Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - fĂžr var det Scream Magazine

Login Register

Iron Maiden pÄ nittitallet

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Beste skive er

No prayer for the dying
25
42%
Fear of the dark
23
38%
The x factor
11
18%
Virtual XI
1
2%

Total votes: 60

Mosher
Belieber
Belieber
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Mosher »

Torgrim wrote:
Mosher wrote:
Torgrim wrote:
Mosher wrote:
Wickerman wrote:Platesalget til maiden gikk ned allerede mens Bruce enda var med i bandet. Det samme med antall konsert billetter. De spilte for et usolgt sentrum scene, og spilte flere konserter opp mot 70.000. Men metal fikk en oppsving rundt 2000, og de solgte enda flere etter at Bruce og Adrian kom tilbake. Det er nok mange som ikke gadd Ä sjekke ut blaze skivene etter at Bruce sluttet. Har man ikke hÞrt godt nok pÄ skivene bÞr man kanskje heller ikke stemme idenne trÄden.

The x-factor er den beste skive som kom pÄ 90 tallet. Selv om Blaze ikke er den beste vokalisten, sÄ sang heller ikke Bruce sÄ bra pÄ No prayer og fear of the dark.
De spilte vel for fÞrste gang i et rimelig fullt Spektrum pÄ Fear, sÄ det var vel den best besÞkte konserten de hadde hatt i Norge til da.
Var selv pÄ Sentrum scene og bivÄnet det merkelige scenariet med Maiden foran 1500+ tilskuere. Blaze sang skremmende dÄrlig der ogsÄ, og Bruce-materialet var self. spesielt krise. Men for all del, all Heavy Metal sleit som f**n fra 92 og utover. SÄ sÄnn sett var det kanskje det beste som kunne skje maiden. SÄnn at Bruce og Adrian kunne ha et comeback, og blÄse ekstra liv i bandet nÄr metal igjen begynte Ä bli kommers.
Bruce synger jo dritbra pÄ Fear da, ikke det som er problemet med den skiven.
X-faktor kommer ikke blant de 500 beste skivene pÄ 90-tallet, noe som ikke sier lite, da det er det definitivt tristeste tiÄret siden 40-tallet. :D
Dette er ikke helt riktig. Drammenshallen 8. november 1990 var nok den best besÞkte norgeskonserten pÄ 90-tallet med 5 - 6000 tilskuere.

Bandets Spektrum-debut 31. aug 1992 trakk bare ca 3500 mennesker. Halve salen var stengt av med tepper.
JÞss! Det husket jeg ikke. Bare 3500 altsÄ?
NÄ var ikke No prayer konserten du referer til noe sÊrlig heller da. Er vel den svakeste konserten(med Bruce) jeg har sett med Maiden. Kanskje det ogsÄ holdt noen tilbake.
Men uansett sÄ er det nok ikke Ä stikke under at Maiden begynte Ä bli rimelig utrendy pÄ den tiden ja.
De fleste Drammenskonsertene til Maiden var vel utsolgt,(?) men Prayer hadde vel den desidert minste produksjonen, sÄ stemmer nok at det var den som hadde flest besÞkende.
Mente ikke at drammenkonserten var den beste, bare at den var bedre besĂžkt enn Spektrum.

Jeg vet ikke hva besĂžktstallene for 80-tallskonsertene var, men jeg vil tro Somewhere on Tour og Seventh Tour of a Seventh Tour trakk mer eller mindre fullt hus. Var det 7000 som var kapasiteten i Drammenshallen?
Var heller ikke det jeg antydet, men at det ogsÄ kunne vÊre en medvirkende Ärsak til at Fear turneen ikke trakk flere.
Ellers sÄ er jeg bortimot fullstendig enig med deg i omtalen av 90-talls skivene. :D
Praise the lord and pass the ammunition

333+333
B
B
Mood:

Post by 333+333 »

Å vĂŠre Maiden-fan fra 95 og utover var en helt merkelig og trist opplevelse husker jeg. Folk fikk totalsjokk da X-Factor kom ut, og det begynte Ă„ gĂ„ voldsomt nedover for Maiden, enda vĂŠrre var det da Virtual kom. X-Factor var drit men Virtual var bare fullstendig latterlig.

