Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

Bør Svartedauden fjernes?

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Ja! Slikt tull har ikke noe i et seriøst musikkblad å gjøre!
27
46%
Nei, litt "humor" skader ikke.
16
27%
Gidder ikke bry meg.
16
27%

Total votes: 59

Topic author
Steve Peck
Belieber
Belieber
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Steve Peck »

Når jeg leser Scream er det for å holde meg oppdatert på hardrock, metal og progrock, ikke for å lese "morsomme" historier om et fiktivt band. Svartedauden ødelegger etter min mening helhetsinntrykket i et ellers musikkfaglig og seriøst blad. Personlig synes jeg det er pinlig at en så dyktig musikkskribent som Nørsterud skal kaste bort tia si på slikt tøv.

Idéen å følge et band fra den spede begynnelsen er ikke dårlig, så hvorfor ikke heller lage dyptgående historier om de første årene til noen av de store bandene? Det kunne blitt meget interessant lesing.

Men spørsmålet her er enkelt og greit: bør Svartedauden fjernes fra Scream?
Tenebres wrote:Smoothie er altså litt som sex.

torjo
Rocker
Rocker
Mood:

Post by torjo »

Ja. Det er forsømmelse av det jeg antar er dyrebar tid fram mot deadline, pluss at det blottlegger at Nørsterud egner seg langt bedre som journalist enn som forfatter av noveller.

Lag heller en spalte om 70-talls hardrock, akkurat som den du har om prog.
Ta tårnet, Ebralidze!

Onkel Ond
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Onkel Ond »

Det lar jeg redaksjonen avgjøre, ingen sak å hoppe over akkurat de sidene.
Welcome to Hell, now get off my doorstep
A bottle of wine and a bucket of blood

torjo
Rocker
Rocker
Mood:

Post by torjo »

Onkel Ond wrote:Det lar jeg redaksjonen avgjøre, ingen sak å hoppe over akkurat de sidene.

Folk betaler grunker for å få et best mulig blad. Derfor burde de bry seg.
Ta tårnet, Ebralidze!

UndeadFlowerKing
Poser
Poser
Mood:

Post by UndeadFlowerKing »

Svartedauden er pinlige saker og burde fjernes snarest mulig.
Nå må det dog nevnes at jeg ikke har lest de to siste utgavene av historien, og bare det sier jo sitt, jeg har nemlig aldri hoppet over å lese en eneste side av Scream før nå.

Vorax
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Vorax »

Bjørn sa vel i en eller annen tråd at svartedauden blir avsluttet ganske snart.

Edit:

Bjørn Nørsterud wrote:Svartedauen er så lang at den får Ringenes Herre til å virke som en kortroman av Ari Behn. Neida, slapp av folkens, deres bønner er hørt, den spennende avslutningen kommer i februar-nummeret. Ellers; takk for alle oppmuntrende ord, ehem...

Onyx
Queen of Svada
Mood:

Post by Onyx »

UndeadFlowerKing wrote:jeg har nemlig aldri hoppet over å lese en eneste side av Scream før nå.
8O
send them to sleep

Onkel Ond
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Onkel Ond »

torjo wrote:
Onkel Ond wrote:Det lar jeg redaksjonen avgjøre, ingen sak å hoppe over akkurat de sidene.

Jojo, men det er plenty med annet jeg hopper over og.
Om det er ett intervju med Blue oyster bar eller Svartedauen er revnende likegyldig.
I det siste nret leste jeg kun intervjuet med Cradle of filth og gjenferdsel samt at jeg leste noen av anmeldelsene(album, demo og live)
Er jo helt umulig å gjøre alle 100% fornøyde.

