Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - fĂžr var det Scream Magazine

Login Register

Hvordan fÄr du greie pÄ hvilke konserter som arrangeres?

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Hva er din primĂŠre kilde til konsertinfo?

Plakater
2
4%
Flyers
0
No votes
Internett (musikknettsteder, forum etc.)
45
87%
Musikkblader
1
2%
Dagsaviser/gratisaviser
2
4%
E-mail (mailinglister o.l.)
0
No votes
Jungeltelegrafen
2
4%

Total votes: 52

Hege
Poser
Poser
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Hege »

Mest internett (Skrim eller andre forum), men ogsÄ plakater eller aviser.

carburetor
Poser
Poser
Mood:

Post by carburetor »

internett, flyers og musikkblader er hovedkilden. er ikke noe problemm Ă„ finne ut hva som tiil en hver tid skjer i oslo og omegn.

Stian
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Stian »

Egentlig et ganske opplagt resultat, min kjÊre Potter. Ganske naturlig at de som vanker pÄ et internettforum med konsertannonser leser konsertannonser pÄ internett.

Draco Valiant
B
B
Mood:

Post by Draco Valiant »

Stort sett finner jeg bare ut at det har vÊrt konserter.. Men de jeg fÄr vite om i tide, fÄr jeg gjennom bekjente eller her.
jeg forbasker deg til helsike

https://www.facebook.com/AlgulSiento

Topic author
Sigurd
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Sigurd »

Stian wrote:Egentlig et ganske opplagt resultat, min kjÊre Potter. Ganske naturlig at de som vanker pÄ et internettforum med konsertannonser leser konsertannonser pÄ internett.

Jepps, absolutt. NÄ gidder jeg ikke sende ut brev til folk som ikke er pÄ nett med pollspÞrsmÄlet, da. Kunne muligens formulert spÞrsmÄlet litt annerledes, evt. mer i retning av hva som er nyttig PR e.l.

Stian
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Stian »

Sett inn spÞrsmÄlet som en annonse i VG og Dagbla.

steinman
Poser
Poser
Mood:

Post by steinman »

GladÞks wrote:nÄr jeg selv dreiv og arrangerte metalkvelder pÄ Blindern, sÄ syns jeg at jeg merka stor forskjell pÄ oppmÞte ut fra hvor god promotion vi hadde hatt i form av plakater og flyers i forveien.

Det er jo helt naturlig, selv om utrolig mange konsertarrangÞrer tydeligvis ikke forstÄr det.

Stian wrote:Egentlig et ganske opplagt resultat, min kjÊre Potter. Ganske naturlig at de som vanker pÄ et internettforum med konsertannonser leser konsertannonser pÄ internett.

SelvfÞlgelig, og derfor bÞr absolutt ingen som arrangerer konserter ta denne "undersÞkelsen" alvorlig, og dermed tro at du nÄr alle gjennom disse kanalene.

Som jeg sa i Elm Street-trÄden er det mengder med mennesker der ute som ikke er nettslaver, eller som er stamgjester pÄ stedene konserter arrangeres. Som konsertarrangÞr mÄ du nÄ ut til det mer tilfeldige publikummet. De som ikke gÄr pÄ byen fast, eller sjekker ut all verdens bandsider pÄ nettet, er ogsÄ et potensielt publikum.

Det kan ikke vÊre sÄnn at publikum aktivt mÄ oppsÞke innformasjon om hva som skjer. Informasjonen mÄ oppsÞke publikum, sÄ enkelt er det. Dette oppnÄs ikke ved Ä annonsere kun gjennom "lukkete" miljÞer som Scream-forumet, selv om man selvfÞlgelig ogsÄ nÄr ut til mange her.
The beating of my heart is a drum and it's lost
And it's looking for a rhythm like you
You can take the darkness from the pit of the night
And turn it into a beacon burning endlessly

http://www.rockandrolldreams.com
http://www.facebook.com/rockandrolldreams

Affen
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Affen »

Er vel Scream som skaffer meg mest info om konserter. BĂ„de bladet og forumet. Og selvfĂžlgelig jungeltelegrafen...
Image

Topic author
Sigurd
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Sigurd »

steinman har mange gode poenger, og selvfÞlgelig kan man ikke basere seg pÄ en "spÞrreundersÞkelse" pÄ internett nÄr man arrangerer konserter. Hovedproblemet er ogsÄ som du sier Ä nÄ ut til "deltidsfansen", som gjerne kan stille pÄ en konsert i ny og ne, men som ikke traver rundt pÄ byen hver helg og/eller er aktive internettbrukere. Tror nok det er mange som kun dukker opp pÄ "store" konserter ogsÄ, som ikke vil komme pÄ mindre konserter omtrent samme hva man gjÞr i reklamesammenheng. I tillegg er det luksusproblemet med mange konserter pÄ mer eller mindre samme tidspunkt.

