Welcome to Rock Forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

Billy Idol

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Billy Idols beste skive er...

Billy Idol
1
5%
Rebel Yell
12
63%
Whiplash Smile
3
16%
Charmed Life
0
No votes
Cyberpunk
0
No votes
Devil's Playground
1
5%
Happy Holidays
2
11%

Total votes: 19

Topic author
steinman
Poser
Poser
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Billy Idol

Post by steinman »

Det er tid for nok en avstemning ingen bryr seg om fra meg, og denne gangen er det rockens nest kuleste mann vi skal ta for oss… Billy Idol.

Hans Idolhet begynte sånn smått å stikke seg frem med Generation X, og var i 1976 med på å forme London-punken sammen med Sex Pistols og The Clash. Generation X ga ut tre album – "Generation X", "Valley Of The Dolls" og "Kiss Me Deadly" – men forkorta navnet til Gen X i forbindelse med den siste plata, da bandet sånn smått også hadde begynt å falle fra hverandre. Det var på dette tidspunktet Billy fant ut at det ikke var noen fremtid i London, og mannen tok dermed med seg et knippe Gen X-låter, og bosatte seg i New York.

En sleip ny markedsføring av Gen X-låta "Dancing With Myself" – nå utgitt under Billy Idol-navnet, til tross for at innspillinga er den samme – gjorde denne nå smått legendariske låta til en hit, og EP-en "Don't Stop" (som inneholdt "Dancing With Myself", "Baby Talk", "Mony Mony" og enda en Gen X-låt i form av "Untouchables") ble dermed en vellykka solodebut for Billy. Året er nå 1981, og med fantomgitarist Steve Stevens på laget kommer Billys første soloalbum året etter…

Image

"Billy Idol" inneholder den definitive Billy Idol-låta, siden det er her vi finner "White Wedding", men også "Hot In The City", og den stadig tilbakevendende "Dancing With Myself" er hits fra plata. Skiva fremstår nok som litt halvveis produksjonsmessig, men "Billy Idol" er god, der også "Come On, Come On", "Dead On Arrival" og "It's So Cruel" gjør seg godt. Billys kombinasjon av dansbare rytmer, heftige gitarer, og punkelementer viser seg allerede her som en vinnende formel, men det skal uansett bli bedre…

Image

Når Billy og Steve i 1983 jobber med "Rebel Yell" kreerer gutta sitt mesterverk, og igjen står hitene i kø gjennom "Flesh For Fantasy", "Catch My Fall", "Eyes Without A Face" og tittelkuttet, men denne plata har så mye mer enn hits å by på. "Daytime Drama", "Blue Highway" og "(Do Not) Stand In The Shadow" er alle sjefslåter, og Stevens regjerer bak Billys alltid like tøffe vokalbruk.

Image

Som et lite mellomspill kommer plata jeg ser på som den definitive Billy Idol-skiva, "Vital Idol", men siden dette er en samling har jeg etter mye krangling med meg selv valgt å utelate den fra pollen. Innholdet er uansett 12"-versjonene av en del av Billys singler, og uslåelige versjoner av "Flesh For Fantasy", "Dancing With Myself", "Catch My Fall", "Hot In The City", og ikke minst den åtte minutter lange "White Wedding", er å finne her. Den dagen jeg ikke orker høre denne skiva er det bare å avlive meg.

Image

Neste tilskudd til diskografien er "Whiplash Smile", ei plate som ikke helt klarer å leve opp til forgjengerne. Stevens er nok litt mindre involvert, og det hele låter litt sterilt. "Sweet Sixteen" er uansett ei veldig fin låt, og "Don't Need A Gun" fungerte godt som en singel. "World's Forgotten Boy" rocker godt fra seg, men alt i alt er dette altså en liten skuffelse.

Image

Med en Steve Stevens som heller velger å satse på sitt Atomic Playboys må Idol finne seg en ny gitarist, og valget faller på Mark Younger-Smith. Det spruter ikke like mye av denne mannen som av Stevens, men 1990s "Charmed Life" er likevel ei passe god skive. "The Loveless", "Pumping On Steel", "The Right Way" og "Cradle Of Love" er alle gode låter, og flere andre kutt får også passe godkjent.

