Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - fĂžr var det Scream Magazine

Login Register

VAI vs PETRUCCI vs SATRIANI

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

HVEM ER DIN FAVORITT?

JOHN PETRUCCI
8
40%
STEVE VAI
8
40%
JOE SATRIANI
4
20%

Total votes: 20

Topic author
333+333
B
B
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

VAI vs PETRUCCI vs SATRIANI

Post by 333+333 »

SÅ!

Disse tre kongene er blitt gjenstand for mange diskusjoner opp gjennom Ă„ra, men hvem liker du best?

For Ä begynne med SATRIANI: Han fenger meg faktisk i svÊrt liten grad, greier ikke Ä finne sÄ mye av det han gjÞr interessant og kjeder meg ganske fort. Flink som fy, men alt for lite engasjerende i mine Þrer.

VAI: Har veldig sansen for han og koser meg masse nÄr jeg hÞrer han, liker mÄten han eksperimenterer pÄ og hele utrykket. PÄ den andre siden sÄ er han ikke en stor komponist lÄtmessig sett, og det kan derfor bli noe kjedelig i lengden.'

PETRUCCI er dermed dagens vinner. FY FABIAN Stang for en gitarist!! Jeg koser meg glugg ihjel nÄr jeg hÞrer han, feeling (ja, "flinkis"-gitarister KAN ha feeling), beherskelse og f**n sÄ geniale licks og melodier. KlÊsj pÄ en god dose groove og et lÄtskrivertalent som fÄr de to andre til Ä ville konvertere til banjo, sÄ skjÞnner dere hvor jeg vil hen.

Jepp.

Peisy
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Peisy »

333+333 wrote:

SÅ!

Disse tre kongene er blitt gjenstand for mange diskusjoner opp gjennom Ă„ra, men hvem liker du best?

For Ä begynne med SATRIANI: Han fenger meg faktisk i svÊrt liten grad, greier ikke Ä finne sÄ mye av det han gjÞr interessant og kjeder meg ganske fort. Flink som fy, men alt for lite engasjerende i mine Þrer.

VAI: Har veldig sansen for han og koser meg masse nÄr jeg hÞrer han, liker mÄten han eksperimenterer pÄ og hele utrykket. PÄ den andre siden sÄ er han ikke en stor komponist lÄtmessig sett, og det kan derfor bli noe kjedelig i lengden.'

PETRUCCI er dermed dagens vinner. FY FABIAN Stang for en gitarist!! Jeg koser meg glugg ihjel nÄr jeg hÞrer han, feeling (ja, "flinkis"-gitarister KAN ha feeling), beherskelse og f**n sÄ geniale licks og melodier. KlÊsj pÄ en god dose groove og et lÄtskrivertalent som fÄr de to andre til Ä ville konvertere til banjo, sÄ skjÞnner dere hvor jeg vil hen.

Jepp.

Kanon gitarister alle mann og jeg digger alle. Vai er mest teknisk og innovativ. Petrucci er mest allsidig og Satriani har finest feeling og lÄtskriver egenskaper.

Porcus
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Porcus »

Har nok konvertert mer og mer fra Satriani til Vai. Mest pÄ grunn av at Satch har gÄtt samme veien som Petrucci, og ikke spiller like interessant musikk lenger.

«Det er trist, men sant, en jazzbande bestaaende av fire negre og ett menneske maatte altsaa til for aa skape den intense kaféstemning, som vi liker aa kalle 'europeisk'.»
– Dagbla', 1921

01d sk001 screamboard

Nils BarvÄg
Poser
Poser
Mood:

Post by Nils BarvĂ„g »

Takk! Minnet meg om at jeg mÄ bestille noe Steve Vai... :D

Edit: Fire Vai-plater pÄ CDON til 208 kroner er grei pris...

"Only those who keep the faith shall escape the wrath of the Metallian..."

torjo
Rocker
Rocker
Mood:

Post by torjo »

Satch

Ta tÄrnet, Ebralidze!

Affen
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Affen »

Som stor Dream Theater-fan er Petrucci er helt klart den jeg har mest sansen for av disse. OgsÄ soloskiva Suspended Animation er svÊrt god.

Vai kommer pÄ en god andreplass. Han gjorde suverene saker pÄ Slip of the Tongue med Whitesnake, og spiller tÞft pÄ Disturbing the Peace med Alcatrazz + David Lee Roth-skivene. Av soloskivene har jeg veldig sansen for Passion and Warfare og Fire Garden. OgsÄ mye bra pÄ Alien Love Secrets og Real Illusions Reflection, mens resten fort blir litt for sÊrt.

Satriani har en del veldig bra pÄ Surfing with the Alien, Flying in a Blue Dream og The Extremist, men jevnt over blir han veldig fort kjedelig. SÄ Satriani live i 2008, og det var kult ei stund, men selv live blei det sÞvndyssende i lengden.

Image

PsychoDad
Belieber
Belieber
Mood:

Post by PsychoDad »

Petrucci feeling?
No har eg no hĂžyrt det ĂČg.
Petrucci:
Gilmour:
Bittelitt forskjell?

VonMĂŒnchhausen
Rocker
Rocker
Mood:

Post by VonMĂŒnchhausen »

Det har jo vÊrt en guttedrÞm Ä bli like flink til Ä gitarronke som disse tre, men fant ut at det var viktigere Ä skrive gode lÄter.

