Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

Genesis - beste plate?

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Can you tell me where my ballot lies?

From Genesis To Revelation
1
2%
Trespass
0
No votes
Nursery Cryme
2
5%
Foxtrot
5
11%
Genesis Live
0
No votes
Selling England By The Pound
22
50%
The Lamb Lies Down On Broadway
6
14%
A Trick Of The Tail
0
No votes
Wind And Wuthering
2
5%
Seconds Out
0
No votes
...And Then There Were Three
0
No votes
Duke
0
No votes
Abacab
0
No votes
Three Sides Live
0
No votes
Genesis
2
5%
Invisible Touch
1
2%
We Can't Dance
0
No votes
Calling All Stations
3
7%
 
Total votes: 44
User avatar

Topic author
torjo
Rocker
Rocker
Posts: 840
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 55

Genesis - beste plate?

Post by torjo »

Siden Yes-pollen ble fornyet p.g.a. enkelte åpenbare mangler gjør vi det samme med Genesis-pollen. Komplett diskografi m.h.t. studio- og livealbum, samlealbum ekskludert!

Jeg er ganske vågal og spår at "Selling England By The Pound" vinner, men jeg ønsker å bidra med litt spenning ved å stemme "Foxtrot" denne gangen. Egentlig er de to platene omtrent like gode, så det blir nesten "hips and haps" som en nå pensjonert engelsk geolog ved UiO brukte å si.

Min kjennskap til Genesis strekker seg fra debuten t.o.m. "...And Then There Were Three" (med unntak av livealbumene), samt "We Can't Dance". Selvsagt kjenner jeg 80-tallshitene "Mama" og "Land Of Confusion" også. Kul video på sistnevnte, om ikke annet. Jeg elsker platene f.o.m. "Trespass" t.o.m. "Wind And Wuthering", og jeg synes "...And Then There Were Three" har en del flotte låter også.

Rangering av de fem beste vil se noe slik ut:

1. "Foxtrot" og "Selling England By The Pound"
3. "Nursery Cryme"
4. "A Trick Of The Tail"
5. "Trespass"

Femteplassen er meget jevn mellom "Trespass" og "The Lamb Lies Down On Broadway", men jeg gir førstnevnte rangen. Den har vokst mye etterhvert som jeg har blitt mer og mer familiær med den.
Ta tårnet, Ebralidze!

User avatar

Thunderbear
Belieber
Belieber
Posts: 91
Joined: 23 Jul 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Thunderbear »

Kunne jo gjort det hele mer interessant ved å kåre "nest beste Genesis-skive"? :wink:

Skal i likhet med torjo, være orginal og si "The Lamb Lies Down on Broadway". Når det er sagt, vil jeg si at den, sammen med Selling England by the Pound, Foxtrot og Nursery Cryme, alle kommer inn på min !10 på topp" liste, hva gjelder tidenes progalbum! 8)

Uten Gabriel vil jeg si de klarte seg j****g bra med albumet "A Trick of the Tail", som også er ekstremt bra.

Av "senere ting", altså uten Gabriel og Hackett med, vil jeg si at både "Duke" (1980), "Genesis" (1983), "Invisible Touch" (1986) og "We can't dance" (1991), inneholder faktisk mye bra musikk.

(De fordommene "alle" nå kommer til å gulpe opp i poster etter denne, vedr disse albumene, er fordi de har hørt for mye på MTV og for lite på ALBUMENE jeg snakker om. Mye bra musikk på alle sammen, I assure you! 8) )

Tidenes beste Progressive Rockeband by far! :D

User avatar

Topic author
torjo
Rocker
Rocker
Posts: 840
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 55

Post by torjo »

Thunderbear wrote:"We can't dance" (1991) inneholder faktisk mye bra musikk.

Det er sant! Den er bedre enn jeg trodde, men jeg setter antakelig alle 70-tallsplatene over den.

Thunderbear wrote:Tidenes beste Progressive Rockeband by far! :D

De har nok en jevnere diskografi (i hvert fall på 70-tallet) enn de andre store progbandene, men jeg heier nå på Yes. :D
Ta tårnet, Ebralidze!

User avatar

UndeadFlowerKing
Poser
Poser
Posts: 256
Joined: 05 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by UndeadFlowerKing »

Selling England By The Pound er min favoritt, men jeg rådigger alt fra Trespass til Wind & Wuthering.
Jeg liker også godt pop-Genesis, men der har jeg bare hørt de mest kjente låtene, ingen hele album.

