Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

Celtic Frost - uttale?

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

?

K
150
79%
S
40
21%

Total votes: 190

Dirant
Poser
Poser
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Post by Dirant »

Affen wrote:Amerikansk engelsk klinger i mine ører mye bedre enn britisk engelsk, og derfor velger jeg å forholde meg til amerikanske uttaler.

Haha, du er ihvertfall konsekvent med å ha horribel smak på alle områder av livet.
Non-rising body from the grave showing new reality
What I am, what I want, I'm only after death

hateyou
Belieber
Belieber
Mood:
Been thanked: 0

Post by hateyou »

13 sider diskusjon om man uttaler Celtic Frost med K eller C 8O

Tomas
Poser
Poser
Mood:

Post by Tomas »

Dirant wrote:
Affen wrote:Amerikansk engelsk klinger i mine ører mye bedre enn britisk engelsk, og derfor velger jeg å forholde meg til amerikanske uttaler.
Haha, du er ihvertfall konsekvent med å ha horribel smak på alle områder av livet.
Mener du å si at damene som har fått bildet sitt postet i "fine damer"-tråden av Affen bør ta det som en blodig fornærmelse? Og hva med stakkars Patrick Swayze?
perl -e 'print $i=pack(c5,(41*2),sqrt(7056),(unpack(c,H)-2),oct(115),10);'
:boobs:

Dirant
Poser
Poser
Mood:

Post by Dirant »

Akula wrote:
Dirant wrote:
Mener du å si at damene som har fått bildet sitt postet i "fine damer"-tråden av Affen bør ta det som en blodig fornærmelse? Og hva med stakkars Patrick Swayze?

Ja, og Ja.

Kan forresten spesifisere litt, det er konsekvent horribelt utifra mine egne preferanser, det var ikke egentlig ment som en fornærmelse. Jeg er bare fascinert av hvordan han gang på gang mener det helt motsatte av meg uansett hva det er snakk om. Syns bare det er artig.

Terror_mit_uns
Poser
Poser
Mood:
Has thanked: 6 times
Afghanistan

Post by Terror_mit_uns »

affen du kan ikke bruke dette som et "hihi jeg hører bare på cold lake"-kort for nok av "tr00" og "0ldsch00l" folk sier også seltic
Image
Choke! choke! choke! the devil we evoke!

Hege
Poser
Poser
Mood:

Post by Hege »

Det er mest naturlig for meg å si "Seltic", men om det er en "amerikansk" uttale, tror jeg at jeg går over til "Keltic", gitt.
Britisk > amerikansk

Affen
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Affen »

Terror_mit_uns wrote:affen du kan ikke bruke dette som et "hihi jeg hører bare på cold lake"-kort for nok av "tr00" og "0ldsch00l" folk sier også seltic

Øh, so? Har jeg sagt noe sånt da!?
Image

Terror_mit_uns
Poser
Poser
Mood:
Has thanked: 6 times
Afghanistan

Post by Terror_mit_uns »

ah gammel vane
Image
Choke! choke! choke! the devil we evoke!

DOH
Poser
Poser
Mood:

Post by DOH »

M-77
Rocker
Rocker
Mood:

Post by M-77 »

Einar Lunde wrote:Hva som er "riktig" uttalelse i følge det engelske språg er uansett ikke relevant, og når det finnes to fasiter er jo det eneste som betyr noe hvordan bandet selv uttaler det, og de sier det med k. End of discussion.

Nå er jo bandet ikke akkurat konsekvent på det selv siden de brukte Seltic sånn ca. frem til "Cold Lake" perioden, får så å bytte til Keltic. De het altså Seltic da de spilte tøff musikk, for så å bli Keltic da de byttet kjønn.

Kunne de ikke bare kalt seg selv for Hellhammer, så hadde vi sluppet denne diskusjonen!