En ting er at folk stort sett ikke likte disse to platene, men det som var like ille var at folk mistet helt respekten for Maiden. At Maiden spillte pÄ Sentrum Scene sier jo en hel del, men en annen ting var alle ryktene...krengling innad i Maiden, Nicko var pÄ vei ut osv., husker oxo at Harris ble smÄtt irritert noen ganger i intervju fordi han hele tiden mÄtte forsvare X-Factor. X-Factor har definitivt fÄtt mer cred og respekt de siste Ärene enn hva som var tilfelle da, mildt sagt.

Kjellvete
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Kjellvete »

No prayer for the dying kom vel nÊrmest som et motstykke til somewhere og seventh som faktisk ogsÄ bandet fikk store porsjoner med kritikk for.
Back to basics nedstrippet show og produksjon var det som gjaldt da.(beste siden 7th son)

Fear of the dark fulgte mye i samme sporene med unntak av tittellÄta og Afraid to shoot strangers. Disse to lÄtene ble jo ogsÄ meget godt mottatt live. (Innertier)

X factor er i mine Þrer en god kombinasjon av nevnte lÄter fra FOTD samt den mer komplekse lÄtstrukturen fra SIT og SSOASS. (Knallplate! Digget den nÄr den kom og digger den i dag.) Var ogsÄ pÄ konserten pÄ Sentrum Scene og synes Blaze gjorde en utmerket jobb sÄ lenge han ikke sang lÄtene til Bruce. Han hadde bedre hell med de fra Diannotiden.

Virtual XI er mye i det samme sporet som x-factor og har maidens kjipeste cover TDD. Plata er kraftig undervurdert og innehar opptil flere gromlÄter som er pÄ hÞyde med de stÞrste.

StÞrste problemene til bÄde X-factor og Virtual XI er tiden de kom pÄ. Metal var skjellsord og nÄr i tillegg Bruce forlater det som mange ansÄ som et synkende skip sÄ var det ikke sÄ mange som ga de platene den sjansen de fortjente

Analfeber
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Analfeber »

Er vel litt som Ä vÊre fotballsupporter, er man supporter sÄ er man det i tykt og tynt, i medgang og motgang. Medgangen smaker ikke like godt om man ikke har opplevd litt motgang? Som en som holder med QPR vet jeg alt om det, i Är er det jo nesten helt uvirkelig. Premier League neste!

Men litt mer on-topic; tror noen at X-factor og Virtual XI hadde vÊrt bedre med Bruce f.eks? Synes Blaze kler platene, og bandet hadde nok i bakhodet da de lagde lÄtene at det skulle kle en helt annen vokaltype, og musikken til dels ble deretter. Bandet fortjener cred for Ä ta et modig valg og ikke velge letteste motstands vei ved Ä finne en Bruce-klone. At de fleste mener at de tryna er en annen ting.

333+333
B
B
Mood:

Post by 333+333 »

Kjellvete wrote:No prayer for the dying kom vel nÊrmest som et motstykke til somewhere og seventh som faktisk ogsÄ bandet fikk store porsjoner med kritikk for.
Back to basics nedstrippet show og produksjon var det som gjaldt da.(beste siden 7th son)

Fear of the dark fulgte mye i samme sporene med unntak av tittellÄta og Afraid to shoot strangers. Disse to lÄtene ble jo ogsÄ meget godt mottatt live. (Innertier)

X factor er i mine Þrer en god kombinasjon av nevnte lÄter fra FOTD samt den mer komplekse lÄtstrukturen fra SIT og SSOASS. (Knallplate! Digget den nÄr den kom og digger den i dag.) Var ogsÄ pÄ konserten pÄ Sentrum Scene og synes Blaze gjorde en utmerket jobb sÄ lenge han ikke sang lÄtene til Bruce. Han hadde bedre hell med de fra Diannotiden.

Virtual XI er mye i det samme sporet som x-factor og har maidens kjipeste cover TDD. Plata er kraftig undervurdert og innehar opptil flere gromlÄter som er pÄ hÞyde med de stÞrste.

