Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

Black metal - Hva er viktigst for deg?

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Hva er viktigst for deg?

Lyrikken
3
3%
Musikken
111
94%
Bandets formeninger
1
1%
Bandets ytre preg/stil
3
3%
 
Total votes: 118
User avatar

Topic author
stunix
Belieber
Belieber
Posts: 30
Joined: 25 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Black metal - Hva er viktigst for deg?

Post by stunix »

Ja? Dette burde være et relativt aktuelt tema. Jeg er overbevist om at det er ulike grunner til at folk hører på black metal, og jeg ser ikke bort ifra at enkelte engasjerer seg i sjangeren av utenommusikalske årsaker. Derfor synes jeg det kunne være interessant å ta en debatt på dette. Jeg kjenner til eksempler der folk ønsker mer av synth-albumene til Burzum, ene og alene pga. holdningen til Varg Vikernes. Da står musikken i andre rekke, på et vis.

Dessuten er det en gjennomgående stil innenfor black metal sjangeren, med nagler, liksminke, opp-ned kors, pentagrammer, annen symbolikk, mørke klær, etc. Dette tror jeg også enkelte kan føle seg tiltrukket av.

Ikke minst ser lyrikken uten til å være viktig for mange - kanskje viktigst. Det er et annet aspekt av saken. Man skyr band som har kristen/religiøs/nasjonalsosialistisk lyrikk, selv om musikken i utgangspunktet er meget bra.

Selv er musikken det viktigste for meg. Jeg kan fint høre på NSBM og band som hyller s***n i fleng (jeg er kristen). Det plager meg ikke. Jeg er ute etter den grimme atmosfæren som er så typisk for black metal sjangeren.

Jeg er spent på resultatet av denne debatten, og pollen.

Kjør debatt!
Image

User avatar

Vrangt
Spermatozoon
Posts: 0
Joined: 04 Sep 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Vrangt »

Musikken er viktigst for min del, atmosfæren. Ser ikke helt relevansen i bandets meninger eller stil. Bra lyrikk er et pluss, men ikke et must.

User avatar

manimal
Poser
Poser
Posts: 307
Joined: 14 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 47

Post by manimal »

Musikken er viktigst, men det trekker ned dersom jeg synes tekster/ image er lite tiltalende.

User avatar

Jødekim
Embryo
Embryo
Posts: 1
Joined: 25 Aug 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Jødekim »

Vrangt wrote:Musikken er viktigst for min del, atmosfæren. Ser ikke helt relevansen i bandets meninger eller stil. Bra lyrikk er et pluss, men ikke et must.
Image

User avatar

ACAB
Embryo
Embryo
Posts: 1
Joined: 13 Sep 2008, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by ACAB »

For meg er alltid musikken viktigst. Det gjelder uansett sjanger. Jeg hører på både Mayhem og Horde, for og nevne et par eksempler. :wink:

User avatar

Stian
Rocker
Rocker
Posts: 990
Joined: 30 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Stian »

Hvor bandet kommer fra er viktigst.

User avatar

Vorax
Rocker
Rocker
Posts: 1178
Joined: 12 Oct 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 43

Post by Vorax »

Vrangt wrote:Musikken er viktigst for min del, atmosfæren. Ser ikke helt relevansen i bandets meninger eller stil. Bra lyrikk er et pluss, men ikke et must.

Atmosfæren og stemninger er helt klart sammen med musikken det viktigste. Men for å få fullt utbytte må også det lyriske og konseptuelle være på plass. Synger ett black metalband som er j****g bra om drager, mens eller kristnesynpunkter kommer jeg til å slite alvorlig med å høre på det.


Centurion
Belie
Belie
Posts: 7
Joined: 26 Jan 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Centurion »

Sånn før i tiden så var det hele pakketullet, men musikken var likevell viktigst, sånn 90%, ikke 1/5. Nå er d kun musikken som betyr noe samme åssen sjanger det er.

User avatar

Jan
Belieber
Belieber
Posts: 82
Joined: 31 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Jan »

Musikken er viktigst mens andre aspekter kan være avgjørende.

User avatar

Vrangt
Spermatozoon
Posts: 0
Joined: 04 Sep 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Vrangt »

Vorax wrote:
Vrangt wrote:Musikken er viktigst for min del, atmosfæren. Ser ikke helt relevansen i bandets meninger eller stil. Bra lyrikk er et pluss, men ikke et must.

Atmosfæren og stemninger er helt klart sammen med musikken det viktigste. Men for å få fullt utbytte må også det lyriske og konseptuelle være på plass. Synger ett black metalband som er j****g bra om drager, mens eller kristnesynpunkter kommer jeg til å slite alvorlig med å høre på det.

