Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - fĂžr var det Scream Magazine

Login Register

VoldtektsbĂžlgen i Norge

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Tomas
Poser
Poser
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Tomas »

Stian wrote:

Og voldtektsmenn skal selvsagt straffes, kun overgÄtt av straffen for mord.

Jeg trodde det var opplest og vedtatt at ingenting skal straffes hardere enn voldtekt. Lemlestelse, landssvik og drap er jo smÄsaker i forhold til selveste voldtekt. Den ultimate forbrytelse.

perl -e 'print $i=pack(c5,(41*2),sqrt(7056),(unpack(c,H)-2),oct(115),10);'
:boobs:

Tomas
Poser
Poser
Mood:

Post by Tomas »

Runar wrote:
Tomas wrote:

Jeg burde visst at en lignelse ble for avansert for deg. Beklager sÄ mye.

Du er ikke sÄ smart selv tiltross for at du liker Ä tro det. SÄ gjerne hopp ned fra din hÞye hest.

Aldri! Det er min hest og jeg trives veldig godt her.

Stian
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Stian »

Tomas wrote:
Stian wrote:

Jeg trodde det var opplest og vedtatt at ingenting skal straffes hardere enn voldtekt. Lemlestelse, landssvik og drap er jo smÄsaker i forhold til selveste voldtekt. Den ultimate forbrytelse.

NĂ„ vet jeg ikke om du er sarkastisk, men voldtekt er ikke langt fra den verste forbrytelsen i min bok.

norseman
Belieber
Belieber
Mood:

Post by norseman »

"Dersom man som ung kvinne beveger seg alene gjennom enkelte urbane omrÄder pÄ gitte tidspunkt i sterkt beruset tilstand og med en bekledning som mange oppfatter som utfordrende vil sannsynligheten for Ä bli voldtatt vÊre mye hÞyere enn normen"

Dette handler om simpel statistikk. Det foreligger ingen aksept i handlingene til voldtekstmenn i dette utsagnet, ei heller fordÞmmelse av offerets oppfÞrsel. Det er en dokumentert observasjon av verden som den er, og sÄ kan forskjellige mennesker forholde seg til dette i ulike grader. Det forutsetter heller ingen politiske, moralske eller sosiale motiver fra den som kommer med utsagnet.

'Till, in Time's stayless stealthy swing,
Uncompromising rude reality
Mangled the Monarch of our fashioning,
Who quavered, sank; and now has ceased to be.

Runar
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Runar »

Tenebres wrote:
Runar wrote:
Tomas wrote:

Det er ingen som har lagt skylden pÄ ofrene her.

Jo, det Tenebres skriver om at det er sÄ lurt Ä gjÞre ditten og datten og da nesten mÄ forvente Ä bli voldtatt er Ä gi ofrene skyldfÞlelse.

Vel ja, jeg gir noen ofre skylden for at de bidrar til hĂžye voldtekstall. Det betyr IKKE at de er skyldig i voldtekten. SkjĂžnner du forskjellen?
PÄ samme mÄte gir jeg en del av skylden pÄ hÞye dÞdstall pÄ veiene til de som blÄnekter Ä bruke beltet selv om det ikke er de som kjÞrer bilen.

Det betyr absolutt ikke at jeg vasker overgriperne for sin del av skylden. Tvert imot. Men verden er faktisk ikke svart/hvit.

Det er der jeg er uenig. For som jeg sÄ fint prÞvde Ä skrive her i sted sÄ er det ikke klÊr eller alkoholprosent som forÄrsaker voldtektene. De vil skje uansett. Det er ikke slik at mennesker blir sprengkÄte av Ä se en lekker dame Ä mÄ hoppe pÄ hun ved fÞrste anledning.

Men som Stian sier vil jeg ogsÄ oppfordre til Ä styre unna situasjoner der man kan mÞte pÄ uhell. Ikke gÄ i ghetto-omrÄder og helst ikke alene, for eksempel.

