Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - fĂžr var det Scream Magazine

Login Register

Deep Purple vs. Uriah Heep

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Purple eller Heep?

Deep Purple
47
73%
Uriah Heep
17
27%
 
Total votes: 64
User avatar

Marken
Rocker
Rocker
Posts: 1108
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Marken »

torjo wrote:
Lynchomaniac wrote:Jeg har da i det minste hÄr igjen, men hvordan stÄr det til med flekken i issen som vokser hos dere karer :?: :wink:

Den blir bare stĂžrre og stĂžrre! 8)

Her blir'n bare mindre og mindre. Stas Ă„ bli gammal!

User avatar

Lynchomaniac
Poser
Poser
Posts: 354
Joined: 23 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Lynchomaniac »

AndersMarken wrote:
torjo wrote:
Lynchomaniac wrote:Jeg har da i det minste hÄr igjen, men hvordan stÄr det til med flekken i issen som vokser hos dere karer :?: :wink:

Den blir bare stĂžrre og stĂžrre! 8)

Her blir'n bare mindre og mindre. Stas Ă„ bli gammal!

Blir du grÄ da pus :?: :wink:
Utsagn fra Brumunddal:Han: "Je mÄ innrÞmme att je er litt pÄ sjekker'n"
Hun: "Det kommer du ikke langt med her"
Han:"Je kjém helt i fra Åsbygda je"!

Being a Klopp-timist YNWA <3

User avatar

Marken
Rocker
Rocker
Posts: 1108
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Marken »

Lynchomaniac wrote:
AndersMarken wrote:
torjo wrote:
Lynchomaniac wrote:Jeg har da i det minste hÄr igjen, men hvordan stÄr det til med flekken i issen som vokser hos dere karer :?: :wink:

Den blir bare stĂžrre og stĂžrre! 8)

Her blir'n bare mindre og mindre. Stas Ă„ bli gammal!

Blir du grÄ da pus :?: :wink:

Litt av sjarmen det, veit du. I kombinasjon med et usedvanlig pent ansikt. Tenker du ble misunnelig nÄ.

User avatar

Lynchomaniac
Poser
Poser
Posts: 354
Joined: 23 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Lynchomaniac »

AndersMarken wrote:
Lynchomaniac wrote:
AndersMarken wrote:
torjo wrote:
Lynchomaniac wrote:Jeg har da i det minste hÄr igjen, men hvordan stÄr det til med flekken i issen som vokser hos dere karer :?: :wink:

Den blir bare stĂžrre og stĂžrre! 8)

Her blir'n bare mindre og mindre. Stas Ă„ bli gammal!

Blir du grÄ da pus :?: :wink:

Litt av sjarmen det, veit du. I kombinasjon med et usedvanlig pent ansikt. Tenker du ble misunnelig nÄ.

:lol: Javisst :lol: Jeg finner da trĂžst i at noen av oss har et velutviklet intellekt mens andre er velsignet med utseende :lol:
Utsagn fra Brumunddal:Han: "Je mÄ innrÞmme att je er litt pÄ sjekker'n"
Hun: "Det kommer du ikke langt med her"
Han:"Je kjém helt i fra Åsbygda je"!

Being a Klopp-timist YNWA <3

User avatar

Marken
Rocker
Rocker
Posts: 1108
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Marken »

Lynchomaniac wrote:
AndersMarken wrote:
Lynchomaniac wrote:
AndersMarken wrote:
torjo wrote:
Lynchomaniac wrote:Jeg har da i det minste hÄr igjen, men hvordan stÄr det til med flekken i issen som vokser hos dere karer :?: :wink:

Den blir bare stĂžrre og stĂžrre! 8)

Her blir'n bare mindre og mindre. Stas Ă„ bli gammal!

Blir du grÄ da pus :?: :wink:

Litt av sjarmen det, veit du. I kombinasjon med et usedvanlig pent ansikt. Tenker du ble misunnelig nÄ.

