Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - fĂžr var det Scream Magazine

Login Register

Bal Sagoth

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Beste Bal Sagoth album

A Black Moon Broods Over Lemuria
3
5%
Starfire Burning Upon The Ice-Veiled Throne Of Ultima Thule
22
37%
Battle Magic
11
18%
The Power Cosmic
9
15%
Atlantis Ascendant
8
13%
The Chthonic Chronicles
7
12%

Total votes: 60

Luciferi
Spermatozoon
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Luciferi »

Elsker dette bandet. Har alle skivene unntatt Starfire (etter pollen Ä dÞmme er det et stort hull jeg mÄ tette der!), og av de er det et vanskelig valg, men jeg gÄr for The Chthonic Chronicles, selv om Atlantis Ascendant og The Power Cosmic spilles veldig ofte ogsÄ. Battle Magic og A Black Moon Broods Over Lemuria er hakket under de andre etter min mening.

SkjÞnner hvorfor mange kanskje hater dette bandet, noe mer cheesy, sÊrt og nerdete finner man kanskje ikke. Bandet hÞrtes veldig masete og snÄlt ut til Ä begynne med, men over tid har jeg bare likt det mer og mer. Regner med at det er de symfoniske elementene som kanskje gjÞr at mange tar avstand.

NÄ skal historiene bak tekstene deres komme ut i Comic variant ogsÄ, det blir konge.

Image

Andre Aaslie
Embryo
Embryo
Mood:

Post by Andre Aaslie »

Luciferi wrote:

Elsker dette bandet. Har alle skivene unntatt Starfire (etter pollen Ä dÞmme er det et stort hull jeg mÄ tette der!), og av de er det et vanskelig valg, men jeg gÄr for The Chthonic Chronicles, selv om Atlantis Ascendant og The Power Cosmic spilles veldig ofte ogsÄ. Battle Magic og A Black Moon Broods Over Lemuria er hakket under de andre etter min mening.

SkjÞnner hvorfor mange kanskje hater dette bandet, noe mer cheesy, sÊrt og nerdete finner man kanskje ikke. Bandet hÞrtes veldig masete og snÄlt ut til Ä begynne med, men over tid har jeg bare likt det mer og mer. Regner med at det er de symfoniske elementene som kanskje gjÞr at mange tar avstand.

NÄ skal historiene bak tekstene deres komme ut i Comic variant ogsÄ, det blir konge.

Du gjÞr meg ekstremt misunnelig pÄ din situasjon. Skulle Þnske jeg ogsÄ hadde igjen "Starfire..." Ikke sjekk den ut pÄ Wimp eller Spotify fÞrst. KjÞp skiva, gjÞr sÄ et kort dykk i en fantastisk booklet, hvorpÄ du lar lyrikkens skreddersydde soundtrack forhekse dine musikalske antenner.

Anders S
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Anders S »

StÞtter opp om misunnelsen angÄende Luciferis situasjon. FÞrste gang jeg sjekket ut "Starfire" mÄtte jeg nesten bare le av hvor storslÄtt den var. Jeg smiler fortsatt bredt den dag i dag nÄr jeg hÞrer den pÄ full guffe i stereoanlegget eller i hÞretelefonene.

De siste dagene har jeg spilt Atlantis Ascendant enormt mye, og selv om jeg utvilsomt har hÞrt den over 50-100 ganger, sÄ vokser den sykt nok fortsatt. Jeg trodde aldri "The Chronicle of Shadows" skulle bli en ny favorittlÄt akkurat, da jeg tidligere har sett pÄ den som noe anonym og mindre bra enn mange av de andre lÄtene, men fy f**n sÄ herlig alt det som skjer etter 3:18 er. Eventyriske og drÞmmende partier som fÄr meg noe sÄ sinnsykt inn i en annen verden.

æ…šäž–æ†‚ć›œ

Luciferi
Spermatozoon
Mood:

Post by Luciferi »

Hehe, fÄr gÄ til anskaffelse av Starfire snarest. Jeg har lengtet etter den en god stund, men har dessverre glemt Ä bestille den de siste gangene jeg har gjort storinnkjÞp. Jeg vil hÞre den i topp kvalitet ja, med booklet'en for hÄnd!

