Deep Purple vs. Uriah Heep
-
Topic author - Rocker
- Mood:
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Deep Purple vs. Uriah Heep
Siden disse to bandene ofte assosieres med hverandre kan det vÊre pÄ sin plass Ä finne ut hvordan folkets dom lyder, nÄr de vurderes opp mot hverandre. Heep ble ofte karakterisert som et fattigmanns Deep Purple pÄ 70-tallet. Det er en noksÄ urettferdig og nedlatende karakteristikk, men likevel er det for min del rÄtt parti. Deep Purple knuser Uriah Heep.
70-tallet var begge bandenes beste tiÄr, og Deep Purple pÄ sitt beste var et av tidenes beste hardrock/metal-band. Klassiker fulgte klassiker. Uriah Heep hadde 2-3 virkelig gode plater som kunne matche Purple-klassikerne, men alt i alt var diskografien altfor ujevn, selv i storhetstida.
PÄ 80-tallet gjorde Purple et monster-comeback med "Perfect Strangers". Den plata banker alt Uriah Heep har gjort etter 1973. Heep ga ut en veldig god plate i 1982 i "Abominog", men mye av det jeg har hÞrt av Heep fra 80- og 90-tallet har vÊrt temmelig ordinÊrt. Purple har ogsÄ tapt seg en del etter "Perfect Strangers", men likevel hostet opp enkelte gode plater. Siste virkelig sterke Purple-plate var "Purpendicular" fra 1996. Etter min mening en like god plate som "Abominog".
Om vi mÄler i antall "sekserplater" i karrieren vinner Deep Purple 4-1.
Purples seksere: "In Rock", "Machine Head", "Made In Japan", "Burn".
Heeps seksere: "Demons And Wizards".
KjĂžr debatt!
70-tallet var begge bandenes beste tiÄr, og Deep Purple pÄ sitt beste var et av tidenes beste hardrock/metal-band. Klassiker fulgte klassiker. Uriah Heep hadde 2-3 virkelig gode plater som kunne matche Purple-klassikerne, men alt i alt var diskografien altfor ujevn, selv i storhetstida.
PÄ 80-tallet gjorde Purple et monster-comeback med "Perfect Strangers". Den plata banker alt Uriah Heep har gjort etter 1973. Heep ga ut en veldig god plate i 1982 i "Abominog", men mye av det jeg har hÞrt av Heep fra 80- og 90-tallet har vÊrt temmelig ordinÊrt. Purple har ogsÄ tapt seg en del etter "Perfect Strangers", men likevel hostet opp enkelte gode plater. Siste virkelig sterke Purple-plate var "Purpendicular" fra 1996. Etter min mening en like god plate som "Abominog".
Om vi mÄler i antall "sekserplater" i karrieren vinner Deep Purple 4-1.
KjĂžr debatt!
Ta tÄrnet, Ebralidze!
Hah, Heep, selvfĂžlgelig!
Perfect Strangers er et makkverk av ei mÞkkaskive, mot Heep's geniale "comeback" i Abominog, sÄ siden du tok den sammenligninga, snur jeg det, Heep vs. Purple 1-0.
Heep's 6'er skiver: Salisbury, The Magician's Birthday, Sweet Freedom, Firefly og Fallen Angel.
Purple's 6'er skiver: ingen.
5'ere (inkl noen veldig sterke sÄdann):
Heep: Very 'eavy, Very 'umble, Look at Yourself, Demons & Wizards,
Wonderworld, Innocent Victim, Abominog, Equator, Sea of Light, Sonic Origami.
Purple: In Rock, Machine Head, Burn, Come On Taste the Band, Slaves and Masters.
Knall liveskiver:
Heep: Live (73), Live in Europe 1979, Live in Moscow, Spellbinder.
Purple: Made in Europe.
Bandenes status idag:
Heep - konge liveband! Siste studioskive helt knall.
Purple - knapt nok en skygge av seg sjĂžl. Middels liveband, og ingen god skive siden Slaves and Masters.
Jeg summerer - Uriah Heep 20 poeng, Deep Purple 6 poeng.
AltsÄ soleklar seier til Uriah Heep fra Affen