:lol: Javisst :lol: Jeg finner da trĂžst i at noen av oss har et velutviklet intellekt mens andre er velsignet med utseende :lol:

Der tok du meg pÄ senga. FÄr gÄ og grÄte meg i sÞvn. Nattinatt, snuppelupp :wink:

User avatar

Lynchomaniac
Poser
Poser
Posts: 354
Joined: 23 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Lynchomaniac »

AndersMarken wrote:
Lynchomaniac wrote:
AndersMarken wrote:
Lynchomaniac wrote:
AndersMarken wrote:
torjo wrote:
Lynchomaniac wrote:Jeg har da i det minste hÄr igjen, men hvordan stÄr det til med flekken i issen som vokser hos dere karer :?: :wink:

Den blir bare stĂžrre og stĂžrre! 8)

Her blir'n bare mindre og mindre. Stas Ă„ bli gammal!

Blir du grÄ da pus :?: :wink:

Litt av sjarmen det, veit du. I kombinasjon med et usedvanlig pent ansikt. Tenker du ble misunnelig nÄ.

:lol: Javisst :lol: Jeg finner da trĂžst i at noen av oss har et velutviklet intellekt mens andre er velsignet med utseende :lol:

Der tok du meg pÄ senga. FÄr gÄ og grÄte meg i sÞvn. Nattinatt, snuppelupp :wink:

K9is og koz
Utsagn fra Brumunddal:Han: "Je mÄ innrÞmme att je er litt pÄ sjekker'n"
Hun: "Det kommer du ikke langt med her"
Han:"Je kjém helt i fra Åsbygda je"!

Being a Klopp-timist YNWA <3

User avatar

MikkelMus
Belieber
Belieber
Posts: 12
Joined: 30 Aug 2006, 00:00
Location: come 2 me!
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times
Norway

Post by MikkelMus »

torjo wrote: Jeg er ikke enig med manimal, men utsagnet var da slett ikke latterlig!
"Salisbury" er en glimrende plate. En av Heeps 3-4 beste studioplater. NĂ„ har jo Deep Purple gitt ut i hvert fall fem studioplater som er bedre, men likevel.
HĂžr hĂžr!
Cirith Ungol | Revelation | Bloodstar | Demon Flight | Nigro Mantia | Tales of Medusa | Blitzkrieg | Trespass

User avatar

MikkelMus
Belieber
Belieber
Posts: 12
Joined: 30 Aug 2006, 00:00
Location: come 2 me!
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times
Norway

Post by MikkelMus »

Lynchomaniac wrote: Det er ikke de sÄkalte "progelementene" som skremmer meg bort fra skiva (jeg har bla. King Crimson, ELP, Beggars Opera, Gracious, Spocks Beard mfl. i samlinga og digger dem) - men mangelen pÄ sterke lÄter!
For ikke Ä forglemme Byron's vokal pÄ Bird Of Prey som er mildt sagt grusom [-(
Tull! Bird Of Prey var den fÞrste Heep-lÄten jeg falt for. Og Byron synger virkelig bra pÄ den. Spesielt pÄ US Album-versjonen som er bonustrack pÄ debuten.
Cirith Ungol | Revelation | Bloodstar | Demon Flight | Nigro Mantia | Tales of Medusa | Blitzkrieg | Trespass

User avatar

Affen
Rocker
Rocker
Posts: 1328
Joined: 22 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Affen »

MikkelRev wrote:
Lynchomaniac wrote: Det er ikke de sÄkalte "progelementene" som skremmer meg bort fra skiva (jeg har bla. King Crimson, ELP, Beggars Opera, Gracious, Spocks Beard mfl. i samlinga og digger dem) - men mangelen pÄ sterke lÄter!
For ikke Ä forglemme Byron's vokal pÄ Bird Of Prey som er mildt sagt grusom [-(
Tull! Bird Of Prey var den fÞrste Heep-lÄten jeg falt for. Og Byron synger virkelig bra pÄ den. Spesielt pÄ US Album-versjonen som er bonustrack pÄ debuten.

