Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

Kristendom og black metal

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Er det greit at kristne hører på black metal?

Helt greit, lage black metal kan de også.
29
17%
Helt greit, så lenge de ikke lager musikk som de kaller black metal.
61
35%
Greit nok.
19
11%
Greit, under tvil.
7
4%
Ikke særlig greit.
12
7%
Ikke greit i det hele tatt. FOAD!
46
26%
 
Total votes: 174
User avatar

Topic author
stunix
Belieber
Belieber
Posts: 30
Joined: 25 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Kristendom og black metal

Post by stunix »

Jeg merker jo ofte reaksjoner fra folk på så mangt egentlig, men kanskje svært lite på grunn av det faktum at jeg fremdeles regner meg som kristen, samtidig som jeg liker black metal. De fleste av mine venner som er kristne aksepterer det fullt ut, mens enkelte andre bekjente mener at jeg ikke bør høre på musikk når jeg ikke kan stå inne for budskapet som blir presentert. De av mine venner som ikke er kristne ser heller ikke ut til å ha problemer med at jeg liker den type musikk. Alt i alt har jeg mottatt skuffende få reaksjoner på dette, både av kristne, folk innad i black metal miljøet og i det hele tatt. Ingen alvorlige konfrontasjoner eller personangrep av noe slag. Nå er det ikke slik at jeg ønsker denslags, men at jeg har sluppet så lett unna synes jeg virker merkverdig.

Hva tenker du om dette; kan man være kristen og like black metal?
Image

User avatar

Bergman
Belieber
Belieber
Posts: 69
Joined: 28 Dec 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Bergman »

Bryr meg ikke noe særlig akkurat.
Affen wrote: Tomas og Udun kan ronke seg i søvn til Bergman så mye de vil :!:
http://www.home.no/tjukkeole/

User avatar

General ell?
Belieber
Belieber
Posts: 13
Joined: 15 Jun 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by General ell? »

tydeligvis
Mr. MARSHALL


Mastema
Spermatozoon
Posts: 0
Joined: 14 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Mastema »

To ting som ikke passer sammen. En kristen som hører på black metal er det samme som en neger som støtter det tredje riket.

User avatar

Ljosaak
Belieber
Belieber
Posts: 50
Joined: 30 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Ljosaak »

Samma f**n. Har nok med hva jeg sjøl hører på.

User avatar

Roar
Belieber
Belieber
Posts: 18
Joined: 29 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Roar »

Er vel betydelig forskjell på å like musikk og det å støtte ideologien.
Men det er j***a rart at en som er kristen skal kjøpe seg ei black metal skive og dermed gi sin støtte til noen som formidler noe han ikke er "enig" i. På samme måte som at jeg aldri i mitt liv kommer til å kjøpe meg ei skive med nazirock.

User avatar

Harvest
Belieber
Belieber
Posts: 56
Joined: 08 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Harvest »

Samma for meg, men kristen black metal hører jeg ikke på.
Image

User avatar

Onyx
Queen of Svada
Posts: 92
Joined: 17 Mar 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Onyx »

stunix wrote: De fleste av mine venner som er kristne aksepterer det fullt ut, mens enkelte andre bekjente mener at jeg ikke bør høre på musikk når jeg ikke kan stå inne for budskapet som blir presentert.
Haha! Skulle tatt seg ut om jeg (en ikke-kristen) skulle ha stått inne for alle de syke, skrudde tekstene som finnes innen black metalen/metal generelt. Jeg hører ikke på metal pga tekstene, men pga musikken. Går vel fint an som kristen også å gjøre, skulle jeg tro.
send them to sleep

User avatar

Stian
Rocker
Rocker
Posts: 990
Joined: 30 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Stian »

Synes det er helt topp at kristne hører på black metal. Det viser bare at de fortsatt tar noen valg selv, og ikke lever og ånder etter indoktrinering og pisk. Framføringen av black metal, derimot, er det selvsagt umulig for kristne å gjøre.

User avatar

Johnny Jackal
Belieber
Belieber
Posts: 85
Joined: 13 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Johnny Jackal »

FOAD! Kristenblackmetal, finnes ikke.

User avatar

Topic author
stunix
Belieber
Belieber
Posts: 30
Joined: 25 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by stunix »

Onyx wrote:
stunix wrote: De fleste av mine venner som er kristne aksepterer det fullt ut, mens enkelte andre bekjente mener at jeg ikke bør høre på musikk når jeg ikke kan stå inne for budskapet som blir presentert.
Haha! Skulle tatt seg ut om jeg (en ikke-kristen) skulle ha stått inne for alle de syke, skrudde tekstene som finnes innen black metalen/metal generelt. Jeg hører ikke på metal pga tekstene, men pga musikken. Går vel fint an som kristen også å gjøre, skulle jeg tro.