UndeadFlowerKing
Poser
Poser
Mood:

Post by UndeadFlowerKing »

Onyx wrote:
UndeadFlowerKing wrote:jeg har nemlig aldri hoppet over å lese en eneste side av Scream før nå.
8O

Er det så rart da? Selv om selvfølgelig ikke alle intervjuene interesserer meg no veldig så pleier jeg alltid, uten unntak å lese hele bladet. Man betaler jo tross alt for det, og da bør man lese alt syns jeg.

torjo
Rocker
Rocker
Mood:

Post by torjo »

Onkel Ond wrote:
torjo wrote:

Jojo, men det er plenty med annet jeg hopper over og.
Om det er ett intervju med Blue oyster bar eller Svartedauen er revnende likegyldig.

Det blir en altfor defensiv holdning å si at man skal hoppe over de sidene man ikke liker. Bedre å gi feedback om hva som er skit. Dessuten vil et intervju med Blue Öyster Cult (som jeg går ut fra at du egentlig mente) være langt mer relevant enn en historie om et fiktivt band, som att på til er dårlig skrevet (sorry igjen, B.N.).
Ta tårnet, Ebralidze!

Onyx
Queen of Svada
Mood:

Post by Onyx »

Hehe, mulig det. Kanskje bare jeg som ikke gidder å lese om band jeg har null interesse av. Føler jeg har bedre ting å bruke tida på (ehem :plystre:).
send them to sleep

Onkel Ond
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Onkel Ond »

Men hva som er skjit varierer jo fra leser til leser.
Som jeg sa var det fint lite av interesse for min del i det siste nret, men nå er jo ikke bladet laget kun med tanke på meg.

_Antarath_
Belieber
Belieber
Mood:

Post by _Antarath_ »

mm er Svartedauden et køddeband, sånn helt fullt ut eller?
Aldri hørt om :?

Men er enig i at det å hoppe over sider i et blad man abonnerer på eller kjøper, ikke burde være sånn.

Screamredaksjonen bør høre på folket. Det vil styrke både Scream og folkets interesse for Scream mag.

Mats

Onyx
Queen of Svada
Mood:

Post by Onyx »

Antarath_MATS wrote:mm er Svartedauden et køddeband, sånn helt fullt ut eller?
Aldri hørt om :?

Men er enig i at det å hoppe over sider i et blad man abonnerer på eller kjøper, ikke burde være sånn.
Var vel slik at Svartedauden kun er fiksjon. Så ikke så rart om du aldri har hørt om det før. :P

Men altså, jeg abonnerer på Illustrert Vitenskap, men det betyr ikke at jeg gidder å lese om algene de har funnet på havets bunn som i visse tilfeller kan kurere kugalskap fordet... det interesserer meg rett og slett ikke, og derfor gidder jeg ikke å lese det heller.
Er dette unormalt?? :-k

Jøss, når runda jeg 2000 poster? =O
send them to sleep

Gulbrandsen
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Gulbrandsen »

Onkel Ond wrote:Men hva som er skjit varierer jo fra leser til leser.
Som jeg sa var det fint lite av interesse for min del i det siste nret, men nå er jo ikke bladet laget kun med tanke på meg.

enig med deg, man klarer ikke tilfredsstille alle uansett hva man gjør.

Conan

Post by Conan »

Kan vel ikke skryte å si jeg er så fan av dette, men helt ok lesning er det.

BjornNorsterud
Belieber
Belieber
Mood:

Post by BjornNorsterud »

Conan wrote:Kan vel ikke skryte å si jeg er så fan av dette, men helt ok lesning er det.

Takk :) Hyggelig å se at Svartedauen engasjerer, jeg er kanskje ikke helt sikker på om dere som er så negative egentlig har skjønt alle henvisningene til alt innen metal, dagspressen, Scream-skribenter osv? Spent på avstemningen, blir det flertall for flere episoder tro? 8)

Topic author
Steve Peck
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Steve Peck »

BjornNorsterud wrote:
Conan wrote:Kan vel ikke skryte å si jeg er så fan av dette, men helt ok lesning er det.