Fallt aldri helt for originalversjonen av Bird of Prey. Den versjonen som gjorde dette til en av mine favorittlÄter med Heep er live-versjonen fra Live in Moscow! Bernie Shaw synger sÄ inn i h*****e bra at Byron hÞres ut som en mÄse i forhold...og synth-bruken til Phil Lanzon pÄ denne versjonen gir ogsÄ lÄta det lille ekstra.
Faktisk vil jeg pÄstÄ dagens Heep besetning, som for Þvrig er den lengst eksisterende, er den beste i livesammenheng. Bernie Shaw, Mick Box, Phil Lanzon, Trevor Bolder & Lee Kerslake er uslÄelig pÄ scenen!!
Image

User avatar

Warslaughter
Belieber
Belieber
Posts: 20
Joined: 22 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Warslaughter »

Deep Purple seffers. Selv om Uriah Heep er bra, nÄr de ikke Purple til knÊrne engang

User avatar

HeimBrent
Belieber
Belieber
Posts: 63
Joined: 31 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by HeimBrent »

Deep Purple knuser det aller aller meste.


Violent_Winter
Spermatozoon
Posts: 0
Joined: 15 Jan 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Violent_Winter »

Jack wrote:gubberock vs gubberock :wink:

Hehe... Likte Purple best fÞr. Men nÄ....?
Var pÄ DP-konserten sist de gjestet spectrum. Uriah varma opp, og jeg mÄ si de, som gubberock mot gubberock, tuppet rompe i forhold til Ian G(r)illan, som gikk rundt i en sliten gammel grilldress og sang. Dog har begge band sine kvaliteter.

User avatar

hauepine
Belieber
Belieber
Posts: 14
Joined: 23 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 40

Post by hauepine »

Uriah Heep vinner pga "Demons and Wizards". "Circle of Hand" har hĂžy frysningsfaktor. Deep Purple er bra, men de har ingen plater jeg virkelig liker.

User avatar

Yatzy
Belieber
Belieber
Posts: 13
Joined: 22 Jul 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Yatzy »

FĂžr i tida: Deep Purple
NĂ„ for tida: Uriah Heep

Selv om det ikke akkurat er fortgang i antall utgivelser hos noen av banda, sÄ synes jeg faktisk Heep sine utgivelser bare blir bedre og bedre (gleder meg til den kommende!), mens det for Purple sin del, etter min smak, nok har gÄtt motsatt vei...

User avatar

Zlazc
Spermatozoon
Posts: 0
Joined: 07 Mar 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Zlazc »

Purple stiller sterkt med de sÄkalte 6-er skivene sine. Bandet er dyktige til Ä lage minneverdige rnr-riff, uten tvil(Smoke on the Water ser man bort fra av innlysende Ärsaker). I mine Þrer er Purple's lÄter "tÞffere", hvis det kan sies sÄnn...

Heep derimot, har geniale harmonier, bÄde nÄr de gjelder vokalbruk og orgel/gitar. Samtidig er lÄtene mektige, om ikke nÞdvendigvis heavy.

Den sÊregne(og gudebenÄdede) stemmen til "krÄka???" Byron er alfa og omega i mitt forhold til Heep(det skal legges til at Lawton gjÞr en kanonjobb pÄ Firefly). Bernie Shaw er en habil vokalist, men ikke i nÊrheten av Byron.

Skulle jeg sette Heeps Live '73 opp mot Made in Japan av Purple, ville jeg ikke kunne velge, men studioskivene til Heep er, jevnt over, atskillig bedre(Byron-perioden) enn noe Purple har gjort. Gary Thain spilte rĂŠva av hvilkensomhelst bassist fra Purple, nuff said!

PURPLE ER EN GOD NUMMER TO!

Heep kom inn med morsmelka, sÄ de vinner uansett.
"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy."

User avatar

Affen
Rocker
Rocker
Posts: 1328
Joined: 22 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Affen »

Zlazc wrote:Bernie Shaw er en habil vokalist, men ikke i nĂŠrheten av Byron.

Å joda, faktisk en god del bedre :wink:

Zlazc wrote:Skulle jeg sette Heeps Live '73 opp mot Made in Japan av Purple, ville jeg ikke kunne velge

Åh, den er lett. Heep spiller gode lĂ„ter pĂ„ liveskiva si, Purple jammer seg langt ut i syreland og er mer sĂžvndyssende enn engasjerende.

