Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - fĂžr var det Scream Magazine

Login Register

Iommi's skalabruk

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Iommi er best!

Ja, sÄ klart
7
78%
Selvsagt
2
22%

Total votes: 9

Topic author
M-77
Rocker
Rocker
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Iommi's skalabruk

Post by M-77 »

Litt teit spÞrsmÄl dette her, men har man verdens beste gitarist som forbilde er det kjekt Ä vite hva han holder pÄ med.

Verdens suverent beste gitarist, ogsÄ kjent som Frank Anthony Iommi, fra verdens beste band, ogsÄ kjent som Black Sabbath, er beryktet for sine grisefete gitarsoloer. De fleste av disse er trygt grunnlagt i moll- og bluesskalaene, men av og til drister Iommi seg til litt mer jazz-aktige saker, f.eks. pÄ sanger som "Planet Caravan" og "Air Dance". Er det noen som kan fortelle meg hva disse skalaene heter slik at jeg kan gÄ hjem Ä griseÞve pÄ Ä hÞres ut som verdens beste gitarist?

Takk for svar!
Terror_mit_uns wrote: M-77 kunne jeg aldri tenkt meg Ä gÄ langtur med.

Stressminister
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Stressminister »

Kan ikke gi deg svar, men ja han ruler!!!

snokslam
Poser
Poser
Mood:

Post by snokslam »

ikke sÄ vanvittig kjent med fyren igrunn, men et kjapt lytt pÄ planet caravan hÞres ut som han spiller notene i a-dur, med en C# lagt til her og der. grunnen til at det hÞres sÄ jazza ut er at de samme notene over H-akkorden gir H dorisk, med C# lagt til som den typiske blÄtonen fra bluesskalaen. altsÄ en vanlig mollskala med stor sekser, som er typisk "jazzmoll".

om det er litt uklart anbefaler jeg Ă„ lese litt om kirketoneartene, er et must om man vil lĂŠre jazzteori.
Digitus Impudicus!

snokslam
Poser
Poser
Mood:

Post by snokslam »

kikker nÊrmere sÄ lurer jeg pÄ om det er a mixolydisk og vanlig h-moll. titt pÄ en tab!
Digitus Impudicus!

Topic author
M-77
Rocker
Rocker
Mood:

Post by M-77 »

phoncible wrote:ikke sÄ vanvittig kjent med fyren igrunn, men et kjapt lytt pÄ planet caravan hÞres ut som han spiller notene i a-dur, med en C# lagt til her og der. grunnen til at det hÞres sÄ jazza ut er at de samme notene over H-akkorden gir H dorisk, med C# lagt til som den typiske blÄtonen fra bluesskalaen. altsÄ en vanlig mollskala med stor sekser, som er typisk "jazzmoll".

om det er litt uklart anbefaler jeg Ă„ lese litt om kirketoneartene, er et must om man vil lĂŠre jazzteori.

Du er et rĂŠvhol :D

Dette skjĂžnte jeg selvsagt fint lite av, men mange takk for svar!

"Planet Caravan" gÄr jo i E-moll, eller hva? Hvorfor skal man da spille soloen i a-dur. Og hvor pokker kommer H-en i fra? SkjÞnner ikke hvorfor man skal gjÞre det sÄ vanskelig :D

Svaret er altsÄ at det han spiller er det som kalles for dorisk skala i skalaboken min?

Edit:
NÄ mÄ du slutte Ä svare deg selv fÞr jeg gjort det!

Her er en god tab:
http://www.iommistubs.com/Iommi%20Tabs/ ... aravan.txt

HAD
Belieber
Belieber
Mood:

Post by HAD »

Joda, er drivanes god han Tony. Vet ogsÄ at Marky nesten forguder han..
Metal music we listen
Beer ruthlessly we can drink
We feel the great alchohol
And always a beer will do it

Marken
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Marken »

HAD wrote:Joda, er drivanes god han Tony. Vet ogsÄ at Marky nesten forguder han..

Ha-ha, antageligvis den kjedeligste gitaristen som finnes. I hvert fall som jeg har hĂžrt.

On topic: Hakke peiling.

snokslam
Poser
Poser
Mood:

Post by snokslam »

haha, sorry. stemt ned gitaren min om dagen. :lol: bare bytt ut A og H med D og E. kikka litt pÄ tabben, ser ut som han hovedsaklig spiller E dorisk ja. Inneholder akkurat samme tonene som D-dur eller H-moll. E F# G A H C# D
Digitus Impudicus!

