Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

Kristendom og black metal

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Er det greit at kristne hører på black metal?

Helt greit, lage black metal kan de også.
29
17%
Helt greit, så lenge de ikke lager musikk som de kaller black metal.
61
35%
Greit nok.
19
11%
Greit, under tvil.
7
4%
Ikke særlig greit.
12
7%
Ikke greit i det hele tatt. FOAD!
46
26%

Total votes: 174

snokslam
Poser
Poser
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by snokslam »

phoncible wrote:
phoncible wrote:
Janos wrote:
phoncible wrote:og nå til det JEG lurer på; hva heter musikkstilen som ligger bak black metal? for det må jo være en egen stil, hvor black metal er den arten der man har sataniske tekster. necro metal? hvis man lager "black metal" (i mangel av en bedre betegnelse) som har tekster om noe helt annet enn religion, la oss si legofigurer, hva kaller man den musikken? legometall duger ikke, for det sier jo ingenting som helst om musikken. hva kaller man immortal? hva om man speller ei mayhemlåt og bytter ut alt som har med religion å gjøre med uttrykk fra botanikkens verden, hva heter det?
Hint: Sjekk hvilken forumavdeling du er inne på.

du mener musikken i black metal ikke har nok egenart bak seg til å fortjene en egen genre på lik linje med f.eks death metal? længer ut på landet!

ingen?

skal man bare gå ut ifra at vi kan kalle alt som høres ut som black metal er black metal da, antikristne/religiøse tekster eller ei?
Digitus Impudicus!

Ljosaak
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Ljosaak »

Om jeg skjønner hva phoni mener er jeg helt enig. Blackmetal er jo en egen sjanger reint musikalsk, uavhengig av tekstenes innhold.

Hva om man lager musikk uten tekst og vokal? Kan det aldri bli black metal?

snokslam
Poser
Poser
Mood:

Post by snokslam »

ja nettopp. veit det er et like utdiskutert tema som resten av tråden her, men iom at enkelte mener det er en lov skrevet i sten, lurer jeg på hva man kaller musikk som høres ut som black metal, men da altså ikke er det pga manglende antikristne/religiøse tekster.
Digitus Impudicus!

Ljosaak
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Ljosaak »

jeg mener det er helt bak mål å la tekstene bestemme hvilken sjanger musikken tilhører.

om jeg lager leirbålsanger som priser s***n er det jo fortsatt leirbålmusikk. Litt merkelig at black metal som sjanger skal defineres på en annen måte enn alle andre j***a sjangre.

Nå må jeg snart må meg noe røyk.

necronomicon
Belieber
Belieber
Mood:

Post by necronomicon »

Ljosaak wrote:jeg mener det er helt bak mål å la tekstene bestemme hvilken sjanger musikken tilhører.

om jeg lager leirbålsanger som priser s***n er det jo fortsatt leirbålmusikk. Litt merkelig at black metal som sjanger skal defineres på en annen måte enn alle andre j***a sjangre.

Sannsynligvis fordi blackmetal som sjanger ble "grunnlagt" på en annen måte enn f.eks leirbålmusikk.

Litt mer "styr" bak det.
Tror blackmetal sees på som en helhet.
Image

Ljosaak
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Ljosaak »

Irrelevant. Samma hvor selvhøytidelige vi er koker det ned til at det er en måte å uttrykke seg på reint musikalsk.

snokslam
Poser
Poser
Mood:

Post by snokslam »

necronomicon wrote:
Ljosaak wrote:jeg mener det er helt bak mål å la tekstene bestemme hvilken sjanger musikken tilhører.

Sannsynligvis fordi blackmetal som sjanger ble "grunnlagt" på en annen måte enn f.eks leirbålmusikk.

Litt mer "styr" bak det.

men har du et godt svar på hva man kaller black metal-musikk der tekstene handler om fioler og gulrøtter?
Digitus Impudicus!

