Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

Fender eller Gibson?

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Fender eller Gibson?

Fender
20
28%
Gibson
52
72%
 
Total votes: 72
User avatar

Stressminister
Rocker
Rocker
Posts: 606
Joined: 28 Mar 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Stressminister »

Gibson gitarer, Fender basser.

User avatar

kattpiss
Beliebe
Beliebe
Posts: 9
Joined: 24 Jan 2008, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Korea North

Post by kattpiss »

Morior wrote:På min mener jeg å huske at årstallet står i neck-pocketen, altså der halsen skrus fast til kroppen.

Min er også en mexi-strat, så det skulle være samme greia på din. Eventuelt står det på kroppen, under pickguarden.
Så vil jeg kunne skru opp halsen uten å fucke noe opp, eller er det bare å skru den på plass igjen?

User avatar

kattpiss
Beliebe
Beliebe
Posts: 9
Joined: 24 Jan 2008, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Korea North

Post by kattpiss »

Borealis wrote:Har faktisk aldri tatt i en tele. Synes de er gudsjammerlig stygge, men jeg regner med at de er rimelig bra å spille på når så mange foretrekker dem. Noen kommentarer, annet enn at jeg sannsynligvis er litt åndssvak?
Enig, telen er langt ned på treet av flotte gitarer å se på, helt grei gitar å spille på da.

User avatar

Dundrix
Belieber
Belieber
Posts: 95
Joined: 05 Jan 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Dundrix »

Telecasteren er det ingenting galt med!

Det falt meg aldri inn at telen var min type gitar, helt til jeg fikk en i fanget. Nå har jeg min egen:

Image
Dirant wrote:Riffet i "Walk" dreier seg om alt.

User avatar

Vassago
Belieber
Belieber
Posts: 73
Joined: 01 Oct 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Vassago »

Spelar på ein Fender-kopi-bass sjølv, men syns iallefall at Gibson har finare utsjånad på bassane sine. Korleis dei er å spela på veit eg ikkje. Fender-kopien er iallefall ok.
This ain't no party
This ain't no disco
This ain't no fooling around.

User avatar

Morior
Spermatozoon
Posts: 0
Joined: 24 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Morior »

kattpiss wrote:
Morior wrote:På min mener jeg å huske at årstallet står i neck-pocketen, altså der halsen skrus fast til kroppen.

Min er også en mexi-strat, så det skulle være samme greia på din. Eventuelt står det på kroppen, under pickguarden.
Så vil jeg kunne skru opp halsen uten å fucke noe opp, eller er det bare å skru den på plass igjen?
Der sa du forsåvidt det samme i begge delsetningene, men ja, du vil kunne gjøre det uten å ødelegge noe, forutsatt at du skrur halsen tilbake på riktig måte. Skruene når du skal feste halsen igjen skal skruene under den mer hardthendte biten av skruprosessen helst skrus i kryss. Tenk på det som et slags kantete åttetall. Oppe høyre, nede venstre, nedre høyre, oppe venstre, oppe høyre, gjenta. Dette er i hvert fall det jeg har lært. Det skal gi en mindre påkjenning for halsen enn å skru til en og en skrue hardt.

User avatar

Dick Hardy
Poser
Poser
Posts: 251
Joined: 11 Dec 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 36

Post by Dick Hardy »

Gibson instrumenter. Fender amper.
Image

User avatar

kattpiss
Beliebe
Beliebe
Posts: 9
Joined: 24 Jan 2008, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Korea North

Post by kattpiss »

Morior wrote:
kattpiss wrote:
Morior wrote:På min mener jeg å huske at årstallet står i neck-pocketen, altså der halsen skrus fast til kroppen.

