Jeg har husleiekontrakten min ett annet sted, så jeg husker ikke hvor lang oppsigelsetid det var. Minnes det var tre måneder, jeg.
Bolig i Flåm/Aurland
-
- Belieber
- Mood:
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
http://www.lovdata.no/all/hl-19990326-017.html#9-1
§ 9-5. Utleierens oppsigelse av tidsubestemt leieavtale
Code: Select all
Er ikke annet avtalt eller annet følger av loven her, kan tidsubestemt leieavtale sies opp av utleieren. En tidsubestemt leieavtale om bolig kan bare sies opp av utleieren dersom:
a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden,
b) riving eller ombygging av eiendommen gjør at husrommet må fravikes,
c) leieren har misligholdt leieavtalen, eller
d) det foreligger en annen saklig grunn til å si opp leieavtalen.Code: Select all
Tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig, kan sies opp av utleieren uten hinder av bestemmelsene i annet ledd.
§ 9-6. Oppsigelsesfrist
Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned. For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod. For leieavtale om lokale der leien er avtalt pr. dag, skal oppsigelsesfristen være én dag. Bestemmelsene i denne paragraf kan fravikes i avtale.
§ 9-7. Formkrav til utleierens oppsigelse
Oppsigelse fra utleier skal være skriftlig. Oppsigelsen skal begrunnes. Oppsigelsen skal også opplyse om at leieren kan protestere skriftlig til utleieren innen én måned etter at oppsigelsen er mottatt. Oppsigelsen skal dessuten opplyse om at dersom leieren ikke protesterer innen fristen, taper leieren sin rett til å påberope seg at oppsigelsen er i strid med loven, jf. § 9-8 første ledd annet punktum, og at utleieren i så fall kan begjære tvangsfravikelse etter tvangsfullbyrdelsesloven § 13-2 tredje ledd bokstav c. En oppsigelse som ikke fyller kravene i første og annet ledd, er ugyldig. Har leieren flyttet i henhold til oppsigelsen, anses den som godtatt. Bestemmelsene i annet og tredje ledd gjelder ikke for oppsigelse av tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig. Det samme gjelder for leie av lokale der leien er avtalt pr. dag og for selvstendig leie av garasje eller bod. [/quote]
ghazten wrote:Regner med at de skal legge skiten ut til salgs.
Jeg skulle jo uansett ut før våren, men dog, to tre måneder for tidlig er ikke optimalt.
Jeg vil anbefale deg å skriftlig klage på oppsigelsen med henvisning til lovverket.
ghazten wrote:Regner med at de skal legge skiten ut til salgs.
Jeg skulle jo uansett ut før våren, men dog, to tre måneder for tidlig er ikke optimalt.
Sjekk med NordicVision ang bustad i Aurlands-området. Han er derfrå. Han er ikkje innom her så ofte trur eg, men eg kan sikkert formidle at du har sendt forespørsel.
-
- Belieber
- Mood:
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
De har noen flotte leiligheter til leie på ustaoset hotell, men det er kanskje litt for langt unna
Tomas wrote:ghazten wrote:Regner med at de skal legge skiten ut til salgs.
Jeg skulle jo uansett ut før våren, men dog, to tre måneder for tidlig er ikke optimalt.Jeg vil anbefale deg å skriftlig klage på oppsigelsen med henvisning til lovverket.
Helt enig med Tomas for en gangs skyld.
Men nå synes jeg du ble litt vel entusiastisk og optimistisk her. På tide å roe ned og la tungsinnet overta. Litt mer pessimisme, takk!