StÞrste problemene til bÄde X-factor og Virtual XI er tiden de kom pÄ. Metal var skjellsord og nÄr i tillegg Bruce forlater det som mange ansÄ som et synkende skip sÄ var det ikke sÄ mange som ga de platene den sjansen de fortjente
StÞrste problemet til X-Factor og Virtual var ikke tiden de kom ut pÄ, men det enkle faktum at det er rÊva skiver og at de lÄ langt under forventningene til flertallet av Maiden-fansen da de kom ut. FÄr vÊre grenser pÄ hvor mye godvilje man skal legge til oxo, spesielt med Virtual. Jeg har gitt den uendelig mange sjangser og gjennomhÞringer, og med unntak av The Clansman sÄ er dette det flaueste makkverket av en plate som finnes. SkjÞnner ikke hva de 20-30 stk som liker den overhodet kan finne som interessant her.

Wickerman
Belie
Belie
Mood:

Post by Wickerman »

I flÞle pressen(har avisene fra 1992 ligende her) sÄ vardet 4.500 i spektrum. Husker ikke om EMI bekreftet disse tallene, men de bekreftet salgstallene for fear of the dark i norge.

the x-factor er musikkals like bra som de andre maiden skivene, det er vell bare det at folkene ikke liker Blaze. Har Oslo konserten 95 pÄ cd, lÄter ikke sÄ ille til Ä vÊre Blaze.

Bruce sang ikke bra pÄ No prayer eller Fear,. Han sang bedre pÄ turnen, selv om det ikke var like bra som tidligere. Mens pÄ Fear of the dark/real live tour lÄte det ikke sÄ bra. SÄ da er det bedre Ä ha med en som er motivert.

Mosher
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Mosher »

Enig med 333 her. Sett i ettertid sÄ virker det nesten som at 90-talls katalogen til Maiden og Priest var med pÄ Ä trekke metallen ned i sÞla. (Fra 91 da...)
X har noen lyspunkter da, mens Virtual er ufattelig svak. The clansman som mange trekker frem, er ok med Bruce, ikke mer.

Kunne vÊrt artig Ä sammenligne salgstallene pÄ X-factor i 95 og Number i 82. Metallen var da ikke kommmersielt, sÄ enorm pÄ starten pÄ 80-tallet heller, tror jeg. Men undergrunnen var mye mer virksom og slagkraftig.
Litt som med blackmetallen. "Alle" ser pÄ storhetstiden som 91-95??), men selger vel atskillig bedre nÄ, som den er "dÞd"?

torjo
Rocker
Rocker
Mood:

Post by torjo »

Mosher wrote:Kunne vÊrt artig Ä sammenligne salgstallene pÄ X-factor i 95 og Number i 82. Metallen var da ikke kommmersielt, sÄ enorm pÄ starten pÄ 80-tallet heller, tror jeg. Men undergrunnen var mye mer virksom og slagkraftig.
The Number of the Beast gikk til topps pÄ listene i England. Allerede pÄ debutalbumet nÄdde de sÄ hÞyt som en fjerdeplass. Og det i en tid da folk kjÞpte plater.
Ta tÄrnet, Ebralidze!

Mosher
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Mosher »

torjo wrote:
Mosher wrote:Kunne vÊrt artig Ä sammenligne salgstallene pÄ X-factor i 95 og Number i 82. Metallen var da ikke kommmersielt, sÄ enorm pÄ starten pÄ 80-tallet heller, tror jeg. Men undergrunnen var mye mer virksom og slagkraftig.
The Number of the Beast gikk til topps pÄ listene i England. Allerede pÄ debutalbumet nÄdde de sÄ hÞyt som en fjerdeplass. Og det i en tid da folk kjÞpte plater.
Joa... var kanskje litt sĂžkt sammenligning det. Men kunne vĂŠrt artig Ă„ sammenligne salgstall likevel. Hvis du ser hva jeg prĂžver Ă„ si :oops:

knuthulhu
Poser
Poser
Mood:

Post by knuthulhu »

Mosher wrote:
torjo wrote:
Joa... var kanskje litt sĂžkt sammenligning det. Men kunne vĂŠrt artig Ă„ sammenligne salgstall likevel. Hvis du ser hva jeg prĂžver Ă„ si :oops:
Fant ikke skikkelige tall, men Number... hevdes Ä ha solgt 14millioner. Om noen av de nyere skivene har solgt sÄ mye som en tredel av det blir jeg overrasket tatt i betraktning hvor mye platesalget har sunket de siste tretti Ära. De fleste land har korrigert kravene for platina- og gullplater pÄ samme tida.

