Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - fĂžr var det Scream Magazine

Login Register

Remastere

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Tukle? =P~

Nope. Old school!
18
67%
Jeg kjĂžper bare remastere!
9
33%
 
Total votes: 27
User avatar

BingoMeister
Belieber
Belieber
Posts: 55
Joined: 01 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by BingoMeister »

Kjekkest med orginalen, men er ikke sÄ utrolig nÞye. Reinnspilling er en uting.
"If people say I have lost my mind, maybe it's not gone, just a little hard to find"

User avatar

manimal
Poser
Poser
Posts: 307
Joined: 14 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 47

Post by manimal »

Masse skiver lÄter mye bedre etter remastring. De tidligste albumene til Black Sabbath lÄt jo for eksempel dritt pÄ fÞrste CD- utgavene. Remastringene er en enorm forbedring.


Conan
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Conan »

Welhaven wrote:Blir det bedre; flott. Hvis ikke, dritt..

Godt sagt.


JonathanSaxx
Belieber
Belieber
Posts: 53
Joined: 17 Apr 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by JonathanSaxx »

Dette var en surrete poll, gitt, fÄr prÞve Ä ta en begrep forklaring her da:

1. Reinnspilling = Artisten gÄr i studio og spiller inn en gammel lÄt pÄ nytt. Denne blir sÄ mikset i studio og mastret i mastering studio og gitt ut pÄ nytt. Man har forskjellige grader av dette ogsÄ da, som f.eks Ozzy som fikk noen til Ä legge nye trommer og bass pÄ noen av sine skiver, mens vokal og gitar sporene ble beholdt

- Reinnspillinger liker jeg ikke. Aldri skjÞnt vitsen med Ä spille cover pÄ seg selv og er det et band jeg liker har jeg et strekt forhold til den originale innspillingen og Þnsker sjelden at den skal tukles med


2. Remixing (som vel er det trÄdstarter egentlig snakker om?) = At man tar de originale tapene lÄta er innspillt pÄ Ä gÄr i studio og mikser alt pÄ nytt. Siden blir det sÄ mastret og gitt ut. NÄr man mikser har man alle de forskjellige instrumentene pÄ forskjellige spor og du kan stille lyd pÄ f.eks skarptromma uten at dette gÄr utover f.eks basstromma e.l. backingvokalen. Du kan ogsÄ stille volum pÄ de forsklellige tingene uten at det gÄr utover noe annet osv

- Stort sett blir vel ting egentlig bedre nÄr det remixes, men det hjelper lite nÄr jeg har et innbitt forhold til originalmixsen og digger den. Synes remixing veldig sjelden er heldig


3. Remastring = Etter at mixen er gjort tar man med skiva si til et mastering studio og legger den siste finishen pÄ lyden. Her har du ingen mulidhet til Ä stille volumer i forhold til hverandre, stille pÄ gitarlyden eller denslags (ihvertfall svÊrt begrenset, da det nÊrmeste du kommer er Ä finne frekvensomrÄde til et instrument og stille det opp eller ned) Mastering kan sammenlignes med Ä putte en CD i CD spilleren din for sÄ Ä justere pÄ EQen og volumet. I tilegg er det kompressor og andre ting som brukes i mastering, men i prinsippet er det CDen i spiller'n og EQ vi prater om

- Har aldri opplevd en remaster som ikke har banka dritten av original masteren og kjÞper konsekvent remastere om jeg har valget. Noen ganger venter jeg ogsÄ med Ä kjÞpe opp en artist (som jeg gjÞr med Alice Copper) til remasterne har kommet. Det er hÞyere og mer kraftfull lyd pÄ de aller fleste remastere


Steve Peck
Belieber
Belieber
Posts: 80
Joined: 02 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Steve Peck »

Remastere er flotte greier hvis orginalen lÄter tamt. Reinnspillinger og remixer vil vi ikke ha noe av. Men skiver som er orginalmastra for vinyl mÄ remastres for cd for ikke Ä lÄte utrolig tynt og kjipt. Skal jeg ha skiver som er spilt inn fÞr 1990 pÄ cd skal det definitivt vÊre remastra utgaver!
Tenebres wrote:Smoothie er altsÄ litt som sex.