Jeg kan bekrefte at det går helt fint for mitt vedkommende, ja.
Image

User avatar

Onyx
Queen of Svada
Posts: 92
Joined: 17 Mar 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Onyx »

Mastema wrote:To ting som ikke passer sammen. En kristen som hører på black metal er det samme som en neger som støtter det tredje riket.
Dummeste jeg har hørt. Betyr det at jeg støtter og står inne for det budskapet som blir presentert i black metalen, bare fordi jeg hører på det?

Roar wrote:Men det er j***a rart at en som er kristen skal kjøpe seg ei black metal skive og dermed gi sin støtte til noen som formidler noe han ikke er "enig" i. På samme måte som at jeg aldri i mitt liv kommer til å kjøpe meg ei skive med nazirock.
Synd for deg, en del såkalt NSBM som er j****g bra.
send them to sleep

User avatar

Jan
Belieber
Belieber
Posts: 82
Joined: 31 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Jan »

Mastema wrote:To ting som ikke passer sammen. En kristen som hører på black metal er det samme som en neger som støtter det tredje riket.

http://www.boners.com/content/793986.1.jpg

User avatar

MARDVK
Rocker
Rocker
Posts: 1871
Joined: 28 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by MARDVK »

Ingenting som heter kristen Black Metal....
MALVM QVOD HOMINES FACIVNT
Image

User avatar

Okultista
Belieber
Belieber
Posts: 20
Joined: 08 Dec 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Okultista »

Mastema wrote:To ting som ikke passer sammen. En kristen som hører på black metal er det samme som en neger som støtter det tredje riket.
Ja, man så jo hva nazistene gjorde med negrene under andre verdenskrig.

User avatar

Raudskjegg
Be
Be
Posts: 4
Joined: 01 Oct 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Raudskjegg »

Hør på hva du vil, men jeg synes godt du kan slutte å være kristen. Ærlig talt, jomfrufødsel?
Auchentoshan. Nam nam.

User avatar

Roar
Belieber
Belieber
Posts: 18
Joined: 29 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Roar »

Onyx wrote:
Mastema wrote:To ting som ikke passer sammen. En kristen som hører på black metal er det samme som en neger som støtter det tredje riket.
Dummeste jeg har hørt. Betyr det at jeg støtter og står inne for det budskapet som blir presentert i black metalen, bare fordi jeg hører på det?

Roar wrote:Men det er j***a rart at en som er kristen skal kjøpe seg ei black metal skive og dermed gi sin støtte til noen som formidler noe han ikke er "enig" i. På samme måte som at jeg aldri i mitt liv kommer til å kjøpe meg ei skive med nazirock.
Synd for deg, en del såkalt NSBM som er j****g bra.

Hva så? Hvis budskapet er så fjernt fra mitt standpunkt, så vil det automatisk si at tekstene som synges for min del bare blir utspying av p**s og da hjelper det ikke at musikken er bra.

User avatar

Favn
Belieber
Belieber
Posts: 39
Joined: 07 Jun 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Favn »

stunix wrote:Jeg merker jo ofte reaksjoner fra folk på så mangt egentlig, men kanskje svært lite på grunn av det faktum at jeg fremdeles regner meg som kristen, samtidig som jeg liker black metal. De fleste av mine venner som er kristne aksepterer det fullt ut, mens enkelte andre bekjente mener at jeg ikke bør høre på musikk når jeg ikke kan stå inne for budskapet som blir presentert. De av mine venner som ikke er kristne ser heller ikke ut til å ha problemer med at jeg liker den type musikk. Alt i alt har jeg mottatt skuffende få reaksjoner på dette, både av kristne, folk innad i black metal miljøet og i det hele tatt. Ingen alvorlige konfrontasjoner eller personangrep av noe slag. Nå er det ikke slik at jeg ønsker denslags, men at jeg har sluppet så lett unna synes jeg virker merkverdig.

Hva tenker du om dette; kan man være kristen og like black metal?
Du hadde nok slitet mer på tidlig 90 tall..

User avatar

Onkel Ond
Rocker
Rocker
Posts: 539
Joined: 24 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 47

Post by Onkel Ond »

Dårlig markedsføring av trådstarter, jeg visste ikke at du var kristen en gang. Men det blir jo selvsagt opp til deg om du vil høre på BM eller ei

Når det er sagt er jeg enig med Stian og Marduk, kristen BM er omtrent det samme som KKK rap/R`n`B

Personlig driter jeg stort sett i hva "temalogien" i musikken er, bortsett fra at jeg nekter å høre på NSBM og annen nazze nøff dritt.
Welcome to Hell, now get off my doorstep
A bottle of wine and a bucket of blood

User avatar

Topic author
stunix
Belieber
Belieber
Posts: 30
Joined: 25 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by stunix »

Onkel Ond wrote:Dårlig markedsføring av trådstarter, jeg visste ikke at du var kristen en gang.

La meg nå igjen få presisere at jeg ikke er av det karismatiske/fundamentalistiske slaget. Jeg er nok mer en liberal kristenfaen.
Image

Locked Previous topicNext topic