User avatar

Affen
Rocker
Rocker
Posts: 1328
Joined: 22 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Affen »

Blir Selling England By The Pound er ja. The Lamb...som nr 2. Genesis med Peter Gabriel og Marillion med Fish er jo omtrent samme greia. Derfor jeg sliter litt med 80-talls Marillion, det er jo Genesis opp av dage. Inkl sminka til Fish!
Image

User avatar

hauepine
Belieber
Belieber
Posts: 14
Joined: 23 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 40

Post by hauepine »

Har skiftet litt på rangeringen siden sist.

Selling England vinner foran Nursery Crime på en andreplass. Like bak er Lamb Lies Down on Broadway og A Trick of the Tail. Wind and Wuthering og Foxtrot er også veldig bra.

User avatar

master_k
Belieber
Belieber
Posts: 99
Joined: 14 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by master_k »

Jeg har bare hørt Trespass og platene frem til The Lamb Lies Down on Broadway. Foxtrot og Selling England er de som sitter best.

Tror jeg sier Foxtrot i dag.

User avatar

Antonzen
Rocker
Rocker
Posts: 928
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 40

Post by Antonzen »

1. Selling England
2. Foxtrot
3. Trick of the tail

User avatar

Eon
Belieber
Belieber
Posts: 101
Joined: 19 Sep 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 36

Post by Eon »

Dagens vits:
Hvorfor kan ikke jeg hacke når Steve Hackett.
333+333 wrote:Yupp that`s right, jeg digger f**n meg metal!

User avatar

Thunderbear
Belieber
Belieber
Posts: 91
Joined: 23 Jul 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Thunderbear »

torjo wrote:
Thunderbear wrote:"We can't dance" (1991) inneholder faktisk mye bra musikk.

Det er sant! Den er bedre enn jeg trodde, men jeg setter antakelig alle 70-tallsplatene over den.

But of course! 8)

torjo wrote:
Thunderbear wrote:Tidenes beste Progressive Rockeband by far! :D

De har nok en jevnere diskografi (i hvert fall på 70-tallet) enn de andre store progbandene, men jeg heier nå på Yes. :D

Synes valget er enkelt, både hva gjelder melodisk musikk, med geniale akkordsammensetninger, og kunsten å få komplekse, sære rytme- og akkordskifter til å høres iørefallende ut. Der er det ingen som slår Genesis, mener nå jeg! :D

For øvrig; Anderson vs Gabriel?
Ingen tvil!

User avatar

M-77
Rocker
Rocker
Posts: 716
Joined: 08 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by M-77 »

Thunderbear wrote: Synes valget er enkelt, både hva gjelder melodisk musikk, med geniale akkordsammensetninger, og kunsten å få komplekse, sære rytme- og akkordskifter til å høres iørefallende ut. Der er det ingen som slår Genesis, mener nå jeg! :D

Joda, Van Der Graaf Generator :D
Terror_mit_uns wrote: M-77 kunne jeg aldri tenkt meg å gå langtur med.

User avatar

marsu
Belieber
Belieber
Posts: 44
Joined: 14 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by marsu »

Affen wrote:Genesis med Peter Gabriel og Marillion med Fish er jo omtrent samme greia. Derfor jeg sliter litt med 80-talls Marillion, det er jo Genesis opp av dage. Inkl sminka til Fish!
Vel... Musikalsk sett gjelder vel dette kanskje Marillion opp til 1983. Fra Fugazi i 1984 og videre ble det etter min mening andre boller. Mye takket være gitargud Rothery som i 1984 virkelig begynner å finne sine egne greier, og så fikk de et viktig kvalitets-spark i rompa ved innsettingen av President Mosley:

Image

Men selvsagt, Marillion har definitivt gjort sine beste og mest orginale ting etter at Fish stakk.

edit & on topic:
Jeg stemte (selvsagt?) Selling England... Elsker alle skivene med Hackett, og ganske mye av det Banks/Rutherford gjorde senere. Home By The Sea, Domino, Driving the Last Spike, Calling All Stations, etc...

User avatar

Thunderbear
Belieber
Belieber
Posts: 91
Joined: 23 Jul 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Thunderbear »

M-77 wrote:
Thunderbear wrote: Synes valget er enkelt, både hva gjelder melodisk musikk, med geniale akkordsammensetninger, og kunsten å få komplekse, sære rytme- og akkordskifter til å høres iørefallende ut. Der er det ingen som slår Genesis, mener nå jeg! :D

Joda, Van Der Graaf Generator :D

Bra band, men... Nei!

