Welcome to Rock Forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

Hvordan får du greie på hvilke konserter som arrangeres?

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Hva er din primære kilde til konsertinfo?

Plakater
2
4%
Flyers
0
No votes
Internett (musikknettsteder, forum etc.)
45
87%
Musikkblader
1
2%
Dagsaviser/gratisaviser
2
4%
E-mail (mailinglister o.l.)
0
No votes
Jungeltelegrafen
2
4%

Total votes: 52

Hege
Poser
Poser
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Hege »

Mest internett (Skrim eller andre forum), men også plakater eller aviser.

carburetor
Poser
Poser
Mood:

Post by carburetor »

internett, flyers og musikkblader er hovedkilden. er ikke noe problemm å finne ut hva som tiil en hver tid skjer i oslo og omegn.

Stian
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Stian »

Egentlig et ganske opplagt resultat, min kjære Potter. Ganske naturlig at de som vanker på et internettforum med konsertannonser leser konsertannonser på internett.

Draco Valiant
B
B
Mood:

Post by Draco Valiant »

Stort sett finner jeg bare ut at det har vært konserter.. Men de jeg får vite om i tide, får jeg gjennom bekjente eller her.
jeg forbasker deg til helsike

https://www.facebook.com/AlgulSiento

Topic author
Sigurd
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Sigurd »

Stian wrote:Egentlig et ganske opplagt resultat, min kjære Potter. Ganske naturlig at de som vanker på et internettforum med konsertannonser leser konsertannonser på internett.

Jepps, absolutt. Nå gidder jeg ikke sende ut brev til folk som ikke er på nett med pollspørsmålet, da. Kunne muligens formulert spørsmålet litt annerledes, evt. mer i retning av hva som er nyttig PR e.l.

Stian
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Stian »

Sett inn spørsmålet som en annonse i VG og Dagbla.

steinman
Poser
Poser
Mood:

Post by steinman »

Gladøks wrote:når jeg selv dreiv og arrangerte metalkvelder på Blindern, så syns jeg at jeg merka stor forskjell på oppmøte ut fra hvor god promotion vi hadde hatt i form av plakater og flyers i forveien.

Det er jo helt naturlig, selv om utrolig mange konsertarrangører tydeligvis ikke forstår det.

Stian wrote:Egentlig et ganske opplagt resultat, min kjære Potter. Ganske naturlig at de som vanker på et internettforum med konsertannonser leser konsertannonser på internett.

Selvfølgelig, og derfor bør absolutt ingen som arrangerer konserter ta denne "undersøkelsen" alvorlig, og dermed tro at du når alle gjennom disse kanalene.

Som jeg sa i Elm Street-tråden er det mengder med mennesker der ute som ikke er nettslaver, eller som er stamgjester på stedene konserter arrangeres. Som konsertarrangør må du nå ut til det mer tilfeldige publikummet. De som ikke går på byen fast, eller sjekker ut all verdens bandsider på nettet, er også et potensielt publikum.

Det kan ikke være sånn at publikum aktivt må oppsøke innformasjon om hva som skjer. Informasjonen må oppsøke publikum, så enkelt er det. Dette oppnås ikke ved å annonsere kun gjennom "lukkete" miljøer som Scream-forumet, selv om man selvfølgelig også når ut til mange her.
The beating of my heart is a drum and it's lost
And it's looking for a rhythm like you
You can take the darkness from the pit of the night
And turn it into a beacon burning endlessly

http://www.rockandrolldreams.com
http://www.facebook.com/rockandrolldreams

Affen
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Affen »

Er vel Scream som skaffer meg mest info om konserter. Både bladet og forumet. Og selvfølgelig jungeltelegrafen...
Image

Topic author
Sigurd
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Sigurd »

steinman har mange gode poenger, og selvfølgelig kan man ikke basere seg på en "spørreundersøkelse" på internett når man arrangerer konserter. Hovedproblemet er også som du sier å nå ut til "deltidsfansen", som gjerne kan stille på en konsert i ny og ne, men som ikke traver rundt på byen hver helg og/eller er aktive internettbrukere. Tror nok det er mange som kun dukker opp på "store" konserter også, som ikke vil komme på mindre konserter omtrent samme hva man gjør i reklamesammenheng. I tillegg er det luksusproblemet med mange konserter på mer eller mindre samme tidspunkt.

