Welcome to Rock Forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

Pene instrumenter

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Lich_King
Belieber
Belieber
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Lich_King »

kjött wrote:fordi?

fordi vel
Image

Topic author
Affen
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Affen »

Dundrix wrote:4-strengersbasser ble brukt av våre forfedre mens 11- og 12-strengere egentlig ikke fins og er noe forpult MONGO greier!

Personlig trives jeg med en ekstra H-streng, men som Gene Simmons uttalte en gang; er du ikke istand til å spille det du skal og utfolde deg på 4 strenger, er du ikke god nok. Og se på karer som Billy Sheehan og Geddy Lee, de har spilt på 4-strengere hele karrieren. Basser med en halv million strenger er strengt tatt helt unødvendig fancy leketøy...
Image

DevilCat
Spermatozoon
Mood:

Post by DevilCat »

Affen wrote:Basser med en halv million strenger er strengt tatt helt unødvendig fancy leketøy...

Jøss, nå ble jeg litt overraska. Har alltid trodd du var en sånn "kvantitet foran kvalitet"-type! :P
John Tucker wrote:I have always had a soft spot for Iron Maiden. Like many fans, I thought they lost the plot somewhere along the way, altough that all changed again with the release of Virtual XI..

HeimBrent
Belieber
Belieber
Mood:

Post by HeimBrent »

Hahahaha. Cut that poor bastard some slack da. Får være måte på. :lol:

Steve Peck
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Steve Peck »

kjött wrote:fordi?
Tror kanskje det var en liten parallell til Heges utsagn som nå utgjør Bajsburks signatur...
Tenebres wrote:Smoothie er altså litt som sex.

snokslam
Poser
Poser
Mood:

Post by snokslam »

haha, men daså. konge.

greier ikke å se på flere strenger som unødvendig leketøy. "nei d trenger ikke de tonene i munnspillet ditt"
Digitus Impudicus!

Dundrix
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Dundrix »

En parallell til et utsagn - ja, men det er fremdeles grisemongo.
Dirant wrote:Riffet i "Walk" dreier seg om alt.

Topic author
Affen
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Affen »

DevilCat wrote:
Affen wrote:Basser med en halv million strenger er strengt tatt helt unødvendig fancy leketøy...

Jøss, nå ble jeg litt overraska. Har alltid trodd du var en sånn "kvantitet foran kvalitet"-type! :P

Pffft. Har en 6-strenger ja, og det er fett leketøy, men TRENGER jeg det? Næh. Gøy? Joda. Kjekt og ha og iblant. Men kan ikke fatte poenget med så jævli mange fler strenger på en bass...men nå er jeg en rockebassist med fokus på groove og driv, og bruker ikke instrumentet som et soloprosjekt eller one-man-band...
Image

Anders S
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Anders S »

Uten at jeg spiller bass eller har peiling, vil jeg si at en ekstra H-streng gjør seg utrolig godt uansett hva Gene Simmone måtte mene.
慨世憂国

Topic author
Affen
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Affen »

Anders S wrote:Uten at jeg spiller bass eller har peiling, vil jeg si at en ekstra H-streng gjør seg utrolig godt uansett hva Gene Simmone måtte mene.

Joda, som sagt har jeg og blitt utrolig glad i h-strengen...
Image

Bija
Poser
Poser
Mood:
Been thanked: 2 times

Post by Bija »

Folk som i det hele tatt bringer opp navnet Gene Simmons i en bassdiskusjon burde settes i gapestokken. Forøvrig er Dundrix litt homo. :lolmen:

Steve Peck
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Steve Peck »

Dundrix wrote:men det er fremdeles grisemongo.
Synes igrunn det er greit å tilpasse instrumenter til det du skal bruke dem til jeg. Det finnes ting man ikke kan spille på en firestrengsbass.
Tenebres wrote:Smoothie er altså litt som sex.

Dime-inished
B
B
Mood:

Post by Dime-inished »

Steve Peck wrote:
Dundrix wrote:men det er fremdeles grisemongo.
Synes igrunn det er greit å tilpasse instrumenter til det du skal bruke dem til jeg. Det finnes ting man ikke kan spille på en firestrengsbass.

http://www.youtube.com/watch?v=aY4Ra2KOyas
Camel - ...what?

Buttmunch
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Buttmunch »

FY! f**n! så mye harry og støgt ha ha ha.. værste tråden jeg har rotet meg bort i

ErikTiwaz
Infant
Infant
Mood:

Post by ErikTiwaz »

Dundrix wrote:4-strengersbasser ble brukt av våre forfedre mens 11- og 12-strengere egentlig ikke fins og er noe forpult MONGO greier!

Det spørs litt hvor langt tilbake du mener, de aller første bassene tilhører viol-gruppen (altså ikke samme gruppe som viola, som f.eks kontrabass, cello, bratsj og fiolin tilhører.), den hadde fretter de 7-8 første båndene, resten var fretless. Dette instrumentet, bass-viol, kom i 6 (D-G-c-e-a-d) og 7 (A-D-G-c-e-a-d) strengs versjoner.

Uansett, det er ikke antallet strenger som teller, men hvordan man bruker instrumentet. Dette er jo en selvfølge. Når det er sagt, så kommer personlig preferanse inn i bildet, selv har jeg to 8-strengs fretless basser, og jeg trives med det. Det er en ekstra utfordring å spille bra på slike instrumenter, og der kommer man til et viktig poeng; for mange handler musikalsk utrykk om personlig musikalsk utvikling og inspirasjon. Personlig har jeg alltid hatt en dragning mot slike instrumenter og de utfordringene de byr på i forhold til de mer tradisjonelle 4 og 5 strengs bassene der ute.

Kunne sikkert kommet med noen analogier her, men skal spare dere for det.
Vel det blir jo én analogi her da:
Når du sier at 11 og 12-strengs basser egentlig ikke finnes, så blir det like meningsløst som å si at skrivemaskinen egentlig ikke finnes fordi at vi har penn og papir...

Onyx
Queen of Svada
Mood:

Post by Onyx »

SWOOOOOSH

Centurion
Belie
Belie
Mood:

Post by Centurion »

Men det er akkurat der missforståelsen ligger. Bassister skakke utvikle seg! De skal bare legge bunn på som man ikke merker så mye til bortsett fra når den ikke er der :twisted:

En bassist skal innse at han har negerarbeidet i bandet og leve med det. Det går alltid feil når denne rollen blir full av bitterhet. "Å, f**n ass han og de gitarsoloene hans drar damer og jubel ingen bryr seg om meg". "Jeg og vil vise meg frem og spille utfordrende ting".

:twisted:

:twisted:

Bajsburk
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Bajsburk »

Fett. det forklarer endel.

Dundrix
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Dundrix »

Tiwaz: Mente ikke det jeg skrev sånn helt bokstavelig, men du skal ha kred for at du er saklig :applause:

Min saklige kommentar: Jeg hører vel på for mye "hverdagsbruksvennlige instrumenter-musikk" til å forstå meg fullt og helt på 6+ strenger på en bass (eller gitar for den saks skyld). Synes dessuten at 4-strengeren er vidunderlig.
Dirant wrote:Riffet i "Walk" dreier seg om alt.

allvis
Spermatozoon
Mood:

Post by allvis »

Image

Image

Locked Previous topicNext topic