Kristendom og black metal
-
- Belieber
- Mood:
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
master_k wrote:Hvorfor blir alle diskusjonstråder, der black metal er involvert, så j****g lange?
For, i motsetning til hva screammagazine tror, så er blackmetal ganske stort i Norge. Ikke trail of tears, kamelot og inflames - som er på forsiden av scream denne måneden (og Runar snakker om METALLLL!!! ...?)
-
- Embryo
- Mood:
necronomicon wrote:master_k wrote:Hvorfor blir alle diskusjonstråder, der black metal er involvert, så j****g lange?
For, i motsetning til hva screammagazine tror, så er blackmetal ganske stort i Norge. Ikke trail of tears, kamelot og inflames - som er på forsiden av scream denne måneden (og Runar snakker om METALLLL!!! ...?)
DENNE måneden? Syns de tre bandene er omtalt stort sett hver gang jeg ser i det bladet. Tre band som forøvrig burde vitre bort og glemmes.
MarteLine wrote:trail of tears forbinder jeg med sins of thy beloved. og DE vil jeg helst glemme.
De eksisterer vel fortsatt ;P
Stian wrote:Jeg mislikte DT mer før. Nå har jeg en slags sympati med de, omtrent som med ansatte på Åråsen, som må omgås åndssvake og illeluktende mennesker hver dag.
-
- Embryo
- Mood:
Alexxx wrote:?MySoulForAGoat wrote:De fleste som spiller Black Metal er kristne, så hvorfor ikke?
Hellhammer er da kristen. Og det er sikkert ufattelig mange andre BM-artister som tilhører den norske statskirka.
Ingen grunn til at kristne ikke skal få høre på BM? De fleste på forumet her er sikkert også kristne.
necronomicon wrote:wyrm wrote:mantorgath wrote:folk må da få tro det de vil og høre på det de vil..
de kan høre på BM selv om de er kristene, man trenger ikke støtte budskapet i musikken, kanskje de bare liker musikken..
Enig der. Har hørt/hører endel på NSBM selv og tar avstand fra det de står for.
Nå har jeg sjeldent hørt NSBM hvor de sier direkte "La oss drepe jøder og negere", så sammenligningen er dårlig.
Edit: dog trodde jeg topicen handlet om å lage blackmetal om man var kristen.
Men å høre på blackmetal kan man gjerne gjøre. Det er jo som å si man ikke kan høre på hip-hop fordi man ikke er neger.
Blir NSbM regnet som egen sjanger eller det blackmetal hvor tekstene toucher innom rasisme?
Noen band å nevne? blir burzum regnet dit ?
En af dem er Kim Jubas på 33 år, der drømmer om en tilværelse udenfor Kofoedsminde. Han har dog selv erkendt, at det nok ikke bliver foreløbig. Han har alene i løbet af det seneste halve år haft fem voldsepisoder.
-
- Belieber
- Mood:
Å si at kristne ikke kan høre på ukristen musikk vil si at kristne nesten ikke kan høre på noe som helst.
Pantera? NEI
Metallica? NEI
Beatles? NEI
Til slutt sitter man igjen med Zao og masse gospel greier, og hvem f**n vil vel det..
Man trenger ikke være 100 % enig i en tekst for å "connecte" med den eller med musikken ialfall..
Jeg hører ialfall ikke på Darkthrone for å høre vakker poesi, jeg hører på det for å komme inn i en mørk stemning og for å takle et dystert humør.
Så det er åpenbart ikke noe man setter på når man er på stranda eller når man er i kirken.
Samtidig kan man ikke sette på gospel når man er i et mørkt/dystert humør.
Pantera? NEI
Metallica? NEI
Beatles? NEI
Til slutt sitter man igjen med Zao og masse gospel greier, og hvem f**n vil vel det..
Man trenger ikke være 100 % enig i en tekst for å "connecte" med den eller med musikken ialfall..
Jeg hører ialfall ikke på Darkthrone for å høre vakker poesi, jeg hører på det for å komme inn i en mørk stemning og for å takle et dystert humør.
Så det er åpenbart ikke noe man setter på når man er på stranda eller når man er i kirken.
