Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - fĂžr var det Scream Magazine

Login Register

Iron Maiden pÄ nittitallet

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Beste skive er

No prayer for the dying
25
42%
Fear of the dark
23
38%
The x factor
11
18%
Virtual XI
1
2%

Total votes: 60

Baron
Belieb
Belieb
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Baron »

The X Factor. Fantastisk skive med to av bandets beste lÄter i Sign of the Cross og Blood on the World's Hands.

Invictus
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Invictus »

Stemte The X Factor. Har alltid hatt sansen for den skiva. Den har en litt sÊregen stemning i Maiden-sammenheng synes jeg, og lÄtmaterialet kler stemmen til Blaze meget godt.

Analfeber
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Analfeber »

Helt klart X-factor.

Imp y Celyn
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Imp y Celyn »

No Prayer... Mest pga Tailgunner som er av mine absolutte favorittar med Maiden.

torjo
Rocker
Rocker
Mood:

Post by torjo »

Fear of the Dark er det riktige svaret her.
Ta tÄrnet, Ebralidze!

Odin
Beli
Beli
Mood:

Post by Odin »

Imp y Celyn wrote:No Prayer... Mest pga Tailgunner som er av mine absolutte favorittar med Maiden.
SeriÞst? Forferdeleg dÄrleg lÄt.

333+333
B
B
Mood:

Post by 333+333 »

BUB wrote:Jepp, enda en Maiden trÄd...

Fire plater av varierende kvalitet. For Ä si det forsiktig. Synkende platesalg, vokalskifte og lite interesse for heavy metal generellt. Men Maiden overlevde tiÄret heldigvis.

KjĂžrer en poll 8)
Synes trÄdstarter er noe dramatisk her, synkende platesalg inntraff jo strengt tatt ikke fÞr X-Factor of Virtual, veldig forstÄelig seff.

Fear Of The Dark er jo en av storselgerne til Maiden vil jeg tro, sannsynligvis oxo NPFTD, hvilket igjen er veldig forstÄelig. Harris sa jo selv etter Fear Of The Dark at de aldri hadde vÊrt stÞrre og var nÄ pÄ toppen av sin karriere. Platen var godt likt da den kom og jeg kan ikke huske Ä ha mÞtt noen som ikke liker den eller anser den som en av de sterkeste skivene til Maiden. Derfor sÄ er det interessant nÄr jeg leser her at folk synes den er rÊva eller mindre bra, personlig kan jeg bare ikke skjÞnne det.

Den skiva har mye av det som gjÞr Maiden til Maiden, bare Be Quick Or Be Dead alene gjÞr skiva gull verdt. Her er er det kick-ass up-tempo Maiden pÄ sitt aller beste, jeg mener det er en av Maidens beste lÄter noensinne, hvorfor de ikke spiller denne live lenger er meg en gÄte.

Selv om jeg liker de fire siste skivene til Maiden sÄ har jeg et lite Þnske om at de skal ordne en stilmessig lik skive som FOTD, det kommer aldri til Ä skje seff men man kan jo drÞmme...

kattpiss
Beliebe
Beliebe
Mood:
Korea North

Post by kattpiss »

333+333 wrote: Fear Of The Dark .....Platen var godt likt da den kom og jeg kan ikke huske Ă„ ha mĂžtt noen som ikke liker den eller anser den som en av de sterkeste skivene til Maiden.
HAHA, hvem f**n er det du henger med!?

Opeth82
Poser
Poser
Mood:

Post by Opeth82 »

kattpiss wrote:
333+333 wrote: Fear Of The Dark .....Platen var godt likt da den kom og jeg kan ikke huske Ă„ ha mĂžtt noen som ikke liker den eller anser den som en av de sterkeste skivene til Maiden.
Haha, lurer jeg og pÄ.
Affen wrote:Det gÄr faktisk an Ä bare holde helt kjeft.

333+333
B
B
Mood:

Post by 333+333 »

kattpiss wrote:
NĂ„ henger jeg jo ikke med alle jeg mĂžter da, men uanz...folk med god smak tydeligvis.

Topic author
BUB
Belieber
Belieber
Mood:

Post by BUB »

Ikke kom her og fortell meg at det var en god buzz rundt Maiden pÄ begynnelsen av nititallet, midt i grÞnsjehelvetet. Det stemmer bare ikke.
Image

Imp y Celyn
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Imp y Celyn »

Odin wrote:
Imp y Celyn wrote:No Prayer... Mest pga Tailgunner som er av mine absolutte favorittar med Maiden.
SeriÞst? Forferdeleg dÄrleg lÄt.
SeriÞst, ja. Eit eller anna ved den lÄta som verkeleg har bite seg fast i meg.