Runar
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Runar »

norseman wrote:

"Dersom man som ung kvinne beveger seg alene gjennom enkelte urbane omrÄder pÄ gitte tidspunkt i sterkt beruset tilstand og med en bekledning som mange oppfatter som utfordrende vil sannsynligheten for Ä bli voldtatt vÊre mye hÞyere enn normen"

Dette handler om simpel statistikk. Det foreligger ingen aksept i handlingene til voldtekstmenn i dette utsagnet, ei heller fordÞmmelse av offerets oppfÞrsel. Det er en dokumentert observasjon av verden som den er, og sÄ kan forskjellige mennesker forholde seg til dette i ulike grader. Det forutsetter heller ingen politiske, moralske eller sosiale motiver fra den som kommer med utsagnet.

Vet ikke om det er meg du argumenterer mot, men dette er jeg uansett helt enig i. Men det er ikke slik at voldtektsprosenten gÄr ned av den grunnen. En mann som har bestemt seg for Ä voldta vil voldta uansett. Men man er bare et lettere bytte om man er full pÄ feil tid til feil sted.

Stian
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Stian »

Runar wrote:

Ikke gÄ i ghetto-omrÄder

Veldig forenkling. Voldtektene skjer pĂ„ steder med helt gjennomsnittlig andel innvandrere. For eksempel kan Alna anses som mye mer gettofisert enn GrĂŒnerlĂžkka, mens GrĂŒnerlĂžkka virker mer risikabelt for voldtekt.

Runar
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Runar »

Tomas wrote:
Stian wrote:

Drap skjer jo ofte med et motiv i hvert fall. Voldtekt skjer kun for voldtektsmannen egen seksuelle nytelse, sÄ jo voldtekt er helt klar noe av det verre.

Porcus
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Porcus »

norseman wrote:

Du glemte hvilken diskusjon dette er.

Dersom du forteller menn at det er dumt Ä svinge seg dritings rundt i lugubre bakgater nÄr tvilsomme fyrer kan se at du har penger, sÄ er det the bleeding obvious.

Dersom du forteller kvinner at det er dumt Ä svinge seg dritings rundt i lugubre bakgater nÄr tvilsomme fyrer kan se at du har f***e, sÄ er du en hÊlvetes mÞrkemann som har personlig interesse av Ä forsvare voldtektsforbrytere.

Ikke for Ä fordÞmme deg, selvsagt, jeg gir bare gode rÄd om hvordan du kan unngÄ Ä bli dratt pÄ klepp ut i offentligheten og penisgiljotinert av gÊrne bloggere (men det vil selvsagt vÊre din egen skyld nÄr du sier noe sÄ dumt som du gjÞr!).

Runar
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Runar »

Stian wrote:
Runar wrote:

Ikke gÄ i ghetto-omrÄder

Veldig forenkling. Voldtektene skjer pĂ„ steder med helt gjennomsnittlig andel innvandrere. For eksempel kan Alna anses som mye mer gettofisert enn GrĂŒnerlĂžkka, mens GrĂŒnerlĂžkka virker mer risikabelt for voldtekt.

Enig i det. Men forenkler jo litt nÄ for Ä holde postene pÄ et kortere nivÄ.

Tomas
Poser
Poser
Mood:

Post by Tomas »

Stian wrote:

NĂ„ vet jeg ikke om du er sarkastisk, men voldtekt er ikke langt fra den verste forbrytelsen i min bok.

Det var ment sarkastisk, og jeg mener det finnes mange forbrytelser som er langt verre enn voldtekt. Uten at det betyr at jeg ser pÄ voldtekt som en bagatell.

Edit: Storberget er for Ăžvrig enig med deg.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... d=10092710

Storberget wrote:

Jeg har hele tiden sagt at voldtekt er nesten-drap.