Anders S wrote:

Eventyriske og drÞmmende partier som fÄr meg noe sÄ sinnsykt inn i en annen verden.

Absolutt. Jeg husker jeg leste Graham Hancock sin Fingerprints of the Gods da jeg hĂžrte pĂ„ Bal-Sagoth. Det passet sĂ„ vanvittig bra. Jeg fikk skikkelig "Gal-Lovecraft-Oppdager-PĂ„-Eventyr" fĂžlelse, haha. Å lese tekstene samtidig passer bra ogsĂ„.

Image

Affen
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Affen »

MÄ bare si meg helt enig med bÄde Aaslie og Anders S. Starfire er et fantastisk verk. En kompis kjÞpte den da den kom, og nÄr jeg hÞrte den blei jeg helt satt ut. Neste dag var det fÞrste buss til byen og kjÞpte den pÄ den lokale platesjappe (savner den muligheten i dag, Platekompaniet her tar ikke inn ting som er sÊrlig mer obskurt enn Maiden). Spilte faktisk gjennom Starfire tidligere i kveld, og den er like bra den dag i dag. Herlig Ä bla i bookleten og, selv om jeg aldri har gidda Ä sette meg inn i tekstene og konseptet, men bare det Ä se at de har lagt ned sÄ mye arbeid i lyrikken er grunn nok til Ä ta av seg hatten.

Image

Conan

Post by Conan »

Andre Aaslie wrote:
Vorax wrote:

Jeg klarer aldri Ä ta helt av pÄ bandet, jeg syns det lÄter for lystig og masete. Vokalen er ogsĚmer irriterende enn bra. Chthonic hÞrte jeg en god del pÄ da den kom, men den har stÄtt lenge i hylla nÄ.

Gromth gjĂžr denne type metall langt bedre

Takker Vorax, men i all beskjedenhet, den dagen jeg med hÄnda pÄ hjertet kan si til meg selv at vi har overgÄtt et gigantisk mesterverk av dimensjon "Starfire..." - da legger jeg opp. Men PRØVE - det skal jeg.

Men hva skjedde med evt Bal-Sagoth coveren, ble dere ikke enige :P?

Andre Aaslie
Embryo
Embryo
Mood:

Post by Andre Aaslie »

Conan wrote:
Andre Aaslie wrote:
Vorax wrote:

Jeg klarer aldri Ä ta helt av pÄ bandet, jeg syns det lÄter for lystig og masete. Vokalen er ogsĚmer irriterende enn bra. Chthonic hÞrte jeg en god del pÄ da den kom, men den har stÄtt lenge i hylla nÄ.

Takker Vorax, men i all beskjedenhet, den dagen jeg med hÄnda pÄ hjertet kan si til meg selv at vi har overgÄtt et gigantisk mesterverk av dimensjon "Starfire..." - da legger jeg opp. Men PRØVE - det skal jeg.

Grimd er fan av Bal-Sagoth han ogsÄ, sÄ han er veldig positiv til det. Vi mÄ bare ta en ting av gangen. Er i gang med nye Gromth-ting, sÄ fÄr vi se. Vi snakka om Ä lage en coverlÄt til vinylutgaven av "The Immortal" som kommer etterhvert sÄ... Kom gjerne med forslag om lÄtvalg. Hadde vÊrt kult med noen rÄd fra folk som har hÞrt oss. Er mange av de kjappere BS-lÄtene som ikke helt passer vÄrt sound synes jeg, sÄ jeg sliter litt sjÞl med Ä plukke potensielle lÄter.

Slynt
Poser
Poser
Mood:

Post by Slynt »

Fy f**n, Bal-Sagoth ass. Det er bare sÄ vanvittig kult, gÄr ikke lei noen av platene deres. 'Atlantis Ascendant' er jeg enig i er en ordentlig vokseskive (som ikke slutter Ä vokse), 'The Chtonic Chronicles', 'Starfire...' oioioi. FÞrste gang jeg hÞrte den ble jeg satt ut ja. Det er noe med helheten der, soundet, tekstene, det er sÄ .. otherworldly.

