Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

Spiritual Beggars

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Spiritual Beggars heftigste skive?

Spiritual Beggars (1994)
1
6%
Another Way To Shine (1996)
0
No votes
Mantra III (1998)
3
19%
Ad Astra (2000)
11
69%
On Fire (2002)
0
No votes
Demons (2005)
1
6%

Total votes: 16

Topic author
Affen
Rocker
Rocker
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Spiritual Beggars

Post by Affen »

Dette bandet hørte jeg første gang i '96-'97, da Another Way To Shine var rimelig fersk. Kjøpte denne for å sjekke hva Mike Amott dreiv med etter at han slutta i Carcass, og syns egentlig det var helt greit. Ikke verdens beste band eller skive, men småtøfft. Dessverre ikke bra nok til at jeg gadd å følge bandet vidre, noe som nå har vist seg å være en tabbe. Fikk nylig de 3 påfølgende skivene, og DER snakker vi snadder! Mantra III er litt bedre enn Another Way, men på Ad Astra har SB virkelig blitt et kanonband! Ad Astra og On Fire ligger foreløpig på knallsterke 5'ere hos meg. Mulig det var Per Wibergs fete orgel som gjorde susen, men Amott & co har og kommet opp med særdeles gode låter på disse skivene. Har fortsatt til gode å høre debuten og sisteskiva, Demons, men ihvertfall sistnevnte skal definitivt handles!

Bandet starta som trio med Michael Amott på gitar, Ludwig Witt på trommer, og Spice på vokal og bass. De gav ut den selvtittulerte debuten på Wrong Again Records i '94. I '96 blei de signa av Music for Nations, og I 2000 utvida de besetninga med Per Wiberg på keyboards, og året etter slutta Spice. Ny vokalist blei Janne Christoffersson fra Grand Magus, og bassist blei først Roger Nilsson fra Firebird, og på sisteskiva er det Sharlee D'Angelo (Mercyful Fate, Arch Enemy, m.fl) som spiller bass.

Stilen er veldig '70s-inspirert groovy hardrock, med mye Black Sabbath i riffene, i tillegg til heftig, tung hammond på de seinere skivene. For all del, gode låter på Another Way to Shine og Mantra III, men ENDA bedre og fetere låter på Ad Astra og On Fire!

Slenger opp en poll, men må vente litt sjøl med å stemme. Vil likevel tippe at jeg ender på Ad Astra eller On Fire. Helt utrolig fete skiver begge to!
Image

manimal
Poser
Poser
Mood:

Post by manimal »

Har mantra III, den er ganske så bra, men ingen klassiker akkurat. De siste er sikkert bedre.

knuthulhu
Poser
Poser
Mood:

Post by knuthulhu »

De siste er ikke bedre. Synes kanskje Another Way to Shine er den beste, men ...ad Astra er ikke langt bak. Det er dog lenge siden jeg har hørt noe på SB.

LeifK
Poser
Poser
Mood:

Post by LeifK »

Mener det har vært en tråd/poll på dette tidligere, men gidder ikke søke. Har ikke hørt alt, men Ad Astra er knallbra (var i hvert fall, lenge siden jeg har hørt - soleklar 5'er), On Fire en nedtur.

Topic author
Affen
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Affen »

LeifK wrote:Mener det har vært en tråd/poll på dette tidligere, men gidder ikke søke. Har ikke hørt alt, men Ad Astra er knallbra (var i hvert fall, lenge siden jeg har hørt - soleklar 5'er), On Fire en nedtur.

Søkte på alle forum, men fant ingen tråd...

Syns du virkelig On Fire er nedtur? Syns den er minst like bra som Ad Astra!? Muligens et lite hakk bedre...! Men begge er utrolig jevn og sterk...
Image

Topic author
Affen
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Affen »

Bumper denne, i anledning at Doomination har oppdaga bandet nå.

Ser jeg i min forrige post var i tvil om hva som var best av Ad Astra og On Fire, men kan vel si nå at Ad Astra er best. On Fire er på sitt beste minst like bra, men ikke like jevn.

Another Way to Shine og Mantra III er også ganske trivelige skiver, men ikke helt på nivå med de to ovennevnte.
Image

MARDVK
Rocker
Rocker
Mood:

Post by MARDVK »

demons er grisefet.
MALVM QVOD HOMINES FACIVNT
Image

Topic author
Affen
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Affen »

MARDVK wrote:demons er grisefet.
Den har jeg faktisk ikke hørt. Store forandringer stilmessig fra On Fire, eller bare enda bedre låter i samme gata?
Image

Topic author
Affen
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Affen »

Noen som har sett denne? Bra lyd og bilde?
Image
Image

MARDVK
Rocker
Rocker
Mood:

Post by MARDVK »

Jeg har ikke hørt så mye på de andre skivene. Ble litt skuffa over ad astra husker jeg.
MALVM QVOD HOMINES FACIVNT
Image

Topic author
Affen
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Affen »

MARDVK wrote:Jeg har ikke hørt så mye på de andre skivene. Ble litt skuffa over ad astra husker jeg.
Får sjekke den ut, da. Ser Ad Astra har 100% av stemmene i pollen.
Image

Conan

Post by Conan »

Kun hørt Ad Astra, den var fet nok ihvertfall.

VonMünchhausen
Rocker
Rocker
Mood:

Post by VonMünchhausen »

Jeg har Ad Astra og On Fire, men har knapt spilt dem. Får gjøre noe med det i løpet av sommeren.

Marken
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Marken »

Bandet har vel fått ny vokalist nå. Han Apollo-dude'n fra bl.a. Firewind.

Doomination
Poser
Poser
Mood:

Post by Doomination »

Debuten, On Fire og Demons er på Spotify. Høres j****g fete ut alle tre syns jeg. Ny skive i slutten av august visstnok. Har bestilt Mantra III, On Fire og Another Way To Shine på cd.

LeifK
Poser
Poser
Mood:

Post by LeifK »

Skal få sjekka ut "Return To Zero" i helga.

Doomination
Poser
Poser
Mood:

Post by Doomination »

Jeg ELSKER dette bandet!

Har skaffa meg de tre skivene det later til å være minst begeistring rundt, og jeg syns både Mantra III og On Fire er sterke femmere foreløpig. Energien, groovet, riffene, orgelet - rett og slett utrolig bra! Og veldig etter min smak. Gleder meg til den nye nå, håper den holder samme nivå.
ROCK!

Topic author
Affen
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Affen »

Doomination wrote:Jeg ELSKER dette bandet!

Har skaffa meg de tre skivene det later til å være minst begeistring rundt, og jeg syns både Mantra III og On Fire er sterke femmere foreløpig. Energien, groovet, riffene, orgelet - rett og slett utrolig bra! Og veldig etter min smak. Gleder meg til den nye nå, håper den holder samme nivå.
Skaff deg Ad Astra, mann! Resultatene i pollen taler for seg sjøl...
Image

Mosher
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Mosher »

Har bare As astra. Den er jo riktig så fin.
Praise the lord and pass the ammunition

Doomination
Poser
Poser
Mood:

Post by Doomination »

Affen wrote:
Doomination wrote:Jeg ELSKER dette bandet!

Skaff deg Ad Astra, mann! Resultatene i pollen taler for seg sjøl...
Den er på vei :)
ROCK!

Locked Previous topicNext topic