Zlazc wrote:Gary Thain spilte rĂŠva av hvilkensomhelst bassist fra Purple, nuff said!

Det har du helt rett i, men ikke glem at Heep fikk en minst like god, om ikke bedre bassist i Trevor Bolder 8)
Image

User avatar

Topic author
torjo
Rocker
Rocker
Posts: 840
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 55

Post by torjo »

Bumper denne til ĂŠre for Thunderbear.
Ta tÄrnet, Ebralidze!

User avatar

Thunderbear
Belieber
Belieber
Posts: 91
Joined: 23 Jul 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Thunderbear »

torjo wrote:Bumper denne til ĂŠre for Thunderbear.

Takk for det.

Men denne pollen er like tÄpelig som tilsvarende poller som er presentert pÄ forumet tidligere;

Deep Purple vs "Fattigmanns Deep Purple" (dvs UH)?!

Gimme a break here!!! :evil: :evil: :evil:

Uriah Heep har en og annen trivelig lÄt, innimellom er det ok spilt ogsÄ.

Men jevnt over mener jeg UH med fordel kan sammenlignes med Status Quo framfor DP. Ikke minst med den ubendige trangen til Ä lage lÄter i Shuffle/Boogie-tempo. Med unntak av "Easy Livin", er det stort sett en lidelse Ä hÞre pÄ.

Dessuten er musikaliteten i 2 forskjellige divisjoner;

UH er j****g dyktige til Ă„ kore, det skal de ha.
Dette er vel ogsÄ eneste musikalitetsomrÄde de "slÄr" DP. (som aldri har brydd seg med koring i nevneverdig grad).

Utover det? Ekstremt middelmÄdige, for ikke Ä si direkte dÄrlige musikere, som rÞlper pÄ i boogie-takt.

Uriah Heep for meg er omtrent like interessant som norske Titanic.
Ikke direkte dÄrlig, men langt i fra genialt eller grensesprengende, som Deep Purple i aller hÞyeste grad var.

In Rock, Machine Head, Made in Japan, Burn og Made in Europe er jo sÄ soleklare sekser-album som det gÄr an.

Fireball, Stormbringer, Come taste the Band (jo for f**n!), Perfect Strangers og Purpendicular er tett opptil sekser.

Uriah Heep?
For Ä si det sÄnn;
Jeg har en dobbel samle CD ("Best of") og Uriah Heep sliter med Ä fylle opp 2 CDer med "klassikere", pÄ tross av en ellers imponerende bakkatalog, kvantitivt sett.

Hva jeg stemte her?
Go figure, torjo! (Men det var gledelig bastante uttalelser fra deg pÄ topic, og det legger man merke til, sjÞlsagt! :D )

User avatar

Affen
Rocker
Rocker
Posts: 1328
Joined: 22 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Affen »

Min konklusjon:

Thunderbear & Torjo har ikke peiling pÄ Uriah Heep 8)

UH knuser DP pÄ sÄ mange punkter at det er komisk Ä diskutere :wink:
Image

User avatar

Thunderbear
Belieber
Belieber
Posts: 91
Joined: 23 Jul 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Thunderbear »

Affen wrote:Min konklusjon:

Thunderbear & Torjo har ikke peiling pÄ Uriah Heep 8)

UH knuser DP pÄ sÄ mange punkter at det er komisk Ä diskutere :wink:

Peiling pÄ UH? Hva er det Ä ha peiling pÄ?
At det er komisk Ă„ diskutere, er det liten tvil om.
Det er nok det lengste jeg strekker meg til noen enighet med deg her.

Jeg ble litt bekymret for deg Affen, da jeg sÄ at du framhevet King Crimson (!) i en annen trÄd. Med denne kommentaren, samt Ä trekke fram "Legendariske" Warrant, mv, i andre trÄder, skjÞnner jeg at alt tross alt er ved det gamle. :wink:

Takk for sist! Trivelig gjensyn! :D

Locked Previous topicNext topic