MÄ jo vÊre umulig Ä velge lÄt Ä covre! Alt er jo brukandes. Men tror jeg ville gÄtt for In Search of the Lost Cities of Antarctica, tror den kan passe til Gromth. Pluss at det er ikke vits i Ä prÞve seg pÄ noe fra Starfire... spÞr du meg. Lost Cities er en ganske subtil lÄt, men nÄr jeg fÞrst "skjÞnte" den ble jeg forelska <3 <3 <3

Image

Anders S
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Anders S »

Slynt wrote:

Fy f**n, Bal-Sagoth ass. Det er bare sÄ vanvittig kult, gÄr ikke lei noen av platene deres. 'Atlantis Ascendant' er jeg enig i er en ordentlig vokseskive (som ikke slutter Ä vokse), 'The Chtonic Chronicles', 'Starfire...' oioioi. FÞrste gang jeg hÞrte den ble jeg satt ut ja. Det er noe med helheten der, soundet, tekstene, det er sÄ .. otherworldly.

MÄ jo vÊre umulig Ä velge lÄt Ä covre! Alt er jo brukandes. Men tror jeg ville gÄtt for In Search of the Lost Cities of Antarctica, tror den kan passe til Gromth. Pluss at det er ikke vits i Ä prÞve seg pÄ noe fra Starfire... spÞr du meg. Lost Cities er en ganske subtil lÄt, men nÄr jeg fÞrst "skjÞnte" den ble jeg forelska <3 <3 <3

Fy f**n for en herlig lÄt! Veldig kult at du nevner akkurat "In Search of the Lost Antarctica" da jeg har opplevd det samme med denne lÄta som det jeg har med nevnte "The Chronicle of Shadows", bare ikke i en like stor grad ennÄ (om 10 Är har sikkert begge lÄtene vokst seg enda stÞrre enn det de har til dags dato, hoho). Subtilt som du sier og veldig lite frempÄ (Partiet som starter pÄ 2:42 er sÄ hinsides nydelig, bare sÄ det er sagt), men det er ogsÄ det inntrykket jeg fÄr angÄende store deler av Atlantis Ascendant-albumet. Det er ogsÄ derfor jeg liker skiva bedre enn Power Cosmic (forelÞpig), ettersom jeg fÄr et inntrykk av at den er mer indirekte der Power Cosmic sÄ og si angriper deg med et vanvittig gripende innhold.

Til min egen overraskelse har jeg blitt helt vanvittig glad i Atlantis-skiva i lÞpet av de siste dagene, og slik som ting ser ut nÄ, sÄ tror jeg jaggu meg at jeg plasserer den over den sÄ godt som perfekte skiva Battle Magic. Jeg har alltid ment at AA har manglet en del pÄ produksjonssiden, og at lÄtene i seg selv aldri har vÊrt like overveldende som de man finner pÄ f.eks "Starfire...", men akkurat i det Þyeblikket jeg sitter her nÄ ville jeg ikke forandret pÄ noe. Selv bare introen "The Epsilon Exordium" har fÄtt en helt ny mening for meg (full pinne pÄ hÞretelefonene hjelper), og jeg fikk faktisk lyst til Ä arrangere den for piano bare for Ä kunne spille den selv.

BS er sÄ j****g kult, og jeg er heldig som fant veien til scream nÄr det henger andre (blod)fans her. NÄ kan ikke jeg fordra Iron Maiden, men hvis det er sÄnn som det her de fÞler seg nÄr de hÞrer pÄ bandet, sÄ skjÞnner jeg dem godt.

æ…šäž–æ†‚ć›œ

Andre Aaslie
Embryo
Embryo
Mood:

Post by Andre Aaslie »

Slynt wrote:

Der ser du, det lÞnner seg Ä be om rÄd. MÄ innrÞmme at AA rangeres nederst pÄ diskon, sÄ den lÄta (og for sÄ vidt lÄta som fÞlger) hadde jeg kanskje ikke vurdert en gang.

Dere andre mÄ gjerne komme med rÄd om cover. Artig det.