Hva vil i sÄfall vÊre en fornuftig lÞsning? Booke fÊrre band? Kun booke "store" band? Bruke mer penger, tid og krefter pÄ Ä reklamere?

Rector
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Rector »

GÄr nok glipp av det meste. NÄr man ikke bor i verdens navle sÄ skal det litt str til pÄ band fÞr man orker Ä reise. SÄ de mest obligatoriske fÄr jeg turnélister fra via Internet, ellers er det vel tilfeldige tips og TV/avis/nettavis som det gÄr i.

Stian
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Stian »

Selv setter jeg pris pÄ happenings. Noe a la fÞrste Tankard. Litt lokal, litt halvstort, litt stort og masse folk. Men det ca alle lider av, vÊre seg djer, konserter, trendy sjangere eller andre konsept, er at man tar av sÄ j****g, og tÞmmer markedet umiddelbart. SoH pÄ gamlemÄten, for eksempel seks ganger i Äret, ville vÊrt topp for meg. Alskens rask hver fjortende dag er IKKE det. Let the Streets Burn en gang i mÄneden er snacks. Hver fjortende dag og oftere funker ikke. Et retro thrashband i ny og ne er kult. Seksten demoband i mÄneden med rÊva Þvingsopptak er ikke det. Sweden Rock, Inferno og HitS er passe med festivaler for meg. At alle som kjenner noen som har skjenkebevilling arrangerer festivaler hundre ganger i Äret hvorav tjue i samme mÄneden er for meg uinteressant. Jeg liker ting litt eksklusivt og veldig gjennomfÞrt.

Lynchomaniac
Poser
Poser
Mood:

Post by Lynchomaniac »

En let miks av alle kategorier sett bort i fra flyers - men primÊrkildene mÄ sies Ä vÊre internett og jungeltelegrafen :!:
Utsagn fra Brumunddal:Han: "Je mÄ innrÞmme att je er litt pÄ sjekker'n"
Hun: "Det kommer du ikke langt med her"
Han:"Je kjém helt i fra Åsbygda je"!

Being a Klopp-timist YNWA <3

Stressminister
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Stressminister »

Av folk, mye pÄ nett(scream-heavymetal-eternal-terror osv) plakater og flyers pÄ by'n, og i musikk sjapper(neseblod osv)

steinman
Poser
Poser
Mood:

Post by steinman »

Sigurd wrote:Hva vil i sÄfall vÊre en fornuftig lÞsning? Booke fÊrre band? Kun booke "store" band? Bruke mer penger, tid og krefter pÄ Ä reklamere?

Det er klart det til tider skjer alt for mye i en "liten" by som Oslo, og sĂ„nn sett er det nok gjerne en ide Ă„ vĂŠre mer kritisk til hva som bookes inn. Et annet viktig element − som flere konsertarrangĂžrer nok bĂžr tenke over − er at det at den aktuelle arrangĂžrer digger et band ikke automatisk kan regnes om til stinn brakke, slik en del ser ut til Ă„ tro. Ragnarock er et svĂŠrt godt eksempel pĂ„ akkurat det, men det samme gjelder naturlig nok ogsĂ„ for pubkonserter.

"Store" band er det helt opplagt enklere Ä selge, men om kun disse banda skulle bookes blir det naturlig nok et kjedelig konserttilbud. Derfor er det mer et spÞrsmÄl om Ä bruke tid, og ogsÄ litt penger, pÄ promotering. Den innsatsen som legges i promotering betaler seg kjapt om resultatet er for eksempel en dobling av publikum.

Hva som sÄ er den beste mÄten Ä promotere en konsert pÄ vil nok variere fra arrangement til arrangement, og jo mer mainstream et band er jo mer mainstream mÄ annonseringa vÊre. Er det derimot et undergrunnsband som skal selges, sÄ mÄ du "infiltrere" miljÞet mer. Det har sÄnn sett neppe noen sÊrlig hensikt Ä annonsere Lydia Laska i VG, men skal du derimot kjÞre en konsert med Stage Dolls mÄ du gjerne ty til dagspressa og de mer kommersielle kanalene.

Nettopp Stage Dolls er et godt eksempel her. Da de hadde sitt "comeback" i 2003 spilte de for et nesten utsolgt Rockefeller i mars, og i mai spilte de for omkring 20 betalende pÄ Youngstorget. Det er klart Rockefeller-konserten delvis hadde metta markedet, men det er mer som spiller inn her.