Et band som synger om drager og mens blir vel heller power metal. Men joda, ser hva du mener. Av rent prinsipp ville jeg nok ikke hørt på hva som helst.

User avatar

Vorax
Rocker
Rocker
Posts: 1178
Joined: 12 Oct 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 43

Post by Vorax »

Vrangt wrote:
Vorax wrote:
Vrangt wrote:Musikken er viktigst for min del, atmosfæren. Ser ikke helt relevansen i bandets meninger eller stil. Bra lyrikk er et pluss, men ikke et must.

Atmosfæren og stemninger er helt klart sammen med musikken det viktigste. Men for å få fullt utbytte må også det lyriske og konseptuelle være på plass. Synger ett black metalband som er j****g bra om drager, mens eller kristnesynpunkter kommer jeg til å slite alvorlig med å høre på det.


Et band som synger om drager og mens blir vel heller power metal. Men joda, ser hva du mener. Av rent prinsipp ville jeg nok ikke hørt på hva som helst.

Jepp, men det har jeg også hørt på, og der er det akseptabelt, men ikke innenfor bm. Der bør det være ondt og j****g. Blir aldri for ekstremt.

User avatar

Aztro-Naut
Infant
Infant
Posts: 2
Joined: 17 Jul 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Aztro-Naut »

hva som er viktigst? hmm

det må være at musikken er sort, ikke koksgrå

Obamametal

User avatar

Vlad
Belieber
Belieber
Posts: 58
Joined: 03 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Vlad »

creepy.. hadde en lignende tråd på gang.. jaja.
Musikken og i særdeleshet Vokalen.. er vokalen dritt hjelper verken musikk eller tekst/image..
Om de tilber s***n eller mener Hitler var en kjernekar eller at partiet rødt er oppegående kommer i siste rekke. kan dog få antipatier som gjør at jeg nekter å sjekke ut band
En af dem er Kim Jubas på 33 år, der drømmer om en tilværelse udenfor Kofoedsminde. Han har dog selv erkendt, at det nok ikke bliver foreløbig. Han har alene i løbet af det seneste halve år haft fem voldsepisoder.

User avatar

MikkelRev
Rocker
Rocker
Posts: 797
Joined: 20 Apr 2008, 00:00
Favourite genre: Heavy Metal
Location: แบร์เกน
Mood:
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0
Norway

Post by MikkelRev »

Bandets ytre preg/stil er det viktigste for black metal. Det var også grunnen til black metallens gjennombrudd. Mennesker har en iboende dragning mot det ekstreme og det onde. Radikale uttallelser, ektrem gimmick, selvdestruksjon, blod og døde dyr på scenen, kirkebranner, hærverk, likskjending, vennskaps- og selvmord og andre oppfinnsomme krumspring er for meg den rette black metal. Black Metal SKAL være ondt. Hvit sminke, surt fjes og synging på plate om hvor ond og slem de er, nytter bare ikke, når de er mammas lille kosegutt når de er hjemme. Det er ikke å være true, i ordets rette betydning. Det er å drive hykleri.

User avatar

Lich_King
Belieber
Belieber
Posts: 10
Joined: 16 Apr 2008, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Lich_King »

Jan wrote:Musikken er viktigst mens andre aspekter kan være avgjørende.

True
Image

User avatar

Dundrix
Belieber
Belieber
Posts: 95
Joined: 05 Jan 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Dundrix »

For lyrikken leser jeg heller en bok, for meninger og holdninger ser jeg heller et debattprogram og for ytre preg/fremtoning ser jeg heller en film. Black metal er faktisk musikk.
Dirant wrote:Riffet i "Walk" dreier seg om alt.

User avatar

Grimkvlt
Belieber
Belieber
Posts: 32
Joined: 05 May 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Grimkvlt »

At medlemmene i bandet har kort hår og ikke noe sminke.

User avatar

Gladøks
Belieber
Belieber
Posts: 162
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Gladøks »

Musiken.

stunix wrote:Jeg er spent på resultatet av denne debatten, og pollen.

Ja, dette var spennende du! Tett löp i pollen! :P
Eläkööt supikoirat!

User avatar

Terror_mit_uns
Poser
Poser
Posts: 418
Joined: 22 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 6 times
Been thanked: 0
Contact:
Afghanistan

Post by Terror_mit_uns »

Jan wrote:Musikken er viktigst mens andre aspekter kan være avgjørende.
Image
Choke! choke! choke! the devil we evoke!

User avatar

Helgrith
Belieber
Belieber
Posts: 31
Joined: 15 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Helgrith »

...
Image
10:24

Locked Previous topicNext topic