Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

Remastere

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Tukle? =P~

Nope. Old school!
18
67%
Jeg kjøper bare remastere!
9
33%
 
Total votes: 27

Steve Peck
Belieber
Belieber
Posts: 80
Joined: 02 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Steve Peck »

Affen wrote:Når folk snakker om at cd låter flatt, er det basert på gamle cd-opptrykk fra cd'ens barndom. Idag kan en cd låte fetere enn noe annet.
Du kan mene hva du vil, men remastra cd'er låter flatere de også. Enten cd'en er remastra eller ikke består lyden av en masse bittesmå "lydkorn" (samples), og vil derfor ikke låte like levende som på ei vinylplate. Det du hører på en vinylplate er den lyden som ble spilt inn. Det du hører på en cd er en digital gjengivelse av den samme lyden spilt av punkt for punkt.

Testa en Jethro Tull-remaster (Thick as a Brick) mot vinylen og samtlige personer i rommet (inkludert meg) ble overraska over hvor mye bedre vinylen låt.
Tenebres wrote:Smoothie er altså litt som sex.

User avatar

Doomination
Poser
Poser
Posts: 433
Joined: 02 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Doomination »

Fireball og Burn låter knall de også! Men jeg tror bare det er Machine Head som har blitt totalt remixet. De andre utgivelsene er remastret med enkelte remixede låter i bonusmateriellet.
ROCK!

User avatar

hateyou
Belieber
Belieber
Posts: 153
Joined: 21 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by hateyou »

Welhaven wrote:
Remasteren til Sabbat 'Dreamweaver' var skuffende. Litt krispere lyd, men ellers like rølpete. Nå skulle den i utgangspunktet remikses, men slik ble det dessverre ikke. Nå er iallefall sporene delt inn riktig.


Ikke at det har så mye med lyden å gjøre, men er skitlei av bonusspor på re-utgivelser som er live-låter som også er å høre på albumet. Hvorfor ikke velge noe mer eksklusivt, eller live-låter fra et annet album ?? Har ikke noe behov å spille samme låt flere ganger.


JonathanSaxx
Belieber
Belieber
Posts: 53
Joined: 17 Apr 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by JonathanSaxx »

hateu wrote:
Welhaven wrote:
Remasteren til Sabbat 'Dreamweaver' var skuffende. Litt krispere lyd, men ellers like rølpete. Nå skulle den i utgangspunktet remikses, men slik ble det dessverre ikke. Nå er iallefall sporene delt inn riktig.


Ikke at det har så mye med lyden å gjøre, men er skitlei av bonusspor på re-utgivelser som er live-låter som også er å høre på albumet. Hvorfor ikke velge noe mer eksklusivt, eller live-låter fra et annet album ?? Har ikke noe behov å spille samme låt flere ganger.

Det har irritert meg og

User avatar

Lynchomaniac
Poser
Poser
Posts: 354
Joined: 23 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Lynchomaniac »

JonathanSaxx wrote:
hateu wrote:
Welhaven wrote:
Remasteren til Sabbat 'Dreamweaver' var skuffende. Litt krispere lyd, men ellers like rølpete. Nå skulle den i utgangspunktet remikses, men slik ble det dessverre ikke. Nå er iallefall sporene delt inn riktig.


Ikke at det har så mye med lyden å gjøre, men er skitlei av bonusspor på re-utgivelser som er live-låter som også er å høre på albumet. Hvorfor ikke velge noe mer eksklusivt, eller live-låter fra et annet album ?? Har ikke noe behov å spille samme låt flere ganger.

Det har irritert meg og

Skjønner tildels poenget - men ser også den at det er mest hensiktsmessig og mest relevant å putte den som bonusspor på samme skive :!: Spesielt hvis Liveopptaket er fra samme tidsepoke, noe det som oftest er
Utsagn fra Brumunddal:Han: "Je må innrømme att je er litt på sjekker'n"
Hun: "Det kommer du ikke langt med her"
Han:"Je kjæm helt i fra Åsbygda je"!

Being a Klopp-timist YNWA <3


JonathanSaxx
Belieber
Belieber
Posts: 53
Joined: 17 Apr 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by JonathanSaxx »

Lynchomaniac wrote:
JonathanSaxx wrote:
hateu wrote:
Welhaven wrote:
Remasteren til Sabbat 'Dreamweaver' var skuffende. Litt krispere lyd, men ellers like rølpete. Nå skulle den i utgangspunktet remikses, men slik ble det dessverre ikke. Nå er iallefall sporene delt inn riktig.


