Jeg lurte pÄ hva som var sÄ positivt med det eksempelet jeg kom med. For meg er det et klart eksempel pÄ at "justis" har feilet fullstendig, og at straffen er latterlig. Jeg vil gjerne vite hva DU synes om det, og om du mener noe av det kan vÊre positivt.Skrappar wrote:Oooooh! Kvinnenes tunge er deres sverd, og de lar det ikke ruste.
Still meg et spÞrsmÄl, sÄ skal jeg svare, Quiche Lorraine. Og "3. gang"? Kvotér i veg, Mont dŽOr.
Fengsel - Rettigheter?
Se, vi er jo enige.Skrappar wrote:SÄnn ellers syns jeg straff som fengsel, bÞter og lignende er bortkastet. UnÞdvendig staffasje for samfunnet, dessuten fungerer det ikke. Man kan ikke oppdra folk. Straff burde vÊre noe som gjennomfÞres "privat", ikke av offentligheten. Om noen riper opp bilen din eller noe, for all del, knus trynet til vedkommende til det ugjenkjennelige og begrav hans skjÞdeslÞse kropp. Om en finanstopp rÞver til seg spenn han ikke fortjener, for all del, bli med en gjeng og heng testiklene hans fra galgene pÄ slottet. Det er opp til deg og dine Ä ta affÊre. Det er totalt unÞdvendig at statan skal bruke tid og ressurser pÄ unÞdvendig fjas som man ikke kommer noen veg med.
Jeg synes ogsÄ at fengsel er tull og at folk ikke kan oppdras. Men for meg skal ikke straffen ha hensikt i Ä oppdra folk, og det er nettopp derfor det norske justissystemet feiler: man skal lÊre folk hva som er galt og gi dem en annen sjanse. f**k it! En straff er en straff, ikke et moralsk preik under fysisk form.
PĂ„ samme tid som straff er en straff, skal straffa likevel ikkje vere ei belĂžnning til evt. offer.
Jeg ser ikke hvordan et fengselstraff kan vÊre en belÞnning for offeret, men hvis du tenker pÄ penger sÄ er jeg enig.Atheos wrote:PÄ samme tid som straff er en straff, skal straffa likevel ikkje vere ei belÞnning til evt. offer.
Straffbare handlinger er ikke automatisk umoralske.EDA!?! wrote:Synes uansett vi skal huske pÄ at en handling ikke er straffbar fordi den er umoralsk, men umoralsk fordi den er straffbar.
perl -e 'print $i=pack(c5,(41*2),sqrt(7056),(unpack(c,H)-2),oct(115),10);'
AltsÄ: man skal ikkje straffe folk for Ä tilfredsstille offeret, men for Ä beskytte samfunnet.Tenebres wrote:Jeg ser ikke hvordan et fengselstraff kan vÊre en belÞnning for offeret, men hvis du tenker pÄ penger sÄ er jeg enig.Atheos wrote:PÄ samme tid som straff er en straff, skal straffa likevel ikkje vere ei belÞnning til evt. offer.
Jeg vil pÄstÄ at man ogsÄ skal straffe kriminelle for Ä tilfredsstille folks rettferdighetssans. Det skal ikke vÊre fritt frem Ä forbryte seg. Det strider mot folks oppfatning av rett og galt og kan gi seg utslag som selvtekt.Atheos wrote:AltsÄ: man skal ikkje straffe folk for Ä tilfredsstille offeret, men for Ä beskytte samfunnet.
perl -e 'print $i=pack(c5,(41*2),sqrt(7056),(unpack(c,H)-2),oct(115),10);'
Joda, men vil ikkje du sei det er endel av det Ä beskytte samfunnet. AltsÄ Ä opprettholde lov og orden o.l.Tomas wrote:Jeg vil pÄstÄ at man ogsÄ skal straffe kriminelle for Ä tilfredsstille folks rettferdighetssans. Det skal ikke vÊre fritt frem Ä forbryte seg. Det strider mot folks oppfatning av rett og galt og kan gi seg utslag som selvtekt.Atheos wrote:AltsÄ: man skal ikkje straffe folk for Ä tilfredsstille offeret, men for Ä beskytte samfunnet.
Det er jo derfor loven ikkje skal vere subjektiv. AltsÄ ikkje dÞmme noen til livsvarig berre fordi man var spesielt sympatiserende med offeret den dagen, eller fordi kjeltring sÄg spesielt usympatisk ut der og dÄ...
Det er litt feil Ä snakke om belÞnning uansett hvordan du vrir pÄ det. Offeret forblir et offer, og det skulle han som regel Þnske at han ikke var... Det er altsÄ lite belÞnning Ä hente for ham at forbryteren havner i fengsel bortsett fra fÞlelsen om Ä ha fÄtt rettferdighet. BelÞnning liksom.Atheos wrote:AltsÄ: man skal ikkje straffe folk for Ä tilfredsstille offeret, men for Ä beskytte samfunnet.Tenebres wrote:Jeg ser ikke hvordan et fengselstraff kan vÊre en belÞnning for offeret, men hvis du tenker pÄ penger sÄ er jeg enig.Atheos wrote:PÄ samme tid som straff er en straff, skal straffa likevel ikkje vere ei belÞnning til evt. offer.
Var pÄ en mÄte et slags motstykke til Lance og Affen som meiner at en viktig grunn for hard/streng straff er at det skal gi offeret en viss form for tilfredsstillelse...
Eg meiner derimot at det er ein ok fÞlelse Ä fÄ nÄr ein kjeltring vert straffa, men at det ikkje skal ligge til grunn for utmÄling av straffa.
Eg meiner derimot at det er ein ok fÞlelse Ä fÄ nÄr ein kjeltring vert straffa, men at det ikkje skal ligge til grunn for utmÄling av straffa.
Her har man en litt interessant sak.
http://www.bt.no/lokalt/hordaland/article671041.ece
Helt korrekt dom, selv om de aller fleste av oss nok har stor forstÄelse for den domfelte og hans gjerninger.
http://www.bt.no/lokalt/hordaland/article671041.ece
Helt korrekt dom, selv om de aller fleste av oss nok har stor forstÄelse for den domfelte og hans gjerninger.
perl -e 'print $i=pack(c5,(41*2),sqrt(7056),(unpack(c,H)-2),oct(115),10);'
I sÄ fall er vi enige.Atheos wrote:Var pÄ en mÄte et slags motstykke til Lance og Affen som meiner at en viktig grunn for hard/streng straff er at det skal gi offeret en viss form for tilfredsstillelse...
Eg meiner derimot at det er ein ok fÞlelse Ä fÄ nÄr ein kjeltring vert straffa, men at det ikkje skal ligge til grunn for utmÄling av straffa.