Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

Sist sette film

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Goatfog
Beli
Beli
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Goatfog »

I helga så jeg faktisk tre filmer av denne Mike Leigh: All or Nothing, Career Girls og Happy'Go'Lucky.

Er langt i fra enig i Udunputes postulat om at dette er Europas beste regissør (Haneke og Dumont kniver om den tittelen i min verden), men fyren har skills, ingen tvil om det. Lunefulle og ållreite filmer som duger på en grå vinterdag. Av de tre tror jeg nok jeg likte Career Girls best, mest pga. skuespillprestasjonene til de to kjeipene. All or Nothing og Happy-Go-Lucky må dele andreplassen, men sistnevnte var ganske morsom til tider.

Naked har jeg sett, og nå står Abigail's Party og Life is Sweet for tur. Håper de leverer.

"It's still real to me, damn it!"

gnombob
Belieber
Belieber
Mood:

Post by gnombob »

Lugubriel wrote:

How To Train Your Dragon. Stor underholdning fra Dreamworks. Igjen en femmer.

Så denne for noen dager siden selv. Storveies underholdning. Nå må jeg bare få sett Megamind og Despicable Me fra fjoråret.

Image

Udunpute
Poser
Poser
Mood:

Post by Udunpute »

Centurion av Neil Marshall. Overraskende god, har egentlig aldri likt en film av han før.

I never looked around, never second-guessed
Then I read some Howard Zinn now I'm always depressed
And now I can't sleep from years of apathy
All because I read a little Noam Chomsky

gnombob
Belieber
Belieber
Mood:

Post by gnombob »

Udunpute wrote:

Centurion av Neil Marshall. Overraskende god, har egentlig aldri likt en film av han før.

Meget bra håndverk, men NOE simpel historie, gitt. En okay film.

Image

DarthVidar
Poser
Poser
Mood:

Post by DarthVidar »

Jumper - 3,5/6

Overrasket meg iaffall.

http://www.imdb.com/title/tt0489099/

Det maa bli slutt paa denne landssvikerpolitikken, og paa jukset i MGP!

Lugubriel
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Lugubriel »

A Shot In The Dark, har selvfølgelig sett den flere ganger før, men er noen år siden sist. Er vel her Clouseau begynner å bli morsom, mens det tar mer og mer av i de neste par filmene. En grei 4'er.

Image

Aslak
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Aslak »

Red Hill
j****g kul liten film fra Australia, type moderne "western", anbefales!

http://www.imdb.com/title/tt1530983/

Lugubriel
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Lugubriel »

Gå Og Se. d***n. Vanskelig å gi en sånn film karakter, da den både er j****g bra og bra j****g. Men det får vel bli en sterk femmer.

Image

DarthVidar
Poser
Poser
Mood:

Post by DarthVidar »

Syntes den var ganske oppskrytt, men det er nå så.

master_k
Belieber
Belieber
Mood:

Post by master_k »

Jeg har sett en den film i det siste:

Cape Fear - 1962
http://www.imdb.com/title/tt0055824/

Etter å ha sett en dokumentar om Bernard Herrmann ble jeg nysgjerrig på å sjekke ut noen av filmene som denne mannen har komponert musikk til. Jeg har enda ikke sjekket ut Scorseses homage fra 1991, men jeg tenkte at det var lurt å se originalen først. Først og fremst stjeler Robert Mitchum mye av oppmerksomheten i rollen som den ufyselige Max Cady, og jeg ble mildt sagt fascinert av hvor godt egnet han var til denne rollen. Kort sagt så var dette en meget underholdende thriller som etter min mening har tålt tidens tann. Jeg satt for øvrig og smålo under hele filmen hver gang jeg begynte å tenke på Simpsons-episoden, "Cape Feare", en klassisk Sideshow Bob-episode som aldri går ut på dato.

Psycho - 1960
http://www.imdb.com/title/tt0054215/

En film jeg regner med de fleste her inne har sett, men jeg så den for første gang for noen uker siden. Musikken er etter min mening den store stjernen i denne klassiske skrekkfilmen. Herrmanns "Prelude" er vel noe av det råeste jeg har hørt innenfor filmmusikk. Sett bort i fra de mest kjente scenene, så var jeg generelt sett imponert over det velskrevne manuset. Jeg sitter igjen med inntrykket av at dialogene i filmer fra denne tidsepoken er skrevet med omhu, og de fenger meg nærmest umiddelbart. Det meste har vel blitt sagt og skrevet om denne klassikeren, men jeg likte den i hvert fall svært godt.

Rear Window - 1954
http://www.imdb.com/title/tt0047396/

James Stewart var visstnok en likandes kar i virkeligheten og han portetterte ofte snille og sympatiske fyrer som måtte benytte seg av sunn fornuft for å komme seg unna kinkige situasjoner. I Rear Window spiller han krigsfotografen L.B. 'Jeff' Jeffries. Jeff sitter i rullestol med et gipset ben, og lar tiden passere ved å spionere på naboene i bakgården. I halvsøvne blir han overbevist om at en av naboene har begått et mord under natten, og plottet fortsetter videre derfra. Grace Kelly spiller sosietetskvinnen Lisa. Selv om historien var spennende nok i seg selv, så var det livet i bakgården som fenget meg. Det nygiftede paret, låtskriveren, den abstrakte kunsteren, ballettdanseren, "Ms. Lonelyhearts" og de andre karakterene filmes nesten bare på avstand, og jeg ble imponert over hvordan deres sidehistorier kunne forstås ved hjelp av kroppspråk og mumling. Alt i alt en ganske så underholdende film.