Image

Med "Cyberpunk" velger Billy Idol å eksperimentere, og resultatet får svært blanda mottakelse hos fansen. Samtidig som det ofte låter tøffere enn på "Charmed Life", er også det maskinelle/programmerte preget fremtredende. Måten skiva er sydd sammen på, med en mengde småsnutter mellom låtene, gjør den også til ei plate som helt klart gjør seg best som en helhet. Albumet handler sånn sett også mye om stemninger. Selv tilhører jeg de som setter "Cyberpunk" rimelig høyt, men at dette er noe annerledes fra Billy er det ingen tvil om. Fantastiske "Shock To The System" er en av Billys aller tøffeste låter, og stoff som "Wasteland", "Tomorrow People", "Adam In Chains" og "Power Junkie" holder også i massevis.

Image

Fra 1993 til 2005 blir vi servert noe samlinger, den strålende "Speed"-singelen, og "Storytellers", men det skal altså gå 12 år uten at vi får noe nytt studioalbum fra Billy Idol. Når mannen – eller skal vi si mennene, siden Steve Stevens nå er med på laget igjen – returnerer med "Devil's Playground" gjøres det med stil. Her snakker vi om plata som konkurrerer med "Rebel Yell" om å være Billys (og Steves) beste. "Super Overdrive", "Rat Race", den særdeles humoristiske "Yellin' At The Xmas Tree" og "Scream" er blant låtene som gjør dette til et høydepunkt i over 30 år lang karriere.

Image

Fjorårets (2006) juleplate, "Happy Holidays", er derimot en sak vi forbigår i stillhet.

De som har lest hele denne posten vil altså forstå at det for meg står mellom "Rebel Yell" og "Devil's Playground", og kanskje burde jeg stemt sistnevnte siden den neppe får mange stemmer, men jeg går uansett for den klassiske og udødelige "Rebel Yell".
The beating of my heart is a drum and it's lost
And it's looking for a rhythm like you
You can take the darkness from the pit of the night
And turn it into a beacon burning endlessly

http://www.rockandrolldreams.com
http://www.facebook.com/rockandrolldreams

Stian
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Stian »

Har fire av de fem første (ikke samlisen), og synes i det hele tatt Billy Idol er j****g kul. Men jeg har ikke noe helligere forhold til ham enn at jeg må innrømme at jeg synes Mony Mony er den kuleste låta. Ellers er det mye bra på alle, men Rebel Yell tar nok (ikke overraskende) seieren. Visste ikke om juleskiva, men fikk lyst til å sjekke den ut nå.

Topic author
steinman
Poser
Poser
Mood:

Post by steinman »

"Mony Mony" er LANGT fra et høydepunkt i Billy-sammenheng, men av en eller annen grunn er det mange som setter den høyt. Legg merke til at jeg ikke nevnte den i forbindelse med "Vital Idol".

Når det gjelder juleskiva er den skuffende. Jeg forventa heftige Idol-versjoner av klassiske julesanger, med Steve Stevens på gitar, men i stedet er det slapt, akustisk og sviskeprega det vi får høre, og uten at Stevens er involvert.

Affen
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Affen »

Har faktisk bare samleskiva med Idol, men liker ham godt, så skal sjekke ut skivene etter hvert. Hva bør jeg begynne med, Steinman?
Image

Topic author
steinman
Poser
Poser
Mood:

Post by steinman »

Gå for "Rebel Yell", men som nevnt er også "Devil's Playground" særdeles solid i mine ører. Liker du hitene er selvfølgelig "Vital Idol" også en nødvendighet, siden disse låtene er mye heftigere i remiksversjonene.

Stian
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Stian »

Ja, synes du kan skrive litt om hver skive, Steinman.

Affen
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Affen »

steinman wrote:Gå for "Rebel Yell", men som nevnt er også "Devil's Playground" særdeles solid i mine ører. Liker du hitene er selvfølgelig "Vital Idol" også en nødvendighet, siden disse låtene er mye heftigere i remiksversjonene.

Ok, satser på å gå for disse, men det var jo ikke så mange skiver. Kanskje bare kjøpe alle etter hvert som jeg kommer over dem på tilbud...
Image

Navigator
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Navigator »

Går for Rebell Yell, j****g fet plate!8) Billy Idol er p***o!

Affen: Alle de gamle platene hans er pissbillige på CDON for tiden, kjøp kjøp!
-"Du er full Sir Winston, du er virkelig full."
-'Ja, Mrs. Braddock, jeg er full. Men du, Mrs. Braddock er stygg og virkelig fet. Men, i morgen tidlig er jeg, Winston Churchill, edru."