Slynt
Poser
Poser
Mood:

Post by Slynt »

Jeg nevnte for Byron at jeg hadde blitt sÄ glad i "The Lost Cities..." nÄr de spilte pÄ Scream-fest i 2008, han blei positivt overraska :-D

Anders S, jeg har det ogsÄ sÄnn med "The Chronicle of Shadow" for tiden! Artig. Faktisk er det Atlantis Ascendant som har tatt lengst tid Ä virkelig falle for - tittelkuttet og "Draconis Albionensis" var enkle nok (for enkle kanskje) Ä komme inn i, men resten av skiva tok en god stund, men fy f**n sÄ gjennomfÞrt bra (og bedre) resten av plata er. Sinnsykt.

Synes "The Power Cosmic" er den svakeste pÄ det tynne grunnlaget at den ikke holder like lenge ... hehe.

Image

PsychoDad
Belieber
Belieber
Mood:

Post by PsychoDad »

Slynt wrote:

Synes "The Power Cosmic" er den svakeste pÄ det tynne grunnlaget at den ikke holder like lenge ... hehe.

Power Cosmic er den beste, men Chtonic har dei tÞffaste enkeltpartia. Bal Sagoth er forÞvrig det bandet av dei eg likar som har stÞrst sprik i kvalitet pÄ materialet sitt, hoppar frÄ heilt krise til fullstendig genialt opptil fleire ganger i samme sang. Likar totalt sett bandet veldig godt, men det er sjelden eg hÞyrer pÄ det p.g.a. nevnte krise-parti. Og konserten pÄ screamfest var for min del hÞgdepunktet pÄ festivalen. Kanskje bortsett frÄ synthisten til Grave Digger som stod pÄ gangen og spelte samt hÄret til Boltendahl.

Slynt
Poser
Poser
Mood:

Post by Slynt »

Jeg sa jo akkurat at The Power Cosmic er den svakeste :!:

:p

André, du fÄr ta deg en god lytt til In Search of the Lost Cities of Antarctica, det er krem hele veien! Ikke sÄ militant/bombastisk som mye av det andre, men mer... som deilig dÞds-nordlys...Þh...

Image

MARDVK
Rocker
Rocker
Mood:

Post by MARDVK »

Dette er drit ass, haha! Vokalen er helt pÄ trynet!

MALVM QVOD HOMINES FACIVNT
Image

Screamer
Belieber
Belieber
Mood:
Has thanked: 2 times

Post by Screamer »

Andre Aaslie wrote:

FÞrste jeg tenkte pÄ var The Hammer of the Emperor:

Men assosierer kanksje lettere en del ting pÄ den gamle plata med det dere gjÞr.

Into The Silent Chambers Of The Sapphirean Throne:

Eller - A Black Moon Broods Over Lemuria:

Andre Aaslie
Embryo
Embryo
Mood:

Post by Andre Aaslie »

Screamer wrote:
Andre Aaslie wrote:

FÞrste jeg tenkte pÄ var The Hammer of the Emperor:

Men assosierer kanksje lettere en del ting pÄ den gamle plata med det dere gjÞr.

Takk for tips! "The Hammer..." lÄta har jeg ikke vurdert, men det er kanskje den fra CC som passer best for oss, sant nok. Det er dog en av de lÄtene jeg digger minst pÄ CC. Den er litt stillestÄende og lite utfordrende.

Er veldig glad i debuten jeg da, sÄ det er slett ikke umulig det blir noe fra den. Det er jo den eneste BS-skiva Ole liker ogsÄ sÄ. Har jo litt lyst til Ä lage en versjon av sirkuslÄta pÄ "Battle Magic" ogsÄ, men da mÄ vi leie inn en annen vokalist, hehe. Den er faktisk veldig utfordrende i arrangement og veldig klÞktig satt sammen. Samtidig passer det kanskje bedre med noe mer dystre saker, som det er en del av pÄ debuten.

Into The Silent Chambers Of The Sapphirean Throne:

Eller - A Black Moon Broods Over Lemuria:

Screamer
Belieber
Belieber
Mood:
Has thanked: 2 times

Post by Screamer »

Andre Aaslie wrote:

Det er jo den eneste BS-skiva Ole liker ogsÄ sÄ. Har jo litt lyst til Ä lage en versjon av sirkuslÄta pÄ "Battle Magic" ogsÄ, men da mÄ vi leie inn en annen vokalist, hehe. Den er faktisk veldig utfordrende i arrangement og veldig klÞktig satt sammen.