333+333
B
B
Mood:

Post by 333+333 »

BUB wrote:Ikke kom her og fortell meg at det var en god buzz rundt Maiden pÄ begynnelsen av nititallet, midt i grÞnsjehelvetet. Det stemmer bare ikke.
Buzz & buzz...

Min oppfatning var at det fÞrst og fremst var hÄrbanda som slet da grÞnsjen kom, ikke nÞdvendigvis etablerte gigantiske band som det Maiden var blitt.

At det gikk til h*****e med Maiden etter X-Factor kan ikke grÞnsjen fÄ skylda for, det er i stor grad selvforskyldt av Maiden. De greide Ä gjennomfÞre rockehistoriens mest hÄplÞse vokalist-bytte, samt at kvaliteten pÄ lÄtskrivningen gikk kraftig nedover.

I tiden mellom FOTD og X-Factor som du kanskje definerer som tidlig 90-tall, var jo Maiden fortsatt et gigantisk band, jeg opplevde Maiden-fans som for lojale til Ä "hoppe over" til grÞnsjen sÄnn uten videre, deriblant meg.

Man kan gi grĂžnsjen skylda for mye, men ikke alt...

Wickerman
Belie
Belie
Mood:

Post by Wickerman »

Platesalget til maiden gikk ned allerede mens Bruce enda var med i bandet. Det samme med antall konsert billetter. De spilte for et usolgt sentrum scene, og spilte flere konserter opp mot 70.000. Men metal fikk en oppsving rundt 2000, og de solgte enda flere etter at Bruce og Adrian kom tilbake. Det er nok mange som ikke gadd Ä sjekke ut blaze skivene etter at Bruce sluttet. Har man ikke hÞrt godt nok pÄ skivene bÞr man kanskje heller ikke stemme idenne trÄden.

The x-factor er den beste skive som kom pÄ 90 tallet. Selv om Blaze ikke er den beste vokalisten, sÄ sang heller ikke Bruce sÄ bra pÄ No prayer og fear of the dark.

Mosher
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Mosher »

Wickerman wrote:Platesalget til maiden gikk ned allerede mens Bruce enda var med i bandet. Det samme med antall konsert billetter. De spilte for et usolgt sentrum scene, og spilte flere konserter opp mot 70.000. Men metal fikk en oppsving rundt 2000, og de solgte enda flere etter at Bruce og Adrian kom tilbake. Det er nok mange som ikke gadd Ä sjekke ut blaze skivene etter at Bruce sluttet. Har man ikke hÞrt godt nok pÄ skivene bÞr man kanskje heller ikke stemme idenne trÄden.

The x-factor er den beste skive som kom pÄ 90 tallet. Selv om Blaze ikke er den beste vokalisten, sÄ sang heller ikke Bruce sÄ bra pÄ No prayer og fear of the dark.
De spilte vel for fÞrste gang i et rimelig fullt Spektrum pÄ Fear, sÄ det var vel den best besÞkte konserten de hadde hatt i Norge til da.
Var selv pÄ Sentrum scene og bivÄnet det merkelige scenariet med Maiden foran 1500+ tilskuere. Blaze sang skremmende dÄrlig der ogsÄ, og Bruce-materialet var self. spesielt krise. Men for all del, all Heavy Metal sleit som f**n fra 92 og utover. SÄ sÄnn sett var det kanskje det beste som kunne skje maiden. SÄnn at Bruce og Adrian kunne ha et comeback, og blÄse ekstra liv i bandet nÄr metal igjen begynte Ä bli kommers.
Bruce synger jo dritbra pÄ Fear da, ikke det som er problemet med den skiven.
X-faktor kommer ikke blant de 500 beste skivene pÄ 90-tallet, noe som ikke sier lite, da det er det definitivt tristeste tiÄret siden 40-tallet. :D
Praise the lord and pass the ammunition

Topic author
BUB
Belieber
Belieber
Mood:

Post by BUB »

Wickerman wrote:Platesalget til maiden gikk ned allerede mens Bruce enda var med i bandet. Det samme med antall konsert billetter. De spilte for et usolgt sentrum scene, og spilte flere konserter opp mot 70.000. Men metal fikk en oppsving rundt 2000, og de solgte enda flere etter at Bruce og Adrian kom tilbake
Takk!
Image

Torgrim
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Torgrim »

Mosher wrote:
Wickerman wrote:Platesalget til maiden gikk ned allerede mens Bruce enda var med i bandet. Det samme med antall konsert billetter. De spilte for et usolgt sentrum scene, og spilte flere konserter opp mot 70.000. Men metal fikk en oppsving rundt 2000, og de solgte enda flere etter at Bruce og Adrian kom tilbake. Det er nok mange som ikke gadd Ä sjekke ut blaze skivene etter at Bruce sluttet. Har man ikke hÞrt godt nok pÄ skivene bÞr man kanskje heller ikke stemme idenne trÄden.