12 Angry Men - 1957
http://www.imdb.com/title/tt0050083/

Denne ligger høyt oppe på IMDBs topp 250, men jeg kan på sett og vis forstå dette. Filmen glorifiserer det "fantastiske" ved det amerikanske rettssystemet, og at beslutningen i en rettsak hviler på en utpekt jury som skal representere folket og demokratiet.
Tolv jurymedlemmer har fått i oppgave å dømme skjebnen til en ung latinamerikansk ungdom som blir beskyldt for å ha tatt livet av sin egen far. Elleve av tolv jurymedlemmer er overbevist om at gutten er skyldig og nøler ikke med å sende han til den elektriske stolen. Henry Fonda spiller jurymedlem #8 som stemmer "ikke skyldig", og medlemmene blir tvunget til å se nærmere på rettsaken og omstendighetene i rundt drapet.
Dialog og gode skuespillerprestasjoner står hovedsaklig i fokus, og filmens handling foregår for det meste på juryrommet. Jeg kjedet meg i hvert fall ikke et sekund på grunn av mangel på locations! Lee J. Cobb er meget underholdende i rollen som den fordomsfulle jurymedlem #3. Check it out!

To Catch a Thief - 1955
http://www.imdb.com/title/tt0048728/

En helt ok spenningsfilm med Cary Grant og Crace Kelly i hovedrollene. Grant spiller eks-juveltyven John "The Cat" Robie som lever i sus og dus i villaen sin ved den franske rivieraen. En copycat begynner å stjele i samme stil som Robie, og det franske politiet mistenker The Cat for å ha begynt og stjele igjen. Robie må finne tyven som kopierer han for å bevise sin egen uskyld, og plottet dreier seg i rundt dette. Jeg fikk litt følelsen av at jeg så på en tidlig James Bond-film da jeg så denne, noe som for så vidt er en god greie. Cary Grant er for øvrig ingen Sean Connery, men filmen var kvikke/smarte replikker. Langt i fra den beste Hitchcockfilmen jeg har sett, men den var vel verdt opplevelsen.

Spellbound - 1945
http://www.imdb.com/title/tt0038109/

Psykologisk thriller av Hitchcock med Ingrid Bergman og Gregory Peck i hovedrollene. Det er ikke så ofte jeg setter meg ned og ser filmer som kom ut før 50-tallet, men Hitchcock sa at dette var hans personlige favoritt og jeg tenkte å gi den en sjanse. Ingrid Bergman spiller pyskologen Constance Petersen som forsøker å kurere Pecks karakter gjennom psykoanalyse. Peck sliter med minnetap og tegn på schizophreni, og er overbevist om at han har begått et drap han ikke husker detaljene i rundt.
Plottet var helt ålreit, men jeg ble positivt overrasket over filmens konklusjon. Det mest kjente ved denne filmen er drømmesekvensen til Pecks karakter som ble designet av Salvador Dali, og denne scenen var for øvrig det mest imponerende ved hele filmen. At forbrytelsen løses ved hjelp av psykoanalyse er muligens litt far fetched, men det forandrer ikke faktumet av at dette var en underholdende film med en velskrevet historie.

Neste film på agendaen er vel Orson Welles' "Touch of Evil"

Udunpute
Poser
Poser
Mood:

Post by Udunpute »

master_k wrote:

James Stewart var visstnok en likandes kar i virkeligheten

Militant republikaner og blodhard tilhenger av McCarthyismen var han i alle fall. Så får du legge hva du vil i det...

Men en herlig skuespiller, hvor Hitchcocks Rope kanskje er den aller beste av filmene hans.

master_k
Belieber
Belieber
Mood:

Post by master_k »

Udunpute wrote:
master_k wrote:

James Stewart var visstnok en likandes kar i virkeligheten

Militant republikaner og blodhard tilhenger av McCarthyismen var han i alle fall. Så får du legge hva du vil i det...

Men en herlig skuespiller, hvor Hitchcocks Rope kanskje er den aller beste av filmene hans.

Haha, politisk sett var han vel litt ute å kjøre, men jeg mente heller at han gikk for å være en "grei" kar. Rope skal definitivt sees!

Hlidskjalf
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Hlidskjalf »

Liten tvil om at James Stewart var kongen!

Vertigo og It's a wonderful life er også kremfilmer!

King_P
Belieber
Belieber
Mood:

Post by King_P »

The Town. Storkoste meg.

Duvende bryster.

Aspergers Inc.
Poser
Poser
Mood:

Post by Aspergers Inc. »

Ble ferdig med første sesong av Dexter i går kveld, og gleder meg til å sette i gang med toer'n. :jack:

En likandes kar, han Dexter!

Udunpute
Poser
Poser
Mood:

Post by Udunpute »

Get Him To The Greek.
Jeg kan ikke fordra Russel Brand, men digger Jonah Hill, så det funka fint. Og Puff Daddy var overraskende artig.

Aslak
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Aslak »

Bill Hicks: Sane Man
Sett endel klipp fra den fra før, men var fett å se den i sin helhet.
Selvsagt j****g bra!

DarthVidar
Poser
Poser
Mood:

Post by DarthVidar »

Lovecraft; fear of the unknown - 2/6

Meh, oppramsing av gammelt nytt

Maggotfarm
Embryo
Embryo
Mood:

Post by Maggotfarm »

Macgruber - Ganske dumme greier
Wall Street: Money Never Sleeps - Helt kurant, ikke like bra som 1'ern.

The more it stays the same, the less it changes

http://www.facebook.com/pages/Maggot-Farm/37892980299

Locked Previous topicNext topic