Fant flere tall pÄ totalt salg for Maiden, vanligvis mellom 65 og 80 millioner. Det betyr nok at den nye skiva ikke er i nÊrheten av de stÞrste selgerne de har hatt, men listplasseringene tyder pÄ at den relative posisjonen deres er sterkere enn noen gang.
"Even s***n wears leather"

Mosher
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Mosher »

knuthulhu wrote:
Mosher wrote:
torjo wrote:
Fant ikke skikkelige tall, men Number... hevdes Ä ha solgt 14millioner. Om noen av de nyere skivene har solgt sÄ mye som en tredel av det blir jeg overrasket tatt i betraktning hvor mye platesalget har sunket de siste tretti Ära. De fleste land har korrigert kravene for platina- og gullplater pÄ samme tida.

Fant flere tall pÄ totalt salg for Maiden, vanligvis mellom 65 og 80 millioner. Det betyr nok at den nye skiva ikke er i nÊrheten av de stÞrste selgerne de har hatt, men listplasseringene tyder pÄ at den relative posisjonen deres er sterkere enn noen gang.
TNOTB har helt sikkert solgt det tidobbelte av f.eks X. Men tenkte, i min(i ettertid :D ) sÞkte problemstilling, selvfÞlgelig pÄ hva de solgte fÞrste halvÄret/Äret.
Beast er jo en klassiker som selger og vil selge i bÞtter og spann Är etter Är. Mens flopper som X hoggstopper nÄr folk finner ut av kvaliteten. Derfor jeg var litt nysjerrig pÄ de umiddelbare salgstallene.
Skivesalget utover 00-tallet er seff farget av den generelle nedgangen.
Uansett sÄ selger jo alle dinosaurene mye mer konsertbilletter enn plater, igjen pga trender, mer enn fans.

Blir sikkert ikke mer velartikulert etterhvert som brennevinet kicker inn her :D

Jack
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Jack »

Baron wrote:The X Factor. Fantastisk skive med to av bandets beste lÄter i Sign of the Cross og Blood on the World's Hands.
Helt enig! Alle 90 talls skivene til Maiden er veldig bra, men The X factor er klart best, og de to lÄtene du nevner er bandets beste lÄter fra 90 tallet, sammen med The Clansman! :wink:

Jack
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Jack »

Invictus wrote:Stemte The X Factor. Har alltid hatt sansen for den skiva. Den har en litt sÊregen stemning i Maiden-sammenheng synes jeg, og lÄtmaterialet kler stemmen til Blaze meget godt.
Kunne ikke vĂŠrt mer enig! :wink:

Jack
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Jack »

333+333 wrote:
BUB wrote:Jepp, enda en Maiden trÄd...

Fire plater av varierende kvalitet. For Ä si det forsiktig. Synkende platesalg, vokalskifte og lite interesse for heavy metal generellt. Men Maiden overlevde tiÄret heldigvis.

KjĂžrer en poll 8)
Synes trÄdstarter er noe dramatisk her, synkende platesalg inntraff jo strengt tatt ikke fÞr X-Factor of Virtual, veldig forstÄelig seff.

Fear Of The Dark er jo en av storselgerne til Maiden vil jeg tro, sannsynligvis oxo NPFTD, hvilket igjen er veldig forstÄelig. Harris sa jo selv etter Fear Of The Dark at de aldri hadde vÊrt stÞrre og var nÄ pÄ toppen av sin karriere. Platen var godt likt da den kom og jeg kan ikke huske Ä ha mÞtt noen som ikke liker den eller anser den som en av de sterkeste skivene til Maiden. Derfor sÄ er det interessant nÄr jeg leser her at folk synes den er rÊva eller mindre bra, personlig kan jeg bare ikke skjÞnne det.

