls synes nå jeg. Ikke det at det i seg selv er et problem, men jeg foretrekker mer utpreget 70-tallsrock. Uansett for tidlig å dømme skiva. Merker at det er mye bra innimellom, så den blir nok en gjenganger i tiden fremover.
HUR, DEH ANTZIK KOHNTARKOSZ KREUHN KOHRMAHN STOHT WURDAH MELEKAAHM
UZ, DEH ORKBAHNN KREUHN KOHRMAHN
ZËBËHN STRAIN DE GEUSTAAH WORTSIS, DA REUS STOAH

Topic author
torjo
Rocker
Rocker
Mood:

Post by torjo »

Fettern_til_Jesus wrote:Da har jeg såvidt begynt på debuten og Spectres. Spectres satt som en kule ved første gjennomhøring.

Slett ikke uventet. :)

Fettern_til_Jesus wrote:Debuten derimot virker ganske annerledes. Tidvis veldig 60-talls synes nå jeg. Ikke det at det i seg selv er et problem, men jeg foretrekker mer utpreget 70-tallsrock. Uansett for tidlig å dømme skiva. Merker at det er mye bra innimellom, så den blir nok en gjenganger i tiden fremover.

Hvis jeg skulle dømt skiva etter å ha hatt den la oss si en uke, ville jeg langtfra vært i stand til å gi den en rettferdig dom. Det var bare "Cities On Flame" og til dels "Stairway To The Stars" som satt med det samme. Jeg har nevnt tidligere hvor lang tid det tok før den satt, og det var nyanser ved den som det tok meg ÅR å oppfatte. Nå synes jeg at "Last Days Of May" er en av verdens beste låter.

Debuten kan på en måte regnes som en slags bro mellom Stalk-Forrest Group-materialet ("St. Cecilia", innspilt 1969-70) og "Tyranny And Mutation". Om man liker de psykedeliske elementene på "Blue Öyster Cult" bør definitivt "St. Cecilia" være av interesse. Den ble refusert av Elektra i sin tid* (kun en singel, "What Is Quicksand"/"Arthur Comics", ble utgitt), muligens fordi den opprinnelige vokalisten Les Braunstein hadde fått fyken tidlig i 1969, mens bandet enda het Soft White Underbelly. Han var en Jim Morrison-kopi og det var plateselskapet tydeligvis interessert i. Eric Bloom ble vokalist i april 1969 etter at han først hadde vært lydmann og sjåfør, og det er han som synger på "St. Cecilia. Bortsett fra bassisten, Andy Winters, er Stalk Forrest Group-besetninga identisk med originalbesetninga til BÖC. Joe Bouchard erstattet Winters i 1970.

Det er fra SFG-tida at artistnavnet Buck Dharma stammer. Alle fikk slike artistnavn, men det var kun Donald Roeser som beholdt sitt.
Eric Bloom het Jesse Python, Albert Bouchard het Prince Omega, Allen Lanier het La Vern og Andy Winters het Andy Panda.

* Etter at den ble refusert fikk bootleg-kopier ben å gå på, men i 2001 ble den utgitt av Rhino Handmade Records i 5000 nummererte eksemplarer. Tror den fortsatt er tilgjengelig.
Ta tårnet, Ebralidze!

Fettern_til_Jesus
Belieber
Belieber
Mood:

Liker en god del psykedelika, men det er også mye jeg ikke er fan av i det hele tatt. Sånn sett er det litt tidlig å si om det er derfor jeg sliter litt med skiva eller ikke. Cities on Flame har jeg på en "Best Of" allerede, og selv om den er helt ok er den langt fra noen BÖC-favoritt. Foreløpig er det Workshop of Telescopes som funker best av en eller annen grunn. Får bare fortsette å høre på den, så har jeg vel en midlertidig dom om et par uker.

Fettern_til_Jesus
Belieber
Belieber
Mood:

8O Nosferatu på Spectres utnevnes herved til en udødelig klassiker. ELSKER simpelthen pianobruken i denne låta. "Fantastisk" er ikke et sterkt nok ord. Jeg bøyer meg i støvet. [-o<

Magnetoencephalography
Embryo
Embryo
Mood:

Post by Magnetoencephalography »

torjo wrote:
Aslak wrote:I need more cowbell!

Skal nok etterhvert få nevnt cowbell-sketsjen i artikkelen. :wink:

http://www.youtube.com/watch?v=PyJ_8_SmHU4

Guess what! I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!

On topic: Secret Treaties og debuten.

Topic author
torjo
Rocker
Rocker
Mood:

Post by torjo »

Fettern_til_Jesus wrote:8O Nosferatu på Spectres utnevnes herved til en udødelig klassiker. ELSKER simpelthen pianobruken i denne låta. "Fantastisk" er ikke et sterkt nok ord. Jeg bøyer meg i støvet. [-o<

Jeg har hatt regelrett dilla på den låta i lengre tid nå.
Du har helt rett i ALT du sier. :)
Ta tårnet, Ebralidze!

Topic author
torjo
Rocker
Rocker
Mood:

Post by torjo »

Scrapper wrote:Joggu! Da har jeg også oppdaget dette bandet. Lasta ned debuten av ballestensknuser - og syntes den var j****g fet! Var innom Lucky Eddie nettopp og plukket med meg Secret Treaties og The Revölution by Night (på LP).
Begge veldig tilfeldig, sto noen flere skiver der. Førstnevnte var tydeligvis ikke et dumt valg, etter diverse screamjøders meninger. Hører på den nå, men foreløpig mener jeg at debuten er et par hakk kvassere.