De spilte vel for fÞrste gang i et rimelig fullt Spektrum pÄ Fear, sÄ det var vel den best besÞkte konserten de hadde hatt i Norge til da.
Var selv pÄ Sentrum scene og bivÄnet det merkelige scenariet med Maiden foran 1500+ tilskuere. Blaze sang skremmende dÄrlig der ogsÄ, og Bruce-materialet var self. spesielt krise. Men for all del, all Heavy Metal sleit som f**n fra 92 og utover. SÄ sÄnn sett var det kanskje det beste som kunne skje maiden. SÄnn at Bruce og Adrian kunne ha et comeback, og blÄse ekstra liv i bandet nÄr metal igjen begynte Ä bli kommers.
X-faktor kommer ikke blant de 500 beste skivene pÄ 90-tallet, noe som ikke sier lite, da det er det definitivt tristeste tiÄret siden 40-tallet. :D
Dette er ikke helt riktig. Drammenshallen 8. november 1990 var nok den best besÞkte norgeskonserten pÄ 90-tallet med 5 - 6000 tilskuere.

Bandets Spektrum-debut 31. aug 1992 trakk bare ca 3500 mennesker. Halve salen var stengt av med tepper.

Mosher
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Mosher »

Torgrim wrote:
Mosher wrote:

Dette er ikke helt riktig. Drammenshallen 8. november 1990 var nok den best besÞkte norgeskonserten pÄ 90-tallet med 5 - 6000 tilskuere.

Bandets Spektrum-debut 31. aug 1992 trakk bare ca 3500 mennesker. Halve salen var stengt av med tepper.
JÞss! Det husket jeg ikke. Bare 3500 altsÄ?
NÄ var ikke No prayer konserten du referer til noe sÊrlig heller da. Er vel den svakeste konserten(med Bruce) jeg har sett med Maiden. Kanskje det ogsÄ holdt noen tilbake.
Men uansett sÄ er det nok ikke Ä stikke under at Maiden begynte Ä bli rimelig utrendy pÄ den tiden ja.
De fleste Drammenskonsertene til Maiden var vel utsolgt,(?) men Prayer hadde vel den desidert minste produksjonen, sÄ stemmer nok at det var den som hadde flest besÞkende.
Praise the lord and pass the ammunition

Torgrim
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Torgrim »

Mosher wrote:
Torgrim wrote:
Mosher wrote:

JÞss! Det husket jeg ikke. Bare 3500 altsÄ?
NÄ var ikke No prayer konserten du referer til noe sÊrlig heller da. Er vel den svakeste konserten(med Bruce) jeg har sett med Maiden. Kanskje det ogsÄ holdt noen tilbake.
Men uansett sÄ er det nok ikke Ä stikke under at Maiden begynte Ä bli rimelig utrendy pÄ den tiden ja.
De fleste Drammenskonsertene til Maiden var vel utsolgt,(?) men Prayer hadde vel den desidert minste produksjonen, sÄ stemmer nok at det var den som hadde flest besÞkende.
Mente ikke at drammenkonserten var den beste, bare at den var bedre besĂžkt enn Spektrum.

Jeg vet ikke hva besĂžktstallene for 80-tallskonsertene var, men jeg vil tro Somewhere on Tour og Seventh Tour of a Seventh Tour trakk mer eller mindre fullt hus. Var det 7000 som var kapasiteten i Drammenshallen?

Torgrim
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Torgrim »

On topic (fasit):

No Prayer for the Dying: Sterk treer.

Ingen killer lÄter, men relativt jevn. Running Silent Running Deep, tittelkuttet, Fates Warning, Tailgunner og Mother Russia er relativt fine lÄter.

Fear of the Dark: Treer

Et par hÞydepunkt som tittelkuttet, Afraid to Shoot Strangers og Judas Be My Guide, men ogsÄ noen av de styggeste lÄtene bandet noen gang har skrevet. The Apparition?

The X Factor: Svak treer.

Endel bra instrumentalarbeid og en hĂžydare, Sign of the Cross. Man on the Edge er godkjent, ellers var det dette med Blaze da...

Steve Harris begynner ogsÄ Ä fÄ hodet sitt litt vel langt opp i rumpa si arrangementsmessig noen steder.

Virtual XI: Svak toer.

Bandet er ikke til Ä kjenne igjen. Riffene, produksjonen, arrangementene er alle pÄ kjellerbandnivÄ. The Clansman redder toeren.

Men de skal ha enormt med kudos for pÄgangsmot og arbeidsmoral fra 94 og de pÄfÞlgende Ärene med motbakke.

Locked Previous topicNext topic