Den er knall den! Er kanskje den Bal Sagoth-lÄta jeg har hÞrt mest, og det er jo vanvittig mye dilldall i den sangen, sÄ det blir isÄfall spennende Ä hÞre hvordan dere takler den.

Vet du forresten om de har noen nye ting pÄ gang selv, Bal Sagoth? Begynner Ä bli lenge siden sist.

Andre Aaslie
Embryo
Embryo
Mood:

Post by Andre Aaslie »

Screamer wrote:
Andre Aaslie wrote:

Det er jo den eneste BS-skiva Ole liker ogsÄ sÄ. Har jo litt lyst til Ä lage en versjon av sirkuslÄta pÄ "Battle Magic" ogsÄ, men da mÄ vi leie inn en annen vokalist, hehe. Den er faktisk veldig utfordrende i arrangement og veldig klÞktig satt sammen.

Den er knall den! Er kanskje den Bal Sagoth-lÄta jeg har hÞrt mest, og det er jo vanvittig mye dilldall i den sangen, sÄ det blir isÄfall spennende Ä hÞre hvordan dere takler den.

Vet du forresten om de har noen nye ting pÄ gang selv, Bal Sagoth? Begynner Ä bli lenge siden sist.

Det er vel nesten umulig Ä ikke gjÞre enn veldig annerledes versjon av den, lÄta er jo sjuk tvers igjennom. Vi fÄr se.

Dette skrev jeg i en post her for et par dager siden;

Jeg har hatt en del kontakt med Jonny Maudling, og jeg har masa litt pÄ fyren, men det ser dessverre ut som om han har mista litt motivasjonen til Ä gÄ pÄ ei ny skive. Veldig trist, for med dagens samplings-teknologi kunne den mannen gjort hva som helst. Jeg skal fortsette Ä mase pÄ'n, det hender han er pÄ gli..

Conan

Post by Conan »

Andre Aaslie wrote:
Conan wrote:
Andre Aaslie wrote:
Vorax wrote:

Grimd er fan av Bal-Sagoth han ogsÄ, sÄ han er veldig positiv til det. Vi mÄ bare ta en ting av gangen. Er i gang med nye Gromth-ting, sÄ fÄr vi se. Vi snakka om Ä lage en coverlÄt til vinylutgaven av "The Immortal" som kommer etterhvert sÄ... Kom gjerne med forslag om lÄtvalg. Hadde vÊrt kult med noen rÄd fra folk som har hÞrt oss. Er mange av de kjappere BS-lÄtene som ikke helt passer vÄrt sound synes jeg, sÄ jeg sliter litt sjÞl med Ä plukke potensielle lÄter.

Siden jeg ikke bruker vinyl, sÄ er det for meg like langt. Noe fra debuten er ikke sÄ dumt, der spiller de jo mer tungt. A Black Moon Broods Over Lemuria som er nevnt er et valg jeg ville sagt, et annet er Spellcraft & Moonfire.

Andre Aaslie
Embryo
Embryo
Mood:

Post by Andre Aaslie »

Conan wrote:
Andre Aaslie wrote:
Conan wrote:
Andre Aaslie wrote:
Vorax wrote:

Siden jeg ikke bruker vinyl, sÄ er det for meg like langt. Noe fra debuten er ikke sÄ dumt, der spiller de jo mer tungt. A Black Moon Broods Over Lemuria som er nevnt er et valg jeg ville sagt, et annet er Spellcraft & Moonfire.

Hehe, husker jeg satt pÄ "Spellcraft..." for Ole en gang. Det var vel etter at jeg hadde presentert "Starfire..." og eller "Battle Magic" for han. Han synes det lÄt j****g tÞft hvorpÄ jeg fortalte at bandet var det samme som han hadde latterliggjort tidligere. SÄ jo, debuten er nok ei skive som faller mer i god jord for den gjengse ekstrem metaller.

Burde jo egentlig gitt ut en fullengder med coverlÄter av det geniale bandet der, er jo umulig Ä velge.

Locked Previous topicNext topic