Hva vil i såfall være en fornuftig løsning? Booke færre band? Kun booke "store" band? Bruke mer penger, tid og krefter på å reklamere?

Rector
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Rector »

Går nok glipp av det meste. Når man ikke bor i verdens navle så skal det litt str til på band før man orker å reise. Så de mest obligatoriske får jeg turnélister fra via Internet, ellers er det vel tilfeldige tips og TV/avis/nettavis som det går i.

Stian
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Stian »

Selv setter jeg pris på happenings. Noe a la første Tankard. Litt lokal, litt halvstort, litt stort og masse folk. Men det ca alle lider av, være seg djer, konserter, trendy sjangere eller andre konsept, er at man tar av så j****g, og tømmer markedet umiddelbart. SoH på gamlemåten, for eksempel seks ganger i året, ville vært topp for meg. Alskens rask hver fjortende dag er IKKE det. Let the Streets Burn en gang i måneden er snacks. Hver fjortende dag og oftere funker ikke. Et retro thrashband i ny og ne er kult. Seksten demoband i måneden med ræva øvingsopptak er ikke det. Sweden Rock, Inferno og HitS er passe med festivaler for meg. At alle som kjenner noen som har skjenkebevilling arrangerer festivaler hundre ganger i året hvorav tjue i samme måneden er for meg uinteressant. Jeg liker ting litt eksklusivt og veldig gjennomført.

Lynchomaniac
Poser
Poser
Mood:

Post by Lynchomaniac »

En let miks av alle kategorier sett bort i fra flyers - men primærkildene må sies å være internett og jungeltelegrafen :!:
Utsagn fra Brumunddal:Han: "Je må innrømme att je er litt på sjekker'n"
Hun: "Det kommer du ikke langt med her"
Han:"Je kjæm helt i fra Åsbygda je"!

Being a Klopp-timist YNWA <3

Stressminister
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Stressminister »

Av folk, mye på nett(scream-heavymetal-eternal-terror osv) plakater og flyers på by'n, og i musikk sjapper(neseblod osv)

steinman
Poser
Poser
Mood:

Post by steinman »

Sigurd wrote:Hva vil i såfall være en fornuftig løsning? Booke færre band? Kun booke "store" band? Bruke mer penger, tid og krefter på å reklamere?

Det er klart det til tider skjer alt for mye i en "liten" by som Oslo, og sånn sett er det nok gjerne en ide å være mer kritisk til hva som bookes inn. Et annet viktig element − som flere konsertarrangører nok bør tenke over − er at det at den aktuelle arrangører digger et band ikke automatisk kan regnes om til stinn brakke, slik en del ser ut til å tro. Ragnarock er et svært godt eksempel på akkurat det, men det samme gjelder naturlig nok også for pubkonserter.

"Store" band er det helt opplagt enklere å selge, men om kun disse banda skulle bookes blir det naturlig nok et kjedelig konserttilbud. Derfor er det mer et spørsmål om å bruke tid, og også litt penger, på promotering. Den innsatsen som legges i promotering betaler seg kjapt om resultatet er for eksempel en dobling av publikum.

Hva som så er den beste måten å promotere en konsert på vil nok variere fra arrangement til arrangement, og jo mer mainstream et band er jo mer mainstream må annonseringa være. Er det derimot et undergrunnsband som skal selges, så må du "infiltrere" miljøet mer. Det har sånn sett neppe noen særlig hensikt å annonsere Lydia Laska i VG, men skal du derimot kjøre en konsert med Stage Dolls må du gjerne ty til dagspressa og de mer kommersielle kanalene.

Nettopp Stage Dolls er et godt eksempel her. Da de hadde sitt "comeback" i 2003 spilte de for et nesten utsolgt Rockefeller i mars, og i mai spilte de for omkring 20 betalende på Youngstorget. Det er klart Rockefeller-konserten delvis hadde metta markedet, men det er mer som spiller inn her.

Rockefeller-konserten var selvfølgelig annonsert gjennom de vanlige Rockefeller-annonsene i dagspressa, mens arrangørene av Youngstorget-konserten tydeligvis mente konserten skulle selge seg selv. Det var ingen annonsering, og først et par dager før konserten hang arrangørene opp et par plakater rundt Youngstorget. Spesielt interesserte, som undertegnede, visste selvfølgelig om konserten i god tid, men folk flest ante ikke noe om arrangementet. Resultatet var altså omkring 20 betalende.