Perfect Strangers er et makkverk av ei mÞkkaskive, mot Heep's geniale "comeback" i Abominog, sÄ siden du tok den sammenligninga, snur jeg det, Heep vs. Purple 1-0.
Heep's 6'er skiver: Salisbury, The Magician's Birthday, Sweet Freedom, Firefly og Fallen Angel.
Purple's 6'er skiver: ingen.
5'ere (inkl noen veldig sterke sÄdann):
Heep: Very 'eavy, Very 'umble, Look at Yourself, Demons & Wizards,
Wonderworld, Innocent Victim, Abominog, Equator, Sea of Light, Sonic Origami.
Purple: In Rock, Machine Head, Burn, Come On Taste the Band, Slaves and Masters.
Knall liveskiver:
Heep: Live (73), Live in Europe 1979, Live in Moscow, Spellbinder.
Purple: Made in Europe.
Bandenes status idag:
Heep - konge liveband! Siste studioskive helt knall.
Purple - knapt nok en skygge av seg sjĂžl. Middels liveband, og ingen god skive siden Slaves and Masters.
Jeg summerer - Uriah Heep 20 poeng, Deep Purple 6 poeng.
AltsÄ soleklar seier til Uriah Heep fra Affen

AndersMarken wrote:Uriah Heep - Deep Purple 1-1
Sea Of Light og Perfect Strangers er brukbare skiver.
Stemmer likevel Uriah Heep pga Smoke On the Water.
Hehe, ja Smoke on the Water kvalifiserer til minuspoeng...

AndersMarken wrote: Stemmer likevel Uriah Heep pga Smoke On the Water.
Haha!
Selv synes jeg Salisbury er et bedre album enn noe enkeltalbum fra Purple, mens Purple vinner pÄ flest gode enkeltlÄter. Stemmer Purple fordi Jon Lord er verdens kuleste navn.
Ikke et vondt ord om Heep; de har en helt brÄta mÊ knallgode lÄter og plater, men de har ingen sjans mot et av verdens desidert beste Hard Rock band gjennom tidene!
GÄr for Purple altsÄ.
GÄr for Purple altsÄ.
-"Du er full Sir Winston, du er virkelig full."
-'Ja, Mrs. Braddock, jeg er full. Men du, Mrs. Braddock er stygg og virkelig fet. Men, i morgen tidlig er jeg, Winston Churchill, edru."
-'Ja, Mrs. Braddock, jeg er full. Men du, Mrs. Braddock er stygg og virkelig fet. Men, i morgen tidlig er jeg, Winston Churchill, edru."
torjo wrote:Om vi mÄler i antall "sekserplater" i karrieren vinner Deep Purple 4-1.
5-1! Fireball mÄ snikes inn her og!
Stemte selvfÞlgelig Deep Purple. De gruser heep sÄ til de grader. Purpendicular som kom ut i 96 er forresten j****g bra!
Ellers har torjo sagt alt det jeg har pÄ hjertet. Du Þdela for meg

Heep har noen virkelig gode enkeltlÄter, men klarte aldri Ä ha ei hel skive med bare gromlÄter. Purple vinner med en noe sÄ grassalt diger margin. SelvfÞlgelig synd at Purple Þdelegger sitt gode navn og rykte med de siste skivene, men det endrer ikke faktumet at pÄ sitt beste er de nÊrmest uslÄelige.
I never looked around, never second-guessed
Then I read some Howard Zinn now I'm always depressed
And now I can't sleep from years of apathy
All because I read a little Noam Chomsky
Then I read some Howard Zinn now I'm always depressed
And now I can't sleep from years of apathy
All because I read a little Noam Chomsky
-
Topic author - Rocker
- Mood:
ZNDN wrote:torjo wrote:Om vi mÄler i antall "sekserplater" i karrieren vinner Deep Purple 4-1.
5-1! Fireball mÄ snikes inn her og!
"Fireball" er nesten oppe pÄ sekseren etter min mening.
Det samme er "Perfect Strangers", og i rettferdighetens navn ogsÄ "Look At Yourself" og "Uriah Heep Live".
Men at det er grusing er det ingen tvil om.