Rockefeller-konserten var selvfÞlgelig annonsert gjennom de vanlige Rockefeller-annonsene i dagspressa, mens arrangÞrene av Youngstorget-konserten tydeligvis mente konserten skulle selge seg selv. Det var ingen annonsering, og fÞrst et par dager fÞr konserten hang arrangÞrene opp et par plakater rundt Youngstorget. Spesielt interesserte, som undertegnede, visste selvfÞlgelig om konserten i god tid, men folk flest ante ikke noe om arrangementet. Resultatet var altsÄ omkring 20 betalende.

Dette bare understreker hvor viktig promotering er, og at man ikke kan basere seg pÄ at fansen alltid vil finne ut om konserten. Spesielt gjelder selvfÞlgelig dette med et band som har sÄ overfladiske fans som Stage Dolls, men i stÞrre eller mindre grad vil det gjelde de fleste band.
The beating of my heart is a drum and it's lost
And it's looking for a rhythm like you
You can take the darkness from the pit of the night
And turn it into a beacon burning endlessly

http://www.rockandrolldreams.com
http://www.facebook.com/rockandrolldreams

Helgrith
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Helgrith »

...
Image
10:24

Bob
Bel
Bel
Mood:

Post by Bob »

Skrappar wrote:
Stian wrote:
Sigurd wrote:Hva er bra, hva er dÄrlig?

Bra: helgedager, flyere, internett. UslÄelig kombo. Aviser er rimelig jalla med mindre du skal promotere Kirsti Sparboe eller Dire Straits.

DĂ„rlig: Ukedager, FOR MANGE KONSERTER, puddelrock, plastglass.

Husker jeg pleide Ä le av de sÄkalte helgealkisene! Haha, sa jeg pÄ en stakkato, sÊrs spydig mÄte, f**n sÄ stusselig det mÄ vÊre Ä kun drikke i helgene. Arbeidsfolk, for noen suckas. Klart best Ä drikke pÄ ukedager, vett. Vakke tvil om det, veit du. Alle mongoene som drev og skapte seg slik i helgene, 'a gett, nÄr ALLE var ute, fy f**n. Hauh! NÄ er jeg der selv. Now the youngans are callin' us bustas.
Triste saker.

lite som slÄr en god midtvekesfyll.
JØRGEN! YOU'RE RUNNING THE WRONG DIRECTION!!
Hege wrote:Nye utgivelser pleier Ă„ vĂŠre kjipt.

Aztro-Naut
Infant
Infant
Mood:

Post by Aztro-Naut »

beste lÞsninga er Ä annonsere pÄ melkekartongen + i donald.
alle hardbarka metallhuer drikker melk og leser donald pÄ dass..

Kill.Fuck.Die.
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Kill.Fuck.Die. »

Nettet funker i alle fall best om du vet at du vil finne pÄ noe den dagen. Da nytter det ikke Ä gÄ ut og lete etter kule flyere. Det blir veldig tilfeldig hva jeg legger merke til av den slags. Passer nok best for aktive utelivsfolk som fÄr med seg det som skjer fordi de sitter pÄ pub hele kvelden. Men pÄ den annen side, hvis jeg ser en flyer eller plakat for et fett band, sÄ setter jeg av en dato hvis det passer.

Sjekker Scream for metall & sosialt og Underskog for andre ting hvis jeg har en ledig dag.
Ser fort gjennom konsertannonser i Dagbladet ogsÄ hvis jeg sitter med det i fanget.
Image

Doomination
Poser
Poser
Mood:

Post by Doomination »

Dette forumet, samt favorittbandenes hjemmesider og festivalhjemmesider. Aldri gÄtt glipp av et band jeg liker fordi jeg ikke fikk med meg at de spilte. Har til og med sett et par band jeg ikke bryr meg nevneverdig om pÄ Maiden og SoH, sÄ her har man gjort en brukbar jobb med konsertannonsering, syns jeg!

Fikk riktignok ikke med meg akkurat hvilken dag Ace Frehley spilte her, og ble litt snurt da det gikk opp for meg at jeg kunne ha dratt om jeg visste at det var den dagen. Var vel ikke all verdens med promotering rundt den konserten heller, mener jeg Ă„ huske.
ROCK!

Kill.Fuck.Die.
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Kill.Fuck.Die. »

Sigurd wrote:Kan ogsÄ vri litt pÄ problemstillingen: Hva synes du konsertarrangÞrer bÞr gjÞre mer av i PR-sammenheng? Hva er bra, hva er dÄrlig?

Bruk nettet til Ä legge ut link til hjemmesiden til bandene, slik at man vet hva man gÄr til. Det har du vel pleid Ä gjort uansett, men det er veldig viktig. Noen vet jo hvordan bandet lÄter, men om de vil spre ryktet til vennene sine er det utmerket med link til "nett-flyer" m. MP3.

I hele tatt, en grei nettside med all relevant info som er lett Ă„ spre videre er helmaks.
Image

Locked Previous topicNext topic