Ikke at det har så mye med lyden å gjøre, men er skitlei av bonusspor på re-utgivelser som er live-låter som også er å høre på albumet. Hvorfor ikke velge noe mer eksklusivt, eller live-låter fra et annet album ?? Har ikke noe behov å spille samme låt flere ganger.

Det har irritert meg og

Skjønner tildels poenget - men ser også den at det er mest hensiktsmessig og mest relevant å putte den som bonusspor på samme skive :!: Spesielt hvis Liveopptaket er fra samme tidsepoke, noe det som oftest er

Det er jeg enig med deg i. Var vel mest live låter generellt som bonus spor jeg sikta til. Håper jo alltid på u-utgitte perler og da er det litt kjipt med skiva's største hit, som i tilegg er på alle de ofesielle live skivene som bonus........ bare for å sette det på spissen :D

User avatar

Lynchomaniac
Poser
Poser
Posts: 354
Joined: 23 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Lynchomaniac »

JonathanSaxx wrote:
Lynchomaniac wrote:
JonathanSaxx wrote:
hateu wrote:
Welhaven wrote:
Remasteren til Sabbat 'Dreamweaver' var skuffende. Litt krispere lyd, men ellers like rølpete. Nå skulle den i utgangspunktet remikses, men slik ble det dessverre ikke. Nå er iallefall sporene delt inn riktig.


Ikke at det har så mye med lyden å gjøre, men er skitlei av bonusspor på re-utgivelser som er live-låter som også er å høre på albumet. Hvorfor ikke velge noe mer eksklusivt, eller live-låter fra et annet album ?? Har ikke noe behov å spille samme låt flere ganger.

Det har irritert meg og

Skjønner tildels poenget - men ser også den at det er mest hensiktsmessig og mest relevant å putte den som bonusspor på samme skive :!: Spesielt hvis Liveopptaket er fra samme tidsepoke, noe det som oftest er

Det er jeg enig med deg i. Var vel mest live låter generellt som bonus spor jeg sikta til. Håper jo alltid på u-utgitte perler og da er det litt kjipt med skiva's største hit, som i tilegg er på alle de ofesielle live skivene som bonus........ bare for å sette det på spissen :D

Håper på uutgitte perler er også det jeg gjør først og fremst, men hvis det er ting som er utgitt fra før så forstår jeg også ripoff-følelsen
Utsagn fra Brumunddal:Han: "Je må innrømme att je er litt på sjekker'n"
Hun: "Det kommer du ikke langt med her"
Han:"Je kjæm helt i fra Åsbygda je"!

Being a Klopp-timist YNWA <3


sumostig
Rocker
Rocker
Posts: 1136
Joined: 11 Dec 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by sumostig »

fikk den remastra versjonen var sigh's "gallows gallery" i dag ( :D ), så skal snart høre på'n.

User avatar

Affen
Rocker
Rocker
Posts: 1328
Joined: 22 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Affen »

Domination wrote:Fireball og Burn låter knall de også! Men jeg tror bare det er Machine Head som har blitt totalt remixet. De andre utgivelsene er remastret med enkelte remixede låter i bonusmateriellet.

Alle Purple-remastrene er knall. På Machine Head har de en cd med skiva remix, og en cd med originalmix, men remastra. Remixen er en artig bonus å høre en gang, for å konstatere at "hei, her er jo soloen helt feil" etc. Ellers er det som nevnt noen få bonusspor som er remixa versjoner på de andre skivene.

Når skal egentlig folk lære seg forskjell på reMASTRING og reMIXING? :?
Image


Steve Peck
Belieber
Belieber
Posts: 80
Joined: 02 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Steve Peck »

Affen wrote:På Machine Head har de en cd med skiva remix, og en cd med originalmix, men remastra. Remixen er en artig bonus å høre en gang, for å konstatere at "hei, her er jo soloen helt feil" etc.
Av respekt for Richie Blackmores integritet som musiker misliker jeg den remixen uten å ha hørt den engang.
Tenebres wrote:Smoothie er altså litt som sex.

User avatar

Bob
Bel
Bel
Posts: 5
Joined: 08 Aug 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Bob »

jeg er stort sett for. liker skitten lyd, men den må allikevel være hørbar. det er selvfølgelig unntak i begge retninger.
JØRGEN! YOU'RE RUNNING THE WRONG DIRECTION!!
Hege wrote:Nye utgivelser pleier å være kjipt.