JonathanSaxx
Belieber
Belieber
Posts: 53
Joined: 17 Apr 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by JonathanSaxx »

Steve-Peck wrote:Remastere er flotte greier hvis orginalen lÄter tamt. Reinnspillinger og remixer vil vi ikke ha noe av. Men skiver som er orginalmastra for vinyl mÄ remastres for cd for ikke Ä lÄte utrolig tynt og kjipt. Skal jeg ha skiver som er spilt inn fÞr 1990 pÄ cd skal det definitivt vÊre remastra utgaver!

Absolutt! Der er jeg 100% enig. Om du har bÄde vinyl og 80 talls CD av en 80 talls utgivelse er det svÊrt sjelden CDen lÄter best.

Dere kan jo alle sammen prÞve og hÞre pÄ vinyl utgaven deres av Sigue Sigue Sputnik's mesterverk Flaunt It for sÄ og sette pÄ 80 talls CDen for deretter og sette pÄ den remastra utgaven (det er den der Flaunt It og Dress For Excess er pÄ en disc. Kom rett etter tusenÄrsskiftet) og hÞre forskjellen selv HAHAHA

Uansett, poenget er at 80's CDen lÄter drit


Steve Peck
Belieber
Belieber
Posts: 80
Joined: 02 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Steve Peck »

Sammenligner du mer vinylen mÄ som regel ogsÄ remasteren bite i gresset. Gjorde en test med Thick As a Brick (Jethro Tull) der jeg satte remasteren opp mot vinylen. Da jeg spilte cd'en fikk jeg fÞlelsen av at bandet satt et lite stykke inn i hÞytalerne. Da vinylen kom pÄ satt plutselig bandet i stua. Enorm forskjell!
Tenebres wrote:Smoothie er altsÄ litt som sex.


JonathanSaxx
Belieber
Belieber
Posts: 53
Joined: 17 Apr 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by JonathanSaxx »

Der er jeg veldig enig med deg, men i fĂžlge de fleste som jobber med mastering er det en sannhet med modifikasjoner.

CDen lÄter bra hele veien, mens vinylen kun lÄter bra ytterst. Des lenger inn pÄ hver side du kommer des dÄrligere lÄter det visstnok og det er nesten uansett hvor lang LPen er. Er den veldig lang vil den lÄte dÄrlig hele veien, men det er jo noe de fleste vet.

Jeg blei litt overrsaka over det, da jeg ikke har merket stor forskjell pÄ fÞrste og siste lÄta pÄ samme side pÄ vinylene mine, men jeg stoler pÄ han vi bruker til mastering for han er i en helt annen liga enn med nÄr det kommer til lyd.

Det er visst ogsÄ ganske vanlig at man mastrer vinyl sÄnn at lyden blir enten hÞyere eller lavere etterhvert som siden spilles innover (husker ikke hvilken) for Ä kamuflere at lyden blir dÄrligere. Det er ikke sÄ mye at man merker det, men volumjusteringen er et bevisst triks visstnok


Steve Peck
Belieber
Belieber
Posts: 80
Joined: 02 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Steve Peck »

Sier seg igrunn selv at lyden mÄ bli noe dÄrligere innerst pÄ vinylen da lyden mÄ komprimeres tettere jo lenger inn du kommer.
Tenebres wrote:Smoothie er altsÄ litt som sex.


JonathanSaxx
Belieber
Belieber
Posts: 53
Joined: 17 Apr 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by JonathanSaxx »

Steve-Peck wrote:Sier seg igrunn selv at lyden mÄ bli noe dÄrligere innerst pÄ vinylen da lyden mÄ komprimeres tettere jo lenger inn du kommer.

Tja, kanskje for deg. Jeg har aldri tenkt pÄ det. Trodde det kun var lengden pÄ plata som betydde noe og visste heller ikke at det er merkbart dÄrligere lyd innerst pÄ en normal lengde LP.

Men men... jeg fÞlger jo ikke med pÄ alt heller :D


Steve Peck
Belieber
Belieber
Posts: 80
Joined: 02 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Steve Peck »

JonathanSaxx wrote:
Steve-Peck wrote:Sier seg igrunn selv at lyden mÄ bli noe dÄrligere innerst pÄ vinylen da lyden mÄ komprimeres tettere jo lenger inn du kommer.

Tja, kanskje for deg. Jeg har aldri tenkt pÄ det. Trodde det kun var lengden pÄ plata som betydde noe og visste heller ikke at det er merkbart dÄrligere lyd innerst pÄ en normal lengde LP.