Den skiva har mye av det som gjÞr Maiden til Maiden, bare Be Quick Or Be Dead alene gjÞr skiva gull verdt. Her er er det kick-ass up-tempo Maiden pÄ sitt aller beste, jeg mener det er en av Maidens beste lÄter noensinne, hvorfor de ikke spiller denne live lenger er meg en gÄte.

Selv om jeg liker de fire siste skivene til Maiden sÄ har jeg et lite Þnske om at de skal ordne en stilmessig lik skive som FOTD, det kommer aldri til Ä skje seff men man kan jo drÞmme...
Selv om bÄde NPFTD og FOTD ogsÄ solgte veldig bra, sÄ var det vel liten tvil om at Maiden ogsÄ var ofre for "the winds of change" pÄ begynnelsen av 90 tallet (og da snakker jeg ikke om Scorpions balladen). Det var ikke lenger "in" blant de mange trend nissene Ä like Maiden, sÄ sÄnn sett steg Blaze ombord pÄ et allerede synkende skip, popularitetsmessig. Men det stemmer nok dessverre at vokalistskiftet ikke var i bandets favÞr det heller, og at populariteten sank drastisk. Men selv om timinga var dÄrlig, sÄ hadde det skadet bandet minst like mye om det hadde skjedd feks nÄr Bruce fÞrste gang hadde lyst til Ä hoppe av bandet i 86. Og jeg tror dessuten at nettopp gjenforeninga til band som Maiden har bidratt til metallens oppsving. Vanskelig Ä si, men er ikke sikkert bandet ville opplevd en ny gullalder om historien hadde vÊrt annerledes.

Men sÄnn OT sÄ forsvarte jeg bandet med nebb og klÞr den gang TXF kom, og jeg stÄr fortsatt for at det er bandets beste skive pÄ 90 og 2000 tallet, og Blaze kler skiva godt, naturlig nok siden disse lÄtene er skrevet med og for stemmen hans! Men det er vanskelig Ä pÄstÄ noe annet enn at han gjorde Dickinson lÄtene til dÄrlige karaoke versjoner i fylla!

Mosher
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Mosher »

Jack wrote:
333+333 wrote:
BUB wrote:Jepp, enda en Maiden trÄd...

Fire plater av varierende kvalitet. For Ä si det forsiktig. Synkende platesalg, vokalskifte og lite interesse for heavy metal generellt. Men Maiden overlevde tiÄret heldigvis.

KjĂžrer en poll 8)
Synes trÄdstarter er noe dramatisk her, synkende platesalg inntraff jo strengt tatt ikke fÞr X-Factor of Virtual, veldig forstÄelig seff.

Fear Of The Dark er jo en av storselgerne til Maiden vil jeg tro, sannsynligvis oxo NPFTD, hvilket igjen er veldig forstÄelig. Harris sa jo selv etter Fear Of The Dark at de aldri hadde vÊrt stÞrre og var nÄ pÄ toppen av sin karriere. Platen var godt likt da den kom og jeg kan ikke huske Ä ha mÞtt noen som ikke liker den eller anser den som en av de sterkeste skivene til Maiden. Derfor sÄ er det interessant nÄr jeg leser her at folk synes den er rÊva eller mindre bra, personlig kan jeg bare ikke skjÞnne det.

Den skiva har mye av det som gjÞr Maiden til Maiden, bare Be Quick Or Be Dead alene gjÞr skiva gull verdt. Her er er det kick-ass up-tempo Maiden pÄ sitt aller beste, jeg mener det er en av Maidens beste lÄter noensinne, hvorfor de ikke spiller denne live lenger er meg en gÄte.