User avatar

Affen
Rocker
Rocker
Posts: 1328
Joined: 22 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Affen »

Steve-Peck wrote:
Affen wrote:På Machine Head har de en cd med skiva remix, og en cd med originalmix, men remastra. Remixen er en artig bonus å høre en gang, for å konstatere at "hei, her er jo soloen helt feil" etc.
Av respekt for Richie Blackmores integritet som musiker misliker jeg den remixen uten å ha hørt den engang.

Helt enig. Har spilt den en gang da jeg kjøpte den, men remixen blir nok aldri mer spilt. Hjelper ikke akkurat på at Glover remixer skiva og bruker soloer Blackmore forkasta fordi han ikke var fornøyd med de - uten å informere Richie på forhånd. Blackmore var ikke mye happy med utgivelsen, gitt. Er vel fortsatt ikke på talefot med Glover...men remaster'n er knallbra da, originalmixen som den skal være, og ikke som den flate billige overkomprimerte mastringa som var på den første cd utgaven...
Image


Steve Peck
Belieber
Belieber
Posts: 80
Joined: 02 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Steve Peck »

Affen wrote:
Steve-Peck wrote:
Affen wrote:På Machine Head har de en cd med skiva remix, og en cd med originalmix, men remastra. Remixen er en artig bonus å høre en gang, for å konstatere at "hei, her er jo soloen helt feil" etc.
Av respekt for Richie Blackmores integritet som musiker misliker jeg den remixen uten å ha hørt den engang.

Helt enig. Har spilt den en gang da jeg kjøpte den, men remixen blir nok aldri mer spilt. Hjelper ikke akkurat på at Glover remixer skiva og bruker soloer Blackmore forkasta fordi han ikke var fornøyd med de - uten å informere Richie på forhånd. Blackmore var ikke mye happy med utgivelsen, gitt. Er vel fortsatt ikke på talefot med Glover...men remaster'n er knallbra da, originalmixen som den skal være, og ikke som den flate billige overkomprimerte mastringa som var på den første cd utgaven...

Våttevver, je har'n på vinnyl! :dancing:
Tenebres wrote:Smoothie er altså litt som sex.

User avatar

Vassago
Belieber
Belieber
Posts: 73
Joined: 01 Oct 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Vassago »

j****g kjipt når det blir lagt på ekstraspor etter siste sang på det originale albumet, slik som på f.eks. Camel - "Mirage" og Yes - "Close to the Edge" remasterane/nyutgjevingane.
This ain't no party
This ain't no disco
This ain't no fooling around.

User avatar

Lynchomaniac
Poser
Poser
Posts: 354
Joined: 23 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Lynchomaniac »

Affen wrote:
Steve-Peck wrote:
Affen wrote:På Machine Head har de en cd med skiva remix, og en cd med originalmix, men remastra. Remixen er en artig bonus å høre en gang, for å konstatere at "hei, her er jo soloen helt feil" etc.
Av respekt for Richie Blackmores integritet som musiker misliker jeg den remixen uten å ha hørt den engang.

Helt enig. Har spilt den en gang da jeg kjøpte den, men remixen blir nok aldri mer spilt. Hjelper ikke akkurat på at Glover remixer skiva og bruker soloer Blackmore forkasta fordi han ikke var fornøyd med de - uten å informere Richie på forhånd. Blackmore var ikke mye happy med utgivelsen, gitt. Er vel fortsatt ikke på talefot med Glover...men remaster'n er knallbra da, originalmixen som den skal være, og ikke som den flate billige overkomprimerte mastringa som var på den første cd utgaven...

Og han er enda mindre imponert over Rainbow-remastringene etter sigende - også der skal Glover har en finger med i spillet på det uoffisielle planet......

Det visstnok ikke Gillan som er Ritchie's erkefiende lengre.. :!:
Utsagn fra Brumunddal:Han: "Je må innrømme att je er litt på sjekker'n"
Hun: "Det kommer du ikke langt med her"
Han:"Je kjæm helt i fra Åsbygda je"!

Being a Klopp-timist YNWA <3

User avatar

Porcus
Belieber
Belieber
Posts: 141
Joined: 30 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Porcus »

BUMPus! I stedet for å starte ny tråd.

Affen wrote:

Når skal egentlig folk lære seg forskjell på reMASTRING og reMIXING? :?

Ain't ever gonna happen, og forskjellen er i praksis mindre enn man tror. Tvert imot tror jeg folk har altfor kategoriske ideer om hva det er de kjøper.