Ta tÄrnet, Ebralidze!
NÄ er jo begge bandene konge, men personlig har jeg faktisk hÞrt mest pÄ Uriah Heep opp gjennom tidene. Deep Purple har dessverre en tendens til Ä bli litt pretensiÞst til tider.
Jeg vil helt klart erklĂŠre dette godplatene:
Uriah Heep: Very 'eavy Very 'umble, Demons & Wizards, Look at Yourself
Deep Purple: In Rock, Machine Head
Jeg vil helt klart erklĂŠre dette godplatene:
Uriah Heep: Very 'eavy Very 'umble, Demons & Wizards, Look at Yourself
Deep Purple: In Rock, Machine Head
MĂ„ si Purple, ganske enkelt fordi jeg ikke kjenner nok til Heep. ForĂžvrig er det lille jeg kjenner til av Heep ganske enkelt j***a bra!
Purple er konge, og da spesielt Coverdale/Huges eraen. Perioden med Gillan er sevlfĂžlgelig bra, men foretrekker Burn foran alle de andre skivene.
Purple er konge, og da spesielt Coverdale/Huges eraen. Perioden med Gillan er sevlfĂžlgelig bra, men foretrekker Burn foran alle de andre skivene.
Hear No Evil
See No Evil
Speak No Evil
See No Evil
Speak No Evil
evil wrote:Deep Purple, ser Affen kaller Perfect Strangers et makkverk ha ha ha i sÄfall tidenes beste makkverk
Ei av tidenes mest oppskrytte skiver! Hadde noen andre gitt ut denne skiva, hadde ingen kjÞpt den. Fansen omfavna den fÞr den kom ut, bare fordi det var den elskede Mark II-besetninga deres. Uriah Heep pÄ sitt svakeste er fortsatt lysÄr forran Perfect Strangers.

-
- Belieber
- Mood:
- Been thanked: 2 times
Da kan du ikke ha hĂžrt Rapture Of The Deep fra 2005! Utrolig god skive det.torjo wrote:Siste virkelig sterke Purple-plate var "Purpendicular" fra 1996.
Cirith Ungol | Revelation | Bloodstar | Demon Flight | Nigro Mantia | Tales of Medusa | Blitzkrieg | Trespass
-
- Belieber
- Mood:
Har ikkje eit vondt ord Ă„ sei om Uriah Heep, men Deep Purple havnar nok eit lite stykke lenger framme. Har dog ikkje hĂžyrt alle platene til noken av banda.
-
- Poser
- Mood:
Begge band har sine kvaliteter, og det er ganske hysterisk, som Affen gjÞr, Ä skulle "myrde" det ene bandet for Ä fÄ mer oppmerksomhet om sin egen favoritt. Man kan gi Heep lebensraum og fremdeles gi Purple den oppmerksomheten de fortjener, som et av tidenes beste hardrockband...
For min egen del skal jeg sette meg mye bedre inn i Heeps katalog i lĂžpet av 2007, for de er mye bedre enn jeg har trodd tidligere.
For min egen del skal jeg sette meg mye bedre inn i Heeps katalog i lĂžpet av 2007, for de er mye bedre enn jeg har trodd tidligere.
"Only those who keep the faith shall escape the wrath of the Metallian..."
Med album som "Demons & Wizards" tar UH seieren stilmessig. Men, sÄ har jo DP totalt sett fler lÄter jeg hÞrer pÄ... At UH herma etter DP passer ikke med det jeg liker i bandet. DP duger ikke hvis jeg vil hÞre UH.