Tenebres
Poser
Poser
Mood:

Post by Tenebres »

Runar wrote:

Det er der jeg er uenig. For som jeg sÄ fint prÞvde Ä skrive her i sted sÄ er det ikke klÊr eller alkoholprosent som forÄrsaker voldtektene. De vil skje uansett. Det er ikke slik at mennesker blir sprengkÄte av Ä se en lekker dame Ä mÄ hoppe pÄ hun ved fÞrste anledning.

Men som Stian sier vil jeg ogsÄ oppfordre til Ä styre unna situasjoner der man kan mÞte pÄ uhell. Ikke gÄ i ghetto-omrÄder og helst ikke alene, for eksempel.

Meget mulig du har misforstÄtt deg, for Stians post i forrige side oppsummerte egentlig det jeg hadde Ä si om den saken.

Men at voldtekt vil skje uansett er enkelt og greit ikke sant. Mulige forbrytere vil sikkert nÞle betraktelig mer om jenten ser ut til Ä vÊre i stand til Ä forsvare seg eller i hvert fall reagere enn om hun er fullstendig dritings og gÄr alene om natten. Serievoldtektsmenn vil kanskje ikke bry seg uansett, men noen forhÄndsregler vil stoppe folk med lav moral som ikke nÞdvendigvis har en fortid som kriminell.

Stian wrote:

Meget enig! I min bok er det faktisk den verste. Jeg synes det er enda verre Ä Þdelegge et menneske for livet enn Ä gjÞre slutt pÄ ens liv.

Tomas
Poser
Poser
Mood:

Post by Tomas »

Det ser ut som om det er mulig Ă„ gjĂžre noe med overfallsvoldtektene:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... d=10020652

I flere Är pÄ rad var ingen byer i Norge verre enn Stavanger nÄr det gjaldt overfallsvoldtekter. I Är er ingen fullbyrdede overfallsvoldtekter registrert.

Topic author
stramvaier
Poser
Poser
Mood:

Post by stramvaier »

Hvilke tiltak ble gjort i stavanger for Ä fÄ bukt med problemet?

Tomas
Poser
Poser
Mood:

Post by Tomas »

stramvaier wrote:

Hvilke tiltak ble gjort i stavanger for Ä fÄ bukt med problemet?

Det stÄr i artikkelen jeg linket til.

Affen
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Affen »

Tenebres wrote:
Stian wrote:

Meget enig! I min bok er det faktisk den verste. Jeg synes det er enda verre Ä Þdelegge et menneske for livet enn Ä gjÞre slutt pÄ ens liv.

Enig med deg, Frenchie.

Image

Runar
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Runar »

Tenebres wrote:

Men at voldtekt vil skje uansett er enkelt og greit ikke sant. Mulige forbrytere vil sikkert nÞle betraktelig mer om jenten ser ut til Ä vÊre i stand til Ä forsvare seg eller i hvert fall reagere enn om hun er fullstendig dritings og gÄr alene om natten. Serievoldtektsmenn vil kanskje ikke bry seg uansett, men noen forhÄndsregler vil stoppe folk med lav moral som ikke nÞdvendigvis har en fortid som kriminell.

Som sagt; hun blir et lettere bytte ja, men problemet er der like fult der uansett hvordan vi ser pÄ. Visse miljÞ har et feil syn pÄ voldtekt der det ikke blir ansett som sÄ alvorlig. Man kan jo faktisk lese om folk som stiller Äpent opp i avisintervjuer der de kaller norske jenter billige horer de ikke finner rart blir voldtatt. Det er dette vi mÄ jobbe mot.

Topic author
stramvaier
Poser
Poser
Mood:

Post by stramvaier »

Sakset fra artikkelen som Tomas la ut link til:

Seks tiltak mot voldtekt

Oppklare mer – bevise bedre
Vi mÄ Þke oppdagelsesrisikoen for voldtektsforbrytelser
‱ spesialenhet opprettet pĂ„ Kripos
‱ egne team i politidistriktene
‱ DNA-reform – flere registrerte straffedþmte i DNA-registeret
‱ doblet straffenivĂ„ for voldtekt – Ăžkt minstestraff

Bedre hjelp og oppfĂžlging for ofre
Vi mÄ legge til rette for bedre oppfÞlging av overgrepsutsatte:
‱ bidra til at flere sþker hjelp og anmelder umiddelbart etter et overgrep
‱ overgrepsmottak i alle fylker – sikrer bevis og oppfĂžlging, og bidrar til at politi og helsevesen mĂžter ofre med nĂždvendig kunnskap og forstĂ„else
‱ iverksette tiltak for Ă„ mĂžte utsatte med sĂŠrskilte behov (for eksempel sprĂ„k, funksjonsnedsettelser e.l)

Bedre samarbeid
Vi mÄ samarbeide bedre:
‱ utarbeide lokale handlingsplaner for Ă„ strukturere samarbeidet mellom politiet, kommunen, taxinĂŠring, utelivsnĂŠringen
‱ involvere frivillige organisasjoner/foreninger for Ă„ mobilisere bredt – sĂŠrlig menn
‱ holdningsarbeid for Ă„ gi kunnskap om risikosituasjoner og grensetting – et ansvar for alle som mĂžter ungdom og unge voksne

Trygg by
‱ kriminalitetsforebygging mĂ„ inn som et selvstendig hensyn i planprosessen fra 1. juli 2009 (Plan og bygningsloven)
‱ belysning
‱ mobilisere menn
‱ alle mĂ„ “bry” seg

Rus og risiko
Vi mÄ skape Þkt bevissthet om betydningen av rus:
‱ Flere ”trygge lyslþyper hjem”
‱ informere bedre om skadepotensiale
‱ informere bedre om Ăžkt sĂ„rbarhet

Bedre kunnskap
Vi mĂ„ vite mer – systematisere kunnskap om:
‱ hvor det skjer
‱ nĂ„r det skjer
‱ hvem som gjþr det
‱ hvem som utsettes
‱ hva de utsettes for

SÊrlig det med Ä fÄ ofrene til Ä anmelde voldtekten mener jeg er helt avgjÞrende for Ä bedre statistikken, selvfÞlgerlig i kombinasjon med strenge straffer.
Godt murlig mange velger Ă„ voldta fordi de VET at oppklarningstatistikken/anmeldelses prosenten er lav.

Tenebres
Poser
Poser
Mood:

Post by Tenebres »

Runar wrote:
Tenebres wrote:

Som sagt; hun blir et lettere bytte ja, men problemet er der like fult der uansett hvordan vi ser pÄ. Visse miljÞ har et feil syn pÄ voldtekt der det ikke blir ansett som sÄ alvorlig. Man kan jo faktisk lese om folk som stiller Äpent opp i avisintervjuer der de kaller norske jenter billige horer de ikke finner rart blir voldtatt. Det er dette vi mÄ jobbe mot.

Fullstendig enig i dette og jeg fĂžler ikke jeg har sagt noe som motsier det.

Men sÄ lenge det finnes kriminelle i verden har alle et visst ansvar om Ä ta noen fornuftige forhÄndsregler i hverdagen. Om ikke for seg selv, i hvert fall for de som er glad i dem.
Jeg hadde elsket Ä kunne la leilighet og bil ulÄst men det er lite lurt. Friheten min/din stopper der andres begynner. Dette har alltid vÊrt sant og det vil det fortsatt vÊre i fremtiden.

Tomas
Poser
Poser
Mood:

Post by Tomas »

Affen wrote:
Tenebres wrote:
Stian wrote:

Enig med deg, Frenchie.

For Ă„ vĂŠre litt djevelens advokat; er det slik at et menneske blir Ăždelagt av en voldtekt? Er dette entydig bevist og gjelder dette omtrent alle som blir voldtatt? Og hva mener man med Ă„ Ăždelegge et menneske?
Det blir en litt for diffus uttalelse for meg, sÄ jeg Þnsker Ä se den litt mer spesifisert.

Locked Previous topicNext topic