User avatar

Thunderbear
Belieber
Belieber
Posts: 91
Joined: 23 Jul 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Thunderbear »

marsu wrote:Vel... Musikalsk sett gjelder vel dette kanskje Marillion opp til 1983. Fra Fugazi i 1984 og videre ble det etter min mening andre boller. Mye takket være gitargud Rothery som i 1984 virkelig begynner å finne sine egne greier, og så fikk de et viktig kvalitets-spark i rompa ved innsettingen av President Mosley

Det lignet mindre på Genesis, etter at Marillion fikk med seg trommeslageren til Steve Hackett?! :wink:

marsu wrote:Men selvsagt, Marillion har definitivt gjort sine beste og mest orginale ting etter at Fish stakk.

Uenig, selv om begge line-up's har sine utvilsomme kvaliteter, på hver sin måte.

User avatar

Topic author
torjo
Rocker
Rocker
Posts: 840
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 55

Post by torjo »

Thunderbear wrote:Synes valget er enkelt, både hva gjelder melodisk musikk, med geniale akkordsammensetninger, og kunsten å få komplekse, sære rytme- og akkordskifter til å høres iørefallende ut. Der er det ingen som slår Genesis, mener nå jeg! :D

Nå er ikke jeg noen musiker, men jeg er litt i tvil om det egentlig er riktig å sammenlikne f.eks. Yes og Genesis i dette henseende. For en legmann som meg virker det som om de to bandene vektlegger disse tingene ganske forskjellig. Genesis har mer vekt på det melodiøse, samtidig som de har en viss kompleksitet, mens Yes har mer kompleksitet (og virtuositet), med en smule mindre vekt på melodi.

Thunderbear wrote:For øvrig; Anderson vs Gabriel?
Ingen tvil!

Gabriel er for all del bra, men svaret er Anderson. Ingen tvil! :D
Nå er stemmen hans noe man enten elsker eller hater da.
Ta tårnet, Ebralidze!

User avatar

PsychoDad
Belieber
Belieber
Posts: 72
Joined: 18 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by PsychoDad »

torjo wrote: Gabriel er for all del bra, men svaret er Anderson. Ingen tvil! :D
Nå er stemmen hans noe man enten elsker eller hater da.
Definitivt Anderson av dei to, ja.
Men Cousins er sjølvsagt kongen på haugen.

Men du som har sansen for Anderson, Torjo, må vel elske Pagan Altar?

User avatar

Topic author
torjo
Rocker
Rocker
Posts: 840
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 55

Post by torjo »

PsychoDad wrote:Men du som har sansen for Anderson, Torjo, må vel elske Pagan Altar?

Jeg har et par låter på CD-R, og jeg liker det veldig godt. Definitivt noe jeg er interessert i å skaffe!
Ta tårnet, Ebralidze!

User avatar

Affen
Rocker
Rocker
Posts: 1328
Joined: 22 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Affen »

M-77 wrote:
Thunderbear wrote: Synes valget er enkelt, både hva gjelder melodisk musikk, med geniale akkordsammensetninger, og kunsten å få komplekse, sære rytme- og akkordskifter til å høres iørefallende ut. Der er det ingen som slår Genesis, mener nå jeg! :D

Joda, Van Der Graaf Generator :D

Enig med M-77! :D

np Van der Graaf Generator - White Hammer
Image


Steve Peck
Belieber
Belieber
Posts: 80
Joined: 02 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Steve Peck »

Selling England By The Pound er en sterk kandidat til tittelen tidenes progrockplate, så den tar kaka selv i Genesis' gromme diskografi.

Nursery Cryme og Foxtrot holder nesten like høy klasse. Trespass, The Lamb Lies Down On Broadway og A Trick Of The Tail inneholder også en hel del stas.
Tenebres wrote:Smoothie er altså litt som sex.

User avatar

PsychoDad
Belieber
Belieber
Posts: 72
Joined: 18 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by PsychoDad »

torjo wrote:
PsychoDad wrote:Men du som har sansen for Anderson, Torjo, må vel elske Pagan Altar?

Jeg har et par låter på CD-R, og jeg liker det veldig godt. Definitivt noe jeg er interessert i å skaffe!
Trur eg kan garantere at det er eit band du kjem til å like godt. Alle albuma anbefalast, men eg har mest sansen for dei to nyaste: Lords of Hypocrisy og Mythical & Magical.

Locked Previous topicNext topic