NastyBondage
Spermatozoon
Mood:

Post by NastyBondage »

Billy Idol er en av de tøffeste rockepønksa med kort hår 8)

Bad Ass Motherfucker
Rockers do it harder

BruunoRamone
Belieber
Belieber
Mood:

Post by BruunoRamone »

Noen greie låter, men that's it.

Lynchomaniac
Poser
Poser
Mood:

Post by Lynchomaniac »

8O Jøsses enig med Stian jo - i lag med Rebel Yell-låta er Mony Mony og Hot In The City best, men Billy Idol er sjeft - best med Steve Stevens er'n nå uansett. Har blitt stor fan de siste år'a - og det minner på å fylle noen sorte hull i samlinga.....

Men som Steinman sier viste Devil's Playground frem en langt mer vital enn på mange magre år - men Rebel Yell er og blir beste skiva!

Vil også trekke frem Storytellers DVD'n - bare hør den råe akustiske versjonen av Rebel Yell - fete kassegitarsolo er f**n meg aldri blitt spilt!
Steve Stevens for Kung :!:

Sjekk her; http://youtube.com/watch?v=QSxyMTFfV2A
Utsagn fra Brumunddal:Han: "Je må innrømme att je er litt på sjekker'n"
Hun: "Det kommer du ikke langt med her"
Han:"Je kjæm helt i fra Åsbygda je"!

Being a Klopp-timist YNWA <3

Buttmunch
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Buttmunch »

Billy Idol er fet, men har bare hørt skikkelig på første platen, som ene kidden i barnehagen jeg jobbet i hadde med seg hver dag ha ha

JonathanSaxx
Belieber
Belieber
Mood:

Post by JonathanSaxx »

Billy Idol er for meg først og fremst en single artist. Han har en del veldig gode singler og en del album tracks som ikke er så gode.
Den plata med best album tracks og, for meg, best singler er uten tvil Rebel Yell. Her er det vel kun 1 låt jeg ikke er skikkelig begeistra for.

Ellers var det vel Idols forhold til heroin og Jame's ikke forhold til heroin som var den avgjørende faktoren for bruddet av Gen X

Men men.... det ga oss både Sigue Sigue Sputnik, Billy Idol, Twenty Flight Rockers og et band til som var helt ok som jeg har glemt navnet på...... og Gen X var jo aldri så veldig bra så GO HEROIN!:-)

Topic author
steinman
Poser
Poser
Mood:

Post by steinman »

Jonathan har rett i at Generation X ikke alltid var den helt store begivenheten, men ting tok seg absolutt opp på "Kiss Me Deadly". Dette har nok sikkert en del med Keith Forseys inntreden som produsent å gjøre, og sånn sett er det naturlig også å gi Keith en del av æra for alle Billys skiver opp til og med "Charmed Life". Sin del av æra skal mannen dermed også ha for "Devil's Playground", så man kan vel fastslå at det er kombinasjonen Idol, Stevens og Forsey som er kraftigst dynamitt.

Conan

Post by Conan »

Cyberpunk skiva er kul ihvertfall, ellers har jeg kun hørt enkelt låter.

Sigurd
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Sigurd »

Har bare ei samleskive sjøl, men innbiller meg at den dekker det jeg har behov for av Billy Idol. Enig med steinman i at "Shock to the System" er j****g bra! :D

einavdei
Spermatozoon
Mood:

Post by einavdei »

Her ble det Rebel Yell, gitt. Kjempeplate.
De to siste har jeg ikke hørt (om!), men Billy med juleplate høres ut som en glimrende investering i disse dager.

Conan

Post by Conan »

Nebel wrote:Har bare ei samleskive sjøl, men innbiller meg at den dekker det jeg har behov for av Billy Idol. Enig med steinman i at "Shock to the System" er j****g bra! :D

Enig selv, og morsom musikkvideo også :D

smeghead
Belieber
Belieber
Mood:

Post by smeghead »

det som er morsomt er at Billy Idol og Iggy Pop høres prikk like ut i en periode. tøffe ting, med andre ord!

Lynchomaniac
Poser
Poser
Mood:

Post by Lynchomaniac »

smeghead wrote:det som er morsomt er at Billy Idol og Iggy Pop høres prikk like ut i en periode. tøffe ting, med andre ord!

Jadda :lol:
Utsagn fra Brumunddal:Han: "Je må innrømme att je er litt på sjekker'n"
Hun: "Det kommer du ikke langt med her"
Han:"Je kjæm helt i fra Åsbygda je"!

Being a Klopp-timist YNWA <3

Locked Previous topicNext topic