Takk :) Hyggelig å se at Svartedauen engasjerer, jeg er kanskje ikke helt sikker på om dere som er så negative egentlig har skjønt alle henvisningene til alt innen metal, dagspressen, Scream-skribenter osv? Spent på avstemningen, blir det flertall for flere episoder tro? 8)
Ser en del hentydninger i tekstene dine (overser sikkert en mengde også), og av og til hever jeg et øyebryn eller trekker på smilebåndet også, men det er ikke poenget mitt. Min subjektive mening er at Scream bør holde seg til å skrive om hardrock/metal/progrock (eksisterende band, sådan), så får man heller lese Frode Øverlis bravader fra Pyton-tia dersom man vil lese om fiktive band. Foreløpig later det til at ca 50% her på brettet deler den oppfatninga.
Tenebres wrote:Smoothie er altså litt som sex.

Anders S
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Anders S »

Jeg synes det er trivelig lesning. I kveld skal jeg kose meg med bl.a den og det meste andre i bladet!
慨世憂国

BjornNorsterud
Belieber
Belieber
Mood:

Post by BjornNorsterud »

Steve-Peck wrote:
BjornNorsterud wrote:

Ser en del hentydninger i tekstene dine (overser sikkert en mengde også), og av og til hever jeg et øyebryn eller trekker på smilebåndet også, men det er ikke poenget mitt. Min subjektive mening er at Scream bør holde seg til å skrive om hardrock/metal/progrock (eksisterende band, sådan), så får man heller lese Frode Øverlis bravader fra Pyton-tia dersom man vil lese om fiktive band. Foreløpig later det til at ca 50% her på brettet deler den oppfatninga.

Skjønner hva du sier, og respekterer det, for all del. Men det må da være rom for et pustehull i et blad, det må ikke være seriøst fra start til slutt, eller hva?
Kerrang hadde i sin tid noe som het View From The Bar, der det ble parodiert metal-relaterte ting, og i disse dager har også Classic Rock en spalte der det man ser "skjevt" på rockens historie. Ingen andre i Scream har tatt initiativ til noe slik, det var derfor jeg startet denne serien. Jeg liker å skrive, synes det er interessant å gjøre ting annerledes fra tid til annen, og jeg vet at det ikke er kun musikk(selv om Svartedauen er mer enn musikkrelatert) som folk er opptatt av.
Selvfølgelig kan man lese tegneserier og bøker som sikkert er mye bedre enn mine skriblerier, men poenget var nå en gang å sprite opp et blad som kanskje repeterte seg selv. Det fikk vi beskjed om fra disse sider, men så fort man gjør noe annerledes, så er det selvsagt galt. (Det må også tillegges at de av dere synsere på boardet kanskje består av 1% av leserne, jeg har fått mye god feedback for serien andre steder. Men vi legger selvsagt merke til dere også)
Torgeir skrev en glimrende artikkel om en headbangers guide til London, men fikk beskjed om at det heller ikke hørte med i et metal-blad. Hva er det egentlig dere vil ha? Nok en historie om hvordan heavy metal startet? Overgangen fra thrash til death? Er dere ikke snart lei dette nå?
Vi som skriver dette bladet regner med at dere kan basisen, vi er ikke VG eller Dagbladet, vi tror faktisk at dere lesere har et visst utgangspunkt.
I sin tid var jeg (og Frode Øien) invitert på en seanse der vi ble bedt om å forklare musikkjournalistikk for ungdom, og et tema som ble behandlet var selvsagt dette om forskjellen mellom fagblader og dagspressen. Vi fortalte at forskjellen er at når man skriver for et musikkblad, så forventer man at leserne har en viss ekspertise, i motsetning til i dagspressen, der en artikkel leses av alt fra country-fans til metalhuer.
Dette ble langt, men jeg håper jeg gjorde meg litt forstått i hvert fall. 8)

P.S. Det kommer en doom-spesial fra undertegnede i neste nummer, håper den kan virke interessant for fans av den trege genre.

Locked Previous topicNext topic