Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

Satyricon

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Satyricon?

Ja!!
26
54%
Næh...
5
10%
Bob-bob-bob, ikke sant?
17
35%

Total votes: 48

Topic author
Wraith
Rocker
Rocker
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Satyricon

Post by Wraith »

Jeg har merket meg at forumfolket her har lite til overs for Satyricon, og jeg spør meg da; Hvorfor? Jeg vil ikke si at Satyricon er et favorittband her i gården, men de har da nok krem-musikk på samvittigheten til å ihvertfall få min respekt. Og "Hvite Krists Død" er i mine ører en av tidenes beste Norske black metal komposisjoner. Det skal dog innrømmes at "Volcano" og "Now, Diabolical" var heller trauste affærer, men jeg synes at de tok seg veldig opp igjen med "The Age of Nero".

Dersom det dreier seg om hvordan Wongraven selv fremstår i intervjuer, som en arrogant snobb, så spør jeg meg atter en gang; det går da vel an å like musikken samtidig som man misliker de som lager den? Se bare på f.eks Burzum og Shining, flott musikk med mildt sagt tvilsomme bakmenn.

Dreier det seg om at vi ikke skal like band som faktisk selger godt med plater?

Eller er det rett og slett ikke din greie...?

Hva er egentlig problemet? Kjør debatt

Vi døde ikke... Vi har aldri levd.

ghazten
Poser
Poser
Mood:

Post by ghazten »

Kanskje at de "solgte seg" og ble mere glatte, etter FANTASTISKE "Nemeis Divina"?
Jeg LIKER IKKE så godt utvikling, jeg.

Det er nå min lille mening.

AOR Guru
Belieber
Belieber
Mood:

Post by AOR Guru »

Hadde enda folk fått like lite til over for Maiden når dem ble komersielle så hadde det vært rettferdig. Men nei da...

Stian
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Stian »

Liker mye småtteri også på de nye skivene. Riffa er jo tidvis så Celtic Frost at det er til å få ståpels av. De første skivene, derimot... Urk. Men Nemesis Divina og Rebel Extravaganza er bra.

MARDVK
Rocker
Rocker
Mood:

Post by MARDVK »

Helt ok band som dessverre solgte sjela si.
Det er lite å rope hurra for på de nyere skivene, men det er tydeligvis bra nok for Ola Normann og hans like.
Prøvde meg på Vulcano sist uke, faktisk, og den var svakere enn jeg trodde.
Det er kun Nemesis Divina som får full score her i gården, selv om det er mye(!) bra på de to første, og Rebel.

MALVM QVOD HOMINES FACIVNT
Image

Angelgrinder
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Angelgrinder »

Jeg kom såpass sent inn i greiene at jeg har ingen problemer med Satyricon, faktisk liker jeg det bare bedre og bedre. Det er MYE som fenger min smak, og jeg gir blanke f**n i når det ble gitt ut i forhold til hva som er "riktig" å like eller ikke.

Mother North, Fuel for Hatred, To the Mountains, KING, Now Diabolical er låter som fenger meg fryktelig, selv om de siste er forholdsvis nye, så Now Diabolical er kanskje min favoritt slikt sett.

Gleder meg til HITS!

Og, Satyr er bare deilig arrogant. Kan godt være en 'og' imellom der også, men det får så være.

Did you ever find yourself drowning in a dark and crowded bar?

sumostig
Rocker
Rocker
Mood:

Post by sumostig »

Ford det er kun Rebel Extravaganza som VIRKELIG holder mål fra start til slutt, og fordi The Shadowthrone og Nemesis Divina er to av de mest jalla black metal skivene som finnes. Og de to siste er j****g dårlig.

Anders S
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Anders S »

Dark Medieval Times - 7,5/10
The Shadowthrone - 6,5/10
Nemesis Divina - 8/10
Rebel Extravaganza - 7/10 (med forbehold at jeg ikke har forstått hele skiva)
Volcano - 4/10
Now, Diabolical - 4/10
The Age of Nero - ikke hørt

Et bra black metal-band som endte opp med å bli ekstremt kjedelig.

慨世憂国

gnombob
Belieber
Belieber
Mood:

Post by gnombob »

Volcano er fet. Synes de har mye kule riff of fete partier spredd utover Now, Diabolical også. The Pentagram Burns er herlig old school.

Image

tyand
Poser
Poser
Mood:

Post by tyand »

Liker veldig godt Shadowthrone og spesielt Rebel Extravaganza. Alltid vært et sinnsykt fett liveband - helt til Wongraven tok litt vel av med "få se henda i været"-pakka i ren Paul Stanley ånd. Fail.

Man kan vel si både janteloven og den hardbarka fansen snudde ryggen til bandet da de gikk all in for å leve på bandet. Helt greit det, backer den, men da de stilte opp på VG Topp-showet var toget gått for min del.

That secret Path leads the Ahran to mental woe unspeakable; woe for the dead, and helpless pity for the men of Karmic sorrow; the fruit of Karma Sages dare not still.

Vorax
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Vorax »

Har aldri tatt av på Satyricon i like stor grad som Immortal, Mayhem, Burzum og Darkthrone, men Nemesis Devina og særlig Rebel Extravaganza er gull. Etter Rebel har det gått jevnt og trutt nedover. Volcano er ok, mens Age Of Nero er søppel. De to første skivene er derimot bra, men heller ikke mer.