Selv om jeg liker de fire siste skivene til Maiden sÄ har jeg et lite Þnske om at de skal ordne en stilmessig lik skive som FOTD, det kommer aldri til Ä skje seff men man kan jo drÞmme...
Selv om bÄde NPFTD og FOTD ogsÄ solgte veldig bra, sÄ var det vel liten tvil om at Maiden ogsÄ var ofre for "the winds of change" pÄ begynnelsen av 90 tallet (og da snakker jeg ikke om Scorpions balladen). Det var ikke lenger "in" blant de mange trend nissene Ä like Maiden, sÄ sÄnn sett steg Blaze ombord pÄ et allerede synkende skip, popularitetsmessig. Men det stemmer nok dessverre at vokalistskiftet ikke var i bandets favÞr det heller, og at populariteten sank drastisk. Men selv om timinga var dÄrlig, sÄ hadde det skadet bandet minst like mye om det hadde skjedd feks nÄr Bruce fÞrste gang hadde lyst til Ä hoppe av bandet i 86. Og jeg tror dessuten at nettopp gjenforeninga til band som Maiden har bidratt til metallens oppsving. Vanskelig Ä si, men er ikke sikkert bandet ville opplevd en ny gullalder om historien hadde vÊrt annerledes.

Men sÄnn OT sÄ forsvarte jeg bandet med nebb og klÞr den gang TXF kom, og jeg stÄr fortsatt for at det er bandets beste skive pÄ 90 og 2000 tallet, og Blaze kler skiva godt, naturlig nok siden disse lÄtene er skrevet med og for stemmen hans! Men det er vanskelig Ä pÄstÄ noe annet enn at han gjorde Dickinson lÄtene til dÄrlige karaoke versjoner i fylla!
Vi er da enig i det aller meste her Jack. Selv om jeg ikke forsvarte ALT de gjorde. Spesielt Virtual og Blaze. SÄ forsvarte jeg ogsÄ, at de iallefall sto pÄ barikadene og nektet Ä fÞlge Mtv sine premisser.
Bare sÄ synd at lÄtmaterialet var sÄ svakt. SÄ tydelig at Harris er totalt avhengig av Smith og Dickinson i lÄtskrivingen.
Tror ikke Dickinsons avgang i 86 ville fÄtt samme umiddelbare katastrofale virkning da. Men for en forferdelig tanke: Blaze pÄ 7th son. :clubbed:
NÄr det er sagt, sÄ virker det ogsÄ som at den quitte-greia til Bruce i 86, er litt blÄst ut over proposjoner. Av bÄde av han og div. forfattere.
Fyren var vel mest sliten(worldsslavery) og desilusjonert over at de "snillere-lÄtene" hans ikke ble vurdert av Harry?
Tviler pÄ at han etter 4 Är, i et unikum av et metalband var egentlig var klar for Ä gi seg da

Jack
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Jack »

333+333 wrote:Å vĂŠre Maiden-fan fra 95 og utover var en helt merkelig og trist opplevelse husker jeg. Folk fikk totalsjokk da X-Factor kom ut, og det begynte Ă„ gĂ„ voldsomt nedover for Maiden, enda vĂŠrre var det da Virtual kom. X-Factor var drit men Virtual var bare fullstendig latterlig.

En ting er at folk stort sett ikke likte disse to platene, men det som var like ille var at folk mistet helt respekten for Maiden. At Maiden spillte pÄ Sentrum Scene sier jo en hel del, men en annen ting var alle ryktene...krengling innad i Maiden, Nicko var pÄ vei ut osv., husker oxo at Harris ble smÄtt irritert noen ganger i intervju fordi han hele tiden mÄtte forsvare X-Factor. X-Factor har definitivt fÄtt mer cred og respekt de siste Ärene enn hva som var tilfelle da, mildt sagt.
Det mest merkelige og triste med det er at det faktisk var den generelle oppfatning blant metalhuer. Jeg for min del var like sterk supporter i motgang som i medgang, nÄr man mÄtte forsvare bandet mot krikikken! Til tross for at Blaze perioden generelt blir regnet som en parentes, sÄ skyldes vel det at TXF har fÄtt litt mer cred etterhvert det at de fortsatt spilte flere av disse lÄtene live, sÄ mange oppdaget fÞrst da at lÄtene faktisk var bra. SÄ hovedproblemet var at veldig mange ikke ga TXF en fair sjanse nÄr den kom, men bare avskrev Maiden som uinteressant uten Bruce.

Jack
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Jack »

Kjellvete wrote:No prayer for the dying kom vel nÊrmest som et motstykke til somewhere og seventh som faktisk ogsÄ bandet fikk store porsjoner med kritikk for.

Enig med du!