Men men... jeg fÞlger jo ikke med pÄ alt heller :D
Har ikke tenkt over det fÞr jeg heller, men it does make sense nÄr du sier det. Hastigheten pÄ plata er jo den samme uansett hvor langt inn pÄ skiva stiften er. Ergo mÄ lyden vÊre komprimert tettere og tettere ettersom rillene blir mindre.
Tenebres wrote:Smoothie er altsÄ litt som sex.

User avatar

Stressminister
Rocker
Rocker
Posts: 606
Joined: 28 Mar 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Stressminister »

Nei nei, remasting mÄ bare til hvis du skal reutgi skiva pÄ vinyl(hvis den kun kom pÄ cd fÞrst.) Man skal ikke tukle med orginalen, synes nu jeg.


JonathanSaxx
Belieber
Belieber
Posts: 53
Joined: 17 Apr 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by JonathanSaxx »

inferno wrote:Nei nei, remasting mÄ bare til hvis du skal reutgi skiva pÄ vinyl(hvis den kun kom pÄ cd fÞrst.) Man skal ikke tukle med orginalen, synes nu jeg.

Der er jeg ikke enig med deg. De aller fleste vinylskiver som kommer i dag er faktisk uansett trykket fra CD masteren.

Om du veier en hvilken som helst 80 talls CD opp mot remasteren fra etter milleniumet vil du rask hÞre at remasteren er mer interesant. Ikke bare er lyden hÞyere (som jo gjÞr at du kan ha anlegget ditt lavere og slipper eventuell stÞy derfra), men detaljene i musikken kommer ogsÄ tydeligere fram, uten at det gÄr utover originalfÞlelsen av skiva.

GjÞr en test og post tilbake etterpÄ :D

User avatar

Stressminister
Rocker
Rocker
Posts: 606
Joined: 28 Mar 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Stressminister »

JonathanSaxx wrote:
inferno wrote:Nei nei, remasting mÄ bare til hvis du skal reutgi skiva pÄ vinyl(hvis den kun kom pÄ cd fÞrst.) Man skal ikke tukle med orginalen, synes nu jeg.

Der er jeg ikke enig med deg. De aller fleste vinylskiver som kommer i dag er faktisk uansett trykket fra CD masteren.

Om du veier en hvilken som helst 80 talls CD opp mot remasteren fra etter milleniumet vil du rask hÞre at remasteren er mer interesant. Ikke bare er lyden hÞyere (som jo gjÞr at du kan ha anlegget ditt lavere og slipper eventuell stÞy derfra), men detaljene i musikken kommer ogsÄ tydeligere fram, uten at det gÄr utover originalfÞlelsen av skiva.

GjÞr en test og post tilbake etterpÄ :D

Du mÄ mastre skiva litt andreledes fÞr den skal trykkes pÄ vinyl, uansett om masteren er pÄ bÄnd eller cd. Det mÄtte ialle fall vi nÄr vi ga ut 7ern vÄr.

Ikke enig i det hele tatt! Destructions eternal devastation er mye rÞffere pÄ org vinyl og har alle detaljer, ikke klippet bort opptellinger osv.
Slayer-regn in blood has jeg faktisk samenlignet fra org vinyl til reutgitt cd, cd'n lÄter litt renere og volumet er litt hÞyere, MEN vinylen lÄter MYE fetere, rÞffere, fetere felling(om det skal la seg gjÞre, hehe), mer intens og i det hele tatt. Synes nu eg. Detaljer er ikke sÄ viktig, heleten som teller.


Steve Peck
Belieber
Belieber
Posts: 80
Joined: 02 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Steve Peck »

inferno wrote:Ikke enig i det hele tatt! Destructions eternal devastation er mye rÞffere pÄ org vinyl og har alle detaljer, ikke klippet bort opptellinger osv.
Slayer-regn in blood has jeg faktisk samenlignet fra org vinyl til reutgitt cd, cd'n lÄter litt renere og volumet er litt hÞyere, MEN vinylen lÄter MYE fetere, rÞffere, fetere felling(om det skal la seg gjÞre, hehe), mer intens og i det hele tatt. Synes nu eg. Detaljer er ikke sÄ viktig, heleten som teller.
Tror du missa poenget til Saxxemann. At orginalvinylen lÄter fetere er ihvertfall jeg helt enig i, men de orginale cd-utgivelsene lÄter som regel tammere enn remasterne. Dersom skiva er orginalmastra for vinyl og ikke for cd vil den lÄte mye "slappere" pÄ cd enn en digitalt remixa utgave. At vinyl banker cd pÄ gamle innspillinger er jeg helt enig i!
Tenebres wrote:Smoothie er altsÄ litt som sex.