Imponert, Torjo?

Jau, det må jeg si! Tøft! :applause:

Som sagt før, om du skulle tilfeldigvis snuble over "Tyranny And Mutation" tror jeg du kan like den også, siden debuten falt i smak.
Ta tårnet, Ebralidze!

Topic author
torjo
Rocker
Rocker
Mood:

Post by torjo »

Fettern_til_Jesus wrote:8O Nosferatu på Spectres utnevnes herved til en udødelig klassiker. ELSKER simpelthen pianobruken i denne låta. "Fantastisk" er ikke et sterkt nok ord. Jeg bøyer meg i støvet. [-o<

Pianoet er det Allen Lanier som står for, mens Joe Bouchard spiller en Chamberlain (beslektet med mellotron).

Jeg fant denne videoen på YouTube, som hyller den klassiske vampyrfilmen (som jeg er nødt til å få sett) tonesatt av BÖCs "Nosferatu"!
Sangen starter etter 3:10, men introduksjonstalen er også verdt å få med seg.

Ta tårnet, Ebralidze!

Fettern_til_Jesus
Belieber
Belieber
Mood:

Etter å ha hatt debuten og Spectres i ca en måned har jeg merket meg et par ting:

1. Selv om debuten har mye for seg, og jeg vet jeg kommer til å like den en gang i fremtiden, får jeg ikke tak på den. Den har mange bra partier, men jeg anser den foreløpig som BÖCs minst gode album.

2. Spectres virker som et veldig gjennomarbeidet album når det gjelder melodilinjer og harmonier. Særlig når det gjelder vokal og piano/mellotron. Gitar og rytmeseksjon kunne godt hatt litt bedre lyd. Selv om jeg fortsatt setter Agents høyest føler jeg at Spectres er et mer komplett album.

3. Spectres kan en gang i fremtiden gå forbi Agents i min verden. Det største ankepunktet er "Searchin' for Celine" som er litt for cheesy for min smak.

4. Nosferatu er en låt som fortsatt vokser etter jeg har hørt den over 30 ganger. Jeg har skrytt av tangentbruken tidligere, og nå er det f**n meg på tide at jeg nevner vokalen. Magisk.

Topic author
torjo
Rocker
Rocker
Mood:

Post by torjo »

Fettern_til_Jesus wrote:Det største ankepunktet er "Searchin' for Celine" som er litt for cheesy for min smak.

Enig. Det er albumets svakeste spor. Ikke at det akkurat er svakt, men dog. Skal bli spennende å høre de nye bonuslåtene en gang i februar, om noen av dem kanskje kunne gjort seg på albumet. Også enig i at lyden til dels er litt ullen. Vi får høre hva remastringen bringer.

Ellers interessant å lese dine betraktninger. Jeg hadde som sagt også problemer med å få skikkelig tak på debuten i starten, men dens styrke var at jeg selv etter år kunne oppdage nyanser jeg ikke hadde festet meg ved tidligere.
Ta tårnet, Ebralidze!

Topic author
torjo
Rocker
Rocker
Mood:

Post by torjo »

Idag fyller forøvrig Eric Bloom 62 år!
Grattis! :beer:

Han holder seg godt.

Image
Ta tårnet, Ebralidze!

Rönnewiig
Bel
Bel
Mood:

Post by Rönnewiig »

Bestilte nettopp debuten og Secret Treaties, og venter i spenning. Er helt ukjent i 'BÖC land' :)

Topic author
torjo
Rocker
Rocker
Mood:

Post by torjo »

Klakaskadl wrote:Bestilte nettopp debuten og Secret Treaties, og venter i spenning. Er helt ukjent i 'BÖC land' :)

Fremragende kjøp det der! Om de faller i smak MÅ du bare ha "Tyranny And Mutation" også!
Ta tårnet, Ebralidze!

Dundrix
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Dundrix »

Jeg har BÖC-kick for tiden! Har handlet inn debuten, Tyranny, Treaties, Agents, Cuktosaurus og Fire. Spectres kommer vel i posten i morgen.

\:D/
Dirant wrote:Riffet i "Walk" dreier seg om alt.

Topic author
torjo
Rocker
Rocker
Mood:

Post by torjo »

Dundrix wrote:Jeg har BÖC-kick for tiden! Har handlet inn debuten, Tyranny, Treaties, Agents, Cuktosaurus og Fire. Spectres kommer vel i posten i morgen.

\:D/

Får du den gamle eller den nylig utgitte, remastrede versjonen av "Spectres"?
Ta tårnet, Ebralidze!

Zlazc
Spermatozoon
Mood:

Post by Zlazc »

Spectres (Remastered/expanded) er å bestille fra våre svenske naboers scandinaviaforetak, CDON. Der koster den 79 daler. Jeg bestilte den, samt Cultosaurus... derfra. Dette var noen dager tilbake, så det er for tidlig å si om de holder det de lover.
"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy."

Topic author
torjo
Rocker
Rocker
Mood:

Post by torjo »

Zlazc wrote:Spectres (Remastered/expanded) er å bestille fra våre svenske naboers scandinaviaforetak, CDON. Der koster den 79 daler. Jeg bestilte den, samt Cultosaurus... derfra. Dette var noen dager tilbake, så det er for tidlig å si om de holder det de lover.

79 er røverkjøp!
Langt billigere enn Amazon.
Ta tårnet, Ebralidze!

Locked Previous topicNext topic