Mosher
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Mosher »

Jack wrote:
333+333 wrote:Å vĂŠre Maiden-fan fra 95 og utover var en helt merkelig og trist opplevelse husker jeg. Folk fikk totalsjokk da X-Factor kom ut, og det begynte Ă„ gĂ„ voldsomt nedover for Maiden, enda vĂŠrre var det da Virtual kom. X-Factor var drit men Virtual var bare fullstendig latterlig.

Det mest merkelige og triste med det er at det faktisk var den generelle oppfatning blant metalhuer. Jeg for min del var like sterk supporter i motgang som i medgang, nÄr man mÄtte forsvare bandet mot krikikken! Til tross for at Blaze perioden generelt blir regnet som en parentes, sÄ skyldes vel det at TXF har fÄtt litt mer cred etterhvert det at de fortsatt spilte flere av disse lÄtene live, sÄ mange oppdaget fÞrst da at lÄtene faktisk var bra. SÄ hovedproblemet var at veldig mange ikke ga TXF en fair sjanse nÄr den kom, men bare avskrev Maiden som uinteressant uten Bruce.
Begge to er litt ute Ă„ seile... :D
Skivene sugde, det er synd. Rykter er for horer, og Maiden har stort sett vÊrt skÄnet for sÄnt p**s. JordnÊr gjeng.
Jeg ga/gir X en umasse sjanser, Jack. Blir likevel den kjipeste skiva fÞr Virtual. Om vi skrur av Blaze, sÄ sitter vi fremdeles igjen med halveis materiale. Magien og finessene fra glansdagene er fullstendig borte. Produksjonen kler heller ikke Maiden, den kler kanskje Gers, men ikke det soundet som jeg forbinder med Maiden.
Det er det fete med Brave, den har sine klare mangler, men det er MAIDEN. Feinscmecher(?) feelingen er tilbake.

Jack
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Jack »

Analfeber wrote:Er vel litt som Ä vÊre fotballsupporter, er man supporter sÄ er man det i tykt og tynt, i medgang og motgang. Medgangen smaker ikke like godt om man ikke har opplevd litt motgang? Som en som holder med QPR vet jeg alt om det, i Är er det jo nesten helt uvirkelig. Premier League neste!

Men litt mer on-topic; tror noen at X-factor og Virtual XI hadde vÊrt bedre med Bruce f.eks? Synes Blaze kler platene, og bandet hadde nok i bakhodet da de lagde lÄtene at det skulle kle en helt annen vokaltype, og musikken til dels ble deretter. Bandet fortjener cred for Ä ta et modig valg og ikke velge letteste motstands vei ved Ä finne en Bruce-klone. At de fleste mener at de tryna er en annen ting.
Enig med du too! Ingen tvil om at Bruce synger Blaze lÄtene bedre teknisk, men det blir som med med DiAnno lÄtene - selv om Bruce ogsÄ synger disse bedre, sÄ lÄter de (med unntak av Phantom) mer riktig med DiAnno, og det samme mener jeg om Blaze lÄtene. Min mening er at lÄtene stort sett lÄter best med den vokalisten lÄtene var skrevet for! (Med noen fÄ unntak da seff)! Kunne selvfÞlgelig vÊrt interessant Ä hÞrt feks TXF med Bruce, men om de hadde gjort skiva med han sÄ ville den blitt helt annerledes. Om ikke annet hadde den hatt mye stÞrre anseelse om navnet hans hadde stÄtt pÄ skiva, for det var vel en dÄrlig kombinasjon av "feil vokalist" og metallens generelle popularitetsmessige bunn nivÄ som sÞrget for at bandet og skiva ble uglesett pÄ den tida, og at fÄ har noe forhold til skiva nÄ. For min del er den utvilsomt blant de skivene som betyr mest for meg fra hele 90 tallet!

Mosher
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Mosher »

Jack wrote:

Enig med du!
SkjÞnner godt at Maiden tok det grepet de gjorde etter 7. Skiva og produksjonen var over the top og eneste veien var Ä gÄ tilbake til hvor bare musikken skulle gjÞre biffen. Dessverre gjorde den ikke det pÄ Prayer.

Locked Previous topicNext topic