FATES WARNING/OSI guitarist Jim Matheos and former FATES WARNING singer John Arch are currently working together on a new full-length album that will be released in late spring/early summer via Metal Blade Records. The band, called ARCH/MATHEOS, began tracking the drums on January 12 and will continue to record through mid-February with both John Arch and Jim Matheos producing the album. ARCH/MATHEOS features an all-star lineup including the talents of Joey Vera (ARMORED SAINT, ANTHRAX, FATES WARNING, SEVEN WITCHES) on bass, Bobby Jarzombek (HALFORD, FATES WARNING, SEBASTIAN BACH, RIOT) on drums, and Frank Aresti (FATES WARNING) on additional lead guitar.
Beste Fates Warning-plate
Denne EP'en som kom for noen år siden var da ganske fet, mener jeg å huske. Skal spille den igjen snart.
Glemmer aldri da jeg ringte opp Arch for intervju da EP'en kom. Snodig fyr og intervjuet ble gjort på arbeidsplassen hans (et møbelsnekkeri) med massevis av saging og andre lyder i bakgrunnen. Intervjuet burde vært gitt ut på vinyl picture disc i sagbladformat!
Eon wrote:Forøvrig hadde No Exit vært uendelig mye bedre med en annen vokalist. Hadde hjulpet med mer moderate vokallinjer også. Er jo f**n meg bare hyling hele tiden.
Nesjh, sinnssykt bra vokal.
Mye samme gjengen som sto bak den herlige "Twist of Fate" EP'n fra 2003 ja (fader er det så lenge siden, måtte sjekke).
Bobby Jarzombek har vel spilt endel med Fates Warning i live-sammenheng og Aresti vet vi jo hører hjemme i den line-up'en der.
Kjenner jeg gleder meg til denne skiva!
FATES WARNING/OSI guitarist Jim Matheos and former FATES WARNING singer John Arch are currently working together on a new full-length album, "Sympathetic Resonance", that will be released in North America on September 13 via Metal Blade Records. The band, called ARCH/MATHEOS, began tracking the drums on January 12 and continued to record through mid-February with both John Arch and Jim Matheos producing the album.
ARCH/MATHEOS features an all-star lineup, including the talents of Joey Vera (ARMORED SAINT, ANTHRAX, FATES WARNING, SEVEN WITCHES) on bass, Bobby Jarzombek (HALFORD, FATES WARNING, SEBASTIAN BACH, RIOT) on drums, and Frank Aresti (FATES WARNING) on additional lead guitar.
Comments Matheos: "I think John and I work really well together. There's a lot of mutual respect and trust in what we do. But we're also both very critical of ourselves, and each other. This can make for a long and sometimes tedious process. But ultimately it's one I enjoy because I think it brings out the best in both of us."
Adds Arch: "When I first heard some of the arrangements Jim had written and recorded, it took quite some time before I could wrap my mind around the odd time signatures and guitar work going on here. There are some long compositions, so putting anxiety and apprehension on the back burner it was time to dissect these numbers into digestible bits. After the lengthy process of lyrics and melodies, listening to the songs now, I can't imagine them any other way."
In terms of the lyrical content on "Sympathetic Resonance", John Arch notes that "the lyrics this time around are more in line with [Arch's 2003 solo EP] 'A Twist Of Fate' and not of the mystical nature of some past albums."
ARCH/MATHEOS recording lineup:
- John Arch (FATES WARNING) - Vocals
- Jim Matheos (FATES WARNING, OSI) - Guitar
- Joey Vera (ARMORED SAINT, ANTHRAX, FATES WARNING, SEVEN WITCHES) - Bass
- Bobby Jarzombek (HALFORD, FATES WARNING, SEBASTIAN BACH, RIOT) - Drums
- Frank Aresti (FATES WARNING) - Additional Lead Guitar
333+333 wrote:Yupp that`s right, jeg digger f**n meg metal!
Eon wrote:ARCH/MATHEOS recording lineup:
- John Arch (FATES WARNING) - Vocals
- Jim Matheos (FATES WARNING, OSI) - Guitar
- Joey Vera (ARMORED SAINT, ANTHRAX, FATES WARNING, SEVEN WITCHES) - Bass
- Bobby Jarzombek (HALFORD, FATES WARNING, SEBASTIAN BACH, RIOT) - Drums
- Frank Aresti (FATES WARNING) - Additional Lead Guitar
Hvorfor ikke bare kalle det Fates Warning?
-
- Spermatozoon
- Mood:
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Dette har jeg venta på helt siden ep`n for en del år siden! Synes den var meget bra, spesielt første låta der! Awaken the Guardian er en av favorittskivene mine, og det "comebacket" den gang var svært gledelig. Hadde helt gitt opp å få noe mer, helt til jeg leste om dette prosjektet for et halvt års tid siden. Fy f**n! Dette må bare bli bra... Hadde også vært fenomenalt å få sett gjengen live, men det er vel litt mye å håpe på.
Som noen er inne på, kan man jo lure på hvorfor de ikke bare kjører på og kaller det for Fates Warning, men så lenge musikken er bra så driter jeg i hva dem kaller seg.
Marken wrote:Her er 5 minutter av ei 14 minutters-låt:
Ikke noe for meg, men regner med det faller i smak hos en del Arch-fans.
Wow! Trenger en del runder dette, men han har f**n meg stemmen i behold for å si det slik.
333+333 wrote:Yupp that`s right, jeg digger f**n meg metal!
-
- Poser
- Mood:
Fet låt, elendige vokallinjer og slitsom vokalist - dette kunne ha vært fetere med Alder ved mik'en og andre vokallinjer!
Hun: "Det kommer du ikke langt med her"
Han:"Je kjæm helt i fra Åsbygda je"!
Being a Klopp-timist YNWA <3
-
- Spermatozoon
- Mood:
Lynchomaniac wrote:Fet låt, elendige vokallinjer og slitsom vokalist - dette kunne ha vært fetere med Alder ved mik'en og andre vokallinjer!
Håhåy, dette er ren blasfemi i mine ører, mann! Men det er kanskje godt at ikke alle har samme musikksmaken... Ikke for det, jeg har stor sans for mye av det Alder har gjort med Fates, og også i andre prosjekter som Redemption, men John Arch har en spesiell plass i mitt hjerte (høres kanskje homo ut, men...).
Husker det var meget gledelig å høre at Arch fortsatt hadde stemmen i god behold ved forrige korsvei, og like gledelig er det nå, etter å ha hørt denne snutten. Synes det høres lovende ut! Må selvfølgelig høres mye mer før man kan gi endelig dom, men akkurat det tror jeg jeg skal vente med til skiva er i heimen! Gleder meg som f**n!!!
-
- Poser
- Mood:
-
- Spermatozoon
- Mood:
Har hørt Arch/Matheos-skiva et tosifret antall ganger de siste tre ukene. Veldig bra! Egentlig ganske likt de siste FW-skivene, men med langt spenstigere vokal og vokalmelodier.
Tar en prat med begge herremenn denne uka.
Mmmmeget fristende. Savner stemmen til Arch på nyere FW-plater, men liker en del av musikken veldig godt.
Uncompromising rude reality
Mangled the Monarch of our fashioning,
Who quavered, sank; and now has ceased to be.