Conan

Post by Conan »

Stemte Vai, men alle tre har mye bra musikk pÄ samvittigheten.

Conan

Post by Conan »

Nils BarvÄg wrote:

Takk! Minnet meg om at jeg mÄ bestille noe Steve Vai... :D

Edit: Fire Vai-plater pÄ CDON til 208 kroner er grei pris...

HÞres ikke sÄ ille ut :)

TheUnborn
Rocker
Rocker
Mood:

Post by TheUnborn »

1. JOE SATRIANI
  2. JOHN PETRUCCI
  3. STEVE VAI

Negroloid
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Negroloid »

1. Vai (mest pga. litt eldre meritter ja..og live at the astoria dvdn..)
  2. Petrucci.

Topic author
333+333
B
B
Mood:

Post by 333+333 »

PsychoDad wrote:

Petrucci feeling?
No har eg no hĂžyrt det ĂČg.
Petrucci:
Gilmour:
Bittelitt forskjell?

Blir for dumt Ä sammenlikne andres komposisjoner, klart Gilmour tolker den bedre nÄr han er originalen. Jeg mener at med Petruccis egen musikk sÄ kan du definitivt oppleve feeling.

Topic author
333+333
B
B
Mood:

Post by 333+333 »

VonMĂŒnchhausen wrote:

Det har jo vÊrt en guttedrÞm Ä bli like flink til Ä gitarronke som disse tre, men fant ut at det var viktigere Ä skrive gode lÄter.

Dette er uvitende fjortiss-snakk. Er en utbredt misforstÄelse at gitarister mÄ vÊre "enten eller"- "spiller man fort kan man ikke spille med feeling", "er man gitarvirtous kan man ikke lage bra lÄter- bare spille fort" etc. etc. etc.

Helt greit at du ikke liker musikken de lager, men det kan umulig vĂŠre slik at alle "gitarronkere" ikke kan lage skikkelige komposisjoner. Make no sense...

Ville sjokkere meg litt om du spiller et instrument.

torjo
Rocker
Rocker
Mood:

Post by torjo »

Prepare to be chocked.

Ta tÄrnet, Ebralidze!

VonMĂŒnchhausen
Rocker
Rocker
Mood:

Post by VonMĂŒnchhausen »

333+333 wrote:
VonMĂŒnchhausen wrote:

Dette er uvitende fjortiss-snakk. Er en utbredt misforstÄelse at gitarister mÄ vÊre "enten eller"- "spiller man fort kan man ikke spille med feeling", "er man gitarvirtous kan man ikke lage bra lÄter- bare spille fort" etc. etc. etc.
Helt greit at du ikke liker musikken de lager, men det kan umulig vĂŠre slik at alle "gitarronkere" ikke kan lage skikkelige komposisjoner. Make no sense...
Ville sjokkere meg litt om du spiller et instrument.

Tja, jeg syns da alle tre har noe stilig pÄ samvittigheten, sÄ det er ikke det. Ikke er det en utbredt misforstÄelse heller; feeling og hurtighet er ikke de to tingene som er nÊrmest beslektet for Ä si det sÄnn, sjÞl om Vai fÄr det fint til, jmf. "Tender Surrender" (som er ei av de fÄ virkelig gode lÄtene Vai har). Petrucci og Satriani klarer ikke Ä frese over gripebrettet pÄ samme mÄte i mine Þrer. Forresten er det ikke uvitende fjortissnakk Ä referere til en guttedrÞm som ble lagt pÄ hylla, sÄnn a propos.

Anders S
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Anders S »

Jeg likte Petrucci og til tider Satriani fÞr, men nÄ anser jeg musikken til alle tre "gitarheltene" som fryktelig kjedelig. Selv om de sikkert spiller fortere og har bedre teknikk enn det over 99% av alle andre gitarister i verden har, sÄ hjelper det fint lite nÄr jeg hÞrer de samme uoppfinnsomme skalaene og de kjedelige tonale forbindelsene bak det aller meste de gjÞr stort sett hele tiden. Det er sikkert mye fetere hvis man spiller gitar selv, antar jeg.

æ…šäž–æ†‚ć›œ

Peisy
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Peisy »

Jeg sier ikke at alle her pÄ forumet IKKE har sjekket ut de senere skivene til Satriani, men det er uten tvil de beste og det er snakk om Ä spille fort eller noe pÄ de. Det er rett og slett kanonbra skrevet lÄter og helt vanvittig fin gitarspilling!

UndeadFlowerKing
Poser
Poser
Mood:

Post by UndeadFlowerKing »

Jeg liker alle tre, men Petrucci er favoritten fordi Dream Theater er et av favorittbandene mine.

PsychoDad
Belieber
Belieber
Mood:

Post by PsychoDad »

Peisy wrote:

Jeg sier ikke at alle her pÄ forumet IKKE har sjekket ut de senere skivene til Satriani, men det er uten tvil de beste og det er snakk om Ä spille fort eller noe pÄ de. Det er rett og slett kanonbra skrevet lÄter og helt vanvittig fin gitarspilling!

Har hÞyrt den siste til Satriani og er heilt einig i at det er veldig fin gitarspeling. Og eg fekk ikkje fÞlelsen av at han har eit stort behov for Ä vise verden kor dyktig han er pÄ gitar slik eg ofte fÄr av musikken til desse gitarheltane. Men albumet vart litt kjedelig i lengden, det skal seiast.

Locked Previous topicNext topic