Min er også en mexi-strat, så det skulle være samme greia på din. Eventuelt står det på kroppen, under pickguarden.
Så vil jeg kunne skru opp halsen uten å fucke noe opp, eller er det bare å skru den på plass igjen?
Der sa du forsåvidt det samme i begge delsetningene, men ja, du vil kunne gjøre det uten å ødelegge noe, forutsatt at du skrur halsen tilbake på riktig måte. Skruene når du skal feste halsen igjen skal skruene under den mer hardthendte biten av skruprosessen helst skrus i kryss. Tenk på det som et slags kantete åttetall. Oppe høyre, nede venstre, nedre høyre, oppe venstre, oppe høyre, gjenta. Dette er i hvert fall det jeg har lært. Det skal gi en mindre påkjenning for halsen enn å skru til en og en skrue hardt.
Takker, men ikke diss skrivefeiler når du skriver feil selv i samme post.

User avatar

Morior
Spermatozoon
Posts: 0
Joined: 24 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Morior »

kattpiss wrote:
Morior wrote:
kattpiss wrote:
Morior wrote:På min mener jeg å huske at årstallet står i neck-pocketen, altså der halsen skrus fast til kroppen.

Min er også en mexi-strat, så det skulle være samme greia på din. Eventuelt står det på kroppen, under pickguarden.
Så vil jeg kunne skru opp halsen uten å fucke noe opp, eller er det bare å skru den på plass igjen?
Der sa du forsåvidt det samme i begge delsetningene, men ja, du vil kunne gjøre det uten å ødelegge noe, forutsatt at du skrur halsen tilbake på riktig måte. Skruene når du skal feste halsen igjen skal skruene under den mer hardthendte biten av skruprosessen helst skrus i kryss. Tenk på det som et slags kantete åttetall. Oppe høyre, nede venstre, nedre høyre, oppe venstre, oppe høyre, gjenta. Dette er i hvert fall det jeg har lært. Det skal gi en mindre påkjenning for halsen enn å skru til en og en skrue hardt.
Takker, men ikke diss skrivefeiler når du skriver feil selv i samme post.
Bah... Beklager. Er fyllesyk i dag, og følgelig i et litt merkelig humør.

User avatar

Borealis
B
B
Posts: 3
Joined: 05 Feb 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Borealis »

Dundrix wrote:Telecasteren er det ingenting galt med!
Hvordan er halsen? Kan det sammenlignes med noe, eller er det helt særegent?
BlueGrot wrote:Du er en p**k og må dø.

User avatar

Espen
Rocker
Rocker
Posts: 660
Joined: 13 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Espen »

Borealis wrote:
Dundrix wrote:Telecasteren er det ingenting galt med!
Hvordan er halsen? Kan det sammenlignes med noe, eller er det helt særegent?

Litt slimmere enn en strat, vil jeg si.
The lime of the ancient marinade.

User avatar

Borealis
B
B
Posts: 3
Joined: 05 Feb 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Borealis »

Espen wrote:
Borealis wrote:
Dundrix wrote:Telecasteren er det ingenting galt med!
Hvordan er halsen? Kan det sammenlignes med noe, eller er det helt særegent?

Litt slimmere enn en strat, vil jeg si.
Høres bra ut. Jeg liker slimme halser!
BlueGrot wrote:Du er en p**k og må dø.

User avatar

Navigator
Belieber
Belieber
Posts: 36
Joined: 01 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Navigator »

Runar wrote:
Navigator wrote:
phoncible wrote:blir som å sammenligne dag og natt

Fasit.
Humm, da hadde valget vært lett. Natt selvfølgelig, men hvem som er natt av disse to er sannelig ikke lett.

Foretrekker du natt, kjøper du Gibson.
-"Du er full Sir Winston, du er virkelig full."
-'Ja, Mrs. Braddock, jeg er full. Men du, Mrs. Braddock er stygg og virkelig fet. Men, i morgen tidlig er jeg, Winston Churchill, edru."

User avatar

Terrorsatan
Belieber
Belieber
Posts: 102
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Terrorsatan »

Synes Fender låter ufattelig tamt og tørt. Nei, Gibson er favoritten her i gården.