Eniel
Spermatozoon
Mood:

Post by Eniel »

throatwobbler_mangrove wrote:
Eniel wrote:
Brekke wrote:Var ikke lutheren en ivrig heksebrenner selv?
Ikke det jeg vet.
Du vet ikke? du kan jo finne fakta om det overalt. det ble jo bedrevet i land som ikke er katolske.
Nei, jeg vet ikke. Jeg har lest en del av og om Luther, og har aldri hørt om at han hadde noe med heksebrenning å gjøre. Jeg vil tro han var for opptatt med å krangle med paven til å bry seg særlig med hekser. Det var uansett opp til den verdslige domstol å dømme noen til døden.

necronomicon
Belieber
Belieber
Mood:

Post by necronomicon »

phoncible wrote:
necronomicon wrote:

Litt mer "styr" bak det.

men har du et godt svar på hva man kaller black metal-musikk der tekstene handler om fioler og gulrøtter?

Synes ikke blackmetal tekstmessig handler så mye om satanisme lenger.

Kan jo hende det handler om gulerötter, er jo ingen som hörer hva man synger om uansett.
Image

snokslam
Poser
Poser
Mood:

Post by snokslam »

så du mener med andre ord ikke at black metal nødvendigvis må ha antireligiøse tekster?
Digitus Impudicus!

necronomicon
Belieber
Belieber
Mood:

Post by necronomicon »

Jeg bryr meg ikke. Jeg bare synser. Noen som bryr seg får heller uttale seg.
Image

Ljosaak
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Ljosaak »

necronomicon wrote:Jeg bryr meg ikke. Jeg bare synser. Noen som bryr seg får heller uttale seg.

Hva synser du da?

necronomicon
Belieber
Belieber
Mood:

Post by necronomicon »

Ljosaak wrote:
necronomicon wrote:Jeg bryr meg ikke. Jeg bare synser. Noen som bryr seg får heller uttale seg.

Hva synser du da?

Ehhh. Les over?
Image

Ljosaak
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Ljosaak »

Ok. Du mener blackmetal må ses på som en helhet.

Gjorde meg klok, gitt.

Rector
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Rector »

Jeg syns det er en underart av death metal. Ikke en egen hovedgenre på lik linje. Elementene i death metal er jo bare reorganisert litt i black metal. Og i dag, er de jo blitt helt blanda likevel...

Ljosaak
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Ljosaak »

Rector wrote:Jeg syns det er en underart av death metal. Ikke en egen hovedgenre på lik linje. Elementene i death metal er jo bare reorganisert litt i black metal. Og i dag, er de jo blitt helt blanda likevel...

Mener du det? Sånn jeg ser det er det to veldig ulike genre i utgangspunktet. Og de er begge en underart av ekstrem metall.

necronomicon
Belieber
Belieber
Mood:

Post by necronomicon »

Ljosaak wrote:Ok. Du mener blackmetal må ses på som en helhet.

Gjorde meg klok, gitt.

Nei, jeg mener ingenting nå. Jeg skrev jeg "tror".

Djeez, når jeg faktisk pröver å ikke si min egen mening blir jeg tvunget til det :cry:
Image

Rector
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Rector »

Ljosaak wrote:
Rector wrote:Jeg syns det er en underart av death metal. Ikke en egen hovedgenre på lik linje. Elementene i death metal er jo bare reorganisert litt i black metal. Og i dag, er de jo blitt helt blanda likevel...

Mener du det? Sånn jeg ser det er det to veldig ulike genre i utgangspunktet. Og de er begge en underart av ekstrem metall.

OK... jeg kan møtes litt der. Hvis death metal og, heller ikke er 7:e far i noe hus - at begge stiler er under noe annet.

Ljosaak
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Ljosaak »

Rector wrote:
Ljosaak wrote:

OK... jeg kan møtes litt der. Hvis death metal og, heller ikke er 7:e far i noe hus - at begge stiler er under noe annet.

Ja, sånn ser jeg på det hvertfall. Sjøl om death metal muligens er en noe eldre sjanger mener jeg de to kan ses på som likeverdige, sidestilte sjangre.

Sjangre/genre? Ses/sees? Drit/dra?

Evral
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Evral »

Ljosaak wrote:Sjangre/genre? Ses/sees? Drit/dra?

Genre kan skrives som det sies nå, sjanger altså. Men du blir itte skøti om du skriv genre hell.

Vis sees, drit og dra! :wink:

Locked Previous topicNext topic