Topic author
M-77
Rocker
Rocker
Mood:

Post by M-77 »

phoncible wrote:haha, sorry. stemt ned gitaren min om dagen. :lol: bare bytt ut A og H med D og E. kikka litt pÄ tabben, ser ut som han hovedsaklig spiller E dorisk ja. Inneholder akkurat samme tonene som D-dur eller H-moll. E F# G A H C# D

Danke Schön!

Det ble straks litt mer forstÄelig :D

Meg digge dorisk i dag!

HAD
Belieber
Belieber
Mood:

Post by HAD »

AndersMarken wrote:
HAD wrote:Joda, er drivanes god han Tony. Vet ogsÄ at Marky nesten forguder han..

Ha-ha, antageligvis den kjedeligste gitaristen som finnes. I hvert fall som jeg har hĂžrt.

On topic: Hakke peiling.

Auda, der bomma jeg gitt... jeg mener selvsagt Tony som speller i Morgana Lefay... hehe
Metal music we listen
Beer ruthlessly we can drink
We feel the great alchohol
And always a beer will do it

Myring
Spermatozoon
Mood:

Post by Myring »

phoncible wrote:ikke sÄ vanvittig kjent med fyren igrunn, men et kjapt lytt pÄ planet caravan hÞres ut som han spiller notene i a-dur, med en C# lagt til her og der. grunnen til at det hÞres sÄ jazza ut er at de samme notene over H-akkorden gir H dorisk, med C# lagt til som den typiske blÄtonen fra bluesskalaen. altsÄ en vanlig mollskala med stor sekser, som er typisk "jazzmoll".

C# er da durters i forhold til A. Sikker pÄ at det ikke er C du mener?
Vifter med interesseflagget her.

snokslam
Poser
Poser
Mood:

Post by snokslam »

Myring wrote:

C# er da durters i forhold til A. Sikker pÄ at det ikke er C du mener?

nei :oops:

men meninga var helt egentlig C som b5 i forhold til F# dorisk, sÄ jeg bomma dobbelt !
Digitus Impudicus!

Myring
Spermatozoon
Mood:

Post by Myring »

C i F#-dorisk? Da blir det jo helt avgÄrde. Ganske nÊrme lokrisk da.
Vifter med interesseflagget her.

snokslam
Poser
Poser
Mood:

Post by snokslam »

tenker vanlig F# ionisk med en forminsket femmer lagt til. virka som iommi hadde gjort det innimellom (selv om vi er helt pÄ jordet jfr lÄta og det originale spÞrsmÄlet nÄ). altsÄ F# G# A H C C# D# E F# vs lokrisk F# G A H C D E F#
Digitus Impudicus!

Topic author
M-77
Rocker
Rocker
Mood:

Post by M-77 »

Ha, ha!

Dette ble en fin nerdetrÄd. Dette minner meg om da jeg var ung og mine IT-studerende venner snakket data og programmering: Jeg skjÞnner ingenting. sÄ det er bare Ä melde seg ut med det samme.

Fant denne pÄ nettet, sÄ svaret pÄ skalaen som blir brukt i "Planet Caravan" er tilsynelatende E-dorisk, men med litt bluesskala for kosens del:
http://guitar.about.com/library/weekly/aa052001b.htm

Centurion
Belie
Belie
Mood:

Post by Centurion »

Oida. Jeg hakke lÄta sÄ jeg fÄr ikke vÊrt med Ä nÞrde.

:(

General ell?
Belieber
Belieber
Mood:

Post by General ell? »

myring og phonzy kan det Ä Þdelegge trÄder ja ;)
Mr. MARSHALL

snokslam
Poser
Poser
Mood:

Post by snokslam »

k9-iz! jeg ser for meg kvalitetstrÄden det hadde vÊrt uten litt bomming, spekulering og retting.

"dorisk"

"takk"

8)
Digitus Impudicus!

Centurion
Belie
Belie
Mood:

Post by Centurion »

phoncible wrote:k9-iz! jeg ser for meg kvalitetstrÄden det hadde vÊrt uten litt bomming, spekulering og retting.

"dorisk"

"takk"

8)

Men dere! Vet dere hvilken fantastisk flott modus lydisk er? :)

Rector
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Rector »

De er vel enkelt pÄ orgel. Bare trykker pÄ hva du vil av hvite tangenter. :twisted:

Locked Previous topicNext topic