Dette bare understreker hvor viktig promotering er, og at man ikke kan basere seg på at fansen alltid vil finne ut om konserten. Spesielt gjelder selvfølgelig dette med et band som har så overfladiske fans som Stage Dolls, men i større eller mindre grad vil det gjelde de fleste band.
The beating of my heart is a drum and it's lost
And it's looking for a rhythm like you
You can take the darkness from the pit of the night
And turn it into a beacon burning endlessly

http://www.rockandrolldreams.com
http://www.facebook.com/rockandrolldreams

Helgrith
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Helgrith »

...
Image
10:24

Bob
Bel
Bel
Mood:

Post by Bob »

Skrappar wrote:
Stian wrote:
Sigurd wrote:Hva er bra, hva er dårlig?

Bra: helgedager, flyere, internett. Uslåelig kombo. Aviser er rimelig jalla med mindre du skal promotere Kirsti Sparboe eller Dire Straits.

Dårlig: Ukedager, FOR MANGE KONSERTER, puddelrock, plastglass.

Husker jeg pleide å le av de såkalte helgealkisene! Haha, sa jeg på en stakkato, særs spydig måte, f**n så stusselig det må være å kun drikke i helgene. Arbeidsfolk, for noen suckas. Klart best å drikke på ukedager, vett. Vakke tvil om det, veit du. Alle mongoene som drev og skapte seg slik i helgene, 'a gett, når ALLE var ute, fy f**n. Hauh! Nå er jeg der selv. Now the youngans are callin' us bustas.
Triste saker.

lite som slår en god midtvekesfyll.
JØRGEN! YOU'RE RUNNING THE WRONG DIRECTION!!
Hege wrote:Nye utgivelser pleier å være kjipt.

Aztro-Naut
Infant
Infant
Mood:

Post by Aztro-Naut »

beste løsninga er å annonsere på melkekartongen + i donald.
alle hardbarka metallhuer drikker melk og leser donald på dass..

Kill.Fuck.Die.
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Kill.Fuck.Die. »

Nettet funker i alle fall best om du vet at du vil finne på noe den dagen. Da nytter det ikke å gå ut og lete etter kule flyere. Det blir veldig tilfeldig hva jeg legger merke til av den slags. Passer nok best for aktive utelivsfolk som får med seg det som skjer fordi de sitter på pub hele kvelden. Men på den annen side, hvis jeg ser en flyer eller plakat for et fett band, så setter jeg av en dato hvis det passer.

Sjekker Scream for metall & sosialt og Underskog for andre ting hvis jeg har en ledig dag.
Ser fort gjennom konsertannonser i Dagbladet også hvis jeg sitter med det i fanget.
Image

Doomination
Poser
Poser
Mood:

Post by Doomination »

Dette forumet, samt favorittbandenes hjemmesider og festivalhjemmesider. Aldri gått glipp av et band jeg liker fordi jeg ikke fikk med meg at de spilte. Har til og med sett et par band jeg ikke bryr meg nevneverdig om på Maiden og SoH, så her har man gjort en brukbar jobb med konsertannonsering, syns jeg!

Fikk riktignok ikke med meg akkurat hvilken dag Ace Frehley spilte her, og ble litt snurt da det gikk opp for meg at jeg kunne ha dratt om jeg visste at det var den dagen. Var vel ikke all verdens med promotering rundt den konserten heller, mener jeg å huske.
ROCK!

Kill.Fuck.Die.
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Kill.Fuck.Die. »

Sigurd wrote:Kan også vri litt på problemstillingen: Hva synes du konsertarrangører bør gjøre mer av i PR-sammenheng? Hva er bra, hva er dårlig?

Bruk nettet til å legge ut link til hjemmesiden til bandene, slik at man vet hva man går til. Det har du vel pleid å gjort uansett, men det er veldig viktig. Noen vet jo hvordan bandet låter, men om de vil spre ryktet til vennene sine er det utmerket med link til "nett-flyer" m. MP3.

I hele tatt, en grei nettside med all relevant info som er lett å spre videre er helmaks.
Image

Locked Previous topicNext topic