Aztro-Naut
Infant
Infant
Mood:

Post by Aztro-Naut »

den h*****e hammer'n var i tillegg mye kulere enn den frosne seltersen

samme diskusjonen kan en ha med tilfellet "Macedonia"
Bruce Dickinson uttaler det med s, og det syntes jeg høres helt fjernt ut

Joakim
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Joakim »

Aztro-Naut wrote:samme diskusjonen kan en ha med tilfellet "Macedonia"

Det er fordi Steve Harris sa han skulle gjøre det sånn.
"I loved you in Bloodsport"

Thunderbear
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Thunderbear »

Joakim wrote:
Aztro-Naut wrote:samme diskusjonen kan en ha med tilfellet "Macedonia"

Det er fordi Steve Harris sa han skulle gjøre det sånn.

Macedonia UTTALES Massedåoniah på engelsk.
Kan ha noe med det å gjøre.

Harvest
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Harvest »

Dirant wrote:

Britisk engelsk knuser amerikansk engelsk. Mye fetere å høre på engelskmenn enn amerikanere!
Image

Monkerunk
Spermatozoon
Mood:

Post by Monkerunk »

K(!!)ELTIC f*****g FROST
OLD, DRUNK AND WHITE!
Noreg for Nordmenn!

Dirant
Poser
Poser
Mood:

Post by Dirant »

Harvest wrote:
Dirant wrote:

Britisk engelsk knuser amerikansk engelsk. Mye fetere å høre på engelskmenn enn amerikanere!

Mange amerikanere (ordentlige amerikanere, ikke skuespilleramerikanere) er helt utrolig irriterende å høre på.

Conan

Post by Conan »

Stemte S jeg, utaler det med en S, sikkert feil men.

Gladøks
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Gladøks »

SISTE NYTT FRA LINGVISTIKKFRONTEN:

Jeg befinner meg for tida på en lingvistkonferanse/-feltarbeidworkshop på Färöyene, og på puben i går kveld dro jeg opp det evige temaet om "Keltik" vs. "Seltik", og her er resultatene jeg fikk:

- Den amerikanske lingvistprofessoren jeg innledningsvis spurte, sa at han selv, og alle de lingvistene han kjente, brukte uttalen "Keltik".

- En forsker fra Tromsö som tidligere har fulgt et kurs i valisisk i kjerneområdet for valisisktalende i Wales (det var i Bangor, hvis jeg ikke husker feil), sa at alle valisierne hun kjente til brukte formen "Keltik". Og valisierne burde väre keltere så gode som noen.

På den andre sida nevnte den ovenfornevnte amerikaneren at folk fra Boston gjennomförende referer til laget Boston Celtics som "Seltiks". Han nevnte videre at at det var lite sannsynlig at dette navnevalget var noe de hadde tatt fra ei ordbok, og at det antakeligvis var tradisjon blant innbyggerne i byen å bruke formen "seltik" generelt - og Bostons innbyggere består overveiende av innvandrere fra Irland, så da er det mulig at irene selv foretrekker formen "seltik".

Så så langt går dommen i favör for "keltik", men seltik-folka kan tröste seg med at de har Boston og muligens irene på si side.
Eläkööt supikoirat!

Runar
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Runar »

Men nevnte du at dette var snakk om et navn og ikke et folkslag? Er jo naturlig å bruke k om man snakker om keltisk kulturliv eller keltiske strender, men navn som Boston Celtics eller Celtic Frost blir noe annet.

Gladøks
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Gladøks »

Runar wrote:Men nevnte du at dette var snakk om et navn og ikke et folkslag? Er jo naturlig å bruke k om man snakker om keltisk kulturliv eller keltiske strender, men navn som Boston Celtics eller Celtic Frost blir noe annet.

Jeg nevnte bakrgunna for debatten, ja, og du har et veldig godt poeng der. Men når det gjelder bruken av uttalen for et enkelt navn, så blir det ofte opp til navnebärerne selv, og Tom G. Warror & Co. har vel brukt både "keltik" og "seltik" opp gjennom årene, så det er forsovet ikke så mye hjelp å få fra den kanten
Eläkööt supikoirat!

Locked Previous topicNext topic