Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

Noveller

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Mordekai
Po
Po
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Mordekai »

Må få slengt på en samling til. Blind Willow, Sleeping Woman av Haruki Murakami.

Fantastiske noveller. Det er kanskje ikke alle som egner seg som filmmanus, men noen tror jeg kan bli sabla fine. Denne anbefales svært sterkt

Det er forskjell på å HØRE på metal, og å VÆRE metal.

Salt i såret gir ro i sjelen.

Image

Admiral NOX
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Admiral NOX »

Jeg skulle også gjerne likt å se noen kapitler fra Äldresomsorgen i Övre Kågedalen i kortfilmformat.

Image
The modern world will not be punished. The modern world is the punishment. -NG Davila

Topic author
gnombob
Belieber
Belieber
Mood:

Post by gnombob »

Noe sier meg at du drar meg i peniskrana her, som det heter på norsk.

Image

Mordekai
Po
Po
Mood:

Post by Mordekai »

Admiral NOX wrote:

Jeg skulle også gjerne likt å se noen kapitler fra Äldresomsorgen i Övre Kågedalen i kortfilmformat.

Tviler vel på at den er oversatt til engelsk og i alle fall en nogenlude ok oversettelse. Pluss at det er en veldig skandinavisk historie. Tviler på om den slår så veldig an som noe annet enn en kuriositet ellers.

Image

Topic author
gnombob
Belieber
Belieber
Mood:

Post by gnombob »

Trodde seriøst det var en svensk artikkel helt til jeg googla.

Image

Mordekai
Po
Po
Mood:

Post by Mordekai »

Da skal du skaffe boka sporenstreks. Den er en kulminasjon av det forrige årtusens litteratur.

Image

Topic author
gnombob
Belieber
Belieber
Mood:

Post by gnombob »

Da får jeg stikke å låne den boka når jeg kommer hjem til Norge. Høres veldig interessant ut etter omtalene å dømme. Dessverre ingen engelsk oversettelse ennå, så dermed kan jeg ikke bruke den i faget. Men takker for tips!

Image

Topic author
gnombob
Belieber
Belieber
Mood:

Post by gnombob »

The Lord of the Dynamos - H.G. Wells

Vittig liten sak om en "neger" som begynner å tilbe en maskin her i London. Verdens mest kortlevde religion hevder fortellerstemmen på slutten. Men den kan skryte på seg både et menneskeoffer og en martyr. Ser vel ikke helt potensialet til et manus i denne, siden oppbygningen er svært kort. Hadde gjort seg finfint til en 5 minutters snutt.

Image

Topic author
gnombob
Belieber
Belieber
Mood:

Post by gnombob »

Udunpute wrote:

Den beste novella jeg veit om er Hills Like White Elephants av Hemingway. Den er vel temmelig sjangerdefinerende. Hemingway var jo generelt kongen av kortsjangeren.

Hills Like White Elephants - E. Hemingway

Lavmælt og vakker. Den handler om en samtale på en togperrong i Spania. Mye subtil bakgrunnshistorie i undertekst, og denne ville gjort seg særdeles bra som en 10, max 15 minutter. Noe Coen-brødrene kunne ha tatt i.

Skaffet meg Nightmares & Dreamscapes av King fra Play for skarve 20 kroner, så skal få lest litt King i løpet av neste uke.

Image

Fretless
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Fretless »

Tidenes triveligste vagt tematisk linka novellesamling:
Allesandro Boffa - Du er et dyr, Viskovitsj.

Driteålreite greier fra ulike dyrs synspunkt.
Høres kleint ut, men er j****g clever gjennomført.

Topic author
gnombob
Belieber
Belieber
Mood:

Post by gnombob »

Høres kul ut.

Akkurat lest The Country of the Blind av H.G. Wells.

Historien handler om en fjellklaterer i Sør-Amerika som ramler ned i en ukjent dal hvor alle er blinde og har vært blinde i fjorten generasjoner. Helt avskjært fra omverdenen. Nunez tror han lett kan bli hersker siden han ser, mens alle andre er blinde. Think again.

Meget bra. Meget bra. Fungerer på mange plan både som spennende fortelling og tematisk rundt det å se og hva som er normalt. Og selv om historien er skrevet i passiv form blir man veldig engasjert i hovedpersonens traurige "kamp". Ble faktisk lettet over hvordan den sluttet. Absolutt noe jeg kanskje kan bruke neste semester.

Les den!

http://www.horrormasters.com/Text/a0159.pdf

Image

Topic author
gnombob
Belieber
Belieber
Mood:

Post by gnombob »

The Empire of the Ants - H.G. Wells

Fet liten dommedagsprofeti av Wells. Herlig Amazonas-atmosfære og en artig karakter i den portugisiske kapteinen. Empire of the Ants-filmen fra 1977 er meget løst basert på denne lille historien.

Ser ikke helt hvordan jeg skal angripe denne uten å bare blåkopiere den til et manus, men en kul historie.

The Picture in the House - H.P. Lovecraft

Image

Kanskje den beste novellen jeg har lest av Lovecraft. Herlig oppbygging, i kjent Lovecraft stil. Det som gjør denne historien hakket bedre er slutten, som ikke er typisk bombastisk slik Lovecraft ofte er, men meget lavmælt og som et lite pust av faenskap som utløser en uhyre uhyggelig konklusjon.

Settingen slik den er i novellen er ikke veldig visuelt givende, men absolutt en historie jeg vurderer å bruke i oppgaven.

Les den om du har en halvtime til overs!
http://www.classichorrorstories.com/tex ... icture.txt

Image

Locked Previous topicNext topic