  • Mastering består ikke av å "ekstrahere master". I ordentlig gamle dager brukte man ordet "pre-mastering", som er siste steget før. EQ for LP (RIAA-korreksjon) og tape (Dolby B, typisk) skjer i mastringen. Og -- be afraid -- man kan også gjøre komprimering for "loudness war"-vennlige utgivelser her. Altså, den driten som ikke har dynamikk i det hele tatt (tenk Death Magnetic på CD vs Guitar Hero-versjonen, uten at det behøver å ha vært på dette stadiet det ble ødelagt). På den andre siden, så kan man jo håpe at en reutgivelse som gjøres lenge etter at produktet er dødt for radioformål, tas ut på et stadium før det er ødelagt. (Eller aller best, at det bare er radio edits som ødelegges ...)

  • Om det er merket "remaster", så betyr det ikke at de ikke også har remikset. Men folk tror at "remix" av ei rockeplate betyr at en eller annen dansegulv-DJ har klådd på låta, og minst låter som discoversjonen av Born To Raise Hell. Jeg gjetter at en del remiksing blir forbigått i stillhet.

Noen eksempler:

  • Ozzy-reutgivelsene i 2002. Noen var merket med "Remaster" og at de hadde reinnspilt rytmeseksjonen. Noen var det ikke:
    Merket: http://www.discogs.com/viewimages?release=949619
    Umerket: http://www.discogs.com/viewimages?release=556640
    http://www.discogs.com/viewimages?release=849606
    Remikset, men umerket: http://www.discogs.com/viewimages?release=1598240

  • Jeg har linket til http://web.archive.org/web/200601010928 ... 6/sv06.htm noen ganger, den gjennomgår forskjellige Black Sabbath-utgaver. Ifølge den siden, har tremoloen på gitaren i de første 22 sekundene av Iron Man, forsvunnet på Castle-reutgivelsene. I så fall har de gjort mer enn bare å ta ut en ny master av en stereotape.

  • De forskjellige utgavene av de to første Judas Priest-platene låter ganske forskjellig. Noen låter mer "syttitalls", andre låter merkbart tyngre. Dette kan man gjøre i en mastringprosess, hvis det bare er EQ.

  • Frank Zappa: "FZ approved master" i grønn jewel case på Rhino. Dette betyr ikke at det er remastret og at Frank godkjente det. Det betyr tvert imot at FZ har bestemt at når han er ferdig med å klå på opptakene og en master er sendt, så er det den som gjelder uten noe mer om og men.
    Hvilket bl.a. betød: uten sjanse til å rette opp feilene Frank hadde gjort. Det ble en del av dem, siden han jobbet under ganske sterkt press mens sykdommen var i ferd med å ta rotta på ham, og dessuten hadde begynt å få sliten hørsel (alt ifølge Mike Keneally).

«Det er trist, men sant, en jazzbande bestaaende av fire negre og ett menneske maatte altsaa til for aa skape den intense kaféstemning, som vi liker aa kalle 'europeisk'.»
– Dagbla', 1921

01d sk001 screamboard

User avatar

Porcus
Belieber
Belieber
Posts: 141
Joined: 30 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Porcus »

«Det er trist, men sant, en jazzbande bestaaende av fire negre og ett menneske maatte altsaa til for aa skape den intense kaféstemning, som vi liker aa kalle 'europeisk'.»
– Dagbla', 1921

01d sk001 screamboard

User avatar

Swordandstone
Belieber
Belieber
Posts: 13
Joined: 14 Feb 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Swordandstone »

For min del er det litt opp og ned. Noen låter bedre enn originalene, andre ikke. Et godt eksempel er KISS sin remaster av Hotter Than Hell. Originalen låt pappeske, mens den remaster'n låt noe mindre pappeske. Ofte er det jo med ekstramateriale på remasterne, det kan jo være kult. KISS er jo jæva gjerrige på ekstramateriale, så ikke noe særlig ekstra.


User avatar

Kjellvete
Rocker
Rocker
Posts: 533
Joined: 29 Aug 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Kjellvete »

Swordandstone wrote:

Ofte er det jo med ekstramateriale på remasterne, det kan jo være kult. .

Det kan være begge deler. Skal det være ekstramateriale så bør det være på en egen disk så det ikke roter til selve albumet.
Irriterer meg faktisk når jeg hører på en eller annen klassiker og så spretter det inn alternative og demoversjoner på slutten av plata. Fucker opp hele stemningen for min del


Locked Previous topicNext topic