Vorax
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Vorax »

gnombob wrote:

Volcano er fet. Synes de har mye kule riff of fete partier spredd utover Now, Diabolical også. The Pentagram Burns er herlig old school.

Enig i Pentagram Burns. King og tittelsporet er også habilt.

Dirant
Poser
Poser
Mood:
Been thanked: 2 times

Post by Dirant »

Jeg har et nostalgisk forhold til "The Shadowthrone" ellers lite engasjerende hverken den ene eller andre veien.

Non-rising body from the grave showing new reality
What I am, what I want, I'm only after death

DOH
Poser
Poser
Mood:

Post by DOH »

Hei, jeg heter Dag Olav, og jeg liker Satyricon :wave:

Dvs jeg synes de har par-tre gode låter på alle skivene sine, og resten fyllstoff. Bortsett fra Nemesis Divina, som er krem fra start til nesten slutt.

Det glætte imaget deres er kanskje ikke helt min greie, men det er alltid interessant å se hva de finner på, siden de er såpass frempå og prøver nye ting som andre band kanskje ikke engang vil ta i. Ikke dermed sagt at alt de finner på er bra, men definitivt interessant.

JonathanSaxx
Belieber
Belieber
Mood:

Post by JonathanSaxx »

Jeg liker KING, men har ikke fått helt fot av de andre greiene jeg har hørt.
Kan ikke huske noe av "gamle" Satyricon og det meste av det nye synes jeg blir veldig flatt uten de helt store låtene. Det er et kult riff her og der, men veldig endimensjonalt framført som gjør at det nesten får et litt plastikk-preg.

De gjør jo mye av det samme som Darkthrone har gjordt i de seinere år og kjører en mer rock'n'roll/gammal metal pakke, men for meg fenger nye Darkthrone en del bedre.

At Satyr er pompøs, selvhøytidelig og åpenbart et colahue i intervjuer synes jeg både er morsomt og underholdende. Norge har litt mangel på den typen arroganse, så det synes jeg han gjør bra.

Let's put the X in Saxx!

SatanExMachina
Spermatozoon
Mood:

Post by SatanExMachina »

Rebel Extravaganza er knusefet. Resten er det så som så med. Noen bra låter her og der på de nyere albumene.

and with joy shall ye draw water out
of the wells of damnation

Ray
Spermatozoon
Mood:

Post by Ray »

Nemesis Divina er en perle og de to neste har sine øyeblikk. Alt etter dette er dørgende kjedelig i mine ører. Mid tempo black metal er poengløst for meg.

tyand
Poser
Poser
Mood:

Post by tyand »

JonathanSaxx wrote:

De gjør jo mye av det samme som Darkthrone har gjordt i de seinere år og kjører en mer rock'n'roll/gammal metal pakke, men for meg fenger nye Darkthrone en del bedre. .

Det du sier her er ganske interessant. Hvorfor er det ingen (få) som slenger mer med jantehammeren mot Darkthrone? De har gått bort fra det opprinnelige soundet. Alt dette med "vi skal aldri gjøre intervjuer" har, ja, endt opp med å la seg intervjue av det meste som krype og går av trykksaker, nettblogger osv. Tur i skauen, opptredener på TV, playlister for Vice Magazine (hipsterblekka over alle hipsterblekker). Det er mange paraleller her.

That secret Path leads the Ahran to mental woe unspeakable; woe for the dead, and helpless pity for the men of Karmic sorrow; the fruit of Karma Sages dare not still.

ghazten
Poser
Poser
Mood:

Post by ghazten »

Hei Tyand, kan det være fordi de er mer... Hva skal jeg si, møkkete og true?
Men jeg ser poenget ditt.

Og ingen TØR å kjefte/disse de, i frykt for å miste ansikt?

Goatblessed necropenis
Poser
Poser
Mood:

Post by Goatblessed necropenis »

Liker godt Satyricon jeg, gammelt som nytt.

"Dark medieval times", "The shadowthrone" og "Nemesis divina" er alle nevneverdige eksempler på gode gamle norske klassiske black metal perler, dog ikke opp på gammelt Darkthrone, Burzum, Mayhem nivå.

Kurven har også for Satyricon vært nedadgående; spinnville, intense og kalde "Rebel extravaganza" ble etterfulgt av mørke og guffne "Volcano" som jeg begge rangerer som mesterverk av nyere norsk black metal, men det gikk noe nedover på "Now, diabolical", mens überglatte og streite "The age of nero" er bandets svakeste, i hvert fall kjedeligste album til nå. Lurt med en pause tror jeg og håper de en dag kan dukke opp igjen med noe mer interessant.

Synes bandet fremdeles står seg bra rent musikalsk i dag, det rocker og groover godt enda og liker at bandet utelukkende baserer musikken sin på RIFF av eldre årgang. Men de fæle musikkvideoene og alle de kleine live-opptredene hvor de forsøker å gjøre seg selv spiselige for alt og alle gjør jo at man mister appetitten da. (les: å skryte hemningsløst av publikum, å arrangere bølger og organisert klapping som om at det var en j***a dame håndball kamp oser ikke akkurat av black metal).

DØDSMARSJ TIL h*****e!

Locked Previous topicNext topic