Os Iustu, Meditabitur Sapientiam Et Lingua Eius Loquetur Idicium
Beatus Vir Qui Suffert Tentationem Quoniam Cum Probatus Fuerit Accipiet Coronam Vitae
Kyrie Ignis Divine Eleison
O Quam Sancta, Quam Serena, Quam Benigna, Quam Amoena O Castitatus Lilium
Beatus Vir Qui Suffert Tentationem Quoniam Cum Probatus Fuerit Accipiet Coronam Vitae
Kyrie Ignis Divine Eleison
O Quam Sancta, Quam Serena, Quam Benigna, Quam Amoena O Castitatus Lilium
-
- Belieber
- Mood:
Er man teit og opptatt av sladder og intriger; så sier man vel til og med at Disiplin og Burzum er NSBM...Vlad wrote:necronomicon wrote:wyrm wrote:mantorgath wrote:folk må da få tro det de vil og høre på det de vil..
de kan høre på BM selv om de er kristene, man trenger ikke støtte budskapet i musikken, kanskje de bare liker musikken..
Enig der. Har hørt/hører endel på NSBM selv og tar avstand fra det de står for.
Nå har jeg sjeldent hørt NSBM hvor de sier direkte "La oss drepe jøder og negere", så sammenligningen er dårlig.
Edit: dog trodde jeg topicen handlet om å lage blackmetal om man var kristen.
Men å høre på blackmetal kan man gjerne gjøre. Det er jo som å si man ikke kan høre på hip-hop fordi man ikke er neger.
Blir NSbM regnet som egen sjanger eller det blackmetal hvor tekstene toucher innom rasisme?
Noen band å nevne? blir burzum regnet dit ?
For min del er NSBM band som reklamerer smått for nazisme i booklet og "aryyyianizzm" osv. Og til dels kommer frem i tekstene.
MySoulForAGoat wrote:Alexxx wrote:?MySoulForAGoat wrote:De fleste som spiller Black Metal er kristne, så hvorfor ikke?
Hellhammer er da kristen. Og det er sikkert ufattelig mange andre BM-artister som tilhører den norske statskirka.
Ingen grunn til at kristne ikke skal få høre på BM? De fleste på forumet her er sikkert også kristne.
Så hvis man er medlem av statskirka så er man kristen?
If you don`t like you don`t like metal!!
-
- Belieber
- Mood:
Knugen wrote:MySoulForAGoat wrote:Alexxx wrote:?MySoulForAGoat wrote:De fleste som spiller Black Metal er kristne, så hvorfor ikke?
Haha!
Du kan jo høre på MortificationMercy_kill wrote:Å si at kristne ikke kan høre på ukristen musikk vil si at kristne nesten ikke kan høre på noe som helst.
Pantera? NEI
Metallica? NEI
Beatles? NEI
Hellhammer er vel ikke kristen.At han giftet seg i kirken er vel et faktum,men det hadde jeg gjort og hvis dama mi hadde en sexy rompe og var flink til å vaske,lage middag og hørte på metal musikk.Knugen wrote:MySoulForAGoat wrote:Alexxx wrote:?MySoulForAGoat wrote:De fleste som spiller Black Metal er kristne, så hvorfor ikke?
Handler mye om tradisjon,dog en dum tradisjon.
TAKK! Nøyaktig det jeg vil fram til. Case closed for min del!necronomicon wrote:Men å høre på blackmetal kan man gjerne gjøre. Det er jo som å si man ikke kan høre på hip-hop fordi man ikke er neger.
send them to sleep
-
Topic author - Belieber
- Mood:
Hoveddebatten her var jo opprinnelig hvorvidt jeg som kristenfaen kan nyte black metal musikk, og det ser ut som at det har fungert glimrende frem til nå, og tilbakemeldingene jeg har mottatt her tyder på at det kan jeg trygt fortsette med (det hadde jeg gjort uansett). Jeg tenkte at noen kanskje ville føle seg brydd i og med at "den type musikk egner seg ikke for kristne", men det har det vært lite av.
Som tidligere nevnt er jeg svært dedikert når det gjelder denne musikken, den betyr utrolig mye for meg, og selv om en og annen puristisk black metal fan der ute skulle mene at black metal ikke er noe for meg - så gir jeg f**n i det , rett og slett.
Som tidligere nevnt er jeg svært dedikert når det gjelder denne musikken, den betyr utrolig mye for meg, og selv om en og annen puristisk black metal fan der ute skulle mene at black metal ikke er noe for meg - så gir jeg f**n i det , rett og slett.
-
- Belieber
- Mood: