Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

Trening og kosthold

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Du:

Trener og spiser sunt.
47
35%
Trener og spiser usunt
26
19%
Trener ikke, men spiser sunt
26
19%
Trener ikke, spiser usunt.
31
23%
Labkarbo.
4
3%
 
Total votes: 134
User avatar

HeimBrent
Belieber
Belieber
Posts: 63
Joined: 31 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by HeimBrent »

Bija wrote:

Hvordan sliter du? 90 grader er helt fint, men ikke noe mindre. Har du prøvd low rack squat eller low box squat? Kanskje det kan hjelpe.

Er generelt relativt stiv, og ekstra stiv i ankelleddet. Har tøyd og bøyd i flere år uten at det har hjulpet. Husker jeg spurte legen om det da jeg var inne for å få sjekket noen bryst-greier, og fikk beskjed om at det kunne ha sammenheng med at jeg ble født med vristen og tærne liggende opp langs leggen.

Men 90 grader i kneet holder altså? Fantastisk. Det er så langt ned jeg kommer meg før knærne ikke vil lengre frem.


User avatar

Topic author
Dirant
Poser
Poser
Posts: 358
Joined: 11 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Post by Dirant »

Knærne frem, opp på tåballene? Skjønner ikke helt hvordan du gjør øvelsen. Jeg vet jo ikke hvordan anklelproblemene dine er, men generelt sett bør du ha vekten rett over hælene. Knærne skal aldri lengre frem enn tærne. Skyt ut rumpa litt for å holde ryggen rett. Siden du er relativt høy kan du godt ha føttene litt bredere enn skuldrene, men her bør du føle deg frem og finne den bredden som er komfortabel og ikke belaster knærne. Jeg foretrekker å ha tærne litt ut mot sidene ettersom det er naturlig for meg. Konsentrer deg om å presse knærne ut mot sidene, det er viktig for at de ikke bikker innover.

Knebøy er en veldig naturlig bevegelse, så det handler egentlig bare om å finne det som føles riktig.

Non-rising body from the grave showing new reality
What I am, what I want, I'm only after death

User avatar

Leif
Belieber
Belieber
Posts: 29
Joined: 24 May 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Leif »

90 grader i kneleddet er feil. Man skal minst ned til parallell, dvs. at lårene skal være parallelle med gulvet, dvs. at hofteleddet skal være like langt over gulvet som kneleddet. Dette blir en spissere vinkel i kneleddet enn 90 grader.


User avatar

HeimBrent
Belieber
Belieber
Posts: 63
Joined: 31 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by HeimBrent »

Casen er at jeg ikke klarer å gjøre knebøybevegelsen dyp nok uten å miste balansen, da stivheten i anklene gjør at jeg ikke klarer å bøye det leddet nok. Om det ga mer mening?

Får satse på å gå så langt ned som jeg klarer. Det er vel bedre enn ingenting.


User avatar

Topic author
Dirant
Poser
Poser
Posts: 358
Joined: 11 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Post by Dirant »

Da skjønner jeg hva du sliter med. Hvis du går så langt ned som du klarer hver gang så kanskje det bedrer seg over tid?

Non-rising body from the grave showing new reality
What I am, what I want, I'm only after death

User avatar

HeimBrent
Belieber
Belieber
Posts: 63
Joined: 31 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by HeimBrent »

Får håpe det. Er noe genetikk inne i bildet, såvidt jeg har forstått, som gjør at jeg generelt har korte sener. Får satse på å tøye og bøye litt ekstra på problemområdene de dagene jeg ikke løfter.


User avatar

Admiral NOX
Belieber
Belieber
Posts: 17
Joined: 21 Feb 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Admiral NOX »

HeimBrent wrote:

Casen er at jeg ikke klarer å gjøre knebøybevegelsen dyp nok uten å miste balansen, da stivheten i anklene gjør at jeg ikke klarer å bøye det leddet nok. Om det ga mer mening?

Det er et yogaprogram som går under navnet Pawanmuktasana - det brukes blant annet til opptrening av invalide og andre som står lavere på karmastigen. Her finner du noen øvelser som går spesifikt på føtter, ankler osv.

http://www.yinyoga.com/ys2_2.2.7.1.4.1_ ... tasana.php

Image
The modern world will not be punished. The modern world is the punishment. -NG Davila


Johnny Tombthrasher
Rocker
Rocker
Posts: 717
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Post by Johnny Tombthrasher »

HeimBrent wrote:

Casen er at jeg ikke klarer å gjøre knebøybevegelsen dyp nok uten å miste balansen, da stivheten i anklene gjør at jeg ikke klarer å bøye det leddet nok. Om det ga mer mening?

Får satse på å gå så langt ned som jeg klarer. Det er vel bedre enn ingenting.

Ja da. Knebøy med større vinkel enn 90 grader er også knebøy. Du får noe ut av det, dog ville jeg anbefale å kjøre mye med kun stang for gradvis å strekke ankelleddet. Ikke hør på Leif.

Min signatur er elendig.

User avatar

Tomas
Poser
Poser
Posts: 268
Joined: 19 Apr 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Tomas »

Image

perl -e 'print $i=pack(c5,(41*2),sqrt(7056),(unpack(c,H)-2),oct(115),10);'
:boobs:

User avatar

Shrinebuilder
Rocker
Rocker
Posts: 778
Joined: 04 Sep 2006, 00:00
Favourite genre: Hard Rock
Location: Pøle by
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 40
Korea North

Post by Shrinebuilder »

Nigella <3


User avatar

Jønsberg
Belieber
Belieber
Posts: 11
Joined: 01 Jan 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Jønsberg »

Pissgurglerblikk.

Escape from those rotten body
It's creation of death, can do nothing
Full of lusts, can't feel sins
Cast you a golden magic! Baphomet!
Image

User avatar

HeimBrent
Belieber
Belieber
Posts: 63
Joined: 31 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by HeimBrent »

Shrinebuilder wrote:

Nigella <3

+1



umulius
Belie
Belie
Posts: 7
Joined: 07 Mar 2011, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by umulius »

Sikkert postet før, men i så fall tåler det et gjensyn. Nigella talks dirty: http://www.youtube.com/watch?v=RtS2Ikk7A9I


User avatar

Bija
Poser
Poser
Posts: 254
Joined: 23 Mar 2008, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Post by Bija »

HeimBrent wrote:

Får håpe det. Er noe genetikk inne i bildet, såvidt jeg har forstått, som gjør at jeg generelt har korte sener. Får satse på å tøye og bøye litt ekstra på problemområdene de dagene jeg ikke løfter.

Low box squats!


User avatar

HeimBrent
Belieber
Belieber
Posts: 63
Joined: 31 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by HeimBrent »

Skal prøve det også. Kjenner jeg av alle ting gleder meg litt til å begynne med løfting igjen. Noen år siden sist jeg faktisk gledet meg.


User avatar

Hege
Poser
Poser
Posts: 281
Joined: 17 Feb 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Hege »

Mornings. Kjenner det litt for godt nederst i korsryggen (rett over sacrum-ish) etter jeg har kjørt mark. Ikke vondt, men en slags stivhet. Hjelper å holde bak det ene benet og vri ryggen mot samme side som beinet man holder rundt. Er naturlig veldig svai i ryggen, om det har noen betydning.
Tro om jeg har gjort noe feil i løftet? ELLER er det bare aktivering av muskler som vanligvis ikke blir brukt? NOIA for å ødelegge ryggen.

Hilsen treningsfreaken_89 :wink:


User avatar

Bija
Poser
Poser
Posts: 254
Joined: 23 Mar 2008, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Post by Bija »

Har ingen mulighet for å uttale meg om du løfter feil eller om det er noe annet enn muskulært.

Ut i fra personlig erfaring må jeg si at jeg ofte har vært dritstøl i korsryggen to dager etter en hard markøkt, spesielt hvis jeg har hatt bøy i tillegg. På grensa til invalidiserende.

Spis, hvil, sov, ta vitaminene dine. Og smil.

dr_bija_kvakksalver_extraordinaire_69


User avatar

Topic author
Dirant
Poser
Poser
Posts: 358
Joined: 11 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Post by Dirant »

Kan bekrefte at korsryggen ofte er veldig sliten etter markløft og man merker det bedre enn andre steder fordi man bruker musklene hele tiden. Får fin holdning av det i det minste.

Non-rising body from the grave showing new reality
What I am, what I want, I'm only after death

User avatar

Luciferi
Spermatozoon
Posts: 0
Joined: 30 Oct 2011, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Luciferi »

Det er veldig viktig å passe på at man har riktig teknikk (det gjelder jo naturligvis alle øvelser), jeg husker godt fortsatt at jeg hadde vondt i korsryggen i over en uke etter en dårlig utført økt med markløft. Det var lenge siden, nå derimot trener jeg med akkurat passe vekt (tilpasset til hva jeg klarer å utføre så godt som 100% riktig gjennom hele øvelsen), langsomme repetisjoner og ekstrem nøyaktighet på teknikk. Om man trener tungt og belaster feil kan det gå ganske dårlig. I beste fall går det over relativt kjapt. En klassiker er jo de som trener sidehev på skuldre med 20kg + manualer og står og svaier med hele overkroppen.

Image

User avatar

Hege
Poser
Poser
Posts: 281
Joined: 17 Feb 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Hege »

Luciferi wrote:

En klassiker er jo de som trener sidehev på skuldre med 20kg + manualer og står og svaier med hele overkroppen.

Hohoo.

Den der følelsen i korsryggen pleier som oftest å gå over i alt fra noen timer (er helt fin nå) til et par dager. Merkelige greier. Løfter så riktig jeg bare klarer, og ikke med for tunge vekter for å terpe teknikk. Yeah. Vi får se hvordan det går :grin: :grin:


Locked Previous topicNext topic