User avatar

ErikTiwaz
Infant
Infant
Posts: 2
Joined: 07 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by ErikTiwaz »

Når det kommer til bass er det egentlig ingen av de nevnte merkene som er noe spes. Eneste som er kjipern er at de fleste lydmenn bruker å mene at Fender bassene er det eneste som duger til studiobruk. Tror det egentlig henger mer på at de ikke er vant til "spillende" bass, og dermed har problemer med å dra det riktig frem i lydbildet.
En annen ting er kanskje at meningen min angående disse bassene (jepp har prøvd begge merker, funka dårlig i forhold til min smak), er noe farget av at de fleste som mener at Fender er det feteste, også mener at bass er kun et nødvendig onde og at deres definisjon av tøff bassing er på Bare Egil Band-nivået....
Skjønn det den som vil, jeg melder meg ut og blir ERB'er fra juni av istedet ;)

User avatar

Topic author
Affen
Rocker
Rocker
Posts: 1328
Joined: 22 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Affen »

Ikke helt enig med deg, ErikTiwas, har sjølt spilt Fender i drøyt 10 år, og du kan få vanvittig feit lyd med den som er alt annet enn anonym. Dessuten er det greit nok med "spillende bass" som du sier, men det er tross alt i fingra det skal ligge. Ingen problem å få like feit lyd i en passiv Fender Presicion som i en fancy moderne bass med aktiv elektronikk. Samme lyd blir det jo aldri, men mitt sound med Fender'n har ihvertfall ikke vært anonymt :)
Image

User avatar

ErikTiwaz
Infant
Infant
Posts: 2
Joined: 07 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by ErikTiwaz »

Joda, selvfølgelig er det fingrene det ligger i først og fremst.
Fender J & P har et enkelt design treverkmessig, enkle pickups og en enkel konstruksjon som fungerer greit. Disse bassene har i høy grad satt standarden når det kommer til de fleste aspekter ved bass. For min del synes jeg at de ikke er noe spesielt gode å spille på, vel, de er bedre å spille på enn samtlige Gibson basser jeg har prøvd som etter min smak har altfor tjukk og rund hals.

User avatar

Topic author
Affen
Rocker
Rocker
Posts: 1328
Joined: 22 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Affen »

ErikTiwaz wrote:Joda, selvfølgelig er det fingrene det ligger i først og fremst.
Fender J & P har et enkelt design treverkmessig, enkle pickups og en enkel konstruksjon som fungerer greit. Disse bassene har i høy grad satt standarden når det kommer til de fleste aspekter ved bass. For min del synes jeg at de ikke er noe spesielt gode å spille på, vel, de er bedre å spille på enn samtlige Gibson basser jeg har prøvd som etter min smak har altfor tjukk og rund hals.

Ja Fender-bassene er j****g gode å spille på...og ang elektronikk, kan du jo sette like aktiv elektronikk i en Fender som i en Warwick eller hva som helst annet. Trevor Bolder spiller på en 1974 Fender Precision og en
D'Alegria Defender TB (Trevor Bolder signaturmodell). På begge sitter det flg pick-ups: 2 EMG-HZ P-type (neck) and J-type (bridge) pickups. I tillegg står det dette om elektronikk: Active ToneChaser TC-3B Preamp, 9V supply, High headroom/low impedance output can feed line level inputs. Bass and Treble controls with pickups blender and volume (with a "push/pull" switch for selection between passive and active modes). Quick-release battery box. Så om du liker spillbarheten på Fender, er det ingen problem å skifte ut elektronikken og dermed få den lyden du er ute etter...
Image

User avatar

dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

Finnes ikke noe som er så fett som en gammel fenderbass kjørt gjennom en skikkelig vintage røramp! Jamfør 70-talls rock. Vrenger liiiiitegrann, og det er så utrolig deilig!


Torstein
Bel
Bel
Posts: 5
Joined: 25 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Torstein »

Latterlige pollprosenter. Skjerp dere folkens.

Locked Previous topicNext topic