babymetal wrote:Blir sur når jeg ser folk ta bilder med slike.
35mm-kameraet eller mellomformatskameraet? Og hvorfor det? 35mm-kameraet er egentlig bedre enn de fleste av digitalkameraene til Nikon, og mellomformatskameraet er simplistisk, og ikke minst mekanisk og helt manuelt. Det vil si at kameraet lager haugevis med morsomme, nerdete lyder når ting trykkes og vris på, og det er ingen batterier, lysmålere, automatiske filmfremtrekkere eller andre duppeditter. Det gjør at du må tenke på absolutt alle detaljer rundt bruken av kameraet, samtidig som det simplistiske oppsettet gjør at du slipper å tenke på dustete ting som "skal jeg bruke vibrasjonsreduksjon på dette bildet, og hva slags filter passer best?"
Filmfotografi har dessuten større underholdningsverdi enn digitalfoto. Man vet aldri helt om et bilde ble bra før man har laget en kontaktkopi, og ofte blir bilder man trodde skulle bli umåtelig dårlige ganske bra. Et av de beste bildene jeg har tatt ble tatt med en billig filmrull, på vei opp til Trondheim rett etter at bussen jeg satt i veltet. (Det var denne bussulykken, dersom noen skulle lure.)