User avatar

Øl
Belieber
Belieber
Posts: 98
Joined: 10 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Øl »

Mmmm, tukling.

Er ofte unĂždvendig, men ein del eldre materiale gjer seg med ein (moderat) make-over.
You treat your step-mother with respect, Pantera!

User avatar

Stressminister
Rocker
Rocker
Posts: 606
Joined: 28 Mar 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Stressminister »

Steve-Peck wrote:
inferno wrote:Ikke enig i det hele tatt! Destructions eternal devastation er mye rÞffere pÄ org vinyl og har alle detaljer, ikke klippet bort opptellinger osv.
Slayer-regn in blood has jeg faktisk samenlignet fra org vinyl til reutgitt cd, cd'n lÄter litt renere og volumet er litt hÞyere, MEN vinylen lÄter MYE fetere, rÞffere, fetere felling(om det skal la seg gjÞre, hehe), mer intens og i det hele tatt. Synes nu eg. Detaljer er ikke sÄ viktig, heleten som teller.
Tror du missa poenget til Saxxemann. At orginalvinylen lÄter fetere er ihvertfall jeg helt enig i, men de orginale cd-utgivelsene lÄter som regel tammere enn remasterne. Dersom skiva er orginalmastra for vinyl og ikke for cd vil den lÄte mye "slappere" pÄ cd enn en digitalt remixa utgave. At vinyl banker cd pÄ gamle innspillinger er jeg helt enig i!

Ä dasÄ. Da er jeg enig, hehe..

User avatar

Stian
Rocker
Rocker
Posts: 990
Joined: 30 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Stian »

Steve-Peck wrote:
JonathanSaxx wrote:
Steve-Peck wrote:Sier seg igrunn selv at lyden mÄ bli noe dÄrligere innerst pÄ vinylen da lyden mÄ komprimeres tettere jo lenger inn du kommer.

Tja, kanskje for deg. Jeg har aldri tenkt pÄ det. Trodde det kun var lengden pÄ plata som betydde noe og visste heller ikke at det er merkbart dÄrligere lyd innerst pÄ en normal lengde LP.

Men men... jeg fÞlger jo ikke med pÄ alt heller :D
Har ikke tenkt over det fÞr jeg heller, men it does make sense nÄr du sier det. Hastigheten pÄ plata er jo den samme uansett hvor langt inn pÄ skiva stiften er. Ergo mÄ lyden vÊre komprimert tettere og tettere ettersom rillene blir mindre.

Haha, spora er ikke mindre, da vÞtt, men rundene er kortere. Har selvsagt ikke noe Ä si pÄ kvaliteten.


Steve Peck
Belieber
Belieber
Posts: 80
Joined: 02 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Steve Peck »

Stian wrote:
Steve-Peck wrote:
JonathanSaxx wrote:
Steve-Peck wrote:Sier seg igrunn selv at lyden mÄ bli noe dÄrligere innerst pÄ vinylen da lyden mÄ komprimeres tettere jo lenger inn du kommer.

Tja, kanskje for deg. Jeg har aldri tenkt pÄ det. Trodde det kun var lengden pÄ plata som betydde noe og visste heller ikke at det er merkbart dÄrligere lyd innerst pÄ en normal lengde LP.

Men men... jeg fÞlger jo ikke med pÄ alt heller :D
Har ikke tenkt over det fÞr jeg heller, men it does make sense nÄr du sier det. Hastigheten pÄ plata er jo den samme uansett hvor langt inn pÄ skiva stiften er. Ergo mÄ lyden vÊre komprimert tettere og tettere ettersom rillene blir mindre.

Haha, spora er ikke mindre, da vÞtt, men rundene er kortere. Har selvsagt ikke noe Ä si pÄ kvaliteten.
Rundene er kortere, men gÄr i samme tempo. Ergo mÄ informasjonen ligge tettere i rillene. Skiva snurrer rundt ca 33 ganger i minuttet uansett hvor pÄ plata stiften er.
Tenebres wrote:Smoothie er altsÄ litt som sex.

User avatar

Øl
Belieber
Belieber
Posts: 98
Joined: 10 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Øl »

Evt. bruke fleire rundar per sang. Er vel ikkje verre enn det.
You treat your step-mother with respect, Pantera!

Locked Previous topicNext topic